آخرین اخبار

بخشي از خاطرات هاشمي حالت محرمانه دارد سياسي

بخشي از خاطرات هاشمي حالت محرمانه دارد

  بزرگنمايي:

چه خبر - جمعي از اعضاي انجمن انديشه و قلم با حضور در منزل آيت‌الله هاشمي رفسنجاني، به همسر و خانواده آن مرحوم تسليت گفتند.

در اين ديدار که با حضور خانم عفت مرعشي همسر آيت‌الله و محسن، ياسر، مهدي و فاطمه هاشمي فرزندان ايشان برگزار شد، ابتدا برخي اعضاي انجمن به بيان ديدگاه‌هاي خود درباره آيت‌الله هاشمي رفسنجاني و نقش ايشان در انقلاب و همه مقاطع مهم و حساس نظام جمهوري اسلامي پرداختند.

دو نياز و ضرورت بعد از رحلت آيت‌الله هاشمي
يکي از اعضاي انجمن انديشه و قلم، در سخناني انجام کار پژوهشي و فکري روي آثار، انديشه‌ها و خاطرات آيت‌الله هاشمي را يکي از نيازهاي امروز جامعه خواند و گفت: مردم مشتاق چنين محصولاتي هستند و افکار عمومي به تحليل‌هاي عميق از انديشه و آثار آيت‌الله هاشمي رفسنجاني نيارمند است.

او افزود: در زمان حيات ايشان، طرح‌هايي براي کار پژوهشي در اين زمينه تهيه شده و مورد تأييد ايشان قرار گرفته بود که متأسفانه فرصت نشد با وجود خود ايشان پيگيري شود و امروز ضرورت دارد که پس از رحلت ايشان، آن کارها پيگيري و انجام شود.

اين عضو انجمن، ديگر ضرورت امروز جامعه بعد از درگذشت آيت‎الله هاشمي را پرداختن به مظلوميت ايشان و دفاع از آن مرحوم در قبال هتاکي‌هايي دانست که با درگذشت ايشان نيز همچنان ادامه دارد.

او با اشاره به سخنان آيت‌الله جوادي آملي مبني بر اينکه آيت‌الله هاشمي در زندگي و پس از وفات مظلوم بود و هست، تصريح کرد: مظلوميت آقاي هاشمي با هيچ‌کس شخصيت‌هاي مظلوم انقلاب و حتي با مظلوميت شهيد بهشتي نيز قابل مقايسه نيست چرا که با درگذشت ايشان هم اين مظلوميت همچنان ادامه دارد در حالي که مظلوميت بهشتي با شهادتش پايان يافت.
تکليف خاطرات چه مي‌شود؟

علي شکوهي از اعضاي انجمن انديشه و قلم در اين ديدار، در سخناني با اشاره به جايگاه خاطرات آيت‌الله هاشمي رفسنجاني و اهميت آن در تاريخ شفاهي کشور گفت: هاشمي با خاطراتش و با بازيگري‌اش در عرصه‌هاي مختلف و عملکردش در زندگي ما هست و خواهد بود.

اين روزنامه‌نگار و تحليلگر مسائل سياسي و عضو انجمن انديشه و قلم، با اشاره به نحوه انتشار کتب خاطرات آيت‌الله هاشمي در طول حيات ايشان که سالي يک شماره بود، از محسن هاشمي سؤال کرد: بعد از اين وضعيت انتشار خاطرات چگونه خواهد بود؟ آيا به همان شکل سالي يک شماره ادامه پيدا مي‌کند يا اين روند تسريع مي‌شود؟

محسن هاشمي فرزند ارشد آيت‌الله هاشمي رفسنجاني در پاسخ به اين سؤال اظهار کرد: دفتر نشر آثار پدرم که خوشبختانه با حضور خود ايشان شکل گرفت، پشتوانه‌ي قابل از ايشان داشت. اما تا زمان حيات ايشان، ما در کنار فعاليت‌هاي ديگرمان اگر جاي خالي‌اي بود، فرصتي را به دفتر نشر اختصاص مي‌داديم. اما امروز وظيفه دفتر نشر سنگين‌ شده است. ديگر آقاي هاشمي در بين ما نيست و بايد وقت بيشتري براي نشر آثار ايشان بگذاريم. ضمن اينکه همه موارد هم فقط به خاطرات خلاصه نمي‌شود. براي هر پاراگراف خاطرات ايشان مي‌شود صفحات نوشت و توضيحات داد.

محسن هاشمي افزود: هنوز هم بخش‌هايي از اسناد مربوط به خاطرات ايشان، حالت محرمانه دارد. عکس‌ها و فيلم‌ها و گفته‌هاي ديگران درباره ايشان همچنان جاي کار دارد.

او همچنين بر ضرورت صيانت از اصل موضوع از مسير ارتباط با بزرگان نظام تأکيد کرد و گفت: بخش مهم کار ما اين است که با بزرگان نظام به ويژه مقام معظم رهبري ارتباط مناسبي برقرار کنيم تا با هماهنگي کار پيش برود و اصل موضوع خداي نکرده تحت‌الشعاع کج نظري ها قرار نگيرد.

محسن هاشمي از انديشمندان و فرهيختگان نيز دعوت کرد که با همراهي با دفتر نشر آثار آيت‌الله هاشمي رفسنجاني، هر کدام بخشي از کار را برعهده بگيرند.

محسن هاشمي همچنين تأکيد کرد: دفتر نشر آثار آيت‌الله هاشمي با کمک يک گروه انديشمند و يک هيأت امنا، بايد به سمت يک حرکت جدي‌تر حرکت کند. اين موضوع همچنان جاي بحث دارد و انشاءالله بعد از گذر از اين مقطع فعلي که همچنان در جريان مراسم مربوط به رحلت ايشان هستيم، پيگيري خواهد شد.

مردم از مقاومت‌هاي هاشمي قدرداني کردند

فرزند ارشد آيت‌الله هاشمي رفسنجاني ضمن اين سخنان، به حضور مردم در همه آيين‌هاي مربوط به رحلت پدر اشاره کرد و گفت: مردم با حضورشان از همه زجرها و مقاومت‌هاي آقاي هاشمي قدرداني کردند.

خلأ اصلي، خلأ عقلانيتي است که هاشمي داشت

او همچنين به سخنان برخي بزرگان گفت: حرکت آقاي هاشمي از ابتدا تا آخر، بر مبناي عقلانيت بود. و در خطبه معروف 88 نيز با همان عقلانيت بخش مهمي از نيروهاي انقلاب را که داشتند از دست مي‌رفتند دوباره به دامان انقلاب بازگرداندند. و بزرگان مي گويند ما علاوه بر از دست دادن جسم آقاي هاشمي، عقلانيت ايشان را از دست داديم. نبود خود ايشان خلأ جسمي و ظاهري است و خلأ اصلي و واقعي، خلأ عقلانيت ايشان است.

محسن هاشمي در تأييد اين سخنان افزود: آقاي هاشمي در سراسر عمرش اين عقلانيت را داشت و مشي ايشان، اعتدال، انسان‌دوستي و علاقه به مردم، اسلام واقعي و رفاه مردم بود.

در اين ديدار، همچنين غلامعلي رجايي مشاور آيت‌الله هاشمي رفسنجاني در سخناني، به ويژگي‌هاي مکتب هاشمي اشاره کرد و از عقلانيت و اعتدال سخن گفت.

او افزود: برازنده‌ترين لقب براي آيت‌الله هاشمي رفسنجاني، هاشمي کبير است. او با ترويج انديشه اسلام اعتدالي، تلاش مي‌کرد انقلاب را به جوي خود بازگرداند.

در اين جلسه همچنين حجت درخشنده يکي ديگر از اعضاي انجمن انديشه و قلم به بيان ويژگي‌هاي شخصيتي آيت‌الله هاشمي رفسنجاني پرداخت. منبع : ايلنا









ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

محکوميت حبس نسرين ستوده قطعي شد

توضيح درباره پرونده طاهري، سيف و سعيد قاسمي

نيرو‌هاي «سنتکام» تروريست اعلام مي‌شوند

ائتلاف دو شهردار غيرپاسخگو براي انتخابات 1400

سمت جديد فرمانده سابق سپاه

توافق ايران و پاکستان در مبارزه با تروريسم

محمد خاتمي: قطعا رفع حصر به نفع نظام است

آمريکا معافيت نفتي ايران را تمديد نمي‌کند

شکايت نمايندگان لرستان و خوزستان از وزير نيرو

کنايه به طراحان تحريم آيفون؛ از خودتان شروع کنيد

سردار سلامي به فرماندهي کل سپاه منصوب شد

روحاني: امسال مثل سال 57 سالي پر نعمت بود

حملات ارتش اسرائيل به نوار غزه

تماس تلفني ترامپ با فرمانده ارتش ملي ليبي

صديقي: به جهنم که تحريم‌ها تشديد مي‌شود

رئيسي: مردم نگران جبران خسارات سيل نباشند

روحاني: توهين به سپاه، توهين به مردم ايران است

رويترز: آمريکا، تحريم‌هاي ايران را کاهش مي‌دهد

پژمانفر: وزير ارتباطات استيضاح شود

رئيس‌جمهور پيشين پرو خودکشي کرد

تقدير رهبر انقلاب از اتحاد ارتش و سپاه

دادستاني: چاره‌اي نباشد، اينستاگرام را فيلتر مي‌کنيم

ضرغامي: روحاني من را فيلتر کرده است

اسامي فرماندهان تروريست سنتکام اعلام مي‌شود

اعتراض ايران و 7 کشور به اقدامات آمريکا

آمريکا، آسانژ را اعدام نمي‌کند

ظريف با بشار اسد ديدار کرد

ترامپ باز هم کنگره را دور زد

انهدام تيم تروريستي در سيستان و بلوچستان

ماجراهاي تقابل ازغدي و ضرغامي با روحاني

وکيل احمدي‌نژاد: از عباس اميري‌فر شکايت مي‌کنيم

آمريکا اقدام خصمانه عليه سپاه را رسمي کرد

وضعيت پرونده نرگس محمدي، ستوده و زاغري

صف‌ بنزين در سوريه به خاطر تحريم نفت ايران

داماد روحاني: نه پدرم ژن خوب بوده نه خودم!

ماجرايي که روحاني را عصباني کرد

تقاضاي وام 18ميليارد دلاري ايران صحت ندارد

درخواست اعدام مرسي به اتهام جاسوسي براي سپاه

ظريف: آماده همکاري با فرانسه هستيم

ترامپ: ما نباشيم، ايران دو هفته‌اي رياض را مي‌گيرد

عراقچي: پاريس فوراً شفاف‌سازي کند

محکوميت دختر خيابان انقلاب به يک سال حبس

فريدون به کريمي‌قدوسي: فايل صوتي را منتشر کن

تاکيد نامزد انتخابات آمريکا بر بازگشت به برجام

ادعاي حمله اسرائيل به پايگاه ايراني در سوريه

سردار سلامي: ترامپ هيچ غلطي نمي‌تواند بکند

تغيير رويکرد روس‌ها در قبال ايران در سوريه

وزير احمدي‌نژاد: مجلس آينده متحول مي‌شود

متهم پرونده پتروشيمي: مرجان معتقد و محجبه بود

«اون» به ترامپ اولتيماتوم داد