آخرین اخبار

هواي درون خانه را چگونه تصفيه کنيم؟ خانه و دکوراسيون

هواي درون خانه را چگونه تصفيه کنيم؟

  بزرگنمايي:

چه خبر - بهترين روش براي تصفيه هواي خانه

تصور ما از آلودگي هوا چيزي است که در فضاي باز مخصوصا در فصل تابستان رخ مي‌دهد. اما حقيقت اين است که هواي درون خانه، اداره و ديگر ساختمان‌ها هم مي‌تواند آلوده‌تر از هواي فضاي باز باشد. هواي درون خانه شما ممکن است از طريق سرب (موجود در گردوخاک خانه)، فرمالدئيدها، بازدارنده‌هاي آتش، گاز رادون و حتي مواد شيميايي فرار موجود در مواد معطر پاک‌کننده‌هاي مرسوم آلوده شود. علاوه بر اين، يک تشک يا يک مبلمان جديد، تميزکننده‌هاي فرش يا يک پوشش رنگ روي ديوارها نيز مي‌تواند باعث آلودگي هواي درون فضاي بسته شود.

مواد آلرژي‌زا و مواد تحريک‌ کننده فضاي بسته در سال‌هاي اخير از اهميت بيشتري برخوردار شده‌اند، چرا که ما زمان بيشتري را در فضاي بسته مي‌گذرانيم و از آنجايي‌ که خانه‌هاي مدرن درزبندي شده و بي منفذ هستند، اين مواد تحريک‌کننده نمي‌توانند به‌آساني فرار کنند. در ادامه اين مقاله قصد داريم به 5 روش ساده براي بهبود کيفيت هواي درون فضاي بسته اشاره کنيم.

کف‌ها را تميز نگه‌داريداستفاده از جاروبرقي

مواد شيميايي و مواد آلرژي‌زا مي‌توانند براي دهه‌ها در گردوخاک خانگي انباشت شوند. اما استفاده از يک جاروي برقي داراي فيلتر هپا (hepa) مي‌تواند تراکم سرب را در خانه کاهش دهد. علاوه بر اين، با استفاده از جاروبرقي مي‌توانيد از شر ديگر مواد سمي همچون مواد شيميايي مهارکننده شعله و مواد آلرژي‌زايي همچون گرده، موهاي حيوانات اهلي و هيره‌هاي گردوخاک خلاص شويد. استفاده از يک جاروي برقي داراي مکندگي قوي، برس‌هاي چرخشي و فيلتر هپا اين اطمينان را ايجاد مي‌کند که گردوخاک و کثيفي ديگر از لوله جاروبرقي خارج نمي‌شود. اگر خانه يا اداره شما در محيط پر از ترافيک واقع‌شده است بايد کف را چندين بار جاروبرقي بکشيد. ديوارها، لبه‌هاي فرش و مبلمان رودوزي شده را فراموش نکنيد، چون در اين جاها نيز گردوخاک انباشته مي‌شود. در بهترين حالت توصيه مي‌شود که هر هفته دو يا سه با جاروبرقي بکشيد و فيلتر خود را به‌طور منظم بشوييد.

تميز کردن با زمين‌شوي

استفاده از زمين‌شوي يا تي کشيدن مي‌تواند گردوخاک باقي‌مانده پس از جاروبرقي کشيدن را بردارد. مي‌توانيد بدون استفاده از صابون يا مواد پاک‌کننده و تنها با استفاده از آب خالص هر گردوخاک يا مواد آلرژي‌زاي روي کف را برداريد. زمين‌شوي‌هاي ميکرو فيبري جديد (و پارچه‌هاي جديد مخصوص تميز کردن) مي‌توانند در مقايسه با الياف قديمي گردوخاک بيشتري را بردارند و با استفاده از آن‌ها نياز به محلول‌هاي تميزکننده نيست.

جلوگيري از ورود گرد و خاک

پادري بزرگي در ورودي خانه يا فضاي بسته قرار دهيد. افراد مي‌توانند از طريق گردوخاک يا کثافت موجود در کفش خود مواد شيميايي مختلفي را وارد فضاي بسته کنند. استفاده از پادري احتمال و ميزان ورود گردوخاک، آفت‌کش‌ها و ديگر مواد آلاينده به فضاي بسته را کاهش مي‌دهد. حتي اگر فردي کفش‌هاي خود را روي پادري پاک نکند و تنها کفشش را روي پادري قرار دهد نيز بازهم از احتمال ورود درصد زيادي از مواد آلاينده به فضاي بسته کاسته مي‌شود.
رنگ‌هاي سربي روي ديوارها و سربي که از فضاي بيرون وارد خانه مي‌شود مي‌تواند سلامتي افراد به‌خصوص کودکان را تحت تاثير قرار دهد و باعث مشکلات جدي همچون مشکلات مغزي، آسيب به سيستم عصب مرکزي و مشکلات کليوي شود. آفت‌کش‌ها نيز با آسيب مغزي در افراد کم‌سن مرتبط هستند. کودکان بيشتر در معرض ابتلا به مشکلات بهداشتي هستند، چون تمايل دارند که به گردوخاک دست بزنند و درنهايت همين انگشت‌هاي کثيف را درون دهان خود قرار مي‌دهند. بهترين شيوه براي محافظت از خانواده خود اين است که از افراد بخواهيد پيش از ورود به خانه شما کفش‌هاي خود را درآورند و در جاکفشي يا کنار در قرار دهند.

رطوبت فضاي بسته را در سطح سالم نگه‌داريد

هيره‌‌ها گردوخاک و کپک‌ها رطوبت را دوست دارند. اگر رطوبت را در سطح 30 تا 50 درصد نگه‌داريد مي‌توانيد هيره‌ها، کپک و ديگر مواد آلرژي‌زا را تحت کنترل داشته باشيد. يک دستگاه رطوبت‌گير (و استفاده از يک دستگاه تهويه هوا در طول ماه‌هاي تابستان) به کاهش رطوبت در فضاي بسته کمک مي‌کند و به نحو موثري مواد آلرژي‌زا را کنترل مي‌کند. علاوه بر اين، يک دستگاه تهويه هوا تعداد گرده‌هاي موجود در فضاي بسته را نيز کاهش مي‌دهد. علاوه بر اين، مي‌توانيد براي متعادل نگه‌داشتن سطح رطوبت فضاي بسته توصيه‌هاي زير را نيز به کار ببنديد:

_ استفاده از يک هود مکش هوا يا باز کردن پنجره‌ها به هنگام آشپزي، به هنگام استفاده از ماشين ظرف‌شويي و به هنگام حمام کردن.
_ گياه‌هاي خانگي را بيش‌ازحد آب ندهيد.
_ لوله‌هاي داراي نشتي را تعمير کنيد تا از افزايش کپک دوست دارنده رطوبت جلوگيري کنيد.
_ سيني زير کباب يا روغن گير را در جلوي دستگاه تهويه هوا يا دستگاه رطوبت‌گير خالي کنيد.

خانه خود را به يک منطقه عاري از دود سيگار تبديل کنيد

شايد مهم‌ترين جنبه آلودگي فضاي بسته دود غيرمستقيم سيگار است. دود سيگار حاوي بيش از 4000 ماده شيميايي است. تحقيقات نشان مي‌دهند که دود غيرمستقيم سيگار خطر عفونت‌هاي گوش و تنفسي، آسم، سرطان و سندروم مرگ ناگهاني نوزاد را در کودکان افزايش مي‌دهد. علاوه بر اين، اعتياد به سيگار باعث سرطان، مشکلات تنفسي، حمله‌هاي قلبي و سکته مغزي در افراد سيگاري مي‌شود. اگر خواهان ترک سيگار هستيد، گروه‌هاي حمايتي، درمان جايگزين نيکوتين و ديگر داروها مي‌توانند به شما کمک کنند. از روشي استفاده کنيد که براي شما سودمندتر است و حمايت ديگران را به دست آوريد و مثبت فکر کنيد. روي دلايل خود براي ترک سيگار تمرکز کنيد و روي اشتياق و ميل خود به سيگار کشيدن تمرکز نکنيد. خوشبختانه آمريکايي‌هاي زيادي در حال ترک سيگار هستند و سيگار را ترک کرده‌اند. اما اگر دوباره عادت سيگار کشيدن را از سر گرفتيد، حواستان باشد که در فضاي درون خانه سيگار نکشيد. اگر نمي‌توانيد سيگار کشيدن را ترک کنيد، حداقل در فضاي باز سيگار بکشيد.

از عدم وجود گاز رادون در خانه مطمئن شويد

خواه خانه شما جديد خواه قديمي باشد، ممکن است که در خانه خود مشکل گاز رادون داشته باشيد. اين گاز بي‌رنگ و بي‌بو به نحو چشمگيري خطر سرطان ريه را افزايش مي‌دهد. اگر سيگار بکشيد و سطوح گاز رادون در خانه شما بالا باشد، خطر ابتلا به سرطان ريه در شما بسيار زياد است. رادون يک گاز راديواکتيو است. اين گاز از فساد طبيعي اورانيوم موجود در تمام خاک‌ها به وجود مي‌آيد. اين گاز معمولا از روي زمين حرکت مي‌کند و از طريق درزها و سوراخ‌هاي ساختمان وارد ساختمان مي‌شود. خانه‌هاي بادگير، خانه‌هاي بدون منفذ، خانه‌هاي داراي زيرزمين يا بدون زيرزمين يا هر خانه‌اي ممکن است که دچار مشکل گاز رادون باشد. پيشخوان‌هاي گرانيتي نيز با گاز رادون در ارتباط هستند. درحالي‌که کارشناس‌ها قبول دارند که اکثر پيشخوان‌هاي گرانيتي گاز رادون را ساطع مي‌کنند، اما سوال اين است که آيا ميزان گاز ساطع‌شده در حدي است که بتواند باعث سرطان شود؟
آزمايش کردن اين موضوع آسان، کم‌هزينه و کم زمان‌بر است. اگر با مشکل گاز رادون در خانه خود مواجه شديد، شيوه‌هاي آساني براي کاهش سطوح اين گاز وجود دارند که کم‌هزينه هستند. حتي سطوح بالاي گاز رادون را مي‌توان به سطوح قابل‌پذيرش کاهش دهيد.

استفاده از خوشبو کننده‌هاي طبيعي

شايد بوي خوش را با تميزي آشپزخانه يا تميزي لباس‌ها در ارتباط بدانيد. اما رايحه‌هاي مصنوعي موجود در محصولات شست‌ و شوي لباس و خوشبو کننده‌هاي هوا مي‌توانند مواد شيمايي مختلفي را وارد هوا کنند. اسم اين مواد شيمايي را در برچسب اين محصولات نخواهيد ديد. اما محصولات مخصوص شست‌وشوي لباس، نرم‌کننده‌هاي پارچه و خوشبوکننده‌هاي هوا (به هر نوعي) مي‌توانند چنين گازهايي را ساطع کنند.

در يکي از تحقيق‌ها نشان داده شد که يک خوشبو کننده هواي برقي 20 ترکيب گوناگون آلي را وارد هوا مي‌کند که خطرناک يا سمي محسوب مي‌شوند. اما در برچسب اين خوشبوکننده‌هاي هوا تنها از کلمه «رايحه يا عطر» استفاده‌شده است و نامي از مواد شيميايي موجود در اين خوشبوکننده‌ها وجود ندارد.

به‌ طور کلي، اکثر شرکت‌هاي توليدکننده محصولات خوشبو کننده مواد حقيقي تشکيل‌دهنده محصولات خود را بيان نمي‌دارند. اکثر رايحه‌ها يا عطرها از محصولات نفتي به دست مي‌آيند و به‌طورکلي اين مهم موردبررسي قرار نگرفته است که آيا اين رايحه‌ها مي‌توانند تاثيرات بدي روي سلامتي انسان‌ها داشته باشند يا خير؟ تمرکز اکثر تحقيق‌ها روي اين موضوع است که آيا يک رايحه باعث حساسيت پوستي مي‌شود يا خير؟ فتالات‌ها گروهي از مواد شيميايي هستند که غالبا در رايحه‌ها استفاده مي‌شوند و براي نرم کردن پلاستيک‌ها نيز مورداستفاده قرار مي‌گيرند. تحقيقات نشان مي‌دهند که فتالات‌ها باعث اختلال در هورمون‌هاي حيوانات مي‌شوند.

حال اين سوال مطرح مي‌شود که براي خوشبو کردن خانه خود از چه روش‌هاي سالم و بي‌خطري مي‌توان استفاده کرد.

_ از محصولات شست‌وشوي بدون عطر يا داراي خوشبوکننده‌هاي طبيعي استفاده کنيد.
_ از پاک‌کننده‌هاي ملايمي استفاده کنيد که حاوي رايحه‌هاي مصنوعي نيستند.
_ استفاده از اسپري‌هاي آئروسل، دئودرانت‌ها، اسپري‌هاي مو، پاک‌کننده‌هاي فرش، پوليش مبلمان و خوشبوکننده‌هاي هوا را متوقف کنيد.
_ هواي آزاد را وارد اتاق کنيد. پنجره‌هاي اتاق خود را بازکنيد تا مواد شيميايي سمي در خانه شما انباشت نشوند. اگر کودک شما مبتلابه آلرژي‌ نسبت به گرده‌هاي گياهي است، براي خانه خود يک دستگاه تهويه هوا تهيه کنيد.
_ براي خوشبو کردن آشپزخانه خود از جوش‌شيرين يا ليموهاي تکه شده استفاده کنيد.
_ طبيعت را به فضاي بسته بياوريد. هر اتاقي با گياه خزه جاوه (java fern)، گياه گندمي (spider plant) يا گياه آلوئه ورا زيباتر مي‌شود. تحقيقات ناسا نشان مي‌دهد که گياهان آپارتماني مانند گياهان فوق مي‌توانند هوا را تصفيه کنند و مواد آلاينده شيمايي را جذب کنند. اگر کودک يا يک حيوان اهلي داريد مطمئن شويد که گياهان آپارتماني شما سمي نيستند.


منبع : salamatnews.com



ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

نکاتي مهم و خواندني درباره مايع نرم کننده حوله و لباس

14 مورد استفاده از مايکروويو که تا به حال نمي دانستيد

ضد عفوني کردن سبزيجات، نکته هايي که بايد بدانيد!

گياه آپارتماني تان را بر اساس فنگ شويي انتخاب کنيد

چگونه لکه وايتکس را از روي لباس پاک کنيم؟

بهترين روش انتخاب و نگهداري از پياز

3 اشتباه ساده در دکوراسيون داخلي که خانه تان را دلگير مي کند

آموزش درست کردن عروسک با جوراب هاي قديمي + عکس

9 گل آپارتماني کم نور که به خانه تان انرژي مي دهند!

يک خانه تکاني اصولي با چند فوت و فن ساده!!

روش هايي براي يک خانه تکاني آسان و سريع به روش مارتا استوارت

با چند مواد پاک کننده طبيعي آشنا شويد !

سبزه عيد امسال تان را با تخم کدو درست کنيد

سبزه عيد : مدلهاي مختلف سبزه عيد را چگونه درست کنيم؟

نکاتي درباره نحوه صحيح استفاده از شامپو فرش

خانه تکاني نوروز با شوينده هاي طبيعي!!

در خانه تکاني اين قسمت هاي فراموش شده را فراموش نکنيد!!

آموزش تصويري تنگ کردن شلوار جين

خانه تکاني، شيشه ها را اينگونه برق بياندازيد!

ترفندهاي خانه تکاني، اين بار قسمت هاي سخت خانه!!

اگر در منزلتان باغچه داريد به اين توصيه ها توجه کنيد!

با کدو تنبل يک گلدان زيبا درست کنيد

در استفاده از ماشين لباسشويي اين اشتباهات را انجام ندهيد!

جلوگيري از جوانه زدن سيب زميني با يک روش ساده!

از بين بردن بوي سوختگي غذا با راهکارهايي موثر و ساده

9 ادويه پرکاربرد را بشناسيد، از خواص، کاربرد تا شرايط نگهداري

ادويه اصل را با اين ترفندها به راحتي تشخيص دهيد

اين رنگ ها تاثير منفي روي احساسات تان مي گذارند!!

تخت خواب ارزان با پالت هاي چوبي، ايده هايي نو با سبک روستيک

تزيين کاغذ ديواري با ايده هايي جالب و زيبا

مدل کابينت سفيد 2018، جديدترين مدل هاي کابينت آشپزخانه

در دکوراسيون اتاق کودک سايبان ها را چگونه نصب کنيم؟

کاغذ ديواري با 10 طرح شگفت انگيز

جديدترين کاغذ ديواري 2018 که اتاق خواب تان را رويايي مي کند!

پرده ريسه ايي، جديدترين مدل پرده که مي توانيد در خانه درست کنيد + آموزش

ليمو عماني خانگي را با اين دستور درست کنيد و لذت ببريد

دکوراسيون داخلي ويلاي مجلل التون جان در بورلي هيلز

از بين بردن لکه مبل با چند نکته ساده

نگاهي به 8 خانه حيرت انگيز تيلور سويفت Taylor Swift

دکوراسيون پاييزي با 7 رنگ که عاشقش مي شويد!!

گل هاي آپارتماني را با اين ايده ها زيبا و متفاوت بچينيد!!

طراحي دکوراسيون حمام کوچک با وسايل ارزان قيمت

دکوراسيون اتاق پسرانه با 11 ايده خلاقانه

چيدمان لوازم آرايش در منزل با چند ايده شيک و کم هزينه

جديدترين تم هاي تولد و بادکنک آرايي 2018

از بين بردن لکه هاي عرق از روي لباس

چطور بادمجان شيرين و بي دانه انتخاب کنيم؟

معجزه سنگ هاي رودخانه اي در دکوراسيون داخلي!!

آبغوره هاي خانگي را چگونه نگهداري کنيم که کپک نزند؟

تميز کردن مايکروفر در عرض چند دقيقه با يک روش آسان و ساده