آخرین اخبار

تير خلاص بر ميراث اوباما جهان

تير خلاص بر ميراث اوباما

  بزرگنمايي:

چه خبر - دونالد ترامپ فرياد خشم و نارضايتي مردم آمريکا بودجمهوري‌خواهان کنگره در هم صدايي با دولت جديد آمريکا لحظه‌شماري مي‌کنند تا هرچه زودتر دوران حضور اوباما در کاخ سفيد تمام شود تا آنها بتوانند برخي طرح‌هاي اوباما را لغو يا در آن شخمي اساسي بزنند.بر همين اساس، يکي از اولين گام‌هاي آنها لغو قانون اوباماکر (obamacare) است. اين قانون در سال 2010 به امضاي باراک اوباما رئيس‌جمهوري آمريکا رسيد. به گزارش رويترز، جمهوري‌خواهان روز جمعه تلاش‌هاي خود را براي لغو اين قانون از سر گرفتند و در نهايت به لغو آن راي دادند. اين گزارش مي‌افزايد: «با اين حال، نگراني‌هايي وجود دارد دال بر اينکه ممکن است هيچ جايگزيني براي اين طرح وجود نداشته باشد.» مجلس نمايندگان با 227 راي موافق در برابر 198 راي مخالف، کميته‌هايي را براي بازنويسي اين قانون تا تاريخ 27 ژانويه تشکيل داد. سناتورهاي کنگره هم روز پنج‌شنبه طرحي مشابه را تصويب کردند. به گزارش رويترز، هيچ يک از دموکرات‌ها به لغو اين قانون راي ندادند. با اين حال، فقط 9 جمهوري‌خواه راي منفي به طرح لغو اوباماکر دادند.
با اين راي، جمهوري‌خواهان وعده خود در را مورد پايان دادن به اوباماکر محقق ساختند. اين مساله حتي به کمپين انتخاباتي ترامپ هم راه يافت و يکي از وعده‌هاي انتخاباتي او بود. کاخ سفيد روز چهارشنبه تهديد کرده بود که اگر مجلس نمايندگان لغو اوباماکر را تصويب کند، آن را وتو خواهد کرد. اوباماکر حاوي بيش از هزار صفحه اصلاحات در صنعت بيمه و مراقبت‌هاي بهداشتي آمريکا براي کاهش هزينه‌هاي آنها و ارائه بيمه درماني مقرون به صرفه براي همه آمريکايي‌ها است. سناتورهاي دموکرات با ارائه اصلاحيه‌هاي مختلف درصدد بودند بخش‌هايي از طرح بيمه همگاني اوباما را حفظ کنند. با توجه به اکثريت داشتن جمهوري‌خواهان در مجلس نمايندگان، همان‌طور که انتظار مي‌رفت اين قانون لغو شد.

سابقه اوباماکر و مواضع دولت ترامپ

باراک اوباما رئيس‌جمهوري دموکرات آمريکا با توجه به اينکه بيش از 40 ميليون آمريکايي فاقد هرگونه بيمه بهداشتي و درماني هستند، طرحي را براي اصلاح وضعيت بهداشت و درمان ارائه داد که به اوباماکر مشهور شد. بيمه خدمات درماني همگاني، از اصلي‌ترين طرح‌هاي اوباما در زمان تبليغ در دور اول و دوم رياست‌جمهوري‌اش بود. اين طرح اوباما بعد از تصويب در دو مجلس قانون‌گذاري آمريکا لازم‌الاجرا شد و بعدا با توجه به ‌شکايت جمهوري‌خواهان به ديوان‌عالي آمريکا رفت و در اين ديوان در ژوئن2012 قانون اوباماکر مطابق با قانون اساسي آمريکا شناخته شد. جمهوري‌خواهان کنگره از ابتدا مخالف اين طرح بودند، اما در نهايت ناچار به موافقت با آن شدند و اين قانون از سال 2014 به اجرا درآمد.

جمهوري‌خواهان معتقدند اين سيستم بيمه درماني ناکارآمد است. جمهوري‌خواهان با لغو اين قانون، همزمان روي سيستم جايگزين آن کار مي‌کنند. دموکرات‌ها هشدار داده‌اند که پيامدهاي لغو «اوباماکر» بدون ارائه جايگزيني براي آن، مي‌تواند به زيان ميليون‌ها نفري که از اين بيمه بهره‌مند هستند، منجر شود. جايگزين کردن يک نظام خدمات درماني با اوباماکر تا اوايل سال 2018، عملا باعث مي‌شود 20 ميليون آمريکايي با مشکلات جدي در زمينه بهداشت و درمان مواجه شوند. رويترز مي‌افزايد: مايک پنس، معاون رئيس‌جمهورمنتخب آمريکا، در سخناني در مجلس نمايندگان اين کشور گفته بود: «لغو و جايگزين کردن قانون خدمات درماني دولت باراک اوباما (اوباماکر) نخستين اقدامي است که در دستور کار دولت ترامپ قرار دارد.» وي در ادامه تصريح کرده بود: «مردم آمريکا در انتخابات رياست‌جمهوري قاطعانه به لغو اين قانون راي دادند.» پنس تاکيد کرد: «دونالد ترامپ فرياد خشم و نارضايتي مردم آمريکا بود و ما با همکاري مجلس نمايندگان و سنا براي تحقق وعده‌هاي رئيس‌جمهوري منتخب تلاش خواهيم کرد.» پل رايان، رئيس مجلس نمايندگان آمريکا نيز مي‌گويد: جمهوري‌خواهان در کنگره گفت‌و‌گوهاي جدي‌اي را به‌زودي آغاز خواهند کرد تا بتوانند در مورد جايگزيني براي قانون اوباماکر دست يابند. او تاکيد کرد: ما مامور هستيم تا مانع از آن شويم که قانون اوباماکر در آينده وضعيت را از آنچه هست، بدتر کند. او در عين حال گفت: ما براي قرار دادن جايگزيني به جاي اوباماکر، ضرب‌الاجل سفت و سختي تعيين نخواهيم کرد؛ چراکه مي‌خواهيم کارها در مسير صحيح و درستش انجام شود. خبرگزاري آسوشيتدپرس مي‌نويسد با شروع به کار کنگره آمريکا، تلاش جمهوري‌خواهان براي ازميان برداشتن 8 سال سياست‌هاي باراک اوباما، آغاز شد. يکي از اقدامات فوري جمهوري‌خواهان هدف قراردادن اوباما کر(بيمه درماني اوباما است اما دموکرات‌ها تلاش مي‌کنند مانع از اقدامات جمهوري‌خواهان شوند. «ميچ مک‌کانل»، رئيس اکثريت سنا از حزب جمهوري‌خواه، دوشنبه گذشته دراين باره گفته بود: «نخستين اقدام سنا در سال 2017 پرداختن به قطعنامه‌اي براي لغو قانون اوباماکراست.» اينديپندنت نيز در گزارشي مي‌افزايد نمايندگان جمهوري‌خواه کنگره بي‌صبرانه منتظر آغاز رياست‌جمهوري دونالد ترامپ هستند تا با در اختيار گرفتن کامل قدرت برخي طرح‌ها و قوانيني که باراک اوباما در 8 سال گذشته وضع کرد را لغو کنند. اين گزارش به نقل از مايک پنس، معاون منتخب ترامپ مي‌نويسد او پيش از آغاز سال نو ميلادي به همکاران سابق خود در کنگره گفت: «کمربندهايتان را محکم ببنديد. کارهاي زيادي درمورد لوايح تصويب شده در پيش داريم.» پنس گفت: «مطمئن هستم از همان لحظه برگزاري مراسم تحليف، با تيم بزرگ و حرفه‌اي که در اختيار داريم، همکاري خوبي را آغاز خواهيم کرد. همکاري ما با رهبران مجلس نمايندگان و سنا نيز بسيار خوب خواهد بود و قصد داريم به اصلاح طرح‌هايي بپردازيم که ارتش و اقتصاد کشور را احيا و بار ديگر آمريکا را به يک ابرقدرت در جهان تبديل مي‌کنند.»



منبع: روزنامه دنياي اقتصاد





ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

دستورالعمل جديد آمريکا به شرکت‌هاي هواپيمايي در ارتباط با تحريم ايران

ايران به پرداخت 104 ميليون دلار غرامت محکوم شد

دردسر تازه اي که نيويورک تايمز در دولت ترامپ آفريد

خط و نشان جديد ترامپ براي مداخله کنندگان در انتخابات

ديدارهاي متعدد جان کري با ظريف در روزهاي اخير

هواوي از دولت آمريکا شکايت کرد

مادورو: دولت ترامپ، باند تبهکاران افراطي است

فقيرترين کشور‌هاي جهان معرفي شدند

طرح جديد آمريکا براي هدف قرار دادن بشار اسد

دستگيري 2 مهاجر ايراني در انگليس

ترامپ: اوباما بايدن را از تلي از زباله بيرون کشيد

طرح عزل ترامپ به کنگره مي‌رود

ترامپ: محبوب‌ترينم، استيضاحم نمي‌کنند

يک ايراني در مسکو ربوده شد

خارج کردن چند چمدان مشکوک و کيسه‌ سياه از کنسولگري عربستان در استانبول

توليد نفت عربستان در نوامبر رکورد زد

ظاهر جديد جايزه گلدن گلوب رونمايي شد/ سنگين‌تر و بزرگ‌تر از قبل

تلاش آمريکا براي خفه کردن «هوآوي»

جانشين «آنگلا مرکل» معرفي مي‌شود

برج ايفل و مناطق گردشگري در پاريس بسته شد

ترامپ از استيضاح خود نگران است

حمله هکر‌هاي چيني به نيروي دريايي ارتش امريکا

شکست‌هاي پي در پي مثلث شرارت ترامپ، نتانياهو و بن سلمان

پيام يلدايي پمپئو: پايان شب سيه، سپيد است!

بن‌سلمان خواسته بود قتل ⁧«خاشقجي» وحشيانه و رعب‌آور باشد

تظاهرات عليه برگزيت در لندن/ همه پرسي دوم مي خواهيم

ادعاي يک رسانه آمريکايي درباره توقف هواپيماي باري تهران در سوريه، لبنان و قطر

چرا عراق بدترين گذرنامه دنيا را دارد!

آمريکا کنفرانس عربستان را بايکوت کرد

فجايع جنسي مخالفان مسلح سودان جنوبي

ترامپ کشته شدن جمال خاشقجي را تاييد کرد

مجلس نمايندگان آمريکا خواستار تحريم عربستان در چارچوب قانون ماگنيتسکي شدند

درپي شکست وليعهد سعودي؛ شاه سعودي مسئوليت بررسي پرونده خاشقجي را برعهده گرفت

مخالفان بن سلمان در حال جمع شدن گرد احمد بن عبدالعزيز هستند

برادر و همسر برادر جمال خاشقجي به قتل رسيدند

سايه اتهام قتل خاشقجي بر سر بن سلمان

يکي از مظنونان قتل خاشقجي در حادثه رانندگي در رياض کشته شد

گوگل نيز عربستان را تحريم کرد

روايت هولناک از قتل خاشقچي/مدير پزشک قانوني سعودي جسد را مثله کرده

نامزد خاشقجي مرگ وي را اعلام کرد+عکس

جاده هاي ترکيه بازهم قرباني گرفت/مرگ 22 مسافر +تصاوير

تنها راه مقابله با ايران، افزايش فشارهاي سياسي است

«شواهد شوکه‌کننده‌» درباره قتل خاشقجي

يک ربات در پارلمان انگليس حاضر مي‌شود!

اقدام قابل توجه آمريکا درمورد تحريم نفتي ايران

زني که پليس لندن را متعجب کرده است+تصوير

اولين «وزير پيشگيري از خودکشي» در جهان منصوب شد

ترامپ: در تک تک شهر‌هاي ايران شورش وجود دارد

دستور توقيف اموال بانک مرکزي ايران در ايتاليا لغو شد

آلمان، ديپلمات ايراني را به بلژيک تحويل داد