بزرگنمايي:
چه خبر - تاكسي ها به اسنپ و تپسي ميپيوندند روزنامه شهروند: اعلام آمادگي اسنپ و تپسي براي بكارگيري تاكسيها، حواشي تغيير کاربري منزل مسکوني همسر سرخو، برنامه شورا و شهرداري براي حل مشکل گرههاي ترافيکي پايتخت درسال آينده، اقدامات شهرداري براي حملونقل پاك و پيگيري و مطالبات شهرداري از دولت توسط چمران و قاليباف از مهمترين موضوعاتي بود كه رئيس كميته حملونقل شوراي شهر تهران ديروز در نشست خبري برگزاري نمايشگاه خودرو درباره آن حرف زد. در يكي، دوماه گذشته شركتهاي مسافربري آنلاين بارها به صدر خبرهاي رسانهاي آمدهاند. مديرعامل تاكسيراني با فعاليت اين آژانسها مخالفت كرده اما وزير ارتباطات در يك برنامه تلويزيوني از فعاليت اين شركتها دفاع كرد. بعد هم خبرهايي ازسوي صنف رايانهداران به نقل از اتاق بازرگاني ايران درباره پلمپ اسنپ و تپسي آمد، خبرهايي كه البته به فاصله چند ساعت ازسوي روابط عمومي اتاق تكذيب شد. حالا محسن سرخو درباره آژانسهاي آنلاين ازجلب رضايت شهروندان صحبت ميكند كه شرط موافقت با ادامه فعاليت اين شركتهاست: «رضايت مردم براي ما بسيار مهم است، مخالفتي با فعاليت آنها نداريم اما اين شرکتها بايد موجبات امنيت مردم را هم فراهم کنند و برهمين اساس، جلساتي را با مسئولان اين دوشرکت برگزار کردهايم که درمورد نحوه جذب رانندگان، نوع خودرو، خدمات و سرويس ارايهشده و... با يکديگر به بحث و تبادلنظر بپردازيم.» او از اعلام آمادگي اين دوشركت براي جذب تدريجي تاكسيها خبر ميدهد تا دركنار ديگر خودروها از تاكسيها هم استفاده شود: «يکي از اين شرکتها ٢٠هزار و ديگري ١٠هزار خودروي شخصي را به کار گرفته است که اگر رانندگان تاکسي مايل به فعاليت درقالب اين دوشرکت باشند، ميتوانند به سازمان تاکسيراني مراجعه کنند.» در يكي، دوماه گذشته بعضي معتقد بودند كه بايد فعاليت اين شركت زير نظر شهرداري يا تاكسيراني شكل بگيرد اما سرخو اين موضوع را قبول ندارد: «البته بايد سازوکاري باشد تا موجبات امنيت مردم را هم فراهم کنند. استفاده از تاکسيها در ناوگانشان رانندگان تاکسي را ترغيب به استفاده از تاکسيهاي مدرنتر ميكند.» او در اينباره به «شهروند» هم ميگويد: «وقتي تاكسيها زيرمجموعه اپليكيشنها شوند، تقويت خواهند شد، چون درآمدشان بيشتر و مصرف سوختشان كمتر ميشود و ازسوي ديگر، موجبات آسايش مردم را فراهم ميكند. اين نحوه خدماتدهي بهطور قطع باعث كاهش آلودگي هوا و ترافيك تهران ميشود، چون آژانسها وقتي مسافر ميبرند، در راه بازگشت مسافر سوار نميكنند اما آژانسهاي موبايلي در راه بازگشت هم مسافر ميبرند.» کذببودن ادعاها درباره ملك همسرم براي بازپرس محرز شد ماجراي تغيير كاربري و تخلف خانه همسر اين عضو شوراي شهر از روزهاي پاياني امسال دريك خبرگزاري اصولگرا به جريان افتاده است؛ موضوعي كه درجلسه جنجالي هفته گذشته شورا هم باعث درگيري ميان پيرهادي، عضو هيأترئيسه و محسن سرخو، رئيس كميته حملونقل شورا شد. حالا سرخو ميگويد كه ماجراي تغيير كاربري اين خانه به سال ٨٣ تا ٨٨ برميگردد كه قبل از ورود او به شورا بوده است: «هيچ دخل و تصرفي دراين موضوع نداشتهام. در آن زمان شهرداري به همه سازندگان مجوز بارگذاري ٦٠درصد سطح اشغال به اضافه ٢متر را صادر کرده، اما به همسر بنده و ملک مذکور اجازه سطح اشتغال ٥٦درصد را داده است، چون بخشي از ساخت تراکم را طلبکار بودند و تأمين پارکينگ نيز درطبقات منفي صورتگرفته طبقه همکف، مسکوني شد و حتي شهرداري درآن زمان ٥٠٣ميليون تومان جريمه نوشت که دقيقا سه روز بعد از تشکيل شوراي شهر، قبض نهايي براي ما ارسال شد که نهتنها مبلغ کم نشد، بلکه مبلغ به ٥٢٠ميليون تومان افزايش يافت و اين از برکات عضويت بنده در شوراست که نهتنها يک ريال مبلغ جريمه کم نشد، بلکه چندين ميليون تومان هم اضافه شد.» البته همسر اين عضو شورا به دليل افترا از آن خبرگزاري شكايتي را مطرح كرده است. رئيس كميته حملونقل هم ميگويد: «حکم دادگاه و حکم جلب که برعليه مديرعامل خبرگزاري صادر شد، متوجه ميشوند که خبر کذبي در خبرگزاريشان درج شده است. جالب است بدانيد که پرونده از مرحله بازپرسي عبور کرده و کذببودن ادعاهاي اين خبرگزاري براي بازپرس هم محرز شده و پرونده را به دادگاه ارجاع دادهاند و اميدواريم با عدالتي که در قوهقضائيه است، رأي نهايي صادر شود.» به گفته سرخو، همواره اين بگم بگمها وجود داشته است: «منتظريم که درمورد همسران و نواميس مردم از اين موضوعات راه بيندازند.» او درباره ملك تغيير كاربري داده شده، توضيح ديگري هم داشت: «دراين ملك با تغيير كاربري مدرسه نمونه اسلامي داير کردند، اما چون ضررده بود، ٧٠درصد حقوقمان را درحساب مدرسه واريز ميکرديم که حقالتدريسها را پرداخت کنند. انتظارم اين بود که خبرگزاري مذکور درجلسات بازپرسي حداقل از همسرم که زني متدين و انقلابي است، عذرخواهي کند و حتي همسر بنده هم عنوان کرد که به دنبال شکايت نيست و تنها با درج عذرخواهي و جوابيه، شکايت را پس ميگيرد اما اين اتفاق هم نيفتاد.» حل مشکل گرههاي ترافيکي پايتخت درسال آينده گرههاي ترافيكي پايتخت كه درپاييز امسال بهطور غيرطبيعي افزايش يافته بود، يكي ديگر از مواردي بود كه دراين جلسه مطرح شد. آنطور كه رئيس كميته حملونقل شورا ميگويد، ورودي بسياري از بزرگراهها همچون چمران، رسالت، مدرس و... گرههاي ترافيکي دارد که موجب افزايش طول ترافيک و نارضايتي مردم شده است: «از معاونت حملونقل و ترافيک شهرداري خواستهايم که تيمهاي مطالعاتي دانشگاهي را براي پيداکردن راهکار مشخص حل اين گرههاي ترافيکي به کار گيرد تا تصميمات نهايي درخصوص رفع اين گرهها تا سال آتي اتخاذ شود.» او درباره سرانجام پرونده واگذاري املاک درشهرداري تهران هم معتقد است كه بايد بررسي شود که آيا شهرداري اجازه اين واگذاري را داشته يا خير: «به همين دليل تذکري را به شهردار ارايه کردم اما پاسخ او دقيق نبود و مرا به يك جزوه ارجاع داد و چون پاسخ قانعکننده نبود، اين مسأله به طرح سوال يا تذکر مجدد ميانجامد. فردي که املاک را به صورت خلاف دريافت کرده، همين که پس دهد، کافيست، اما اگر کسي املاک را به صورت خلاف واگذار کرده، پسدادن موجب رفع خطا نميشود و بايد اين موضوعات مورد بررسي قرار گيرد.» تكاليف قانوني شهرداري براي استفاده از خودروي پاك شهرداري براساس تكليفهاي برنامه پنجساله دوم شهرداري تهران موظف شده است تا در حملونقل خود از خودروهاي پاک و برقي استفاده کند. حالا براساس همين تكليف قانوني روز سهشنبه نمايشگاه خودرو كليد خواهد خورد، درحالي كه يك سالن به خودروي پاك اختصاص داده شده است. سرخو البته دربرابر اين انتقادات كه با وجود تبليغات دو، سهساله هنوز هم هيچ آثاري از خودروهاي هيبريدي و موتورهاي برقي درخيابانهاي تهران ديده نمي شود، توضيح داد: «نبايد شهرداري مردم را مکلف کند که تنها از يک خودرو يا موتور استفاده کنند، بلکه پيکهاي موتوري، ادارهجات به مانند اداره پست و... بايد براساس نوع نيازشان محصول را انتخاب کنند. به گفته اين عضو شوراي شهر، تكميل متروي اسلامشهر منتظر اعتبار دولتي است و احتمالا تا پايان سال هم مترو به فرودگاه امام خميني ميرسد.
منبع: روزنامه شهروند