بزرگنمايي:
چه خبر - نايب رئيس کميسيون معماري و شهرسازي شوراي شهر تهران از تشکيل کميتهاي متشکل از شهرداري، سازمان نظام مهندسي و قوه قضائيه براي شناسايي و ايمن سازي ساختمانهاي ناايمن شهر خبرداد و گفت: در غير اين صورت تمامي اقدامات شعاري خواهند بود.
محمد مهدي تندگويان در گفتوگو با ايسنا، با بيان اينکه تعداد ساختمانهايي که به مانند پلاسکو شرايط خاصي دارند و ناامن هستند تقريبا مشخص است گفت: متاسفانه يا مالکان اين ساختمانها نهادها و وزارتخانههاي دولتي يا متعلق به بخش خصوصي هستند.
وي با بيان اينکه کميسيون شهرسازي شوراي شهر تهران بارها در خصوص ناامن بودن اين گونه ساختمانهاي شهر به سازمان نظام مهندسي و همچنين شهرداري نامه زده است گفت: عمر بسياري از سازههايي که مردم از آن بهره برداري ميکنند به مانند سينماها، بيمارستانها، تالارهاي دانشگاه تهران و ... بيش از 60 الي 70 سال است و بايد اين ساختمانها، تعيين تکليف شوند.
تندگويان با بيان اينکه شهرداري در مقام ارائه اخطار است و ممکن است مالک خصوصي يا مالک دولتي اين اخطارها را قبول نکرده و در راستاي اصلاح امور اقدام نکند گفت: بايد کميته مشترکي بين شهرداري، سازمان نظام فني و مهندسي و قوه قضاييه شکل گيرد که اقدامات قبل، حين و بعد ساختمانها از نظر ايمني را بررسي کند.
وي با بيان اينکه بر اساس اين پيشنهاد، تشخيص سازه ناايمن با شهرداري نظارت بر حسن انجام اقدامات ايمن سازي و تاييديه آن با سازمان نظام مهندسي و در صورت عدم تمکين به قانون اخطار و پلمب با قوه قضاييه است گفت: قوه قضاييه بايد به طور 100 درصد کنار شهرداري بايستد و اجازه فک پلمب تا زماني که سازمان نظام مهندسي تاييديه ايمني را صادر نکرده، ندهد و تنها در اين صورت است که سازههاي شهر ايمن ميشوند و اگر اتفاقي رخ دهد مقصر مشخص است.
نايب رئيس کميسيون معماري و شهرسازي شوراي شهر تهران با بيان اينکه متاسفانه امروز شاهد هستيم که شهرداري مانع فعاليت يک ملک ناايمن ميشود اما قوه قضاييه نسبت به فک پلمب اقدام ميکند و سازمان نظام مهندسي نيز به مکاتبات پاسخ نميدهد، گفت: به عنوان مثال ميتوان به مجتمع تجارت جهاني فردوسي اشاره کرد که اين سازه ناايمن تشخيص داده شد اما مالک توانست بر عليه شهردار منطقه 12 حکم از قوه قضاييه بگيرد و اين رفتارهاي ضد و نقيض جاي سوال است.
تندگويان در بخش ديگري از سخنان خود با بيان اينکه بايد در قوانين مالکيت سرقفلي و کسب و پيشه، تجديد نظر کنيم گفت: اينکه مالکي مغازههايش را به صورت سرقفلي به افراد و اشخاص متعدد واگذار کند اما هيچ مسئوليتي در قبال ايمني ملکش نپذيرد، مورد قبول نيست و عملا قانون در اين زمينه دچار خلأ و نواقصي است به گونهاي که تصور کنيد مالک يک ملکي جان خود را از دست بدهد و ورثهاي نيز نداشته باشد و در اين ميان قانون تعيين تکليفي در اين زمينه نکرده و بسياري از موضوعات را پيش بيني نکرده است که بايد اين خلاءها رفع شوند.
وي با بيان اينکه بايد کميته مشترک ايجاد شود تا در زمينه ايمني ساختمانهاي شهر چارهاي بينديشند، گفت: نبايد در ذهن افراد تصوري ايجاد شود مبني بر اينکه شهرداري و ... در آستانه شب عيد و خريدهاي نوروزي ميخواهد، مانع از فعاليت اقتصادي آنها شود بلکه پيشنهاد ميشود با تعيين يک تاريخ معين به عنوان مثال تا 20 فروردين که بازار رونق دارد، کسبه با رعايت ايمني به فعاليت خود ادامه دهند اما پس از اين تاريخ هر کسبهاي اعم از مالک يا سرقفلي و ... نسبت به رفع موارد ناايمن سازه خود اقدام نکرد نسبت به پلمب آن و جلوگيري از فعاليت اقتصادي اقدام شود.
تندگويان با بيان اينکه بايد فکري نيز به حال اماکن عمومي فرسوده کرد گفت: تصور کنيد اگر تالار ابوريحان دانشگاه تهران يا يک سينماي قديمي به يک دفعه دچار حادثه و تخريب شود چه اتفاقي ميافتد؟ و اين در حاليست که عمر سازه بسياري از مکانهاي عمومي تمام شده است و لازم است تا يک کميته مشترک ايجاد شده و با همکاري دولت و قوه قضاييه اقدامات موثري انجام دهيم در غير اينصورت هر گونه اقدام انجام شده در راستاي ايمن سازي شعاري و ابتر خواهد بود.