آخرین اخبار

به عنوان خانم خانه چگونه هزينه هاي زندگي را مديريت کنم؟ کار و زندگي

به عنوان خانم خانه چگونه هزينه هاي زندگي را مديريت کنم؟

  بزرگنمايي:

مديريت خرج و مخارج و هزينه هاي زندگي به عهده مرد خانه است ولي در اين بين خانم خانه هم بايد دستي در اين مديريت داشته باشد. براي مديريت اقتصادي خانه بايد 4 هنر مهم را بلد باشيد. اين هنرها عبارتند از :

نکته هايي که خانمها براي مديريت هزينه هاي زندگي بايد بدانند

اگرچه بار اصلي مديريت اقتصادي خانواده بر دوش مرد خانه است، اما بانوي خانه هم دست‌کمي از مردش ندارد، اين شماييد که حساب دخل و خرج زندگي به دستتان است و براي هر هزينه مترقبه‌اي دچار دلهره و نگراني مي‌شويد! مديريت اقتصادي، يک هنر است و اين هنرمندي چهار زير مولفه دارد که عبارت است از:

هنر اول براي مديريت هزينه هاي زندگي برنامه‌ريزي است

پيشرفت در زندگي و توفيق در آينده نيازمند برنامه‌ريزي است و برنامه‌ريزي مالي، مجموعه‌اي از پيش بيني‌هاي مالي است که فرد را براي داشتن يک زندگي با آرامش و آسايش در آينده دور و نزديک، آماده مي‌کند. تعيين اهداف و تقسيم‌بندي آنها به اهداف کوتاه‌مدت، ميان‌مدت و درازمدت يکي از مهم‌ترين اصول برنامه‌ريزي محسوب مي‌شود. يک برنامه‌ريز موفق، بايد در انتخاب اهداف دقت کافي داشته باشد؛ اهداف انتخاب شده نه‌تنها بايد قابل وصول باشد بلکه لازم است هماهنگي منطقي بين اهداف نيز وجود داشته باشد. در يک برنامه‌ريزي مالي کامل و دقيق، وضعيت اقتصادي امروز فرد يا خانواده بررسي مي‌شود و اهداف مالي فرداي نزديک و دور نيز مورد نظر قرار مي‌گيرد تا با توجه به آنها، روش يا روش‌هاي حصول اين اهداف يا قابل دسترس بودن آنها مورد توجه قرار گيرد. برنامه‌ريزي مالي جنبه‌هاي متفاوتي را در بر مي‌گيرد که صرفا شامل پس‌انداز يا سرمايه‌گذاري هنگفت در منابع سرمايه‌گذاري خاص نمي‌شود. اين سرمايه‌گذاري‌ها ‌فقط بخش کوچکي از يک برنامه‌ريزي جامع است.

هنر دوم براي مديريت هزينه هاي زندگي بودجه‌بندي است

بعد از برنامه‌ريزي، بودجه‌بندي بسيار مهم است و شايد اولين و تنها راهي است که به کاهش هزينه نيز کمک مي‌کند. با يک بودجه‌بندي درست و اصولي متوجه دخل و خرج‌ها مي‌شويد و مي‌توانيد خرج‌ها را هم کنترل کنيد. بودجه‌بندي باعث مي‌شود مديريت اقتصادي، مديريت زندگي، مديريت زمان و مديريت برنامه شخصي‌تان را بدست داشته باشيد و کارهايتان را طبق برنامه پيش ببريد. به ديگر سخن، کسي که برنامه‌ريزي دارد اهدافش را مي‌داند و براي آنها بودجه‌بندي مي‌کند، هيچ‌گاه دچار بي‌نظمي نمي‌شود. با بودجه‌ريزي و عمل به آن است که مي‌توانيد همه نيازهاي ضروري و غيرضروري‌تان را در درازمدت به دست آوريد.

هنر سوم پس‌انداز کردن استاينجا اين سوال مطرح است که آيا با درآمد کم هم مي‌شود پس‌انداز کرد؟

فرقي نمي‌کند که جزو خانواده‌هاي کم‌درآمد باشيد يا پرآمد، اگر حساب دخل و خرج‌تان را نداشته باشيد، هرگز نمي‌توانيد پس‌انداز کنيد، اما با يک برنامه‌ريزي دقيق و بودجه‌بندي درست، نه‌تنها شرايط اقتصادي تان را مديريت مي‌کنيد بلکه مي‌توانيد پس‌اندازي هم داشته باشيد. اگر فرد آينده‌نگري باشيد، قطعا براي مديريت شرايط اقتصادي‌تان پس‌انداز خواهيد کرد تا در روز مبادا و به هنگام وقوع حوادث پيش‌بيني نشده دچار مشکل نشويد و بتوانيد براحتي حل مشکل کنيد يا کمتر دچار زحمت شويد.

شما مي‌توانيد با ناديده گرفتن بخشي از درآمد خود يا همسرتان، پس‌انداز کنيد. به کم و زياد بودن پس‌اندازتان توجه نکنيد، چه‌بسا با همين پس‌اندازهاي کوچک در درازمدت است که مي‌توانيد يک سرمايه قابل توجهي داشته باشيد و اندک اندک به خواسته‌هاي درازمدت‌تان دست يابيد. قناعت، صرفه‌جويي و چشم و هم‌چشمي نکردن رموز موفقيت حتمي شماست. يادتان باشد قطره قطره جمع شود وانگهي دريا شود و اين هنري است که هم بايد خودتان ياد بگيريد و هم به فرزندانتان آموزش دهيد. با خريد يک قلک کوچک از هم‌اکنون مي‌توانيد فرزندانتان را با نحوه پس‌انداز و قناعت آشنا کنيد.

در برنامه‌ريزي براي پس‌انداز لازم است هميشه فهرستي از هزينه را تهيه کنيد. بهتر است با وجود محاسبه هزينه‌هايي چون اجاره‌خانه، خوراک، پوشاک، بيمه و هزينه‌هاي درماني مقداري هم براي هزينه‌هاي پيش‌بيني نشده چون جشن تولد، عروسي، مهماني و مرگ در نظر بگيريد. اگر در حقوق ماهانه خود را تقسيم بر سه کنيد، شما مي‌توانيد دو قسمت آن را خرج و يک قسمت آن را پس‌انداز کنيد.

بين سرمايه‌گذاري و پس‌انداز تفاوت است

سرمايه‌گذاري با پس‌انداز متفاوت است، در سرمايه‌گذاري شما با توجه به قدرت فکري‌تان، مبلغي از درآمد خود يا همسرتان را در انجام کاري به گردش درمي‌آوريد که نه‌تنها به وسيله آن کسب درآمد مي‌کنيد بلکه در سود و زيان آن کار نيز شريک مي‌شويد و بي‌شک سرمايه‌گذاري در درازمدت فوايد خود را نشان مي‌دهد، اين در حالي است که پس‌انداز هميشه قابل دسترس است، با آن نمي‌توان کسب درآمد کرد و هميشه براي روز مبادا اندوخته مي‌شود.
شما به عنوان بانوي يک خانه مي‌توانيد هم سرمايه‌گذار باشيد و هم پس‌اندازکننده! زيرا اگر بپذيريد تمام اسباب و کالاي مصرفي در زندگي‌تان سرمايه است و استفاده صحيح از آنها پس‌انداز، بي‌ترديد سعي خواهيد کرد با مصرف درست، از اسباب‌تان بخوبي مراقبت کنيد که ديرتر خراب شود تا مجبور نباشيد مبلغي را براي تعمير يا خريد دوباره آنها پرداخت کنيد و در عوض بتوانيد اين هزينه‌هاي مازاد را پس‌انداز يا سرمايه‌گذاري کنيد.

همان‌طور که اشاره شد، پس‌انداز فقط به معناي اندوخته مالي نيست، شما مي‌توانيد از طرق ديگر نيز پس‌انداز کنيد:

_ ورزش کنيد؛ ورزش، پس‌انداز سلامت است که باعث مي‌شود با بيمارنشدن، مجبور به پرداخت هزينه‌هاي گزاف درمان نشويد.
_ از خريد کالاهاي باکيفيت و استاندارد غافل نشويد.
_ در مصرف برق، آب، گاز و بنزين صرفه‌جويي کنيد. مثلا با استفاده از لامپ‌هاي کم‌مصرف يا استفاده نکردن از وسايل برقي در ساعات اوج مصرف، مي‌توانيد مصرف برق‌تان را به حداقل برسانيد.
_ از خريد اسباب غيرضروري اجتناب کنيد.
_ خريد مواد غذايي يا ميزان تهيه آنها بايد به مقدار نياز باشد تا دورريز نداشته باشيد.
_ از تلفن، موبايل، کامپيوتر و تلويزيون به اندازه ضرورت استفاده کنيد.
_ با صرف اندکي خلاقيت و هنر مي‌توانيد از دورريزهاي خانه، به گونه‌اي بهينه بهره ببريد.

هنر چهارم براي مديريت هزينه هاي زندگي اصلاح الگوي مصرف است

متاسفانه بسياري از ما فقط مصرف‌کننده صرف هستيم و چيزي از صرفه‌جويي نمي‌دانيم. مي‌خريم در حالي که نياز به خريد نداريم، دورريز بسيار ايجاد مي‌کنيم در حالي که مي‌توانيم مانع آن شويم و... چه خوب است اگر به‌عنوان زن خانه، تغيير را از خودمان شروع کنيم و سعي کنيم ديگر مصرف‌گرا نباشيم. قطعا با خودباوري و واقف شدن بر نقش مهم خويش در مورد الگوي مصرف صحيح است که مي‌توانيم فرزنداني صرفه‌جو و قانع تربيت کنيم.

براي اصلاح الگوي مصرف بهتر است

_ رعايت اعتدال در مصرف داشته باشيد، تا جايي که مصرف برايتان مطلوبيت دارد، خرج کنيد.
_ حساب و کتاب کردن و برنامه‌ريزي براي تعادل مهم است، هزينه‌ها را دسته‌بندي کنيد، ابتدا سراغ ضروري‌ترين‌ها برويد و در صورت ممکن از کالاهاي جايگزين استفاده کنيد.
_ با توجه به درآمدتان خرج کنيد. اگر درآمدتان کم است، اما خرج‌تان زياد، بهتر است خيلي از هزينه‌ها را کم کنيد، البته اگر درآمد بالايي هم داريد بايد سعي کنيد ميانه‌روي داشته باشيد و زياد خرج‌تراشي نکنيد.



منبع : sarar.jamejamonline.ir



ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

راههاي صرفه جويي در مصرف آب

روش هايي جالب براي صرفه جويي در مصرف برق

چگونه با جيب خالي سفر کنيم؟

خريدي راحت با فرزندان براي نوروز با نکات زير

ثروتمندها چگونه پس انداز مي کنند؟

چگونه در بحران هاي مالي سرپا بمانيم؟

چگونه به روش هاي ايراني پولدار شويم؟

چگونه در تابستان صرفه جويي کنيم؟

افراد موفق اين اشتباهات را در مورد پولشان انجام نمي دهند

چگونه در زندگي هاي امروزي صرفه جويي کنيم؟

هوشمندانه خرج کردن را ياد بگيريد

مشکلات مالي با همسرمان را چگونه حل کنيم؟

رمزهاي تجارت و کسب و کار در اينستاگرام

براي ثروتمند شدن آب بنوشيد!

با گراني هاي امروزي چگونه به موفقيت مالي برسيم؟

ثروتمند شدن به روش فاطمه دانشور

از خريد اين وسايل ارزان قيمت خودداري کنيد

به عنوان خانم خانه چگونه هزينه هاي زندگي را مديريت کنم؟

در زندگي هاي پرخرج امروزي چگونه پس انداز کنيم؟

چگونه يک کدبانوي مقتصد باشم؟

سرپا ماندن در بحران هاي مالي چگونه ممکن مي شود؟

پولدار شدن اين بار به روش بيل گيتس

با خواندن تاريخ انقضاي محصولات صرفه جويي کنيد

چگونه آخر ماه کفگيرمان به ته ديگ نخورد؟!!

بهترين روش پس انداز کردن، پس انداز با قلک هاي شيشه اي است!!

در بازار کسادي خانه، چگونه خانه مان را به قيمت بفروشيم؟

دانشجويان مراقب اين اشتباهات مالي باشيد!!!

از همين حالا آينده نگري را به کودک تان بياموزيد!!

اشتباهات مالي که نمي گذارد پس انداز کنيد!!

اعتياد به خريد را با اين ترفندها از سرتان بياندازيد!!

درست خرج کردن را ياد بگيريد!!!

قبل از سي سالگي اين 6 نکته را بايد بدانيد!!

براي پولدار شدن فقط کافي است اينگونه فکر کنيد!!!

نکته هاي امنيتي مهمي که در خريدهاي اينترنتي بايد بدانيد!!

7 راه ارزان براي خانه دار شدن

چگونه يک مونوپاد خوب و کاربردي بخريم؟

اگر موبايل تان خيس شد با اين روش دوباره آن را روشن کنيد

وضع مالي تان را با چند توصيه ساده بهتر کنيد

فوت و فن پس انداز کردن با حقوق کارمندي!!

11 راه صرفه جويي در هزينه هاي زندگي

6 نکته مهم براي خريداران طلا

با عادت هاي مالي جالب زنان موفق آشنا شويد

براي نوروز امسال چگونه خريد کنيم؟

پس انداز کردن پول در نوروز

11 نکته مالي مهم براي دهه 30 سالگي

چند نکته مهم در نوشتن سفته که بايد بدانيد

سه روش خريد خانه براي زوج هاي جوان!

چقدر به کودکم پول توجيبي بدهم؟

خريد تلويزيون با 3 قانون طلايي!!

حقوق ماهيانه ام را چگونه مديريت کنم؟