آخرین اخبار

وزير اقتصاد: شيفته وزارت نيستم اقتصادي

وزير اقتصاد: شيفته وزارت نيستم

  بزرگنمايي:

چه خبر - تمرکز بر روي موديان مالياتي پرريسکخبرگزاري مهر: علي طيب نيا امشب در گفتگوي ويژه خبري با محوريت اقتصاد مقاومتي گفت: مهمترين منبع اطلاعاتي که بايد براي انجام امور مالياتي از آن استفاده کنيم، سامانه جامع مالياتي است که بر اين اساس، تفاهمات لازم با بانک مرکزي انجام و زمينه هاي قانوني فراهم شده بود که بانک مرکزي در حال فراهم کردن شرايط لازم است که اين اطلاعات را در اختيار سيستم مالياتي قرار دهد.

وي با اشاره به بهبود وضعيت اقتصادي مردم در سايه اقتصاد مقاومتي گفت: هدف ما جلوگيري از نوسانات و کاهش آسيب پذيري نسبت به تکانه هاي بين المللي است، در اين ميان البته يکي از مجاري اصلي کاهش وابستگي به نفت و بودجه دولت به درآمدهاي نفتي است، به نحوي که درآمدهاي مالياتي جايگزين درآمدهاي نفتي شود.

طيب نيا گفت: البته افزايش درآمدهاي مالياتي به معناي تحميل ماليات به بخش واقعي اقتصاد و توليد نيست، بلکه تلاش داريم تا از طريق شناسايي افراد و پوشش خلاهاي مالياتي کار را پيش بريم.

وي افزود: وقتي که اطلاعات ما تکميل شود، سيستم ما به صورت الکترونيکي موديان مالياتي را ارزيابي مي کند، اما بايد توجه داشت که هر مودي مالياتي بايد حتما اظهارنامه به سازمان امور مالياتي تسليم کند؛ البته در طرح جامع اظهارنامه نخواهيم داشت؛ بلکه اظهارنامه را در قالب اطلاعات موجود در سامانه، حاصل خواهيم کرد و عمليات تشخيص و وصول را بر روي موديان پرريسک متمرکز خواهيم کرد.

وزير امور اقتصادي و دارايي افزود: هم اکنون هم که همه اطلاعات ما تکميل نشده، برخي از مودياني که داراي فرار مالياتي بودند را شناسايي کرده ايم؛ اين در حالي است که توانستيم بيش از 300 برابر ماليات بگيريم؛ ضمن اينکه سيستم مرکز اطلاعات مالي ما هم با توجه به اينکه وزارت اقتصاد، مسئول مبارزه با پولشويي است، اطلاعات لازم را در اختيار سازمان مالياتي قرار مي دهد.

به گفته طيب نيا، اکنون موديان مالياتي شناسايي شده اند که تراکنش مالياتي فراواني داشتند؛ اما پرونده مالياتي ارايه نکرده بودند.

شيفته وزارت نيستم، اما خسته هم نشده ام

وي در پاسخ به اين سوال که آيا شما از مسئوليت خسته شده ايد، تصريح کرد: آنچه که مسلم است من هم مثل هر انسان ديگري، گرسنه و تشنه و خسته مي شوم، شما هم اگر از اول صبح تا ده شب به طول مستمر کار کنيد قطعا خسته مي شويد، اما اگر شب استراحت کنيد، فردا صبح پرانرژي حاضر خواهيد شد.

اين عضو کابينه يازدهم، خاطرنشان کرد: يک خبري منتشر شد مبني بر اينکه من خسته شده ام، در حاليکه قطعا در مصاحبه من با روزنامه اي که متن را منتشر کرده بود، اين نکته مطرح نشده است، اما بايد توجه داشت هيچ يک از ما در دولت، شيفته پست و مقام و وزارت نيستيم و اگر قبول کرديم در اين شرايط حساس، مسئوليت به عهده بگيريم، به خاطر اين است که اقتصاد ما در شرايط حساس قرار دارد و اين وظيفه من و ايرانيان ديگر است که در اين شرايط، سعي کنيم از تمام توان خود براي خدمت به مردم استفاده نماييم.

وي اظهار داشت: من اين را يک وظيفه مي دانم و ظرف سه سال گذشته که اين فرصت براي وزارت در اختيار من بود، دانش محدودي را که در اختيار دارم و تجربه اي که از گذشته آموختم را به کار بستم تا در اختيار مردم باشم و در آينده نيز، خادم مردم ايران خواهم بود و براي عزت و سربلندي ايران تلاش مي کنيم.

تصويب يازده ميليارد دلار سرمايه گذاري مستقيم

طيب نيا در بخش ديگري از اين گفتگو، با اشاره به هدفگذاري براي جذب هفت ميليارد دلار سرمايه خارجي در سال جاري گفت: اکنون بعد از گذشت يازده ماه از سال، بيش از يازده ميليارد دلار سرمايه گذاري مستقيم به تصويب رسيده است و روند کار آن ادامه دارد.

وي با بيان اينکه رشد اقتصادي ايران، بدون سرمايه گذاري و جذب سرمايه هاي خارجي امکان پذير نيست، خاطرنشان کرد: يکي از راهکارهاي جذب سرمايه براي کشور، جذب سرمايه گذاران خارجي است؛ بر اين اساس تمرکز ما اين است که دانش فني را هم بتوانيم همراه با سرمايه وارد کشور کنيم.

وزير امور اقتصادي و دارايي ادامه داد: نکته حائز اهميت اين است که اگر بخواهيم در حوزه جذب سرمايه هاي خارجي موفق باشيم، بايد زمينه براي حضور سرمايه گذاران را فراهم کنيم که اين امر هم قطعا به بهبود فضاي کسب و کار نياز دارد.

گلايه دوباره طيب نيا از مقاومت دولتي ها در برابر خصوصي سازي

وي در ادامه در خصوص مردمي کردن اقتصاد نيز تصريح کرد: بنگاههايي که امروز در سبد واگذاري ما هستند، عموما بنگاههايي را شامل مي شوند که صورتهاي مالي مناسبي ندارند و به خصوص که سيستم قيمت گذاري ما بر مبناي ارزش خالص دارايي ها است؛ در حالي که قيمت پايه را در مزايده بر اساس ارزش خالص دارايي ها تعيين مي کنيم و آن شرکت ممکن است زيان ده باشد؛ اين يک عامل براي عدم استقبال از خريد شرکتهاي دولتي است.

به گفته طيب نيا، عامل دوم نيز مقاومتي است که در بسياري از مقامات دولتي، مديران شرکتها و مقامات محلي وجود دارد و ما تقريبا براي هر يک از بنگاههايي که مي خواهيم واگذار کنيم، با موجي از مخالفت مواجهيم که البته بخشي از اين مخالفتها از سر دلسوزي و ناشي از تفکري است که از گذشته در کشور وجود داشته است.

آمارهاي هيجان انگيز وزير اقتصاد از بورس

طيب نيا، در خصوص بازار بورس نيز گفت: يکي از مشکلاتمان در اقتصاد ايران، نظام تامين مالي است که قادر نيست نياز بنگاههاي اقتصادي را تامين کند، ما در برنامه ريزي هايي که صورت داده ايم، يکي از رويکردهايمان اين بود که سهم بازار سرمايه را افزايش دهيم، به نحوي که سهم بازار سرمايه را در تامين مالي بنگاههاي بزرگ و بلندمدت ارتقا دهيم و به همين دليل، اقداماتي انجام شده و ابزارهاي مالي و نهادهاي نويني در بازار سرمايه ايجاد شده اند که نتيجه آن، در ده ماهه ابتداي سال جاري، 111 هزار ميليارد تومان تامين مالي در بازار سرمايه کشور براي بنگاههاي توليدي بوده است.

وي خاطرنشان کرد: بر اين اساس در مقايسه با دو سال گذشته که 30 هزار ميليارد تومان تامين مالي در بازار سرمايه صورت گرفته، تغييرات را مي توان ارزيابي کرد.

به گفته وزير امور اقتصادي و دارايي، اندازه بازار سرمايه به 35 هزار ميليارد تومان رسيده است که در ده ماهه اول امسال 92 درصد رشد پيدا کرده و ارزش معاملات هم 153 هزار ميليارد تومان بوده که اين به معناي آن است که 88 درصد هدفي که براي بازار سرمايه در نظر گرفته ايم را توانستيم تامين کنيم.

وي اظهار داشت: تعداد کدهاي سهامداري امروز به 10 و نيم ميليون نفر رسيده که نشان مي دهد 108 درصد هدف پيش بيني براي سال جاري را توانستيم محقق کنيم، نهادهاي مالي ما نيز به 485 نهاد رسيده که 89 درصد از هدف پيش بيني شده براي سال جاري محقق شده و تحولاتي که در بازار سرمايه رخ داده، مثبت است و بازار بدهي براي اولين بار در ايران شکل گرفته است.

500 مجوز در جريان اصلاح

طيب نيا خاطرنشان کرد: بهبود فضاي کسب و کار يکي از راهبردهاي اصلي دولت است و بر اين اساس، وزارت امور اقتصادي و دارايي نيز مکلف شده که به عنوان هماهنگ کننده ساير دستگاهها نيز اقداماتي را انجام دهد، بر اين اساس، بهبود اين محيط براي حضور هر چه بيشتر بخش خصوصي لازم است و بايد اقتصاد را از عارضه دولتي بودن نجات داد.

وي افزود: در سال 92 رتبه ايران در فضاي کسب و کار ميان کشورهاي دنيا، 152 بوده است که اين رتبه در سال 94 به 118 رسيده است، البته در يکسال گذشته نيز، رتبه ايران دو پله تنزل يافته و به 120 رسيده است.

وزير امور اقتصادي و دارايي خاطرنشان کرد: البته وزارت اقتصاد از عملکرد خود در اين زمينه راضي نيست و اکنون، اقدامات وسيعي را براي اين هدف آغاز کرده است، در اين ميان، مجوزهاي متعدد نيز امکان جذب سرمايه هاي داخلي و خارجي را از دولت مي گيرد و به همين دليل است که ما لغو مجوزها را آغاز کرده ايم.

طيب نيا با بيان اينکه تاکنون در کشور ارزيابي درستي از وضعيت صدور مجوزها نداشتيم؛ اما بر اساس اجراي قانون رفع موانع رقابت پذير، مجوزها در يک سامانه طراحي و ثبت شدند؛ اين درحالي است که دستگاههاي دولتي 2000 مجوز صادر مي کنند که البته فرآيند اصلاح آنها در حال انجام است.

اين عضو کابينه يازدهم با اشاره به حذف چهارصد مجوز در سال 94 خاطرنشان کرد: 500 مجوز هم در فرآيند اصلاح قرار دارند. هر يک ريال تزريق به نظام بانکي 12 ريال قدرت وام دهي مي دهد

طيب نيا در ادامه با بيان اينکه هر يک ريال تزريق به نظام بانکي، دوازده ريال قدرت تسهيلات دهي افزايش مي يابد، اين درحالي است که پايين بودن ميزان سرمايه بانکها، دارايي هاي مازاد و مطالبات غيرجاري در کنار مطالبات بانکها از دولت سبب شده تا بخش عمده اي از دارايي هاي بانکي قفل شود.

وي اظهار داشت: همين امر سبب شده تا امکان تامين سرمايه در گردش بنگاهها و تامين مالي خانوار از بين برود؛ البته در تبصره 35 قانون بودجه سال جاري، اصلاحيه براي افزايش بيست هزار ميليارد توماني سرمايه بانکهاي دولتي به مجلس ارايه شده است؛ ضمن اينکه پنج هزار ميليارد تومان هم از محل وصولي بانکها از حساب ذخيره ارزي، به افزايش سرمايه بانکها تعلق خواهد گرفت.

طيب نيا از دريافت مجوزي براي واگذاري بخشي از سهام دولت در بانکها و شرکتهاي بيمه به مردم خبر داد و گفت: وضعيت فعلي به هيچ عنوان شايسته نظام بانکي نيست و بايد براي آن تدبيري انديشيد که البته دولت در اين راستا وارد شده است، به نحوي که نيازمند افزايش سرمايه نقدي و تزريق منابع جديد هستيم. در کنار اين، در لايحه بودجه سال 1396 اعلام شده تا 10 هزار ميليارد تومان از محل اعتبارات عمراني يا تملک دارايي ها، صرف افزايش سرمايه خواهد شد.

وي افزود: اين افزايش سرمايه مي تواند دويست هزار ميليارد تومان قدرت تسهيلات دهي بانک ها را افزايش دهد؛ اما متاسفانه اين موضوع در کميسيون تلفيق حذف شد.


منبع: مهر






ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/02/03

زمان اعمال افزايش حقوق مستمري‌بگيران

پيش‌بيني بازار اجاره مسکن در سال 98

ثبات بازار مرغ و گوشت در آستانه ماه رمضان

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/01/31

اختلاف دولت و مجلس بر سر افزايش حقوق 98

ابلاغ ضرايب حقوقي کارمندان در سال 98

افزايش 18درصدي حقوق بازنشستگان تائيد شد

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/02/02

جزئيات اختلاس 700ميلياردي در آبفاي تهران

ضامن براي دريافت وام مسکن لازم نيست

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/02/02

جزئيات اختلاس 700ميلياردي در آبفاي تهران

ابلاغ ضرايب حقوقي کارمندان در سال 98

افزايش 18درصدي حقوق بازنشستگان تائيد شد

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/01/31

اختلاف دولت و مجلس بر سر افزايش حقوق 98

پرداخت کمک بلاعوض 5ميليوني به سيل‌زدگان

توصيه به مردم؛ در بازار ارز و طلا ريسک نکنيد

پشت پرده گراني 10برابري پياز

حمايت از اقشار کم‌درآمد با يارانه نقدي يا کوپن؟

شرايط ويژه در بازار اجاره مسکن

کاهش تلفات برق از جيب پرمصرف‌ها

اطلاعيه‌اي مهم در خصوص قيمت‌هاي بازار خودرو

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/01/28

توضيح درباره واريز افزايش حقوق در فروردين‌ماه

بنزين تا يک ماه آينده دو نرخي مي‌شود

قيمت گوشت تا پايان هفته کاهش مي‌يابد

عرضه پرايد 37ميليوني در بازار

جزئيات پيشنهاد حذف چهار صفر از پول ملي

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/01/27

محبوبيت ميوه‌هاي گنديده در بازار ميوه و تره‌بار

کاهش تقاضا در بازار؛ مردم گوشي نمي‌خرند

جعفرزاده: افزايش حقوق‌ها بر اساس قانون باشد

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/01/26

سقف وام ساخت مسکن 170ميليون شد

شاخص کل بورس تهران رکورد زد

جزئيات حکم متهمان پرونده بانک سرمايه

اتحاديه قنادان: امسال شيريني گران مي‌شود

الزام بانک‌ها به ارائه رمز يک‌بار مصرف به مشتريان

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/01/25

افزايش قيمت پياز ادامه دارد

تازه‌ترين قيمت خودرو‌هاي داخلي

شاخص کل بورس تهران رشد کرد

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/01/24

قيمت خودروهاي داخلي

چرا کسي در بورس، نفت نمي‌خرد؟

جزئيات افزايش 400هزار توماني حقوق‌هاي 98

قيمت انواع خودرو داخلي در بازار

ميزان افزايش حقوق بازنشستگان تامين اجتماعي