آخرین اخبار

شيخ اصولگرا بر صندلي آيت الله سياسي

شيخ اصولگرا بر صندلي آيت الله

  بزرگنمايي:

چه خبر - رياست موقت مجمع تشخيص مصلحت نظام به آيت‌الله موحدي ‌کرماني رسيدمجمع تشخيص مصلحت نظام، نهادي که آيت‌الله اکبر‌ هاشمي‌ رفسنجاني زماني جايگاه آن را تا حد و اندازه‎هاي يک قوه بالا برد، پس از او در انتظار جانشيني است که بتواند حداقل بخشي از اقتدار رئيس فقيد را اعمال کند. محمدرضا باهنر، دبيرکل جبهه پيروان خط امام و رهبري که بزرگترين تشکل سياسي اصولگرا محسوب مي‌شود، سوم بهمن‌ماه در بيان اهميت برگزاري جلسات مجمع در شرايط فعلي گفت: «در اين دو ماه دو کار مهم يعني تعيين مغايرت‌هاي برنامه ششم با سياست کلي و همچنين بودجه‌ سال ٩٦ باقي مانده که هر دو بايد قبل از ‌سال تمام شود و مجمع نمي‌تواند از آنها غفلت کند. دو راه وجود دارد؛ يکي اين‌که اگر حضرت آقا مصلحت بدانند، به‌صورت موقت يک نفر جلسات مجمع را تا پايان اين دوره اداره کند يا اين‌که تصويب شود، موقتا توسط کميسيون صورت گيرد تا تکليف اين دو قضيه در نبود رئيس مجمع مشخص شود.»

اکنون به نظر مي‌رسد همين پيشنهاد به نحوي مورد قبول قرار گرفته است. عصر روز چهارشنبه بود که روزنامه قدس در توييتي به نقل از علي آقامحمدي يکي از اعضاي مجمع تشخيص مصلحت نظام نوشت: «احتمالا تا اسفندماه شخصيت‌هايي مثل آيت‌الله موحدي‌ کرماني و اميني با نظر رهبري جلسات مجمع تشخيص را اداره خواهند کرد» همين توييت در دو روز آينده مبناي گمانه‌زني‌هايي در رابطه با جانشيني موقت مرحوم آيت‌الله‌ هاشمي‌رفسنجاني در مجمع تشخيص مصلحت نظام قرار گرفت.

محمدعلي نجفي، مشاور اقتصادي رئيس‌جمهوري روز گذشته در حاشيه مراسم بزرگداشت آيت‌الله‌ هاشمي ‌رفسنجاني درباره جايگزين رئيس فقيد مجمع تشخيص گفت: من در اخبار ديدم که ظاهرا جايگزين آيت‌الله‌ هاشمي در مجمع، آيت‌الله موحدي کرماني هستند.

اين اظهار نظر نيز گمانه‌زني‌ها مبني بر رياست آيت‌الله موحدي‌ کرماني بر مجمع تشخيص مصلحت نظام را تقويت کرد. آيت‌الله موحدي ‌کرماني پيش از اين و با درگذشت مرحوم آيت‌الله مهدوي‌کني در جامعه روحانيت مبارز به جاي او نشست و از همان زمان به يکي از شخصيت‌هاي محوري در جريان اصولگرايي تبديل شد. با اين همه يکي ديگر از نکاتي که در زمينه جانشيني آيت‌الله ‌هاشمي در مجمع بايد مورد توجه قرار بگيرد،

جايگاه ‌هاشمي در ميان سران نظام و روساي قواي سه‌گانه است. محمدرضا باهنر در اين‌باره به نکته مهمي اشاره کرده و گفته بود: «در مجمع تشخيص، سه رئيس قوه عضو هستند و کسي که رياست او را بربتابند، سخت پيدا مي‌شود. اگر يکي از روساي قوا هم رئيس مجمع شود، دغدغه ديگري هم وجود دارد که مجمع به سمت آن قوه کشيده شود. بعضي‌ها مي‌گويند رياست انتخابي باشد ولي آن هم مشکلي به وجود مي‌آورد، چراکه مجمع فراکسيوني مي‌شود، گرچه چنين فضايي وجود ندارد.»

موحدي‌ کرماني ٨٥ساله، پيش از اين نمايندگي ولي‌فقيه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامي را برعهده داشته و از ‌سال ١٣٩١ نيز با حکم مقام معظم رهبري به سمت امامت جمعه موقت تهران منصوب شده است.

از نظر سياسي آيت‌الله موحدي‌ کرماني را مي‌توان در ميانه طيف اصولگرايي طبقه‌بندي کرد. هرچند برخلاف اغلب روحانيون اصولگرا انتقاداتش از دولت در ‌هاله‌اي از تحفظ و ملاحظات سياسي بيان مي‌شود اما از سوي ديگر برخي از اظهار نظرهاي سياسي او نيز تا حدي براي جريان مقابل غافلگير‌کننده بوده است.

در انتخابات پيشين مجلس خبرگان رهبري که فهرست خبرگان مردم با سرليستي آيت‌الله‌ هاشمي نام موحدي‌ کرماني را در خود داشت، آيت‌الله واکنش نشان داد و گفت: «من اصلا راضي نبودم و نيستم که اسمم در ليست آقاي ‌هاشمي باشد و به همين دليل هم مي‌گويم که مردم بدانند، من فقط عضو ليست جامعتين هستم. برخي مي‌گويند که من از اين ليست خارج شوم که اين بي‌معني است چون من خودم در ليست نرفتم که حالا خارج شوم و ابتدائاً در اين ليست نبودم که حالا بگويم من از اين ليست خارج مي‌شوم. به عموم مردم توصيه مي‌کنم که در انتخابات خبرگان، در ابتداي برگه رأي نام آيات يزدي، جنتي و مصباح را بنويسند؛ بنده هم قبل از همه در انتخابات خبرگان ابتدا اسم اين سه بزرگوار را خواهم نوشت.»

او البته پيش از آن به دليل قرار دادن نام آيت‌الله ‌هاشمي‌رفسنجاني در فهرست جامعتين مورد انتقاد برخي از اعضاي جامعه روحانيت مبارز قرار گرفت و درنهايت در نامه‌اي براي ‌هاشمي نوشت: «حضرت آيت‌الله جناب آقاي اکبر‌ هاشمي‌ بهرماني دام عزه، با عنايت به شايستگي‌هاي علمي، اخلاقي، سياسي و اجتماعي جنابعالي، جامعه روحانيت مبارز حضرتعالي را به‌عنوان نامزد مورد تأييد خود از حوزه انتخابيه استان تهران براي انتخابات مجلس خبرگان رهبري انتخاب نمود. تأييدات بيشتر شما را از خداوند متعال خواستارم.»

مواضع او درباره دولت حسن روحاني هم آميزه‌اي از انتقاد و استقبال بوده است. همزمان که در تريبون نماز جمعه تهران موضوع «حقوق‌هاي نجومي» را که يکي از ابزارهاي منتقدان عليه دولت بوده مورد توجه قرار داده، در اظهارنظر راجع به عملکرد دولت يکسره به راه انتقاد نرفته و مي‌گويد: «من تصور مي‌کنم که دولت نقاط مثبت و ضعف داشته است و هر دو با هم بوده است و ان‌شاءالله که سعي کنند نقاط ضعف برطرف شود.»

رياست موقت آيت‌الله موحدي‌ کرماني بر مجمع تشخيص مصلحت نظام تا حدي مي‌تواند نگراني‌ها درباره برگزاري جلسات را برطرف کند. او از سويي در جايگاه شيخ اصولگرايان است و از سوي ديگر روابطش با دولت نيز تنش‌آلود نبوده؛ دو خصوصيتي که انتظار مي‌رود تا حدي به بازگرداندن جايگاه مجمع تشخيص مصلحت نظام به دوران رياست آيت‌الله‌ هاشمي‌ رفسنجاني کمک کند.



منبع: روزنامه شهروند





ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

محکوميت حبس نسرين ستوده قطعي شد

توضيح درباره پرونده طاهري، سيف و سعيد قاسمي

نيرو‌هاي «سنتکام» تروريست اعلام مي‌شوند

ائتلاف دو شهردار غيرپاسخگو براي انتخابات 1400

سمت جديد فرمانده سابق سپاه

توافق ايران و پاکستان در مبارزه با تروريسم

محمد خاتمي: قطعا رفع حصر به نفع نظام است

آمريکا معافيت نفتي ايران را تمديد نمي‌کند

شکايت نمايندگان لرستان و خوزستان از وزير نيرو

کنايه به طراحان تحريم آيفون؛ از خودتان شروع کنيد

سردار سلامي به فرماندهي کل سپاه منصوب شد

روحاني: امسال مثل سال 57 سالي پر نعمت بود

حملات ارتش اسرائيل به نوار غزه

تماس تلفني ترامپ با فرمانده ارتش ملي ليبي

صديقي: به جهنم که تحريم‌ها تشديد مي‌شود

رئيسي: مردم نگران جبران خسارات سيل نباشند

روحاني: توهين به سپاه، توهين به مردم ايران است

رويترز: آمريکا، تحريم‌هاي ايران را کاهش مي‌دهد

پژمانفر: وزير ارتباطات استيضاح شود

رئيس‌جمهور پيشين پرو خودکشي کرد

تقدير رهبر انقلاب از اتحاد ارتش و سپاه

دادستاني: چاره‌اي نباشد، اينستاگرام را فيلتر مي‌کنيم

ضرغامي: روحاني من را فيلتر کرده است

اسامي فرماندهان تروريست سنتکام اعلام مي‌شود

اعتراض ايران و 7 کشور به اقدامات آمريکا

آمريکا، آسانژ را اعدام نمي‌کند

ظريف با بشار اسد ديدار کرد

ترامپ باز هم کنگره را دور زد

انهدام تيم تروريستي در سيستان و بلوچستان

ماجراهاي تقابل ازغدي و ضرغامي با روحاني

وکيل احمدي‌نژاد: از عباس اميري‌فر شکايت مي‌کنيم

آمريکا اقدام خصمانه عليه سپاه را رسمي کرد

وضعيت پرونده نرگس محمدي، ستوده و زاغري

صف‌ بنزين در سوريه به خاطر تحريم نفت ايران

داماد روحاني: نه پدرم ژن خوب بوده نه خودم!

ماجرايي که روحاني را عصباني کرد

تقاضاي وام 18ميليارد دلاري ايران صحت ندارد

درخواست اعدام مرسي به اتهام جاسوسي براي سپاه

ظريف: آماده همکاري با فرانسه هستيم

ترامپ: ما نباشيم، ايران دو هفته‌اي رياض را مي‌گيرد

عراقچي: پاريس فوراً شفاف‌سازي کند

محکوميت دختر خيابان انقلاب به يک سال حبس

فريدون به کريمي‌قدوسي: فايل صوتي را منتشر کن

تاکيد نامزد انتخابات آمريکا بر بازگشت به برجام

ادعاي حمله اسرائيل به پايگاه ايراني در سوريه

سردار سلامي: ترامپ هيچ غلطي نمي‌تواند بکند

تغيير رويکرد روس‌ها در قبال ايران در سوريه

وزير احمدي‌نژاد: مجلس آينده متحول مي‌شود

متهم پرونده پتروشيمي: مرجان معتقد و محجبه بود

«اون» به ترامپ اولتيماتوم داد