آخرین اخبار

مرغ و تخم‌ مرغ محلي نخوريد اجتماعي

مرغ و تخم‌ مرغ محلي نخوريد

  بزرگنمايي:

چه خبر - بيماري آنفلوآنزاي فوق حاد پرندگانمديرکل بهداشت و مبارزه با بيماري‌هاي طيور سازمان دامپزشکي از شيوع و مشاهده کانون بيماري آنفلوآنزاي فوق حاد پرندگان در يکي - دو واحد پرورش مرغ گوشتي در کشور خبر داد و گفت: اين بيماري طي ماه گذشته در شش استان کشور که پيش از اين آلوده بودند، گزارشي نداشته و متوقف شده است. مردم مراقبت کنند؛ به گونه‌اي که به عنوان مثال از مرغ و تخم‌مرغ‌هاي محلي استفاده نکنند و همه محصولاتي که با تاييد سازمان دامپزشکي و به صورت شناسنامه‌دار در بازار رسمي کشور عرضه مي‌شود هيچ مشکلي ندارد.
فرشاد زين‌العابدين تهراني اظهار کرد: بيماري آنفلوآنزاي فوق حاد پرندگان يا همان آنفلوآنزاي مرغي در 14 استان کشور شيوع پيدا کرده که طي ماه گذشته از شش استان اردبيل، قزوين، لرستان، البرز، آذربايجان شرقي و گلستان گزارش بيماري نداشته‌ايم و بيماري متوقف شده است و اين بيماري در استان‌هاي مختلف به صورت يکسان وجود ندارد. به عنوان مثال در استان گيلان عمده کانون‌هاي بيماري روستايي است و برخي مانند استان قم کانون‌هاي بيماري در واحدهاي صنعتي بيشتر مشاهده مي‌شود و در برخي ديگر نيز مانند مازندران ترکيبي است.

وي با بيان اينکه وضعيت و حالت آماده‌باش همچنان در کل کشور و همه استان‌هاي درگير بيماري و استان‌هايي که اين بيماري در آنها هنوز گزارش نشده، وجود دارد، افزود: از آنجا که راه‌هاي انتقال و گسترش بيماري از طريق افراد، ماشين‌هاي آلوده، پرندگان آلوده و فرآورده‌هاي آلوده در حال افزايش است، حتي در استان‌هايي که گزارشي از بيماري وجود ندارد اين نگراني وجود دارد که بيماري در آنجا نيز مشاهده شود و تنها کافي است يک محموله طيور زنده آلوده به صورت غيرمجاز به آن مناطق منتقل شود.

مديرکل بهداشت و مبارزه با بيماري‌هاي طيور سازمان دامپزشکي ادامه داد: بيماري آنفلوآنزاي فوق حاد پرندگان همچنان در وضعيت قابل کنترل قرار دارد و به حالتي نرسيده‌ايم که بخواهيم اعلام ناتواني کنيم.

به گفته تهراني، هم‌اکنون در کشور استان‌ها به سه گروه تقسيم مي‌شوند. برخي استان‌ها کانون بيماري‌اند و همچنان در آنجا کانون‌ها شناسايي مي‌شوند، گروه ديگر مانند شش استان مذکور بيش از يک ماه است که از آنها گزارش بيماري وجود نداشته است و دسته ديگر مانند استان‌هاي فارس، يزد و ... هنوز درگيري بيماري نشده‌اند اما سازمان دامپزشکي هيچ تفاوتي بين اين سه دسته قائل نمي‌شود و رفتار بهداشتي و قرنطينه‌اي‌اش در نظام مراقبتي تعريف شده و تفاوتي با يکديگر ندارد.

آنفلوآنزاي مرغي به مرغداري‌هاي گوشتي هم رسيد

وي افزود: دو مورد شيوع آنفلوآنزاي مرغي در واحدهاي مرغ گوشتي و چندين مورد در واحدهاي مرغ مادر گوشتي شناسايي و معدوم‌سازي شده‌اند اما غالبا واحدهاي پرورش تخم‌مرغ، پولت و ... درگير اين بيماري هستند.

مديرکل بهداشت و مبارزه با بيماري‌هاي طيور سازمان دامپزشکي، اظهار کرد: اين ويروس در همه گونه‌هاي پرنده‌اي که به صورت صنعتي نگهداري مي‌شوند به آنفلوآنزا حساس هستند اما در واحدهاي تخم‌مرغ‌گذار و مادر به دليل طولاني‌تر بودن دوره پرورش احتمال ورود افراد و گسترش شيوع ويروس به دليل وجود چنين مسائلي و پايين بودن سطح بهداشتي آنها، بيشتر است اما در پرورش و توليد گوشت مرغ نهايتا 40 روز يک قطعه مرغ در سالن باقي مي‌ماند تا بيماري بخواهد خودش را نشان دهد، دوره پرورش به پايان رسيده است.

مردم براي مصرف مرغ و تخم‌مرغ نگران نباشند اما مراقبت کنند

تهراني گفت: هيچ نگراني بابت مصرف مرغ و تخم‌مرغ وجود ندارد چرا که ويروس آنفلوآنزا نسبت به گرما و درجه پخت آن حساس است و تاکنون نيز هيچ گزارشي براي شيوع اين بيماري در انسان‌ها در دنيا منتشر نشده است و با پختن آنها به راحتي ويروس از بين مي‌رود اما مردم مراقبت کنند؛ به گونه‌اي که به عنوان مثال از مرغ و تخم‌مرغ‌هاي محلي استفاده نکنند و همه محصولاتي که با تاييد سازمان دامپزشکي و به صورت شناسنامه‌دار در بازار رسمي کشور عرضه مي‌شود هيچ مشکلي ندارد.

سهل‌انگاري مرغداران و خريد پرنده‌هاي زنده عامل گسترش آنفلوآنزا

وي با بيان اينکه مشاهده و گزارش بيماري آنفلوآنزا در هر منطقه و استاني نشان دهنده پويايي دامپزشکي در آنجا است، اعلام کرد: در حال حاضر دو عامل سبب گسترش شيوع بيماري آنفلوآنزا فوق حاد پرندگان در کشور مي‌شود که مي‌توان به رفتارهاي پرخطر مرغداران مانند جابجايي پرندگان و نهاده‌هاي مورد نيازشان اشاره کرد و همين عوامل سبب مي‌شود تا يک ماشين حمل فرآورده‌هاي طيور بدون در نظر گرفتن شرايط بهداشتي و شستشو وارد يک واحد پرورشي شود و آن را آلوده کند.

مديرکل بهداشت و مبارزه با بيماري‌هاي طيور سازمان دامپزشکي ادامه داد: در مناطق روستايي نيز برخي به خريد پرنده و نگهداري آن علاقه‌مند هستند به عنوان مثال در استان گيلان شاليزارها خالي از محصول است و برنج در آنجا برداشت شده اما به دليل وجود آب مردم در مناطق روستايي در شاليزارهايشان اردک پرورش مي‌دهند و همين مي‌تواند عاملي براي گسترش اين بيماري باشد چرا که کافي است يک پرنده مهاجر با اين اردک‌ها در ارتباط باشد و از آنجا که اين پرندگان در فضاي محصور و بسته‌اي پرورش داده نمي‌شوند به راحتي وارد روستا شده و ديگر پرندگان را نيز آلوده مي کنند.

هشدارهاي بهداشتي را جدي بگيريد

تهراني تاکيد کرد: به روستاييان توصيه مي‌کنيم در صورت پرورش پرندگاني مانند اردک محيط پرورش را محصور و قابل کنترل کنند و تا اطلاع ثانوي از ارتباط آنها با پرندگان مهاجر مراقبت کنند. همچنين مردم تا اطلاع ثانوي از خريد پرندگان زنده خودداري کنند چرا که از ظاهر پرندگان بيماري مشخص نمي‌شود و پس از چند روز تبعات و تلفات آن در ديگر پرندگان حادث مي‌شود.

وي اضافه کرد: در واحدهاي پرورش طيور صنعتي نيز بايد هرگونه ورود و خروج به شدت کنترل شود تا از بروز و شيوع ويروس بيماري آنفلوآنزا جلوگيري صورت گيرد. همچنين هرگونه جابجايي پرنده بايد با مجوز سازمان دامپزشکي باشد و در اين راستا هماهنگي‌هاي لازم با دستگاه‌هاي نظامي و انتظامي براي جلوگيري از جابجايي‌هاي پرندگان و فرآورده‌هاي طيور بدون مجوز سازمان دامپزشکي صورت گرفته است که به عنوان مثال مي‌توان به جابجايي يک محموله "کبک" بدون مجوز در يکي از استان‌هايي که هنوز درگيري بيماري نشده اشاره کرد که پس از توقيف آن از سوي نيروي انتظامي و انجام آزمايش‌هاي صورت گرفته اين پرندگان به بيماري آنفلوآنزا آلوده بودند.

درخواست از دستگاه‌هاي ذيربط براي همکاري بيشتر با دامپزشکي

مديرکل بهداشت و مبارزه با بيماري‌هاي طيور سازمان دامپزشکي تصريح کرد: هم‌اکنون مشکلي از نظر اعتبارات و بودجه براي کنترل بيماري آنفلوآنزاي مرغي نداريم گرچه افزايش آنها عاملي در راستاي سريعتر شدن عملکرد و واکنش سازمان براي شناسايي و جلوگيري از بيماري است اما از دستگاه‌هاي متولي ذيربط ديگر درخواست داريم تا با سازمان دامپزشکي در راستاي کنترل بيماري آنفلوآنزاي فوق حاد پرندگان از جمله نيروي انتظامي، فرمانداري‌ها و ... بيش از پيش همکاري کنند که البته اين همکاري همچنان وجود دارد چرا که سازمان دامپزشکي و حتي وزارت جهاد کشاورزي به تنهايي قادر به کنترل و مبارزه با اين بيماري نيست.

وي با بيان اينکه مرغداران در واحدهاي صنعتي و روستايي به هشدارهاي سازمان دامپزشکي درباره کنترل و مراقبت از گسترش و شيوع آنفلوآنزاي مرغي به جد توجه کنند، گفت: معدوم‌سازي گله‌هاي آلوده بسيار کمتر از حدي است که نگراني ايجاد کند به عنوان مثال بالغ بر يک ميليارد و 300 ميليون قطعه پرنده در کشور پرورش داده مي‌شود که تاکنون حدود شش ميليون قلعه معدوم شده‌اند.



منبع: ايسنا





ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

بارش‌ها تا سه روز آينده ادامه دارد

استان‌هايي که دماي آن‌ها به زير صفر مي‌رسد

سامانه بارشي فردا سراسر ايران را فرا مي‌گيرد

بازداشت زني که در مترو کشف حجاب کرد

کشف قرص‌هاي غيرمجاز جنسي

تعطيلي مدارس کشور در روز شنبه تکذيب شد

فرمانده ناجا: طرح «گشت ارشاد» ادامه مي‌يابد

اينستاگرام تعداد لايک‌ها را مخفي مي‌کند

برخورد بدون اغماض با رانندگان متخلف در نوروز

توزيع روزانه 126 تن گوشت قرمز در تهران

گوشت يخي در فست فود برج ميلاد!

شر چيني‌ها از سر خليج فارس کم شد

کلانتري: تحريم‌ها بيشتر از 10 ماه دوام ندارد

تکذيب وجود مخدر جديدي به نام توت‌فرنگي

شيطنت خبرنگاران در زمينه دريافت طرح ترافيک

هوا سردتر مي‌شود

وقوع سيل، برف و کولاک در 17 استان

اجاره ساعتي اتاق به معتادان در شوش و مولوي

فياض: ايراني‌ها براي فحشا به «پاتايا» مي‌روند

خواستگاري در ملأ عام جرم است؟

سازمان تبليغات: کم‌حجابي و بدحجابي جرم نيست

لزوم نامگذاري معابر با نام زنان

راه‌اندازي گشت ضدسرقت پليس و بسيج در نوروز

ميزان مرخصي زايمان 9 ماه مي‌شود

سامانه بارشي جديد پنجشنبه وارد کشور مي‌شود

خيلي نوبرانه؛ آجيل دزدي در کرج و مازندران!

جزئيات لايحه تعيين حداقل سن ازدواج

روز‌هاي کاري ميادين ميوه و تره‌بار در ايام نوروز

تمهيدات پليس براي پنج‌شنبه و جمعه آخر سال

کشف محموله گوشت الاغ در بندرعباس

بازنشستگي همسران شهدا با 25 سال سابقه

مصباح: خوردن گوشت هم مي‌تواند حرام باشد

پيشنهاد برگزاري امتحانات نهايي از ارديبهشت‌ماه

ادعاي من و تو؛ کمک کميته‌امداد به زنان عراقي

دفاتر خدمات الکترونيک در نوروز فعال هستند

مهلت يک هفته‌اي تا اتمام اعتبار کارت ملي قديمي

توقيف دو کشتي صيد ترال توسط سپاه

پاکسازي خيابان انقلاب از دستفروشان کتاب

گردش مالي 50 ميلياردي در چهارشنبه‌سوري

آغاز عرضه نوروزي سيب و پرتقال با نرخ دولتي

توزيع آب بسته‌بندي در شهر‌هاي بحراني

«سفر ارزان» در تهران کليد خورد

عاشقان شمال نشتابيد؛ مازندران را آب برد!

کارت تبريک نوروز 43؛ زماني که امام در زندان بود

چهارشنبه‌سوري تا ساعت 12 به موزه برويد

کشف 30 کاميون لباس قاچاق در کرج

برف و باران، کشور را غافلگير کرد

بارش برف و باران در جاده‌هاي 6 استان

تغيير ساعت رسمي کشور از فردا شب

نوروز در عراق تعطيل رسمي اعلام شد