آخرین اخبار

کداميک از ظروف غذاخوري براي سلامتي بهتر هستند تازه هاي سلامت

کداميک از ظروف غذاخوري براي سلامتي بهتر هستند

  بزرگنمايي:

چه خبر - مزيت و معايب انواع ظروف غذا خوري

ظروف شيشه‌اي يا بلور چه مزيتي دارند؟ اين ظروف بهداشتي‌‌ترين جنس براي سرو غذا هستند، چون براحتي آلوده نمي‌شوند و از نظر شيميايي ترکيباتي خنثي دارند و در تماس با مواد غذايي سبب تغيير رنگ و طعم آن نمي‌شوند. اين جنس براي بسته‌بندي مواد غذايي کارخانه‌اي بهترين نوع است، زيرا به هيچ وجه رطوبت و آلودگي را جذب نمي‌کند و مدت طولاني‌تري مواد غذايي را نگه مي‌دارد.

چرا گاهي برخي از انواع ظروف پيرکس با توجه به خاصيت نشکن بودنشان در مجاورت حرارت ترک مي‌خورند؟ اصول توليد ظروف پيرکس تفاوتي با ظروف بلوري ندارد فقط هنگام تهيه پيرکس به ترکيبات آن ماده‌اي به نام بوراکس مي‌افزايند که مقاومت ظرف را در برابر حرارت بالا مي‌برد. گرچه اين ظرف قدرت زيادي در برابر گرماي غذا يا داغي شعله دارد، اما اگر يکدفعه داغ و سرد شود حتما ترک خواهد خورد. در نتيجه اگر از اين ظروف علاوه بر سرو غذا براي پخت و پز استفاده مي‌کنيد بهتر است ابتدا با شعله کم عمليات پخت را در اين ظروف شروع و سپس حرارت را زياد کنيد. پس از برداشتن آن از روي اجاق هم نبايد ظرف را در سطح سرد قرار دهيد.

آيا ظروف چيني در مقايسه با ظروف شيشه‌اي برتري خاصي دارند؟ ظروف چيني يک نسبت خانوادگي با سراميک‌ها دارند و تفاوت اصلي‌شان در اين است که در درجه حرارت بالاتري پخته مي‌شوند و سنگين‌تر و بادوام‌تر از ظروف سراميکي هستند.

ظروف چيني سه نوع دارند. انواع ضخيم آن در هتل‌ها، انواع بسيار نازک و کاغذي آن در ساخت ظروف تزئيني و انواعي که ضخامت متوسط و براقيت خوبي دارند و پورسلن ناميده مي‌شوند براي مصارف خانگي استفاده مي‌شوند. ظروف چيني برخلاف ظروف بلور يا شيشه‌اي در تماس با غذاي بسيار گرم زود داغ نمي‌شوند و نمي‌شکنند. تنها عيب اين ظروف آن است که اگر با اجسام سخت و خشن شسته شوند جلاي لعابشان از بين مي‌رود و مستعد پذيرش آلودگي‌ها مي‌شوند.

ظروف آرکوپال چه جنسي دارند؟ اين ظروف را با ماده‌اي به نام اوپال تهيه مي‌کنند که ويژگي‌هاي بهداشتي و ظاهري شيشه و چيني را دارد. از شيشه زيباتر و نشکن‌تر و از چيني سبک‌تر و نازک‌تر است. اين ظروف در مقابل حرارت مقاوم هستند و مي‌توان از آنها در ماکروفر استفاده کرد.

آيا ملامين را مي‌توان در گروه ظروف بهداشتي قرار داد؟ اگر ملامين‌ها شماره پروانه بهداشت و مهر استاندارد واقعي و نه جعلي داشته باشند ظروف سالم و سبکي بخصوص براي استفاده در مسافرت و پيک‌نيک‌ها هستند. اگر اين ظروف لعابشان از بين برود يا لب پر و ترک‌دار شوند منبع تجمع ميکروب‌ها مي‌شوند که مي‌توانند در نوبت‌هاي بعد وارد غذا شوند. در ضمن بيشتر ظروف ملاميني رنگي قابليت نگهداري رنگ را ندارند و مي‌توانند به مرور اين رنگ را وارد غذا کنند و در مواجهه با مواد اسيدي همچون آبليمو، سرکه، آبغوره و گوجه‌فرنگي لعابشان را از دست داده و براي سلامت مضر شوند.

استفاده از ظروف مسي براي سلامتي چگونه است؟ اگر سطح داخلي ظرف مسي با فلز قلع پوشيده نشده باشد يا در اثر استفاده زياد خش برداشته باشد، مس وارد غذا شده و با آن وارد فعل و انفعال مي‌‎شود و بر اثر استفاده طولاني مدت، مس در ارگان‌هاي بدن به خصوص کبد انباشته شده و اثرات نامطلوبي به دنبال خواهد داشت.

از طرفي امروزه بسيار مشاهده مي‌‎شود که به دليل قيمت ارزانتر سرب، براي اندود کردن ظروف مسي از سرب به جاي قلع استفاده مي ‎شود که اين خود خطر مسموميت با سرب را نيز به دنبال خواهد داشت.

حتي از قاشق‌هاي مسي با رنگ قرمز براي برداشتن روغن و مواد ترش استفاده نکنيد به عنوان مثال قرار دادن يک قاشق مسي در ظرف روغن به دليل اکسيداسيون مي‌‎تواند مدت ماندگاري روغن را 80 برابر کوتاه کند.

در مورد ظروف تفلن چطور؟ چنانچه سطح داخلي ظروف تفلون دچار خراش شده باشد ماده‌اي وارد غذا مي‌‎کند که مضر است. از طرف ديگر چنانچه حرارتي که به ظرف تفلون وارد مي‌شود به بيش از 300 درجه سانتي گراد برسد تفلون تجزيه مي‌‎شود و مواد سمي آزاد مي‌‎کند. بنابراين سطح فلزي زيرين ظروف تفلوني هرچه ضخيم‌تر باشد مناسبتر است به ويژه در مورد تابه‌‎هاي تفلوني که در مقايسه با قابلمه ها در معرض حرارت بيشتري قرار مي‌‎گيرند.

اشکال ظروف لعابي چيست؟ ظرف‌هاي سفالي داراي منافذ زيادي است که سبب مي‌‎شود آب درون کوزه‌‎هاي سفالي خنک بماند. يک تا دوبار استفاده از ظروف سفالي اشکالي ندارد، اما بقاياي غذا در منافذ اين ظروف باقي مي ‌ماند و پاک نمي‌‎شود به همين دليل به مدت طولاني ‎تري قابل استفاده نيستند. ظروف سفالي لعابدار اين مشکل را ندارند به شرطي که لعاب کاملاً سالم و بدون نقاط خار مانند باشد چون براي تهيه لعاب از اکسيد فلزهايي مثل سرب و مس استفاده مي‌‎شود که در صورت ريختگي لعاب در غذاها حل شده و وارد بدن مي ‎شود.

ظروف پلاستيکي آيا براي سلامتي ضرر دارند؟ ظروف پلاستيکي انواع مختلفي دارند، ولي معمولا از بطري‌هاي پلاستيکي محتوي آب معدني مي‌‎توان تا شش ماه براي نگهداري آب استفاده کرد اما آبليمو و ساير مواد ترش در اين ظروف قابل نگهداري نيستند. ليوان‌هاي پلاستيکي به ويژه نوع شفاف آنها براي نوشيدني‌هاي داغ مناسب نيست.

ظروف تهيه شده از فوم که معمولا يک بار مصرف هستند چطور؟ ظرف‌هاي فوم نيز براي نگهداري مواد غذايي داغ مناسب نيستند و بهترين ظروف يکبار مصرف به اين منظور ظروف سلولزي هستند.

ظروف آلومينيومي بي ضرر هستند؟ استفاده طولاني مدت از ظروف آلومينيومي مثل کتري هاي آلومينيومي مي‌‎تواند به اختلال در جذب روي و سلنيوم منجر شده و خطر عوارضي مثل زخم معده، يبوست، کوليت، کم خوني و حتي آلزايمر را افزايش ‎دهد. توصيه مي‌‎شود اگر در ظروف آلومينيومي جرم ايجاد شده باشد، کنده نشود چون خود آن مانعي براي ورود آلومينيوم به غذاست.

ظروف استيل چگونه اند؟ ظروف استيل هم بسيار مناسب هستند اما بهتر است به مدت طولاني در آنها غذاهاي ترش يا شور نگهداري نشود.

ظروف چدني را چرا خيلي تعريف مي کنند؟ ظروف چدني هم به نسبت براي نگهداري و پخت و غذا مناسب است، اما اشکالي که وجود دارد اين است که گاهي در سطح داخلي آنها از تفلون استفاده مي ‎شود که سبب مي ‎شود معايب ظروف تفلوني را داشته باشند. ظروف سراميکي هم نوعي از ظروف سفالي لعابدار هستند و تا زماني که لعاب آنها صدمه نديده مشکلي ايجاد نمي‌‎کنند.

ظروف کريستال اگر براي غذا استفاده شوند چطور؟ ظروف کريستال معمولا براي غذا استفاده نمي شوند و بعنوان پيش دستي و ظروف پذيرايي خطري توليد نمي کنند، ولي در صورتي که بعنوان ظروف غذا و بخصوص ليوان و استکان براي چاي و مايعات داغ، بکار روند به دليل داشتن مقادير بسيار بالاي سرب، موجب مسموميت با سرب خواهند شد.

و در آخر در مورد ظروف سنگي؟ ظروف سنگي ممکن است در دراز مدت ترکيبات موجود در سنگ بر غذا تاثير بگذارد.





منبع: jamejamonline.ir ,shafaf.ir




ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

فوايد علمي براي استفاده از ظروف مسي

شارژ و ترميم سلول هاي مغز با اين ورزش

6 تغيير ساده و مهم براي حفظ سلامت و عمر طولاني تر

علت خواب آلودگي بهاري چيست و چطور با خواب آلودگي مقابله کنيم؟

8 قسمت بدن که نبايد لمس کنيد

مسموميت با قارچ سمي را چطور درمان کنيم

غذاهاي مفيد و مضر براي شما که حساسيت فصلي داريد

چرا پشت سر هم عطسه مي کنم؟ آيا عطسه در خواب اتفاق مي افتد؟

خواب راحت شبانه با ترک اين عادت هاي اشتباه

10 بيماري عجيب و هولناک که از طريق نيش پشه منتقل مي شوند

روش هاي طبيعي براي افزايش هورمون شادي

علايم نشان دهنده بيماري در چشم ها

12 دليل براي نفخ ناگهاني

هنگام انجام فعاليت هاي خلاقانه موسيقي گوش ندهيد

علت عرق زياد زير بغل و روش هاي درمان

علت تيک هاي عصبي چيست؟ آيا تيک عصبي درمان مي شود؟

براي به تعويق انداختن پيري مغز بايد اين دو نکته را رعايت کنيد

داغ شدن بدن نشانه چيست؟ چرا هميشه بدنم گرم است؟

باکتري سالمونلا در ماهي قرمز و بيماري هاي ناشي از آن

ژله و پاستيل چه خواصي دارد و براي چه کساني ممنوع است؟

افزايش وزن در تعطيلات و باورهاي غلطي که بايد کنار بگذاريد

روش هايي براي درمان ميگرن بدون نياز به دارو

دوش گرفتن با آب سرد چه فوايدي براي سلامت دارد؟

عوامل تهديد کننده قلب از شب کاري گرفته تا ازدواج ناشاد

خطرناک ترين شوينده هاي خانه تکاني کدامند؟

آيا توقف قلب امکان پذير است؟ به بهانه پخش برنامه عصر جديد

چگونه طول عمرمان را مثل يک ورزشکار افزايش دهيم

علت سردي پاها چيست؟

گياهان آپارتماني که نگهداري آنها براي حفظ سلامت ضروري هستند

مهم ترين دلايل پزشکي کم اشتهايي چيست؟

شوينده هاي شيميايي که براي خانه تکاني نوروز نبايد استفاده کنيد

مشکلات بينايي نوزادان چه علايمي دارد

هر آنچه بايد در مورد مدفوع بدانيد + پيوند مدفوع چيست؟

کدام بيماري ها باعث بر هم خوردن تعادل شما مي شوند؟

چرا با افزايش سن حس بويايي کاهش پيدا مي کند

خطرات مصرف عطر و ادکلن که تاکنون نشنيده ايد!

پير شدن غير عادي مغز با اين علايم همراه است

نوار مغز EEG چيست و چه زماني بايد نوار مغز بگيريد؟

علايمي که نشان ميدهد متابوليسمتان کند است

اين سرفه ها يعني قلب شما بيمار است، مراقب باشيد

مراقب سم خطرناک سيب زميني سبز رنگ باشيد

چشم قهوه اي ها بيشتر به افسردگي فصلي دچار مي شوند يا چشم آبي ها؟

آيا قرص لاغري واقعا باعث کاهش وزن مي شود؟

علت داغ کردن بدن چيست؟

6 استفاده خانگي قرص آسپرين، از درمان شوره سر تا رفع جوش پوستي

چرا هميشه خسته ام؟ چطور از خستگي مزمن خلاص شويم؟

مور مور شدن وبي حسي دست و پا نشانه چيست؟

کاهش وزن با رژيم ماست + برنامه غذايي روزانه با ماست

مشکلات دست ها که نشان دهنده بيماري است

آلوده ترين اشيائي که هر روز به آنها دست مي زنيم