آخرین اخبار

جابجايي تعطيلات تابستانه مدارس با تعطيلات زمستانه! اجتماعي

جابجايي تعطيلات تابستانه مدارس با تعطيلات زمستانه!

  بزرگنمايي:

چه خبر -

کليت قضيه تغيير تقويم آموزشي منطق درستي دارد

چند سالي است پاي آلودگي هوا به مدارس نيز باز شده و امسال مدارس تهران در مقاطع تحصيلي مختلف در روزهاي 24، 25 و 26 آبان، 4 دي و و 19 و 20 دي ماه تعطيل شدند و مدارس استان‌هاي البرز، تبريز و مشهد نيز در روزهايي از زمستان و پاييز به علت تداوم آلودگي هوا تعطيل بودند.اين در حالي است که هواي تهران از ابتداي سال جاري 15 روز پاک، 215روز سالم، 57 روز ناسالم براي گروه هاي حساس و هشت روز ناسالم براي همه را پشت سر گذاشته که حجم قابل توجهي از روزهاي ناسالم مربوط به فصول سرد سال است.

هرچند راهکارهاي مختلفي براي کاهش آلاينده‌ها و پديده وارونگي هوا در روزهاي سرد سال وجود دارد اما به نظر مي‌رسد فوري ترين اقدام به منظور کاهش تردد در تهران و همچنين حفظ سلامت جسماني دانش آموزان تعطيلي مدارس باشد. کارگروه کاهش آلودگي هواي کلانشهرها نيز اين راهکار را از نظر دور نداشته و در کنار ساير برنامه‌هاي خود به منظور رفع اين بحران طرح «اصلاح تقويم آموزشي کشور» را پيشنهاد کرد که در روز 26 آبان ماه مورد تاييد هيئت وزيران قرار گرفت.

به همين منظور «لايحه لغو قانون بازگشايي مدارس در اول مهرماه هر سال» با درخواست قيد دو فوريت براي طرح در مجلس شوراي اسلامي تصويب و همزمان مقرر شد وزارت آموزش و پرورش «طرح تقويم جديد آموزشي کشور» را با رويکرد افزايش کارايي و بهره‌­وري سيستم آموزشي توأم با حفظ سلامت جسم و روان دانش ­آموزان مقاطع مختلف تحصيلي و توزيع تعطيلات مدارس در طول سال با توجه به خصوصيات اقليم مناطق مختلف کشور تهيه و پس از تأييد کارگروه کاهش آلودگي هواي کلانشهرها جهت تصويب نهايي به هيأت وزيران ارائه کند.

اصلاح تقويم آموزشي مدارس در حالي مورد استقبال مسئولان و کارشناسان آموزش و پرورش قرار گرفته است و اکنون در دست بررسي کارشناسي است که نگراني‌هايي مبني بر وارد آمدن ضربه به روند آموزشي مدارس در پي عدم برنامه ريزي و اجراي مناسب آن وجود دارد و همچنين بر ضرورت طرح ريزي آن بر اساس مقتضيات و شرايط استاني و بومي هر منطقه تاکيد مي‌شود.

محمديان: تغيير تقويم آموزشي مبتني بر تنوع اقليمي باشد

حجت‌الاسلام محمديان، رييس سازمان پژوهش و برنامه ريزي آموزشي در همين راستا مي‌گويد: در حال حاضر مصوبه تغيير تقويم آموزشي در دولت است. ما به اين برنامه علاقه مند هستيم و از آن استقبال مي‌کنيم و کليت آن را با توجه به جغرافياي وسيع کشور قبول داريم اما هنوز جزئيات و چگونگي آن به بحث گذاشته نشده است. باور بنده اين است که در ايران داراي اقليم‌هاي متفاوت هستيم و جغرافياي کشور گسترده است و شهرهاي ايران از شمال و جنوب گرفته تا مغرب و مشرق هر يک به لحاظ جغرافيايي، آب و هوايي و طول روز و جغرافيايي متفاوت هستند.

وي مي‌افزايد: ممکن است در يک شهر شمالي برف ببارد اما در جنوب هوا براي آموزش قابل تحمل باشد. در اين تنوع اقليمي اگر آموزش را بر تنوع اقليمي مبتني کنيم به نظر مي‌رسد در فرآيند ياددهي - يادگيري موثر باشد و فرصت و بازه زماني کار مدارس گسترده شود. به عقيده بنده بايد دولت به عنوان نهاد قانونگذار و سازمان پژوهش و برنامه ريزي آموزشي به عنوان نهاد برنامه ريزي تربيتي کليات را تصويب کنند اما اختيار تطبيق آن به شوراي عالي آموزش و پرورش استان‌ها واگذار شود.

زرافشان: بايد چالش‌هاي ناشي از تغييرات جديد را بپذيريم

زرافشان، معاون آموزش متوسطه وزارت ‌آموزش و پرورش نيز در اين باره مي‌گويد: علت اين اقدام اين است که حداقل دانش‌آموزان در ايامي که اوج آلودگي هوا در کلان‌شهرهاست، در مدارس يا فضاي باز حضور پيدا نکنند و سلامت‌شان حفظ شود، البته سابقه آلودگي هوا به يک يا دو سال گذشته برنمي‌گردد.

وي با اشاره به تاثير تعطيلات تابستاني در فرآيند يادگيري دانش آموزان عنوان مي‌کند: در شرايط فعلي برمبناي تقويم آموزشي سه ماه تعطيلي معمولاً فاصله طولاني بين يادگيري را ايجاد مي‌کند که باعث شده است تا دانش‌آموزان با صرف زمان برخي از نکاتي که در طول سال تحصيلي ياد گرفته‌اند را يادآوري کنند. البته تغيير در تقويم آموزشي از گذشته خيلي دور در آموزش و پرورش و در بين کارشناسان و قوانين وجود داشته است و در قانون شوراهاي آموزش و پرورش و سند تحول بنيادين نيز مورد تاکيد قرار گرفته است.

معاون آموزش متوسطه وزارت ‌آموزش و پرورش با اشاره به جزئيات تعطيلات مدارس در سند تحول مي‌گويد: اينکه تعطيلات متناسب با شرايط اقليمي باشد و همچنين در زمان تعطيلات توزيع شود و تعطيلات بلندمدت سه يا چهارماهه نداشته باشيم، مد نظر است و اينکه بلندترين تعطيلات ما شش تا هشت هفته باشد و بقيه تعطيلات در طول سال توزيع شود. در حال حاضر ايراداتي مطرح مي‌شود؛ براي نمونه در بخش کشاورزي شروع سال تحصيلي با تأخير انجام مي‌شود؛ چرا که دانش‌آموزان در مناطق روستايي براي کمک به اقتصاد خانواده در تابستان کار مي‌کنند. در مناطق گرمسيري بايد مدارس را زود تعطيل کنيم؛ در حالي که از فصول ديگر سال که دانش‌آموزان مي‌توانند به مدرسه بيايند، مي‌توانيم بيشتر استفاده کنيم.

وي مي‌افزايد: اکنون وزارت آموزش و پرورش مکلف شده است متناسب با شرايط اقليمي يک جدول تقويم آموزشي منعطف براي کشور در نظر بگيرد و اين مصوبه دولت نيز قدم جديدي است تا به سمت عملياتي کردن آن برويم، البته هر تغييري و طرح جديدي وضع موجود را مورد چالش قرار مي‌دهد؛ يا بايد به سمت تغيير برويم يا بايد چالش‌هايي که تغيير ايجاد مي‌کند را بپذيريم. با ملاحظه همه اين نکات، اگر تغييري در تقويم آموزشي کشور اتفاق بيفتد، به نظر مي‌آيد به ارتقاي کيفيت يادگيري دانش‌آموزان کمک کند.

ابتکار: مذاکره با آموزش و پرورش و ارائه پيشنهاد انتقال بخشي از تعطيلات تابستاني دانش آموزان

در کنار پيشنهادات و ايده‌هايي که براي جابجايي و تغيير تقويم آموزشي مطرح مي‌شود، ابتکار، رييس سازمان محيط زيست نيز اخيرا درباره طرح تعطيلي مدارس در فصل زمستان مي‌گويد: با آموزش و پرورش مذاکراتي را داشته‌ايم و پيشنهادات خود را ارائه کرديم؛ يکي از پيشنهادات ما اين بود که بخشي از تعطيلات تابستاني منتقل شود اما هنوز نتيجه قطعي را نداشته‌ايم. تصميمات نهايي در مورد تعطيلي مدارس در زمستان به نظر وزارت آموزش و پرورش بستگي دارد و آنها نيز برنامه‌ريزي لازم را مورد توجه قرار مي‌دهند.

فرشيدي: کليت قضيه تغيير تقويم آموزشي منطق درستي دارد

به گزارش ايسنا، فرشيدي، وزير اسبق آموزش و پرورش نيز درباره جابه‌جايي تعطيلات تابستانه مدارس مي‌گويد: بايد قوانين را واقع‌بينانه و متناسب با شرايط زمان ومکان ببينيم. در برخي از استان‌ها تابستان غيرقابل تحمل و در برخي مناطق نيز سرماي زمستان کشنده است. در استان تهران نيز با آلودگي تهران دست و پنجه نرم مي‌کنيم اما کليت قضيه تغيير تقويم آموزشي منطق درستي دارد.

وي افزود: اما اين نگراني را داريم که مبادا منافع و مصالح دانش‌آموزان در نظر گرفته نشود و برخي ديدگاه‌ها تحميلي باشند. در موضوع آلودگي هوا دانش‌آموزان هستند که جور بقيه را مي‌کشند و قدرت اعتراض و فرياد ندارند و چون نمي‌توانيم به سراغ شرکت‌ها و کارخانه‌هاي بزرگ و اقتصادهاي بزرگ برويم، دانش‌آموزان را تعطيل مي‌کنيم که باعث ورود ضربه علمي آموزشي به آنها مي‌شود.

وزير اسبق آموزش و پرورش تاکيد کرد: مي‌توان براساس منطق صحيح و عقلايي برنامه‌ريزي کرد تا دانش‌آموزان حداکثر استفاده را از دوره تحصيلي خود داشته باشند.

به گزارش ايسنا، علي رغم عزم دولت براي تغيير تقويم آموزشي مدارس که همانند هر طرح ديگري محسنات و مضراتي دارد، انتظار مي‌رود ساير راهکارهاي مدنظر براي کاهش آلودگي هوا نيز عملياتي شود تا امکان تحصيل و حضور در مدارس در هوايي سالم فراهم شده و از بروز هرچه بيشتر خسارات مالي ناشي از تعطيلي مدارس در پي آلودگي هوا و عقب ماندگي درسي دانش آموزان جلوگيري شود.

منبع: ايسنا



ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

بارش‌ها تا سه روز آينده ادامه دارد

استان‌هايي که دماي آن‌ها به زير صفر مي‌رسد

سامانه بارشي فردا سراسر ايران را فرا مي‌گيرد

بازداشت زني که در مترو کشف حجاب کرد

کشف قرص‌هاي غيرمجاز جنسي

تعطيلي مدارس کشور در روز شنبه تکذيب شد

فرمانده ناجا: طرح «گشت ارشاد» ادامه مي‌يابد

اينستاگرام تعداد لايک‌ها را مخفي مي‌کند

برخورد بدون اغماض با رانندگان متخلف در نوروز

توزيع روزانه 126 تن گوشت قرمز در تهران

گوشت يخي در فست فود برج ميلاد!

شر چيني‌ها از سر خليج فارس کم شد

کلانتري: تحريم‌ها بيشتر از 10 ماه دوام ندارد

تکذيب وجود مخدر جديدي به نام توت‌فرنگي

شيطنت خبرنگاران در زمينه دريافت طرح ترافيک

هوا سردتر مي‌شود

وقوع سيل، برف و کولاک در 17 استان

اجاره ساعتي اتاق به معتادان در شوش و مولوي

فياض: ايراني‌ها براي فحشا به «پاتايا» مي‌روند

خواستگاري در ملأ عام جرم است؟

سازمان تبليغات: کم‌حجابي و بدحجابي جرم نيست

لزوم نامگذاري معابر با نام زنان

راه‌اندازي گشت ضدسرقت پليس و بسيج در نوروز

ميزان مرخصي زايمان 9 ماه مي‌شود

سامانه بارشي جديد پنجشنبه وارد کشور مي‌شود

خيلي نوبرانه؛ آجيل دزدي در کرج و مازندران!

جزئيات لايحه تعيين حداقل سن ازدواج

روز‌هاي کاري ميادين ميوه و تره‌بار در ايام نوروز

تمهيدات پليس براي پنج‌شنبه و جمعه آخر سال

کشف محموله گوشت الاغ در بندرعباس

بازنشستگي همسران شهدا با 25 سال سابقه

مصباح: خوردن گوشت هم مي‌تواند حرام باشد

پيشنهاد برگزاري امتحانات نهايي از ارديبهشت‌ماه

ادعاي من و تو؛ کمک کميته‌امداد به زنان عراقي

دفاتر خدمات الکترونيک در نوروز فعال هستند

مهلت يک هفته‌اي تا اتمام اعتبار کارت ملي قديمي

توقيف دو کشتي صيد ترال توسط سپاه

پاکسازي خيابان انقلاب از دستفروشان کتاب

گردش مالي 50 ميلياردي در چهارشنبه‌سوري

آغاز عرضه نوروزي سيب و پرتقال با نرخ دولتي

توزيع آب بسته‌بندي در شهر‌هاي بحراني

«سفر ارزان» در تهران کليد خورد

عاشقان شمال نشتابيد؛ مازندران را آب برد!

کارت تبريک نوروز 43؛ زماني که امام در زندان بود

چهارشنبه‌سوري تا ساعت 12 به موزه برويد

کشف 30 کاميون لباس قاچاق در کرج

برف و باران، کشور را غافلگير کرد

بارش برف و باران در جاده‌هاي 6 استان

تغيير ساعت رسمي کشور از فردا شب

نوروز در عراق تعطيل رسمي اعلام شد