آخرین اخبار

مرگ بيمار در پي سقوط چراغ سقفي اتاق عمل! حوادث

مرگ بيمار در پي سقوط چراغ سقفي اتاق عمل!

  بزرگنمايي:

چه خبر - سقوط چراغ سقفي اتاق عمل و مرگ بيمار زاهداني

يک بيمار زاهداني که براي انجام عمل "آب مرواريد" چشم به يکي از کلينيک‌‌هاي جراحي محدود شهرستان زاهدان مراجعه مي‌کند، کنده‌شدن چراغ اتاق عمل (چراغ سيالتيک) و سقوط آن روي بيمار از ارتفاع حدود سه متري پيش از آغاز عمل و در هنگامي که منتظر شروع عمل بوده، سبب صدمه ديدن وي مي‌شود.

بر اثر اين سانحه و در اثر شدت ضربه بيمار از حال مي‌رود که در ادامه و پس از رسيدگي پرسنل اتاق عمل، اين فرد دوباره هوشياري خود را به‌دست مي‌آورد؛ که بر اثر همين سانحه دو تن از پرسنل اتاق عمل نيز از ناحيه دست مورد آسيب‌ديدگي قرار مي‌گيرند.

اتفاقات عجيب اين مرکز چشم پزشکي اما به همين جا ختم نمي‌شود، چراکه بنا بر اظهارات فرزند وي که از پدر مرحومش نقل مي‌کند، وقتي بيمار به دليل جراحت و درد درخواست عدم ادامه روند جراحي را داشته، پزشک در کمال ناباوري اقدام به بيهوشي و ادامه روند جراحي چشم مي‌کند.

فرزند اين بيمار اظهار داشت: همراه پدر من بيمار ديگري با بيماري چشمي مشابه حضور داشت که او نيز تحت عمل جراحي قرار گرفت و پس از حدود 20 تا 30 دقيقه عملش به اتمام رسيد ولي پدر من حدود 4 ساعت و 30 دقيقه در اتاق عمل بود. طبق بررسي‌هايي که ما داشتيم مدت معمول جراحي "آب مرواريد" حدود 30 دقيقه است و مدت طولاني حضور پدر من در اتاق عمل جاي سئوال دارد.

انکار حادثه سقوط چراغ سيالتيک توسط پرسنل کلينيک

فرزند اين بيمار خاطرنشان کرد: وقتي پدرم پس از انجام عمل و کسب هوشياري اطرافيان خود را از اين حادثه و درد قسمت شکم مطلع کرد، پرسنل کلينيک اين اتفاق را تکذيب کرده و گفتند که وي در حال هذيان‌گويي است اما پس از چندي به دليل هوشياري بيمار و وجود آثار ضربه روي بدن وي به وقوع حادثه سقوط چراغ اعتراف کردند.

اين بيمار که تنها دردي سطحي در ناحيه شکم حس مي‌کرده و در سونوگرافي به عمل آمده از وي مشکلي نداشته همان شب مرخص مي‌شود. در ادامه نيز مسئولان کلينيک و شرکت واردکننده چراغ اتاق عمل جهت عيادت و دلجويي به منزل اين بيمار مراجعه مي‌کنند.

ماجرا اما به همين جا ختم نمي‌شود و پس از چند روز فرد بيمار به‌دليل دردي که در ناحيه شکم احساس مي‌کرده به پزشک مراجعه مي‌کند که متخصصان متوجه ضربه به روده‌ها و عفونت شکم مي‌شوند و با توجه به وخيم شدن ناگهاني حال بيمار، پزشکان اقدام به عمل جراحي فوري وي در بيمارستان "امام علي(ع)" زاهدان مي‌کنند.

فرزند اين بيمار اظهار داشت: پدرم در بخش icu بيمارستان "امام علي(ع)" زاهدان بستري شد اما بر اثر گسترده شدن عفونت در بدن و صدمه به ساير قسمت‌ها از جمله کليه و ريه، ايجاد مشکل در علائم حياتي و وخامت وضعيت وي با توصيه پزشکان بيمارستان و اصرار خانواده، به تهران اعزام شد اما ساعاتي پس از رسيدن به تهران در 25 دي‌ماه و پس از تحمل بيش از 12 روز کما و رنج ناشي از صدمه ذکر شده، جان خود را از دست داد.

وي افزود: مسئولان "مرکز جراحي م . آ" و شرکت "ف. ت." که شرکت واردکننده و نصاب اين نوع چراغ اتاق عمل از کشور آلمان است در رابطه با چراغ‌هاي ذکر شده اعلام کرده‌اند که اين چراغ از قسمت پرسي که در کشور آلمان انجام شده جدا شده و سقوط کرده و سقوط آن مربوط به نحوه نصب نيست. طبق پرس و جويي که ما انجام داديم از اين نوع چراغ 80 دستگاه در کلينيک‌ها مختلف سطح کشور راه‌اندازي شده که ممکن است براي ديگر هموطنان مشکلات مشابه پدر من ايجاد کند.

حسينعلي شهرياري، نماينده زاهدان و عضو کميسيون بهداشت و درمان مجلس در رابطه با اين سانحه و در گفت‌وگو با خبرنگار تسنيم اظهار داشت: از اين سانحه بي‌اطلاع هستم و اين مسئله را بايد از رئيس يا معاون درمان دانشگاه علوم پزشکي جويا شويد.

اين صحبت‌هاي عضو کميسيون بهداشت و درمان مجلس شوراي اسلامي در حالي بيان شده که يکي از مسئولان دانشگاه علوم پزشکي زاهدان در گفت‌وگو با يک پايگاه خبري "عصر هامون" درباره سانحه فوق از بار مسئوليت شانه خالي کرده و با اشاره به خصوصي بودن اين کلينيک اعلام کرده: مقصر اين اتفاق پزشک معالج نبوده و شرکتي که تجهيزات پزشکي را نصب کرده به درستي اين کار را انجام نداده و با توجه به خصوصي بودن اين شرکت، خودش بايد پاسخگوي اين اتفاق باشد.

روند اين حادثه توسط دانشگاه علوم پزشکي در حال بررسي است

رئيس دانشگاه علوم پزشکي زاهدان در اين رابطه در گفت‌وگو با خبرنگار تسنيم اظهار داشت: دانشگاه علوم پزشکي به عنوان يک وظيفه تشکيلاتي مسائل مربوط به حوزه سلامت را دنبال مي‌کند و نظارت بر ارائه‌دهندگان خدمات سلامت در زمينه پيشگيري، تشخيص و درمان در مراکز دولتي، خصوصي و مطب‌ها را بر عهده دارد.

محمودرضا ميري گفت: در زمينه حادثه‌اي که اخيراً در يکي از کلينيک‌‌هاي جراحي محدود شهرستان زاهدان رخ داد و در پي آن چراغ سقفي اتاق عمل که ميان پزشکان به اسم چراغ "سيالتيک" شناخته مي‌شود، کنده شده و روي بيماري که جهت جراحي بيماري "آب مرواريد" مراجعه کرده بود، افتاد و بيمار پس از مدتي فوت کرد، بررسي‌هاي لازم توسط دانشگاه علوم پزشکي زاهدان در حال انجام است.

وي بيان کرد: بررسي‌هاي ما نشان مي‌دهد حادثه سقوط چراغ و برخورد آن با قسمتي از شکم بيمار، پيش از آغاز عمل جراحي بيمار رخ داده و در پي آن متخصص جراح عمومي که در اتاق عمل حضور داشته به معاينه مريض مي‌پردازد تا مطمئن شود آسيب داخلي به مريض وارد نشده باشد.

ميري افزود: با توجه به اينکه در پي بررسي پزشک، بيمار در آن شرايط زماني علائمي حادي نداشته و علائم حياتي وي طبيعي بوده، تصميم به شروع روند جراحي چشم بيمار گرفته شده و اين عمل پس از بيهوشي بيمار انجام شده است.

رئيس دانشگاه علوم پزشکي زاهدان ادامه داد: پس از جراحي بيمار به بخش مراقبت‌هاي ويژه بعد جراحي منتقل شده و توسط پزشک متخصص جراحي عمومي مورد معاينه قرار گرفته و سونوگرافي و راديوگرافي انجام شده که علائم غيرطبيعي در شکم مريض مشاهده نشده و با توجه به اينکه علائم حياتي وي نيز عادي بوده، پس از مدتي مرخص مي‌شود.

وي با اشاره به طولاني شدن مدت حضور بيمار در اتاق عمل، عنوان کرد: به نظر مي‌رسد معاينه و بررسي شرايط بيمار جهت حصول اطمينان از جسمي مساعد وي سبب طولاني‌شدن حضور بيمار در اتاق عمل شده که البته بررسي‌ها در اين زمينه همچنان ادامه دارد.

ميري گفت: 12 روز پس از اين عمل بيمار در پي احساس ناراحتي از ناحيه شکم به پزشک مراجعه مي‌کند که پزشک مربوطه متوجه وجود علائم غيرطبيعي در شکم وي شده و در نهايت بيمار را مورد عمل جراحي قرار مي‌دهد. متخصص جراحي عمومي مربوطه که از جراحان بسيار با تجربه استان است، حين انجام جراحي متوجه مي‌شود بخشي از روده بيمار "ميکروزه" شده، يعني جريان خون آن مختل شده، فاقد علائم حياتي بوده و از بين رفته و طبق قوانين جراح آن قسمت را برداشته است.

وي با اشاره به ايجاد عفونت در بدن بيمار، اظهار داشت: بيمار پس از حدود دو روز از عمل جراحي با رضايت بستگان به تهران منتقل مي‌شود و پس از رسيدن به تهران فوت کرده است.

پرونده به هيئت انتظامي سازمان نظام پزشکي زاهدان ارجاع شد

ميري با اشاره به اقدامات انجام شده توسط دانشگاه علوم پزشکي زاهدان در پي فوت اين بيمار، تاکيد کرد: دستور داده شده تا اين پرونده به هيئت انتظامي سازمان نظام پزشکي زاهدان منتقل شود تا در آنجا جهت پيگيري قانوني بررسي‌هاي لازم انجام شود و علاوه بر آن از پزشکي قانوني درخواست شده تا علت دقيق مرگ را به ما اعلام کند. همچنين بررسي علت سقوط چراغ سقفي اتاق عمل(چراغ سيالتيک) به عهده دفتر فني دانشگاه علوم پزشکي گذاشته شده و نتايج اين بررسي‌ها به زودي اعلام مي‌شود.

بنا بر اظهارات فرزند بيمار مرحوم، پرسنل کلينيک پزشکي در مواجهه با سانحه فوق سهل‌انگاري کرده و به جاي رسيدگي به وضع بيمار به دنبال سرپوش گذاشتن بر ماجرا بوده‌اند که همين مسئله مي‌تواند عاملي کليدي در روند جان باختن بيمار باشد.

فرزند اين بيمار مرحوم در گفت‌وگو با تسنيم، تاکيد کرد: اميدواريم بررسي لازم در زمينه اين نوع چراغ "سيالتيک" انجام شود تا مشابه اتفاقي که براي پدر من افتاد، خانواده ديگري را دغدار نکند. همچنين از مسئولان دانشگاه علوم پزشکي زاهدان درخواست رسيدگي دقيق به روند اين پرونده را داريم.

منبع: تسنيم



ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

تنبيه معلم، دانش‌آموز را روانه بيمارستان کرد

باند دختر رزمي‌کار و همدستانش متلاشي شد

قتل همسر در ملاقات زندان

کشف 288کيلوگرم هروئين از کاميون ايراني در اروپا

حريق يک مدرسه در محمودآباد

اعتراف به همسرکشي بعـد از 55روز

عامل تبليغ خاص آرايشگاه زنانه دستگير شد

بازداشت معلم به اتهام کتک زدن دختر دانش‌آموز

تهديد به انتشار تصاوير دختر جوان توسط خواستگار

خودکشي پدر به خاطر اعتياد پسر

مرگ 7 دختر و پسر در ويلاي دماوند

سارق موبايل‌قاپ زمينگير شد

زلزله 5 ريشتري هرمزگان را لرزاند

جوان ايراني بعد از قتل از کانادا گريخت و برگشت

توضيح پليس کرمانشاه درباره برخورد با يک مجرم

قاتل کودک 11 ساله: خودم قرباني تجاوز هستم

حمله انتحاري به اتوبوس سپاه در سيستان و بلوچستان

سقوط هواپيماي فوق سبک در کاشمر

پسر 12 ساله خودش را حلق‌آويز کرد

فريب دختران با خودروي شاسي بلند و ويلا

دانش‌آموز متهم به قتل معلم در آستانه اجراي حکم

کشته شدن 6 سرباز پاکستاني در مرز ايران

انهدام باند سرقت «اقدس گاو باز»

تجاوز به دختران جوان به بهانه تست بازيگري

دستگيري 8 نفر در ارتباط با حادثه زاهدان

گردش ماليِ عجيب قاچاقچيان انسان در ايران

محاکمه جواني که دلال ارز را کشت

قاتل «سُلاله» اعدام شد

قتل زن صيغه‌اي به خاطر فحاشي به مادر شوهر

قتل در افغانستان، دستگيري در ايران

ضرب و شتم دانش‌آموز اين بار در اروميه

آمريکا، يک پيرمرد 70 ساله را اعدام کرد

وقوع زمين لرزه 7.1 ريشتري در پرو

قصاص، عاقبت قتل به خاطر ظرف شستن

دستگيري مرد شيطان‌صفت در نياوران

سقوط يک فروند بالگرد اورژانس با 4 سرنشين

اسامي شهداي حادثه سقوط بالگرد اعلام شد

مردي با کمک پسرش زن خود را تکه تکه کرد

تجاوز مرد ماساژور به 4 کودک

جوان 27 ساله همسر و دخترش را به قتل رساند

خودکشي دسته جمعي در مرکز ترک اعتياد هرمزگان

سرقت 3 ميلياردي توسط کارمند اخراجي شرکت

تجاوز، پايان شوم عشق اينستاگرامي

ماجراي ضرب و شتم يک زن در نمايندگي سايپا

سقوط مجدد يک جنگنده هندي در مرز پاکستان

حمله سگ‌هاي ولگرد به يک خانم در لواسان

سرقت 500 ميليوني راننده سرويس مدرسه

کلاهبرداري با عنوان آژانس و تور‌هاي گردشگري

دستگيري مزاحم اينستاگرامي دختر جوان

نقشه سرقت از جواهرفروشي سعادت‌آباد لو رفت