آخرین اخبار

آينده رابطه ترامپ، ايران و جهان سياسي

آينده رابطه ترامپ، ايران و جهان

  بزرگنمايي:

چه خبر - روابط عجيب و غريب ترامپ با کشورها به رغم سياست نزديک نخست وزير انگلستان با آمريکا، جرمي کوربين رهبر حزب کارگر و نيز پارلمان انگلستان موضع منفي در قبال دعوت از ترامپ به اين کشور اتخاذ کرده‌اند. از سوي ديگر مشکلات عميق ترامپ با چين و نيز مشروط کردن برداشتن تحريم‌هاي روسيه به بازگشتن شبه جزيره کريمه به اوکراين، افق روابط آمريکا با اين دو کشور را تيره مي‌کند. داود هرميداس باوند از احتمال تجديد نظرجهاني در رابطه با آمريکا خبر مي‌دهد.
تاثير رفتار آمريکا بر کشورهاي جهان هرميداس باوند در پاسخ به اين پرسش که سياست‌هاي ترامپ چه تاثيري بر سياست خارجي ايران خواهد داشت، گفت: رويکردي را که اخيرا آمريکا بر عليه ايران در پيش گرفته که نهادها و افرادي را پس از آزمايش‌هاي سيستم موشکي ايران تحريم کرده و در عين حال هشدارهايي در خصوص اجاد تشتت در منطقه و حمايت از تروريسم بين‌المللي به ايران داده است، نشانه تغيير رويکرد آمريکا در خصوص ايران است و اين رويکرد پيامدهايي اثر گذار به دنبال دارد.

وي افزود: تغيير رويکرد آمريکا با ايران مي‌تواند رابطه کشورمان را با ديگر کشورها از جمله رابطه ايران با کشوهاي اتحاديه اروپا، چين و روسيه را تغيير دهد. هرچند دو کشور چين و روسيه به تحريم‌ها اعتراض کرده‌اند اما با توجه به سابقه تحريم‌ها که يک جانبه و مضاعف است، اگر کشورهايي تحريم هاي ايران را رعايت نکنند، خود تحريم مي‌شوند و در تعاملات اقتصادي و سياسي و مالي‌شان اثر مي‌گذارد.

هرميداس باوند تصريح کرد: کشورهاي عرب منطقه نيز ازاين موضع‌گيري آمريکا استقبال کرده‌اند و حتي نخست وزير انگليس هم ايران را متهم به ايجاد ناآرامي‌ها در منطقه کرده است. در پرتو موضع‌گيري‌هاي اخير آمريکا، نوعي همکاري ميان آمريکا، انگلستان و کشورهاي عربي بر عليه ايران شکل گرفته است.

عدم وحدت استراتژيک مشکل سياست خارجي ايران اين تحليل‌گر مسائل بين‌المللي در پاسخ به اين پرسش که آيا همان‌طور که آقاي ظريف اعلام کرده است، اميدي به خروج از دشواري‌هاي پيش‌رو وجود دارد؟ گفت: ما بيشتر با گفتار و بيان براي خودمان ايجاد مشکل مي‌کنيم و يک وحدت استراتژيک نداريم. هر مقامي در خصوص سياست خارجي موضع‌گيري مي‌کند و برخي از اين واکنش‌ها از نظر زماني زياد خردمندانه نيست. پس از موضع‌گيري همه نهادها، وزارت خارجه آخرين کسي است که موضع‌گيري کرده و سعي مي‌کند اين موضع گيري‌هاي چالشي را تعديل کند.

وي افزود: اين موضع‌گيري‌ها بازتاب دارد. وقتي از توده آمريکا بهره‌برداري مي‌شود، اين گفتارها را به قصد و نيت تبديل کرده و سعي مي‌کنند خط و مشي‌هاي مورد نظر خود را مشروعيت بخشند. نوعي عدم وحدت استراتژي وجود دارد، در حالي که بايد موضوعي که در سياست خارجي اعلام مي‌شود با سياست وزارت خارجه همسو باشد و اين نقطه ضعفي است که در سياست خارجي اثر دارد.

احتمال تجديد نظر جهاني در رابطه با آمريکا اين تحليل‌گر مسائل بين‌الملل در پاسخ به اين پرسش که آينده ارتباط ايران با جامعه جهاني را چطور مي بيند؟ گفت: خود اتحاديه اروپا در خصوص اظهار نظرهاي ترامپ در خصوص اتحاديه اروپا، يک فکر ثانوي را براي بازنگري و بازتعريف احتمالي ايجاد کرده است. وقتي در پارلمان انگلستان اعلام مي‌شود که مايل نيستند که ترامپ حضور پيدا کند و يا موضع گيري‌هاي چين نشان مي‌دهد که اين کشورها نيز در ارتباط‌‌شان با آمريکا دچار ترديد شده‌اند و آينده نزديک را با نگراني‌ها و ترديد‌هايي نگاه مي‌کنند.

وي ادامه داد: بنابراين اتحاديه اروپا ظاهرا موضع نسبتا مساعدي به ايران دارد، البته بايد موضع انگليس مبني بر موضع مشترک در مقابل ايران با کشورها منطقه را کنار بگذاريم. رابطه ايران با روسيه و با چين هم استراتژيک است. هر چند روسيه هم هميشه استفاده ابزاري مي‌کند.

وي افزود: بايد توجه داشت که چين فعلا مشکل جدي با آمريکا دارد و اين باعث خواهد شد تا رابطه با ايران را حفظ يا گسترده‌تر کند. مشکلات آمريکا با چين در خصوص درياي چين، جزاير ماکائو و ديگر جزائر است. اخيرا در موضع گيري وزير دفاع آمريکا نوعي هشدار به چين وجود داشت که در پي اشتباه چين در قدرت‌نمايي نظامي بود که با روش قبلي اين کشور تفاوت داشت. رابطه آمريکا با روسيه نيز چندان مساعد نيست. نماينده دائمي آمريکا در سازمان ملل گفته است که برداشت تحريم‌ها اين کشور منوط به الحاق شبه جزيره کريمه به اوکراين است که اين عملا ناممکن است از اين رو آينده رابطه روسيه با آمريکا خدشه‌هاي جدي دارد.

هرميداس باوند در پايان گفت: فعلا همه کشورهاي در خصوص رابطه با آمريکا دچار ارزيابي ذهني هستند و بايد موضع خودشان را در اين خصوص مشخص کنند تا بعد تکليف رابطه با ايران را مشخص نمايند. فعلا روسيه، چين و اتحاديه اروپا موضع گيري مثبتي دارند اما همراهي‌هايي بين آمريکا و کشورهاي منطقه وجود دارد. موضع گيري‌هاي ترامپ البته تعارض‌هاي بنيادي با خود دارد، اما بايد ديد در آينده نزديک هشدارهاي که داده شده و شبه اولتيماتوم‌هايي که ابراز شده به کجا مي‌رسد. در خصوص ترکيه نيز بايد گفت که اين کشور فعلا با روسيه و ايران بر سر حل مسائل سوريه متحد شده است، هرچند ابرازنظرهايي غيردوستانه يا ناخشنودانه در قبال رفتار ايران را به صورت مستقيم يا غير‌مستقيم دارد.



منبع: فرارو





ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

محکوميت حبس نسرين ستوده قطعي شد

توضيح درباره پرونده طاهري، سيف و سعيد قاسمي

نيرو‌هاي «سنتکام» تروريست اعلام مي‌شوند

ائتلاف دو شهردار غيرپاسخگو براي انتخابات 1400

سمت جديد فرمانده سابق سپاه

توافق ايران و پاکستان در مبارزه با تروريسم

محمد خاتمي: قطعا رفع حصر به نفع نظام است

آمريکا معافيت نفتي ايران را تمديد نمي‌کند

شکايت نمايندگان لرستان و خوزستان از وزير نيرو

کنايه به طراحان تحريم آيفون؛ از خودتان شروع کنيد

سردار سلامي به فرماندهي کل سپاه منصوب شد

روحاني: امسال مثل سال 57 سالي پر نعمت بود

حملات ارتش اسرائيل به نوار غزه

تماس تلفني ترامپ با فرمانده ارتش ملي ليبي

صديقي: به جهنم که تحريم‌ها تشديد مي‌شود

رئيسي: مردم نگران جبران خسارات سيل نباشند

روحاني: توهين به سپاه، توهين به مردم ايران است

رويترز: آمريکا، تحريم‌هاي ايران را کاهش مي‌دهد

پژمانفر: وزير ارتباطات استيضاح شود

رئيس‌جمهور پيشين پرو خودکشي کرد

تقدير رهبر انقلاب از اتحاد ارتش و سپاه

دادستاني: چاره‌اي نباشد، اينستاگرام را فيلتر مي‌کنيم

ضرغامي: روحاني من را فيلتر کرده است

اسامي فرماندهان تروريست سنتکام اعلام مي‌شود

اعتراض ايران و 7 کشور به اقدامات آمريکا

آمريکا، آسانژ را اعدام نمي‌کند

ظريف با بشار اسد ديدار کرد

ترامپ باز هم کنگره را دور زد

انهدام تيم تروريستي در سيستان و بلوچستان

ماجراهاي تقابل ازغدي و ضرغامي با روحاني

وکيل احمدي‌نژاد: از عباس اميري‌فر شکايت مي‌کنيم

آمريکا اقدام خصمانه عليه سپاه را رسمي کرد

وضعيت پرونده نرگس محمدي، ستوده و زاغري

صف‌ بنزين در سوريه به خاطر تحريم نفت ايران

داماد روحاني: نه پدرم ژن خوب بوده نه خودم!

ماجرايي که روحاني را عصباني کرد

تقاضاي وام 18ميليارد دلاري ايران صحت ندارد

درخواست اعدام مرسي به اتهام جاسوسي براي سپاه

ظريف: آماده همکاري با فرانسه هستيم

ترامپ: ما نباشيم، ايران دو هفته‌اي رياض را مي‌گيرد

عراقچي: پاريس فوراً شفاف‌سازي کند

محکوميت دختر خيابان انقلاب به يک سال حبس

فريدون به کريمي‌قدوسي: فايل صوتي را منتشر کن

تاکيد نامزد انتخابات آمريکا بر بازگشت به برجام

ادعاي حمله اسرائيل به پايگاه ايراني در سوريه

سردار سلامي: ترامپ هيچ غلطي نمي‌تواند بکند

تغيير رويکرد روس‌ها در قبال ايران در سوريه

وزير احمدي‌نژاد: مجلس آينده متحول مي‌شود

متهم پرونده پتروشيمي: مرجان معتقد و محجبه بود

«اون» به ترامپ اولتيماتوم داد