آخرین اخبار

قرائت بخشي از وصيت نامه آيت الله هاشمي در تلويزيون سياسي

قرائت بخشي از وصيت نامه آيت الله هاشمي در تلويزيون

  بزرگنمايي:

چه خبر - بخشي از وصيت نامه آيت الله هاشمي رفسنجاني

صبح روز چهارشنبه محسن هاشمي يکي از فرزندان رئيس جمهور پيشين کشورمان که در روز يکشنبه دار فاني را بر اثر ايست قلبي وداع گفت، در ابتداي حضور خود در شبکه 3 سيما با تشکر از حضور وصف‌ناپذير مردم در مراسم تشييع پيکر پدرش که در روز سه شنبه در تهران برگزار شد، افزود: آيت‌الله هاشمي رفسنجاني همواره بر سه موضوع اسلام، انقلاب و اعتدال تاکيد داشتند. تلاش ويژه‌اي براي اعتلاي اين سه موضوع و عامل تحقق اين موضوع را وحدت مي‌دانستند. به همين بابت ما تاکيد داشتيم که تشييع ايشان نبايد عامل نقض وحدت شود و مردم نيز مايه عجيبي در مراسم تشييع ايشان گذاشتند که ما متعجب شديم و در واقع آن‌ها با علاقه براي بدرقه يار امام، رهبري و مردم به صحنه آمدند.

محسن هاشمي در اين برنامه که بارها بغضش اجازه صحبت کردن به او نداد، به نقش آيت الله هاشمي در پيروزي انقلاب اسلامي و تثبيت آن و علاقه وي به ايران، انقلاب اسلامي و وحدت مردم ايران اشاره کرد و گفت: ايشان همواره به اين موضوع توجه داشتند که به انقلاب اسلامي صدمه اي وارد نشود.

هاشمي به فعاليت‌هاي پدرش بعد از مهاجرت به قم جهت تحصيل در حوزه علميه اشاره کرد و افزود: آيت الله هاشمي رفسنجاني به مسائل اجتماعي، فرهنگي و حتي مسائل اقتصادي و مديريتي از همان زمان اهميت وافري نشان مي‌دادند. در هنگام ورود به قم در خانه‌اي زندگي مي‌کردند که کنار منزل امام خميني (ره) بود. با ايشان سريع آشنا شدند و اطلاعات اين چنيني در مورد کشور را ايشان جمع آوري کرده و در اختيار امام قرار مي‌دادند. در آن زمان خيلي از علما به داشتن راديو در منزل حساسيت داشتند. حضرت امام(ره) به ايشان پولي مي‌دهند تا راديويي تهيه کنند و مطالبي که در راديو گفته مي‌شود را در اختيار ايشان قرار دهند. اکنون اين راديو در موزه رفسنجان قرار دارد. ايشان مطالبي را که از راديو پخش مي شد را گوش مي دادند و به اطلاع امام مي رساندند.

وي با بيان اين‌که «بعد از اين‌که امام تبعيد شدند، آيت الله هاشمي رفسنجاني از طريق سفر به عراق يا نامه نگاري و ارسال پيام با ايشان در تماس بودند»، ادامه داد: زماني که در تعقيب و گريز ساواک قرار داشتند و يا براي سخنراني دچار ممنوعيت بودند در کتابخانه‌ها حضور پيدا مي‌کردند و تحقيقات مي‌کردند. يکي از مردان اسوه براي ايشان اميرکبير بود. مطالعات زيادي در مورد ايشان در همان موقع انجام دادند و علاقه مند بودند که ببينند اميرکبير در زمان قاجار چگونه براي اعتدال کشور تلاش و فکر مي کردند. در ادامه نتايج تحقيقات و اسنادي که به دست آورده بودند را با عنوان کتاب اميرکبير، قهرمان مبارزه با استعمار منتشر کردند.

فرزند ارشد آيت الله هاشمي رفسنجاني در ادامه سخنان خود، در اين برنامه تلويزيوني با بيان اين‌که «ايشان از همان طلبگي و جواني به مسائل اجتماعي و جهاني علاقه مند بودند»، خاطر نشان کرد: در يک دوره‌اي ايشان تحت تعقيب و گريز ساواک بودند، در همين راستا به روستاي محل اقامت‌شان بهرمان پناه بردند و در آن‌جا مدتي پنهان بودند. در آن موقع کتابي در مورد مساله فلسطين و حقانيت مردم اين منطقه به دستشان رسيد که اين کتاب را ترجمه کردند و در همان مقطع مورد استقبال زيادي قرار گرفت. چندين بار چاپ شد يک نسخه آن براي مصدق ارسال شد. ايشان نيز متني را در مورد اين کتاب نوشتند، سپس پولي را فرستاندند تا کتاب بار ديگر چاپ و به مقدار زيادي توزيع شود. آيت الله هاشمي رفسنجاني مقدمه بسيار جامع و زيبايي را براي اين کتاب نوشته بودند و وقتي که دستگير شده بودند که يکي از دلاليش نيز انتشار اين کتاب بود، ساواک به او گفته بود که شما با خارجي ها ارتباط داريد وگرنه خودت نمي‌تواني چنين مقدمه‌اي را بنويسي، که در همان مقطع ايشان بار ديگر همان مقدمه را نوشتند و ساواک متوجه شد ايشان خود اين مقدمه را نوشتند.

وي در همين راستا ادامه داد: به دليل اين‌که ايشان محاسن نداشتند، خيلي از افراد فکر و تصور نمي‌کردند که ايشان يکي از روحانيون برجسته هستند.

هاشمي با بيان اين‌که «پدر قبل از انقلاب در اکثر دانشگاه هاي ايران و همچنين حسينيه ارشاد سخنراني کرده بودند»، در بخش ديگر از صحبت هاي خود به تاکيد مرحوم آيت الله هاشمي رفسنجاني به موضوع اعتدال اشاره کرد و افزود: به هر حال هر انقلابي مي‌تواند دچار مشکلاتي شود، به نحوي که چهره اش مخدوش شود. آيت الله هاشمي همواره تلاش داشتند که انقلاب اسلامي دچار انحراف نشود، چهره واقعي اسلامي خارج از تحريف ها و افراط ها نشان داده شود، به نحوي که مورد پذيرش جوانان قرار بگيرد. ايشان مي گفتند مسائلي که در اسلام نيست و برخي از مستحبات را نبايد به صورت واجبات مطرح کنيم. بايد مطالب را به نحوي بگوييم تا جوانان بتوانند آن را درک کنند. نبايد براي اينکه خودمان را موجه و يا مسلمان دو آتشه جلوه دهيم، باعث شويم که با برخي از حرکات مردم و جوانان از اسلام دور شوند.

محسن هاشمي با بيان اين‌که «پدرم اعتدال را در تمام ابعاد از جمله زندگي خصوصي، اجتماعي، فرهنگي و... مورد توجه داشتند و با زهد فروشي مخالف بودند»، افزود: ايشان به صورت شفاف نگاه و ديدگاه‌شان و همچنين زندگي‌شان را نوشته‌اند. مردم نيز روز گذشته سنگ تمام گذاشتند و مقام معظم رهبري نيز ما را شرمنده کردند.

وي با اشاره به مراسم ترحيمي که صبح امروز در حسينيه امام خميني(ره) از سوي مقام معظم رهبري براي مرحوم آيت‌الله هاشمي برگزار مي شود، اظهار کرد: در بعد از ظهر نيز در مسجد پيامبر(ص) دانشگاه علوم تحقيقات از ساعت 15 الي 16:30 دقيقه مراسمي براي ايشان برگزار مي‌شود و ما از مردم دعوت مي‌کنيم تا در اين مراسم حضور پيدا کنند.

فرزند ارشد مرحوم هاشمي رفسنجاني ايجاد دانشگاه آزاد و گسترش آن را يکي از ثمرات فعاليت هاي رئيس جمهور پيشين کشورمان عنوان کرد و در ادامه صحبت‌هاي خود گفت: فردا نيز بعد از نماز مغرب و عشاء مراسمي از سوي حوزه علميه قم، علماي قم و استانداري اين استان در قم برگزار مي‌شود.

وي همچنين با بيان اين‌که «در شهرستان رفسنجان نيز بعد از ظهر جمعه مراسمي برگزار خواهد شد»، در همين راستا ادامه داد: در شنبه بعد از ظهر نيز در کرمان مراسمي جهت بزرگداشت ايشان برگزار خواهد شد و در روستاي بهرمان، روستاي محل تولد ايشان اواخر هفته آينده مراسمي برگزار خواهد شد.

محسن هاشمي به علاقه پدرش به روستاي زادگاهش اشاره و تصريح کرد: ايشان به اين روستا خيلي علاقه مند بودند، خودشان را روستايي مي‌دانستند و به جوانان مي‌گفتند که من از روستا آمدم. معتقد بودند کساني که بي امکان هستند با دل و جان بيشتري کار مي کنند. به فقرا علاقه‌مند بودند.

وي با بيان اين‌که «در چند روز اخير من در اسناد ايشان گشتم تا وصيت نامه جديدي از ايشان پيدا کنم، ولي هنوز موفق به اين امر نشده‌ايم، در حالي که گريه مي‌کرد، ادامه داد: فوت ايشان ناگهاني بود، 10 الي 20 دقيقه طول کشيد که ما بي‌پدر شديم. من در مسير بازگشت از دانشگاه آزاد به سمت منزل بودم که به من اطلاع دادند حال ايشان خوب نيست. حدود 15 دقيقه طول کشيد که من خود را به بيمارستان شهداي تجريش رساندم و در هنگامي که در بيمارستان حضور پيدا کردم ايشان ديگر نبض نداشت.

وي با بيان اين‌که «در سال 79 ايشان به دليل مشکل قبلي قرار بود آنژيو شوند و در همان مقطع وصيت‌نامه اي را نوشتند و در اختيار من قرار دادند»، ادامه داد: ايشان در اين وصيت نامه خود تاکيد کردند که بعد از پيروزي انقلاب اسلامي چيزي بر دارايي‌هاي که قبل از انقلاب داشتم افزوده نشده است و مخارج خانه را از طريق فروش آن اموال و از حقوق و مزايايي که بابت مسئوليت‌هايم داشتم، تامين کردم.

محسن هاشمي با بيان اين‌که «ايشان از جهات مختلف مظلوم واقع شدند، از جمله در مورد مطالبي که در ارتباط با اشرافي‌گري و ثروت زياد ايشان مطرح مي‌شد»، ادامه داد: برخي فکر مي کردند که ايشان داراي ثروت آن چناني و افسانه اي هستند، در حالي که آن گونه نيست و دارايي هايشان بسيار کم است.

وي با اشاره به تصويري که از اتاق کار وي در خانه شان طي اين روزها در شبکه هاي اجتماعي پخش شده است، افزود: ايشان در جماران و در منزلي در همسايگي امام (ره) زندگي مي کردند. در مقطعي که امام به جماران رفتند، صاحبان منزلي که در کنار محل سکونت ايشان بود به دليل رفت و آمدها و مسائل امنيتي دچار مشکلاتي شده بودند، در همين راستا امام فرمودند که اين خانه به قيمت خوب از صاحب خانه خريداري شود تا صاحب پيشين آن منزل بتواند منزل مناسبي را در جاي ديگري تهيه کند. بعد از آن که منزل مورد اشاره خريداري شد، امام فرمودند که آقاي هاشمي بيايد و اينجا زندگي کند و ايشان از همان زمان تا هم اکنون در آن منزل استيجاري زندگي مي کردند.

منبع: ايسنا



ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

محکوميت حبس نسرين ستوده قطعي شد

توضيح درباره پرونده طاهري، سيف و سعيد قاسمي

نيرو‌هاي «سنتکام» تروريست اعلام مي‌شوند

ائتلاف دو شهردار غيرپاسخگو براي انتخابات 1400

سمت جديد فرمانده سابق سپاه

توافق ايران و پاکستان در مبارزه با تروريسم

محمد خاتمي: قطعا رفع حصر به نفع نظام است

آمريکا معافيت نفتي ايران را تمديد نمي‌کند

شکايت نمايندگان لرستان و خوزستان از وزير نيرو

کنايه به طراحان تحريم آيفون؛ از خودتان شروع کنيد

سردار سلامي به فرماندهي کل سپاه منصوب شد

روحاني: امسال مثل سال 57 سالي پر نعمت بود

حملات ارتش اسرائيل به نوار غزه

تماس تلفني ترامپ با فرمانده ارتش ملي ليبي

صديقي: به جهنم که تحريم‌ها تشديد مي‌شود

رئيسي: مردم نگران جبران خسارات سيل نباشند

روحاني: توهين به سپاه، توهين به مردم ايران است

رويترز: آمريکا، تحريم‌هاي ايران را کاهش مي‌دهد

پژمانفر: وزير ارتباطات استيضاح شود

رئيس‌جمهور پيشين پرو خودکشي کرد

تقدير رهبر انقلاب از اتحاد ارتش و سپاه

دادستاني: چاره‌اي نباشد، اينستاگرام را فيلتر مي‌کنيم

ضرغامي: روحاني من را فيلتر کرده است

اسامي فرماندهان تروريست سنتکام اعلام مي‌شود

اعتراض ايران و 7 کشور به اقدامات آمريکا

آمريکا، آسانژ را اعدام نمي‌کند

ظريف با بشار اسد ديدار کرد

ترامپ باز هم کنگره را دور زد

انهدام تيم تروريستي در سيستان و بلوچستان

ماجراهاي تقابل ازغدي و ضرغامي با روحاني

وکيل احمدي‌نژاد: از عباس اميري‌فر شکايت مي‌کنيم

آمريکا اقدام خصمانه عليه سپاه را رسمي کرد

وضعيت پرونده نرگس محمدي، ستوده و زاغري

صف‌ بنزين در سوريه به خاطر تحريم نفت ايران

داماد روحاني: نه پدرم ژن خوب بوده نه خودم!

ماجرايي که روحاني را عصباني کرد

تقاضاي وام 18ميليارد دلاري ايران صحت ندارد

درخواست اعدام مرسي به اتهام جاسوسي براي سپاه

ظريف: آماده همکاري با فرانسه هستيم

ترامپ: ما نباشيم، ايران دو هفته‌اي رياض را مي‌گيرد

عراقچي: پاريس فوراً شفاف‌سازي کند

محکوميت دختر خيابان انقلاب به يک سال حبس

فريدون به کريمي‌قدوسي: فايل صوتي را منتشر کن

تاکيد نامزد انتخابات آمريکا بر بازگشت به برجام

ادعاي حمله اسرائيل به پايگاه ايراني در سوريه

سردار سلامي: ترامپ هيچ غلطي نمي‌تواند بکند

تغيير رويکرد روس‌ها در قبال ايران در سوريه

وزير احمدي‌نژاد: مجلس آينده متحول مي‌شود

متهم پرونده پتروشيمي: مرجان معتقد و محجبه بود

«اون» به ترامپ اولتيماتوم داد