آخرین اخبار

نشانه هاي پنهان افسردگي را بشناسيم سلامت روان

نشانه هاي پنهان افسردگي را بشناسيم

  بزرگنمايي:

چه خبر - افسردگي

افراد معمولا انتظار دارند که نشانه هاي افسردگي بسيار واضح و روشن بروز پيدا کنند، به عنوان مثال فکر مي کنند که اگر دوست شان مانند هر روز به سر کار مي آيد و دائما در حال گريه کردن نيست ، پس دليلي براي نگراني وجود ندارد و حال او کاملا خوب است. اما هميشه اينطور نيست، زيرا به بسياري از علائم افسردگي نمي توان به راحتي پي برد.

اگر شک کرده ايد که فردي دچار افسردگي شده است يا نه، نکته ي مهم اين است که با وي يک ارتباط موثر و دلسوزانه برقرار کنيد. با او درباره ي تجربيات خود صحبت کنيد و به وي بگوييد که مي دانيد که در حال گذراندن چه دوره ي سختي است ، همچنين بپرسيد که چه کاري از دست شما براي کمک به او بر مي آيد.

اغلب افراد، خلاف اين توصيه را انجام مي دهند و به فرد افسرده مي گويند که چرا مثل هميشه نيست و اين امر خود سبب تحميل استرس و تنش بيشتر به او مي شود. در عوض بايد به او بگوييد که چگونه متوجه مشکلش شده ايد، اصلا سعي نکنيد تا تجربياتش را به سمت خاصي هدايت کنيد. حتي اگر اين مشکلات بيشتر از يک هفته هم به طول بيانجامد، دليلي براي نگراني وجود ندارد، زيرا علائمي با ماندگاري دو هفته و حتي گاهي بيشتر نشان دهنده ي اين است که حالا فرد مورد نظر نيازمند کمک است.

در زير با علائم و نشانه هاي غير آشکار و نهفته ي افسردگي آشنا مي شويم.

انزوا

محققان اعتقاد دارند که تمايل فرد افسرده به گوشه نشيني و انزوا به اين دليل است که وي هر تلاشي را در زندگي بيهوده مي داند و اين امر ممکن است سبب ايجاد حس شرمساري و دستپاچگي در وي شود. اگر فرد مورد نظر، قبلا شخصي اجتماعي و اهل مشارکت در کارهاي گروهي بوده و حالا ناگهان مي بينيد که تبديل به يک انسان انزواطلب و جمع گريز شده است ، اين مي تواند يکي از نشانه هاي بروز افسردگي باشد.

تمايل به خواب بيشتر و اختصاص زمان بيشتر به تماشاي تلويزيون مي تواند از ديگر علائم بروز افسردگي باشد. ببينيد ديگر چه نشانه هايي از گريز از جمع در او نمايان شده که قبلا اين علايم را در شخصيتش نمي ديديد.

خستگي

افسردگي انرژي بسيار زيادي را از شخص مي گيرد، "همانند کشيدن يک تخته سنگ بزرگ به سمت بالاي کوه". اين خستگي مي تواند به دليل برهم خوردن الگوي خواب شخص هم باشد که با افسردگي رابطه دارد. در واقع تحقيقات نشان مي دهد که افراد داراي اختلالات خواب ، ده برابر بيشتر از افرادي که داراي خواب نرمال هستند ، مستعد ابتلا به افسردگي هستند.

بي انگيزگي

آيا دوست و يا يکي از اعضاي خانواده تان که فرد بسيار وقت شناس و دقيقي بود، دچار تأخير در کارها و قرارهايش شده است؟ به عقيده ي دانشمندان ، افرادي که دچار افسردگي مي شوند به سختي انگيزه اي براي انجام کاري پيدا مي کنند و معمولا در آخرين فرصت، شروع به انجام آن مي نمايند. افراد افسرده صبح ها به سختي از خواب بيدار مي شوند و بيشتر ترجيح مي دهند در رختخوابشان با احساس خستگي و اندوه بمانند.

تغييرات رفتاري

مي شود اينطور بيان کرد که فرد دچار واکنش هاي تند کوتاه مدت و موقتي مي شود. دليل اين امر اين است که افسردگي و ضعف سبب تغييرات سريع و ناگهاني عاطفي مي گردد. همچنين افسردگي سبب برانگيختگي عواطف مي شود که همين امر مي تواند دليل بروز سريع آن شود. از سوي ديگر پاسخ او با توجه به اين واقعيت که احساس مي کند هر چيزي در زندگي انرژي بسيار زيادي را طلب مي کند، مي تواند به نحو غير منتظره اي ساده و يکنواخت باشد.

تغيير در ظاهر

آيا فرد مورد نظر شما دچار کاهش و يا افزايش غيرمنتظره اي در وزنش شده و يا اينکه در کارهاي روتين روزانه اش انرژي کمتري مصرف مي کند؟ متخصصان معتقدند تغيير وزن افراد افسرده به نحو قابل ملاحظه اي رايج است و اين پديده نتيجه ي کم خوري و يا پر خوري عصبي در اين افراد است. گاهي اوقات عدم رسيدگي شخص به ظاهر خود ( نظير اصلاح نکردن صورت و نياراستن ظاهر ) مي تواند از نشانه هاي افسردگي باشد.

اختلالات عملکرد زناشويي

بي ميلي جنسي ، هميشه از نشانه هاي طبيعي افزايش سن و نوع ارتباط افراد نيست. به عقيده ي محققان عدم علاقه به رابطه ي جنسي مي تواند از علائم انزواطلبي و گوشه گيري باشد. چنين نشانه هايي از افسردگي مي تواند کار تشخيص را بسيار سخت کند، زيرا بسياري از عوامل ديگري هم مي توانند سبب اين مشکل شوند، عواملي نظير مشغله ي فراوان کاري و اختلالات هورموني. اما چه چيزي باعث مي شود تا وضعيت رواني ، مهم ترين دليل بي ميلي جنسي باشد؟

مغز مرکز اصلي در برقراري روابط جنسي است ، به اين صورت که تمايل به رابطه از مغز شروع مي شود و از طريق انتقال دهنده هاي عصبي ، سبب تحريک و در نتيجه خون رساني به اندام هاي جنسي و برقراري ارتباط جنسي مي شود. در افرادي که دچار افسردگي هستند، انتقال دهنده هاي عصبي قادر به برقراري ارتباط موثر نيستند.

مهم تر از همه اينکه افسردگي مي تواند سبب قطع ارتباط عاطفي بين زن و شوهر و سردي عاطفي طرفين نسبت به هم شود که اين مشکل چالش هاي فراواني را در زندگي آنان رقم خواهد زد.




منبع: tebyan.net




ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

لکنت زبان در کودکان

واکنش هاي کودکان نسبت به مرگ

روش هاي آشنا کردن کودکان با احساساتشان

افسردگي در نوجوانان را با اين علايم تشخيص دهيد

ترس هاي تخيلي کودکان را چگونه کنترل کنيم

تا چه سني بايد موبايل و تبلت را از کودکان دور نگه داريم

چطور به حرف زدن کودکمان کمک کنيم

9 علامت نشان دهنده بدرفتاري و سوء استفاده از کودکان

چرا خواب نمي بينم ؟ براي خوب خوابيدن چه کنم؟

گلي که دشمن استرس است

درمان ناخن جويدن با چند روش ساده و موثر

مزاج مغز شما سرد, گرم, خشک يا تر است؟

کاهش علايم شيزوفرني با مکمل هاي غذايي

کاهش ابتلا به افسردگي با زود بيدار شدن و تغيير عادت هاي صبح

راه هاي پيشگيري از فروپاشي عصبي و کنترل اعصاب در مشکلات

استرس و اضطراب شديد داريد اگر اکثرا اين علايم جسماني را تجربه مي کنيد!

9 علامت نشان دهنده بدرفتاري و سوء استفاده از کودکان

ناخن جويدن در مورد شخصيت شما چه مي گويد + روش درمان

راه هاي پيشگيري از فروپاشي عصبي و کنترل اعصاب در مشکلات

چطور به حرف زدن کودکمان کمک کنيم

تا چه سني بايد موبايل و تبلت را از کودکان دور نگه داريم

5 قدم براي روبرو شدن با خاطرات ترسناک و پشت سر گذاشتن آن ها

افسردگي چه تاثيري بر ميل جنسي مي گذارد؟

کاهش ابتلا به افسردگي با زود بيدار شدن و تغيير عادت هاي صبح

کاهش علايم شيزوفرني با مکمل هاي غذايي

ترس هاي تخيلي کودکان را چگونه کنترل کنيم

درمان ناخن جويدن با چند روش ساده و موثر

افسردگي در نوجوانان را با اين علايم تشخيص دهيد

گلي که دشمن استرس است

روش هاي آشنا کردن کودکان با احساساتشان

چرا خواب نمي بينم ؟ براي خوب خوابيدن چه کنم؟

چگونه از افسردگي پس از سقط جنين پيشگيري کنيم

آنچه درباره آزمايش اعتياد نمي‌دانستيد

با اين روش ترمز استرس را بکشيد

افسردگي در کمين کودکان چاق

واکنش هاي کودکان نسبت به مرگ

آموزش مهارت هاي مقابله با استرس

لکنت زبان در کودکان

الکسي تيميا alexithymia چيست و چه ارتباطي با مشکلات روحي دارد؟

چرا پزشک ها بيشتر از هر شغل ديگري خودکشي مي کنند؟

عکس پروفايل شما چه حقايقي را در مورد شخصيت تان بر ملا مي کند؟

چرا ستاره هاليوود تماشاي کارتون سيندرلا را براي دخترش ممنوع کرد؟

چرا بيماري هاي روحي و رواني در بين دانشجويان فزايش يافته؟

افسردگي چيست؟

آيا شما هم وسواس داريد؟

دليل و درمان حرف زدن در خواب

افسردگي در مردان چه تفاوتي با افسردگي در زنان دارد؟

کاهش استرس با ماساژ نقاطي خاص در بدن

آيا آلزايمر ارثي است؟

درمان موثر دردهاي مزمن با بخشيدن ديگران!!