آخرین اخبار

چگونه گيرا و جذاب صحبت کنيم؟ شادکامي و موفقيت

چگونه گيرا و جذاب صحبت کنيم؟

  بزرگنمايي:

چه خبر - چگونه جذاب صحبت کنيم؟

جالب است بدانيد خيلي از افرادي که جذاب صحبت مي‌کنند، بخش قابل توجهي از اين جذابيت را مديون صدايشان هستند. به عبارت ديگر، اين افراد توانسته‌اند با آموزش دادن صدايشان، مخاطب‌ جذب کنند. هر کسي مي‌تواند با رعايت نکات و انجام تمريناتي که در ادامه اشاره خواهيم کرد، صدايش را در مدتي نسبتا کوتاه، دلپذيرتر از آنچه که هست، تبديل کند. پس با ما همراه باشيد تا با عادات و تمرينات درست صحبت کردن بيشتر آشنا شويد.

به اندازه‌ي کافي بلند صحبت کنيد

بلندتر صحبت کنيد، طوري که صدايتان شنيده شود. اگر مِن‌مِن کنيد يا اينکه صدايتان فقط در حد پِچ‌پِچ به گوش برسد، ديگران فرصت خواهند داشت صحبت‌تان را قطع کنند يا حضورتان را در گفت‌وگو ناديده بگيرند. منظور اين نيست که داد بزنيد، بلکه فقط سعي کنيد بلندي صدايتان را متناسب با موقعيت تغيير بدهيد. مثلا اگر مقابل جمعيتي صحبت مي‌کنيد که تعدادشان زياد است، بايد بلندتر صحبت کنيد تا صدايتان به گوش همه برسد. اما در شرايط عادي و مکالمات روزمره لازم نيست خيلي بلند صحبت کنيد؛ چرا که ممکن است با بلند صحبت کردن نابه‌جا، روي مخاطب‌تان تأثير منفي بگذاريد.

شمرده صحبت کنيد

تند تند صحبت کردن عادت ناپسندي است که موجب مي‌شود ديگران نتوانند پا‌ به‌ پاي صحبت‌هايتان پيش بيايند يا حتي منظورتان را متوجه شوند. افرادي که سريع صحبت مي‌کنند، ممکن است مخاطب‌شان از گوش کردن به صحبت‌هايشان دست بکشد. پس کمي آهسته‌تر کلمات را ادا کنيد و بين جملات‌تان يک مکث کوتاه داشته باشيد. به اين ترتيب راحت‌تر مي‌توانيد روي بخش‌هايي از صحبت‌هايتان تأکيد کافي بگذاريد و فرصت داشته باشيد نفسي تازه کنيد. اما حواس‌تان باشد از آن طرف بوم نيفتيد! خيلي آهسته صحبت کردن هم عادت پسنديده‌اي نيست. اگر بيش از حد آهسته صحبت کنيد، به گوش مخاطب‌تان يکنواخت و خسته‌کننده خواهيد آمد، طوري که احتمال دارد طرف مقابل حوصله‌اش سر برود و ديگر به ادامه‌ي صحبت‌تان گوش نکند.

سرعت ايده‌آل صحبت کردن چيزي بين 120 تا 160 کلمه در دقيقه است. اما اگر جايي سخنراني مي‌کنيد، پيشنهاد مي‌شود با سرعت متغير صحبت کنيد. مثلا وقتي قصد داريد روي موضوعي تأکيد کنيد، بهتر است با سرعت آهسته‌تر صحبت کنيد و برعکس، براي اينکه در مخاطبان‌تان شور و هيجان ايجاد کنيد، سرعت صحبت کردن‌تان را بالاتر ببريد.

واضح صحبت کنيد

براي اينکه صحبت کردن‌تان جذاب‌ به نظر برسد، شکي نيست که بايد کلمات را واضح ادا کنيد. بايد در تلفظ کامل و صحيح تمام کلماتي که بر زبان‌تان جاري مي‌شوند، دقت کافي به خرج بدهيد. هنگام صحبت کردن، دهان‌تان را به اندازه‌ي کافي باز و لب‌هايتان را شل‌ کنيد. همچنين بگذاريد زبان و دندان‌هايتان حين صحبت کردن در موقعيت مناسب قرار بگيرند. به اين ترتيب مي‌توانيد از شل و نوک زباني صحبت کردن جلوگيري کنيد. شايد اولش براي‌تان سخت باشد تمام کلمات را کامل و صحيح تلفظ کنيد، اما مطمئن باشيد بعد از مدتي تمرين، عادت خواهيد کرد و تلفظ واضح کلمات، براي‌تان طبيعي خواهد شد.

نفس عميق بکشيد

تنفس عميق يکي از مهم‌ترين مهارت‌ها براي جذاب‌ شدن صدا هنگام صحبت کردن‌ است. اغلب مردم وقتي صحبت مي‌کنند، خيلي تند و کم‌عمق نفس مي‌کشند. به همين دليل، صدايشان خيلي طبيعي به نظر نمي‌رسد و بيشتر تودماغي شنيده مي‌شود. در عوض، بايد از ديافراگم نفس بکشيد، نه از قفسه‌ي سينه. براي اينکه بدانيد آيا درست نفس مي‌کشيد، مي‌توانيد يک دست‌تان را روي شکم‌تان بگذاريد، جايي زير دنده‌ي آخر، و نفس بکشيد. در اين حالت، شانه‌ها با همزمان با دَم به سمت بالا حرکت مي‌کنند و در هنگام بازدم مي‌افتند. همچنين در اين حالت بايد بتوانيد انبساط شکم‌تان را حس کنيد.

براي تمرين، با پنج شماره يک نفس عميق بکشيد، طوري که شکم‌تان از هوا پر شود و سپس با پنج شماره، هواي دميده شده را بيرون بدهيد. اين روش نفس کشيدن را تمرين کنيد و بعد از اينکه مسلط شديد، سعي کنيد هنگام صحبت کردن نيز همين‌طور نفس بکشيد. و اما دو نکته:

_ يادتان باشد وقتي نشسته يا حتي ايستاده صحبت مي‌کنيد، هرگز قوز نکنيد سرتان را بالا و شانه‌هايتان را به سمت عقب بگيريد. وقتي بدن‌تان در اين وضعيت باشد، راحت‌تر مي‌توانيد نفس عميق بکشيد و از صدايتان براي جذاب شدن کمک بگيريد. اين طرز نشستن يا ايستادن به افزايش اعتمادبه‌نفس نيز کمک مي‌کند.

_ نفس کشيدن‌تان را طوري تنظيم کنيد که بتوانيد در آخر هر جمله، دَم بگيريد. به اين ترتيب، مخاطب‌تان هم فرصت خواهد داشت که صحبت‌هايتان را هضم کند. البته اگر به روش تنفس عميق مسلط باشيد، آن‌وقت مي‌توانيد بدون اينکه مجبور باشيد براي دَم گرفتن مکث کنيد، مستقيما به جمله‌ي بعدي برويد.

با گام متغير صحبت کنيد

گام صدا تأثير بسزايي در جذاب‌ صحبت کردن دارد. اگر با صداي لرزان صحبت کنيد يا اينکه روي گام صدايتان کنترل نداشته باشيد، مخاطب‌تان حس خواهد کرد که دست‌پاچه هستيد. اما اگر بتوانيد تعادل صدايتان را حفظ کنيد و بر گام طبيعي صدايتان کنترل داشته باشيد، شنونده حس آرامش خواهد گرفت و مجاب مي‌شود پاي ادامه‌ي صحبت‌تان بنشيند. براي اينکه بر گام صداي خود مسلط شويد، مي‌توانيد تمريناتي را که در ادامه آورده‌ايم، انجام بدهيد. نبايد در تمام مدتي که صحبت مي‌کنيد، گام صدايتان يکنواخت باشد، بلکه بايد در هنگام اداي برخي کلمات، گام صدايتان را بالاتر ببريد تا بتوانيد روي برخي کلمات تأکيد بيشتري بگذاريد.



منبع :

chetor.com



ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

5 توصيه براي جذاب شدن در 3 دقيقه

عادت هاي بدي که شادي شما را به تاراج مي برد!!

تقويت اعتماد به نفس با چند تغيير ساده!!

5 فرد موفقي که بعد از اخراج شان موفق شدند!!

مديتيشن را چگونه در خانه تمرين کنيم؟

بگوييد چگونه مي خنديد تا شخصيت تان را به شما بگوييم!!

11 قانون اصلي فنگ شويي براي جذب عشق و پول

دوست خوب و واقعي چه ويژگي هايي بايد داشته باشد؟

آداب هديه دادن گل را بياموزيد

استفاده از كلمات قدرتمند – 101 كلمه ي قدرتمند

شخص دروغگو را با اين 8 مورد شناسايي کنيد

استرس شب امتحان را با اين روشها از بين ببريد

زبان بدن فروشنده حرفه اي چگونه است؟

کاهش استرس و اضطراب با چند روش خوراکي

اصول زبان بدن براي تشخيص کلاهبرداران در ازدواج

زندگينامه مريم ميرزاخاني، نابغه ايراني رياضي در جهان

مي خواهم شاد باشم و شاد زندگي کنم!!

مريم ميرزاخاني در ليست 5 زن نخبه رياضي دنيا

مادلين وسترهات، دستيار 26 ساله ترامپ چقدر درآمد دارد؟

5 اصل روانشناسي براي يک زندگي راحت

انسان هاي سمي اطرافتان را با اين روشها از زندگي تان دور کنيد

10 عادتي که براي شاد بودن بايد ترک شان کنيد!!

چگونه در مقابل خواسته هاي ديگران نه بگوييم؟

راه هاي کنترل خشم، چگونه خشم را کنترل کنيم؟

اين نشانه ها مي گويد بايد به دوستي تان پايان دهيد!!

در جمعه هاي دلگير چگونه حال مان را خوب کنيم؟

با همسر بهاره رهنما بيشتر آشنا شويد

دوست واقعي شما اين نشانه ها را دارد!!

اين 3 خصوصيت را هرگز نبايد داشته باشيد!!

فقط سه گام تا داشتن احساس خوشبختي فاصله داريد!

زبان بدن و 10 نکته که بايد بدانيد

روشهاي عالي براي مقابله با احساسات منفي

تحليل زبان بدن مسي و رونالدو در مراسم بهترينهاي سال فوتبال 2017

چرا ما ايراني ها عادت به عذرخواهي نداريم؟؟؟

اعتياد به تلفن همراه و دنياي مجازي را چگونه از بين ببريم؟

چگونه به کسي که قصد خودکشي دارد کمک کنيم؟/به بهانه خودکشي هاي اخير

گفتن اين جملات پس از 40 سالگي، ممنوع!

با غم و اضطراب بعد از زلزله چه کنيم؟

چگونه دقيقه نودي نباشيم؟!!

هنگام وقوع زلزله بهترين کار چيست؟

زبان بدن چيست و 12 نکته که در مورد آن بايد بدانيد

چگونه مانند آهنربا ديگران را جذب کنيم؟

تحليل جالب زبان بدن کي روش بعد از قرار گرفتن ايران در گروه مرگ

تاثير باورنکردني اسم افراد بر سرنوشت و وضعيت روحي آنها

روشهاي شاد بودن در زندگي هاي سخت امروزي!!

نکته هايي براي سحر خيزي در صبحهاي سرد زمستان

مردي 40 ساله ام و بيشتر فکرم مشغول زنان است؟

مثبت انديشي با 7 روش ساده

تست روانشناسي : چقدر اعتماد به نفس داريد؟

5 جمله اي که هرگز نبايد به خودتان بگوييد