آخرین اخبار

گزارشي از افتتاحيه سي و دومين جشنواره موسيقي فجر اخبار فرهنگي و هنري

گزارشي از افتتاحيه سي و دومين جشنواره موسيقي فجر

  بزرگنمايي:

چه خبر - خبرهايي از افتتاحيه ي سي و دومين جشنواره ي موسيقي فجر

سي و دومين جشنواره موسيقي فجر از امروز جمعه 24 دي‌ماه آغاز شد.

در اين دوره نيز از چند گروه خارجي براي اجرا در بخش بين‌المللي جشنواره دعوت به عمل آمده است. گروه‌هاي خارجي دعوت شده به اين دوره از جشنواره موسيقي فجر، از کشورهاي ارمنستان، پاکستان، تاجيکستان، اکراين، ژاپن، اسپانيا، پرتغال، فرانسه و هلند هستند که موسيقي‌هاي محلي کشور خودشان را اجرا خواهند کرد.

در ادامه برنامه و جزئيات اجراهاي بخش بين‌المللي سي و دومين جشنواره موسيقي فجر را مشاهده خواهيد کرد:

شهيد پرويز خان – جمعه 24 دي 14:30 (سالن رودکي)

سال گذشته قرار بود شجاعت حسين‌خان نوازنده مشهور سيتار از کشور هند براي اجرا در سي و يکمين جشنواره موسيقي فجر به ايران بيايد که اين اتفاق نيفتاد و کنسرت او در جشنواره موسيقي فجر لغو شد. از اين رو مسئولين جشنواره فجر امسال به جاي او از يک سيتارنواز هندي ديگر براي اجرا در جشنواره فجر دعوت به عمل آوردند. استاد شهيد پرويز خان متولد 1958 در بمبئي است که موسيقي سنتي هندوستان را در سطح بين‌المللي ارائه مي‌دهد. پرويزخان موسيقي را ابتدا نزد پدربزرگش و سپس نزد عمويش حافظ‌ خان آهنگساز موسيقي فيلم‌هاي باليوودي در پيش گرفت. خانواده او متعلق به خاندان موسيقيدان بزرگ، استاد عماد خان بنيانگذار مکتب etawah gharana بودند. اين مکتب شامل نوازندگي سيتار (معروفترين ابزار موسيقي هندي) و سوربار (نوعي سيتار) مي‌شود. شهيد پرويزخان تاکنون در جشنواره‌هاي مختلف هند، آمريکا، اروپا، آفريقا، کانادا، خاورميانه، شوروي و استراليا به روي صحنه رفته و در اين زمينه از قدمت بالايي برخوردار است. وي در سي و دومين جشنواره موسيقي فجر، اجراي سيتار هندي را به مخاطبان ايراني تقديم خواهد کرد.

رامبرانت تريو – جمعه 24 دي ساعت 21:30 (تالار وحدت)

تريوي هلندي "رامبرانت" پس از همکاري و اجراي مشترک با کيهان کلهر و حسين‌ عليزاده، اين‌بار در قالب سي و دومين جشنواره موسيقي فجر همراه با حسام اينانلو کمانچه‌نواز ايراني يک کنسرت مشترک را برگزار خواهد کرد. اين آنسامبل متعلق به رامبرانت فرِريکس پيانيست مشهور هلندي است. رامبرانت تريو به جز فرريکس به عنوان نوازنده پيانو و آکاردئون، شامل وينسنت پلنر (پرکاشن) و توني اورواتر (کنترباس) است. کنسرت مشترک رامبرانت تريو و حسام اينانلو در جشنواره موسيقي فجر، در دو بخش اجرا مي‌شود. در بخش نخست اين کنسرت، آنسامبل رامبرانت روي صحنه مي‌رود و برخي از آثار خودش را اجرا مي‌کند و در بخش دوم آن، حسام اينانلو نيز به رامبرانت تريو مي‌پيوندند و بداهه‌نوازي مي‌کند. رامبرانت تريو، آلبوم جديدي را با همکاري کيهان کلهر توليد کرده که تا پايان سال توس نشر معتبر ecm روانه بازار خواهد شد.

ژيوان گاسپاريان – جمعه 24 دي ساعت 21:30 (برج ميلاد)

نوازنده غايب دوره قبل جشنواره موسيقي فجر در سال جاري براي دودوک‌نوازي به ايران مي‌آيد. ژيوان گاسپاريان که در دوره قبل جشنواره تنها چند روز مانده به اجرا به بيماري آنفولانزا مبتلا شد و نتوانست به ايران بيايد، در تاريخ 24 دي در سالن همايش برج ميلاد به روي صحنه مي‌رود. ژيوان گاسپاريان متولد 1948، نوازنده سر‌شناس دودوک اهل ارمنستان است. او در سال 1957 ميلادي، در همايش بزرگ موسيقي يونسکو در مسکو، با پنج هزار شرکت‌کننده ديگر به رقابت پرداخت و برنده جايزه نخست شد. همچنين وي در سال‌هاي 1959، 1963، 1972 و 1980 ميلادي چهار نشان طلاي مسابقات يونسکو و در سالهاي بعد نيز شش نشان ديگر به گردن او آويخته شد.گاسپاريان به منزله مدرس دانشگاه موسيقي ارمنستان تاکنون بيش از هفتاد نوازنده دودوک را براي اجراهاي حرفه‌اي تعليم داده است. اين نوازنده در سال 83 در آلبومي تحت عنوان "به تماشاي آب‌هاي سپيد" با حسين عليزاده همکاري کرد.

آنتونيو زومباخو – چهارشنبه 29 دي 21:30 (تالار وحدت)

آنتونيو زومباخو خواننده برجسته اهل پرتغال، موسيقي فادو را به تالار وحدت مي‌آورد. اين خواننده متولد 1975 در شهر کوچک بژا در جنوب کشور پرتغال است. موسيقي فادو در محل تولد زومباخو يک گونه رايج است و او نيز از کودکي تحت تأثير اين موسيقي، به خوانندگي و آهنگسازي روي آورد. زومباخو فعاليتش را با اجراي موسيقي فادو در سال 2002 آغاز کرد و دو سال بعد اولين آلبوم رسمي خودش را منتشر کرد. وي پس از آن تا سال 2016، 6 آلبوم ديگر نيز در سطح دنيا به انتشار رساند. زومباخو جايزه بهترين خواننده فادو مرد را "آماليا خودريگش" کسب کرده است. آماليا ملقب به "ملکه فادو" نقش اساسي در شناساندن و به‌شهرت‌ رساندن اين سبک موسيقي در سرتاسر جهان داشت. آنتونيو زومباخو در آغاز سال ميلاد برنامه‌هاي فشرده‌اي دارد، وي ضمن اجراي آثارش در تالار وحدت، در هفته‌هاي آتي در پرتغال، سوئيس، اسپانيا و فرانسه نيز در بيش از 20 سئانس وجود دارد. حضور وي در جشنواره موسيقي فجر مي‌تواند يکي از نقاط قابل توجه جشنواره امسال باشد.

گيوم پره – سه‌شنبه 28 دي ساعت 21:30 (تالار وحدت)

گيوم ‌پره متولد 1980 فرانسه، آهنگساز و نوازنده ساکسوفون تنور، ساکسوفون تنور و کيبورد است. موسيقي او به يک ژانر خاص تعلق ندارد ولي عده‌اي آن را به موسيقي جز نزديک مي‌دانند. گيوم پره تاکنون در جشنواره‌هاي موسيقي جز در شهرهاي لندن، پاريس، وين، زوريخ، روتردام، بانکوک و... به عنوان رهبر و آهنگساز شرکت کرده است. وي همچنين در کشورهاي اتريش، انگليس، فرانسه، آلمان، بلژيک، لهستان، بلغارستان، لاتويا، چک، ايتاليا، سوئيس، آمريکا، هند، تايلند، ويتنام، آرژانتين، شيلي، اروگوئه، سنگال، ساحل عاج و استراليا به اجراي موسيقي پرداخته است. اين آهنگساز فرانسوي در مقام مدرس نيز عمل مي‌کند و تا کنون ورک‌شاپ‌هاي متعددي را در کشورهاي مختلف جهان برگزار کرده است. او هفته آينده همراه با ساکسوفون خود به تهران مي‌آيد تا حضور در بزرگترين فستيوال موسيقي در ايران را هم به کارنامه اجراهايش اضافه کند.

داکوئنده دل مورائو – سه‌شنبه 28 دي ساعت 18:30 (تالار وحدت)

طي سال‌هاي اخير جشنواره موسيقي فجر در بخش بين‌المللي نگاه قابل توجهي به موسيقي فلامنکو داشته است. سال گذشته آنتونيو ري از نوازندگان فلامنکو به ايران آمد و طي دو شب به روي صحنه رفت، امسال نيز از يک خواننده و يک نوازنده مشهور ديگر فلامنکو براي حضور در جشنواره فجر دعوت به عمل آمده است. در روز سه‌شنبه 28 دي که تالار وحدت تماماً به اجراهاي بين‌المللي اختصاص دارد، داکوئنده دل مورائو خواننده و ديه‌گو دل مورائو نوازنده اسپانيايي فلامنکو اجرايي مشترک خواهند داشت. داکوئنده متولد 1965 و اهل شهر سابادل اسپانيا است. او نخستين خواننده سنتي اسپانيا است که از وي دعوت شد تا در سال 1996 در سالن نمايش مشهور "شانزليزه" در پاريس برنامه اجرا کند. همچنين ديه‌گو دل مورائو متولد 1979، نوازنده مشهور فلامنکو است که تاکنون سابقه چند اجراي مشترک با داکوئنده را داشته است. فلامنکو موسيقي سنتي کشور اسپانيا است که در کشورهاي مختلف دنيا از جمله ايران نيز طرفدار دارد.

گروه کوبه‌اي ژاپن / دولتمند خالف – چهارشنبه 29 دي ساعت 18:30 (تالار وحدت)

سئانس نخست اجراهاي روز چهارشنبه 29 دي‌ماه در قالب سي و دومين جشنواره موسيقي فجر به علت فشردگي جدول برنامه‌هاي جشنواره به دو اجراي بين‌المللي روي صحنه مي‌رود. در اين سئانس ابتدا ساز کوبه‌اي wadaiko توسط گروه کوبه‌اي sai از ژاپن نواخته خواهد شد. اين گروه در سال 2005 توسط تاکايوکي کاساي تأسيس شده و به ارائه موسيقي سنتي کوبه‌اي ژاپن مي‌پردازد. ساز wadaiko يک ساز کوبه‌اي ژاپني است که بيش از 2 هزار سال قدمت دارد. اين ساز پيش‌تر در مراسم‌هاي آييني استفاده مي‌شده و اکنون به واسطه گروه کوبه‌اي sai در ژاپن هويت خودش را پيدا کرده است.در بخش دوم از سئانس نخست اجراهاي روز چهارشنبه، دولتمند خالف خواننده و نوازنده دوتار، سه‌تار و قيچک اهل کشور تاجيکستان به روي صحنه تالار وحدت مي‌رود. اين موسيقيدان تاجيک در ايران ناشناخته‌ نيست. تاکنون چند آلبوم از آثار دولتمند خالف در ايران به انتشار رسيده است. دولتمند خالف اثري را براي امام رضا (ع) خوانده که در ميان مخاطبان ايراني هم طرفدار دارد و از تلويزيون ايران نيز پخش شده است. آهنگ‌ها و آوازهاي او حالت صوفيانه دارند و بيشتر بر اساس اشعار مولوي تنظيم شده‌اند. اين خواننده در کنسرتش در جشنواره موسيقي فجر، آثاري را به صورت گلچين شده از ميان قطعات خودش براي مخاطبان ايراني حاضر در تالار وحدت اجرا مي‌کند.

پيانو و آنسامبل شهرزاد – پنج‌شنبه 30 دي ساعت 18:30 (تالار وحدت)

در شب ماقبل اختتاميه سي و دومين جشنواره موسيقي فجر، يگور شوتسوف (پيانو) و يان مرکر (ويولنسل) دو نوازنده کشور اکراين به همراه آنسامبل زهي شهرزاد در تالار وحدت به روي صحنه مي‌روند. اين دو نوازنده اهل کشور اکراين براي نخستين بار است که به ايران مي‌آيد. يان مرکر اخيراً اقامت کشور آلمان را گرفته و ضمن اجرا در اين کشور، براي نوازندگي در آنسامبل‌هاي برجسته دنيا به کشورهاي ديگر نيز سفر مي‌کند. يگور شوتسوف نيز همانند مرکر در جشنواره‌هاي متعددي حضور مي‌يابد و در کشور خودش ورک‌شاپ‌هاي بسياري براي پيانو برگزار مي‌کند. در کنسرت 30 دي‌ماه، قطعاتي از يوهان سباستين باخ، روبرت شومان، فردريک شوپن و موتزارت ولفگانگ آمادئوس موتسارت توسط دو نوازنده اکرايني و ارکستر زهي شهرزاد نواخته خواهد شد.

سي و دومين جشنواره موسيقي فجر با مديريت حميدرضا نوربخش از 24 دي‌ماه در 6 سالن شهر تهران آغاز مي‌شود و با برگزاري مراسم اختتاميه در جمعه 1 بهمن‌ماه در تالار وحدت تهران به کار خود خاتمه خواهد داد.

گروه فرهنگ و هنر
seemorgh.com.culture
منبع:honaronline.ir



ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

فرزاد حسني، نيما شاهرخ شاهي، متين ستوده در اکران رالي ايراني 2

انتقاد صريح رضا کيانيان از زيرآب زني ها در جشنواره جهاني فجر 98

فيلمي که داريوش فرهنگ به همسر اولش، سوسن تسليمي تقديم کرد

پوريا پورسرخ، مهراوه شريفي نيا، شبنم قليخاني در جشنواره فجر

چهره خاص هديه تهراني روي پوستر بين المللي فيلم + عکس

فروش آلبوم شجريان به نفع سيل زدگان + عکس و آدرس مراسم امضا

روز چهارم جشنواره و استقبال پرشور مردم از نيکي کريمي! + عکس

شوخي پيمان قاسم خاني با ليگ 2 در جشنواره فيلم فجر

ژست خودماني مهران مديري و پيمان قاسم خاني + عکس

تصوير پارسا پيروزفر و باران کوثري در پوستر بي حسي موضعي + عکس

زيبا کرمعلي، الميرا دهقاني، فرشته حسيني و... در جشنواره فجر

منير فرمانفرماييان درگذشت

چهره جديد و متفاوت پارسا پيروزفر در جشنواره جهاني فجر

علي مصفا روي پوستر انگليسي فيلم سروش صحت + عکس

اميليا کلارک، دواين جانسون/ هنرمندان در بين 100 چهره تاثيرگذار 2019 + عکس

ريحانه پارسا، نويد محمدزاده، رضا داودنژاد و همسرش در جشنواره فجر

ماجراي شهاب حسيني و فيلم اولي هاي مهجور در جشنواره جهاني فجر

ديدگاه عباس کيارستمي درباره فيلمسازي درباره زندانيان

مهتاب کرامتي، فاطمه معتمد آريا و مريم معصومي در روز سوم جشنواره

رونمايي از پوستر «مصائب شيرين 2» فيلم خانوادگي داوودنژاد

عکس ترسناک شهاب حسيني روي پوستر يک فيلم

سوء استفاده دوباره ترامپ از سريال «بازي تاج و تخت»! + عکس

فيلم هاي جشنواره کن 2019 اعلام شد

مهناز افشار بر روي پوستر فيلم کارگردان ژاپني + عکس

ترلان پروانه، نگار جواهريان و بازيگران ديگر در جشنواره جهاني فجر

نويد محمدزاده پاي چوبه دار روي پوستر خارجي فيلم + عکس

اکران 2.5 ميليارد توماني «غلامرضا تختي» ويژه سيل زدگان + عکس

افتتاحيه سي و هفتمين جشنواره جهاني فيلم فجر با کنايه به حاتمي کيا + عکس

تگزاس 2 با چه شرطي جايگزين فيلم توقيفي رحمان 1400 شد؟

نامگذاري خياباني به نام محمدرضا شجريان در تهران + عکس

نويد محمدزاده پس از يک سال نظرش را عوض کرد!

مريم اميرجلالي: عطاران تلفنم را جواب نمي دهد! + عکس

تصوير جالب از ستاره درگذشته بر روي پوستر جشنواره کن 2019 + عکس

هزينه جشنواره فجر 6.3 ميليارد تومان! +عکس

معرفي 6 نفر از مهمانان ويژه جشنواره جهاني فجر

داوران جشنواره جهاني فيلم فجر معرفي شدند + عکس

نارضايتي خالق بازي تاج و تخت Game of Thrones از پايان سريال

احمد اقتداري درگذشت + عکس وصيت نامه

براي سينماي ايران که فقط 15 بازيگر آقا و خانم دارد، متاسفم!

تاثير قيمت دلار بر زندگي سوپراستارهاي سينماي ايران!!

ستاره فيلم‌هاي «اينگمار برگمن» در 83 سالگي درگذشت

سازندگان GOT همزمان با پخش قسمت آخر به مکان نامعلوم مي روند!!

توقف اکران فيلم «رحمان 1400» به دليل تخلف در نمايش

امين حيايي، مهتاب کرامتي و ... در حال جمع آوري کمک هاي مردمي به سيل زدگان + عکس

جزئيات کنسرت خيريه شهرام ناظري براي سيل زدگان

معرفي چهار فيلم بخش جام جهان نما جشنواره‌ جهاني فجر

اين نقش انگ الناز شاکردوست بود!! + عکس

نقاشي اي که 30 سال پيش جمشيد مشايخي با عشق از چهره همسرش کشيد + عکس

جديدترين عکس ها از «ترميناتور» منتشر شد + عکس

مرگ بازيگر بريتانيايي حين اجرا روي صحنه!