بزرگنمايي:
چه خبر - انتقادات يک گرافيست حرفه اي به پوستر جشنواره فيلم فجر
فرزاد اديبي با اشاره به ويژگيهاي پوستر سيوپنجمين جشنواره فيلم فجر که تصويري از زندهياد علي حاتمي را نشان ميدهد، اظهار کرد:
پوستر، اجزاي نسبتا خوبي دارد، مثلا تصويرسازي زندهياد علي حاتمي گوياست، اما ترکيب آن و حال و هوا و زبان آن کهنه است و بينندهي حرفهاي را ياد کارهاي دهه 60 مياندازد. خوشنويسي منقبض آن براي عنوان تلاش ميکند به فرمي نزديک شود، اما موفق نيست. سايه حاشيه آرکدار آن دقيقا بيان اثر را با لحني دمُده و اولد فشن به مخاطب ميرساند، اما نکته اصلي پوستر اينجاست که چرا يک چهره؟ مگر بزرگداشت کسي است که تصويرش پلان نخست پوستر را تشکيل ميدهد؟
اين هنرمند همچنين بيان کرد:
اين اثر اصلا رسانه و رساننده مفهوم يک جشنواره نيست. پرندهاي که از نوع زير لاکي و گلومرغ است روي شانه حاتمي چه ميکند؟ چرا ريش مرحوم حاتمي در کنار منقار پرنده به هم ريخته و اين تصور پيش ميآيد که پرنده در حال دانه چيدن از محاسن اين تصوير است! آن دومربع نارنجي در چپ و راست بالاي پوستر چه ميگويند؟! در کل، پوستر بهلحاظ ساختاري، تلفيق موفقي ندارد، ترکيببندي معمولي و ليآوت ابتدايي آن در شأن يک جشنواره نيست. بهلحاظ محتوايي نيز استفاده بسيار کليشهاي و تکراري از کلاکت، کار را تنزل داده و نکته قابل توجهي از نظر نشانهشناسي در آن به چشم نميآيد.
اين گرافيست در پاسخ به اينکه چرا پوسترهاي طراحيشده براي جشنوارههاي هنري، مردم و مخاطبان را راضي نميکنند، گفت:
چون اين مخاطبان سره را از ناسره باز ميشناسند. گرچه مردم منتقد هنري نيستند، اما کار خوب را ديدهاند. پوسترهاي خوب و اصيلي را هنوز از جشنوارههاي پيش از انقلاب به ياد دارند و حتي برخي از پوسترهاي پس از انقلاب نيز از عيار هنري قابل توجهي برخوردار بودهاند. اين مخاطبان، چشم و گوش بسته نيستند که کار نديده باشند. اين روزها هر کسي با يک گوشي کوچک تلفن، پنجرهاي روبه همه دنيا دارد، کارهاي خارجي خوب را هم ميبيند. اگر ناعدالتيهايي همچون اختلاس و رشوه نمودي عيني ندارند، آثار هنري اما به چشم ميآيند. ضعفها ديده ميشوند، بويژه ضعفهاي آثاري که براي جشنوارههاي هنري آفريده ميشوند.
گروه فرهنگ و هنر
منبع:isna.ir