آخرین اخبار

درآمد نجومي تاکسي ياب هاي اينترنتي! اقتصادي

درآمد نجومي تاکسي ياب هاي اينترنتي!

  بزرگنمايي:

چه خبر - اسنپ و تپسي، پديده‌هاي سال 95

غيرقانوني‌اند، ماليات نمي‌دهند، مجوز ندارند، مقاومت بي حاصل مي‌کنند، دامپينگ مي‌کنند، پلمب مي‌شوند و بالاخره صاحب‌شان يک نفر است. اين، مهم‌ترين شايعه‌ها و نقل‌قول‌هايي‌اند که درباره مهم‌ترين وجنجالي ترين اپليکيشن هاي اين روزهاي ايران مي‌شنويم.«اسنپ» و «تپسي» که حالا به جرات مي‌توان گفت پديده‌هاي سال 95 درحوزه فناوري اطلاعات‌ اند و آن طور که از شواهد و آمارها برمي آيد، در آستانه رکوردشکني در گردش مالي‌ اند.

تاکسي ياب هاي اينترنتي!

کسب و کارهايي که چند جوان با الگوبرداري از نمونه‌هاي مشابه خارجي به راه انداخته‌اند و حالا، با مزيت‌هاي رقابتي فوق العاده در انديشه آنند که حمل‌و‌نقل درون شهري را به انحصار خود درآورند. اتفاقي که آن قدر سروصدا کرده که برنامه نويسان رايانه در ديگر شهرها را هم به صرافت نوشتن برنامه‌ها و اپليکيشن‌هاي مشابه در شهر خودشان بيندازد. چند نفري گوشه ميدان «فاطمي» تهران ايستاده‌اند و جلوي خودروها را مي‌گيرند.

يکي‌شان هم مي‌آيد سراغ من. اول فکرمي‌کنم پاي بيماري اورژانسي يا درخواست کمکي در ميان است؛ اما، وقتي با تخته شاسي همراهش جلو مي‌آيد، ماجرا فرق مي‌کند:«آقا مي خواين همين الان اسنپ ثبت‌نامتون کنم؟ همين جا بلافاصله مسافر دربستي بگيريد.» لبخندي مي‌زنم و تشکر مي‌کنم و دنده را عوض مي‌کنم که مثل کاسباني که نمي‌خواهند مشتري را از دست بدهند، مي‌گويد:«کميسيونش صفر درصده ها. همه کرايه ميره توي حساب خودتون.»

به راهم ادامه مي‌دهم و مثل خيلي‌هاي ديگر، ماشين حساب ذهني‌ام را به کار مي‌اندازم تا راز و توجيه اين نوع تبليغ و شيوه درآمدزايي‌اش را پيدا کنم.خرج حقوق اين همه بازارياب و پرسنل و پشتيبانان نرم افزاري و سخت‌افزاري از کجا مي‌آيد و چه سهمي از درآمد روزانه حمل‌و‌نقل در پايتخت براي اسنپ و تپسي خواهد بود؟

درآمد نجومي ديگر

حساب و کتاب درآمد حمل و نقل، کار ساده‌اي نيست؛ اما آمارهاي رسمي پليس راهور از پايتخت مي‌گويد که هرشبانه روز در تهران، حدود22 ميليون سفر درون شهري انجام مي‌شود.

با يک حساب و کتاب ساده، مي‌توان فهميد که اگر اين دو اپليکيشن اگر به مرز آرماني 1 ميليون سفر در روز برسند و از هر سفرفقط هزار تومان درآمد خالص داشته باشند، به رقم درآمد رؤيايي روزانه يک ميليارد تومان خواهندرسيد. اتفاقي که بي شک،موفقيتي بي نظيربراي گردانندگان جوان اين دو اپليکيشن خواهد بود؛ اپليکيشن هايي که البته حاشيه‌هاي اداره‌شان کمتر از متن نيست.

معماي دو شرکت با يک مدير

اداره اسنپ و تپسي توسط يک مالک، شايعه‌اي است که مدت‌هاست به گوش مي‌رسد. شايعه‌اي که البته پاسخگويان هر دو اين کسب و کارها، نه تأييد مي‌کنند و نه تکذيب. تماس تلفني«صبح نو» با شرکت اسنپ، درباره اداره اين دو اپليکيشن توسط يک نفر، به اين جمله‌ها از اپراتور اين کسب و کار اينترنتي رسيد :«در اين زمينه نمي‌توانم اطلاعاتي به شما بدهم.»

اما نگاهي به بخش «درباره ما» که در سايت‌هاي اينترنتي اسنپ و تپسي آمده و البته اسنادي که درباره صاحبان اين دوکسب و کار وجود دارند، گوياي نکات جالبي است.

صاحب امتياز اپليکيشن«اسنپ» براي کسب مجوز نماد اعتماد الکترونيکي، شرکت«ايده گزين ارتباطات روماک» معرفي شده است. شرکتي که ساختمان آن، حوالي خيابان جهان کودک قراردارد و جالب‌تر اين که طبقات ديگر اين ساختمان نيز در اختيار اپليکيشن هاي مشهوري چون «باميلو»،«زودفود»و «پين تاپين» است.

مدير اين شرکت، درمجوز سازمان نظام صنفي رايانه‌اي استان تهران، آقاي «محمود فوز» و مديرعامل فعلي آن، آقاي «شهرام شاهکار» معرفي شده است.

از سوي ديگر، اپليکيشن «تپسي» که محصول شرکتي با نام«پيشگامان فناوري و دانش آراميس» است،در سايت خود، از 3 نفر به نام‌هاي آقايان «ميلاد منشي پور»، «حميد مهيني» و «هومن دميرچي» نام برده است که اولي به عنوان مديرعامل، دومي به عنوان مدير فني و سومي به عنوان مديرعمليات در شرکت صاحب امتياز «تپسي» کار مي‌کنند. نشاني دفتر اين شرکت که به استناد سايت تپسي، نماد اعتماد الکترونيکي آن هم در حال بررسي است، حوالي سعادت آباد اعلام شده است.

اما نام مشترکي که بيش از همه در اسنپ و تپسي به چشم مي‌خورد، هومن دميرچي است. کسي که از او به عنوان بنيانگذار اپليکيشن «تاکسي ياب» ياد و گفته مي‌شود همزمان با مسووليت مديريتي فعلي‌اش در تپسي، به عنوان يکي از اعضاي اصلي اسنپ نيز حضوري فعال دارد.

در بخش معرفي او در سايت تپسي آمده است:«هومن دميرچي مدير عمليات و يکي از بنيان‌گذاران تپسي است. او رتبه 3 کنکور در سال 84 را به دست آورد و به دانشگاه صنعتي شريف رفت و مهندسي برق خواند و بعد از آن در mtn مشغول به کار شد.سپس به مدرسه‌ عالي کسب‌وکار inseadدر فرانسه رفت و در رشته mba فارغ‌التحصيل شد. پس از آن به ايران بازگشت و با شرکتي بين‌المللي در حوزه‌ کسب وکارهاي اينترنتي همکاري کرد. بعد از تجربه مديريتي در يک استارت آپ، مدير عمليات در تپسي شد.»

ردپاي او را در سال 93 ابتدا در تاکسي ياب، سپس در اسنپ و حالا در تپسي مي‌توان ديد. کسي که حتي يک روزنامه، از او با لقب «قاتل تاکسي‌ها و آژانس‌هاي تهران» ياد کرده است. شنيده‌ها و شايعه‌ها، از او به عنوان مدير سايه اسنپ و تپسي ياد مي‌کنند. ادعايي که البته هنوز هم ثابت نشده است؛ اما مديران اسنپ و تپسي نيز آن را نه تأييد کرده‌اند و نه تکذيب.

ماليات، دامپينگ و باقي قضايا

قيمت‌هاي رقابتي و گاهي عجيب و غريب اين اپليکيشن ها براي مشتريانش، گاهي آن قدر شگفت‌انگيز مي‌شود که بيش از آنچه جذاب باشد، شک‌و‌شبهه‌هاي مختلفي درباره آن به وجود مي‌آورد. پرسشي که مسوول ارتباط با مشتريان يکي از اين دو اپليکيشن، اين طور به آن پاسخ مي‌دهد:«تمام اتفاق‌هايي که براي رانندگان و مسافران‌مان پيش بيني مي‌کنيم، براساس فرآيند تبليغاتي و سياست گذاري ما تعيين مي‌شود.»

پاسخ او به پرسشي درباره شايعه ماليات گريزي و دامپينگ شرکت صاحب اين اپليکيشن نيز دقيقاً همان پاسخي است که درباره مديريت واحد اين دو اپليکيشن مي‌دهد:« در اين زمينه نمي‌توانم اطلاعاتي به شما بدهم.»

برنده جدال آژانس‌ها و تاکسي ياب ها کيست؟

اتحاديه تاکسيراني‌هاي کشور، جدي‌ترين مخالف فعاليت اپليکيشن هاي درخواست خودرو در تهران است. آقاي‌«مسعود طبيبي» دراين باره مي‌گويد:«ماده 3 قانون مصوب سال 74 مجلس شوراي اسلامي، تمرکز امور مربوط به تاکسيراني‌ها و کليه امور حمل و نقل شهري را متعلق به شهرداري‌ها مي‌داند.» او مي‌گويد:«برهمين اساس،تاکسي‌ها و آژانس‌ها نيز زير مجموعه اين قانون محسوب مي‌شوند و اين اپليکيشن ها هم اگر مي‌خواهند در اين حوزه فعاليت کنند، حتماً بايد مجوزهاي لازم را در اين باره کسب کنند.»

ادعايي که مديرعامل تپسي آنها را رد کرده است. منشي پور در اين باره مي‌گويد:«ما تمام مجوزهاي لازم و قانوني را براي فعاليت اخذ کرده‌ايم و من بسياري از اوقات کاري‌ام را به دنبال کسب اين مجوزها مي‌گذرانم.هر مجوزي را که لازم بوده،گرفته‌ايم و بنابراين، از نظر قانوني نبايد با فعاليت اين اپليکيشن ها برخورد شود.»

اما روايت راننده آژانسي که يکي از رانندگان اسنپ هم هست، درباره کشاکش اين دو رقيب خواندني است. او که خودش را «محمود» معرفي مي‌کند،مي‌گويد:«مسيرهاي رفت را با آژانس کار مي‌کنم و براي مسيرهاي برگشت، اپليکيشن را روشن مي‌کنم . بزرگ‌ترين نقص رانندگي با آژانس اين است که شما براي مسير برگشت، مسافري نداريد؛اما به محض پايان سفر با اين دو اپليکيشن، مي‌توانيد مسافر جديد سوار کنيد و به مقصد برسانيد.»

به گفته او، صاحبان آژانس‌ها از اين که رقيبي پيدا کرده‌اند که علاوه بر قيمت کمتر، ميزان کميسيون پايين‌تري را هم از هرراننده کسر مي‌کند، ناراضي‌اند؛اما او مي‌گويد:«آژانس‌ها هم مشتريان ثابت و قديمي خودشان را دارند. مطمئن باشيد جايي نمي‌خوابيم که زيرمان آب برود.» با اين همه، معماي فعاليت اسنپ و تپسي، معمايي است که گويا به اين زودي‌ها حل نخواهد شد،مگر آن که يکي از طرفين، دستانشان را به نشانه تسليم بالا ببرند.

از يک سو، وزير ارتباطات بر حمايت کامل از استارت آپ ها و کسب و کارهاي اينترنتي و تلفن همراه تاکيد مي‌کند و از سوي ديگر، هرروز شايعه‌اي جديد از تهديد، پلمب و تعطيلي اين دو اپليکيشن منتشر مي‌شود. حالا بايد منتظر ماند و ديد علامت سؤال‌هاي روبه‌روي اين دو اپليکيشن کي به جواب خواهند رسيد و آيا اين دو کسب و کار جديد در بازار خدمات ايران، ماندگار خواهند شد يا خير؟

منبع: وب سايت برسام



ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/02/03

زمان اعمال افزايش حقوق مستمري‌بگيران

پيش‌بيني بازار اجاره مسکن در سال 98

ثبات بازار مرغ و گوشت در آستانه ماه رمضان

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/01/31

اختلاف دولت و مجلس بر سر افزايش حقوق 98

ابلاغ ضرايب حقوقي کارمندان در سال 98

افزايش 18درصدي حقوق بازنشستگان تائيد شد

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/02/02

جزئيات اختلاس 700ميلياردي در آبفاي تهران

ضامن براي دريافت وام مسکن لازم نيست

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/02/02

جزئيات اختلاس 700ميلياردي در آبفاي تهران

ابلاغ ضرايب حقوقي کارمندان در سال 98

افزايش 18درصدي حقوق بازنشستگان تائيد شد

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/01/31

اختلاف دولت و مجلس بر سر افزايش حقوق 98

پرداخت کمک بلاعوض 5ميليوني به سيل‌زدگان

توصيه به مردم؛ در بازار ارز و طلا ريسک نکنيد

پشت پرده گراني 10برابري پياز

حمايت از اقشار کم‌درآمد با يارانه نقدي يا کوپن؟

شرايط ويژه در بازار اجاره مسکن

کاهش تلفات برق از جيب پرمصرف‌ها

اطلاعيه‌اي مهم در خصوص قيمت‌هاي بازار خودرو

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/01/28

توضيح درباره واريز افزايش حقوق در فروردين‌ماه

بنزين تا يک ماه آينده دو نرخي مي‌شود

قيمت گوشت تا پايان هفته کاهش مي‌يابد

عرضه پرايد 37ميليوني در بازار

جزئيات پيشنهاد حذف چهار صفر از پول ملي

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/01/27

محبوبيت ميوه‌هاي گنديده در بازار ميوه و تره‌بار

کاهش تقاضا در بازار؛ مردم گوشي نمي‌خرند

جعفرزاده: افزايش حقوق‌ها بر اساس قانون باشد

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/01/26

سقف وام ساخت مسکن 170ميليون شد

شاخص کل بورس تهران رکورد زد

جزئيات حکم متهمان پرونده بانک سرمايه

اتحاديه قنادان: امسال شيريني گران مي‌شود

الزام بانک‌ها به ارائه رمز يک‌بار مصرف به مشتريان

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/01/25

افزايش قيمت پياز ادامه دارد

تازه‌ترين قيمت خودرو‌هاي داخلي

شاخص کل بورس تهران رشد کرد

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/01/24

قيمت خودروهاي داخلي

چرا کسي در بورس، نفت نمي‌خرد؟

جزئيات افزايش 400هزار توماني حقوق‌هاي 98

قيمت انواع خودرو داخلي در بازار

ميزان افزايش حقوق بازنشستگان تامين اجتماعي