آخرین اخبار

کم کالري ترين مواد غذايي در هر گروه غذايي تغذيه

کم کالري ترين مواد غذايي در هر گروه غذايي

  بزرگنمايي:

چه خبر - 15 پيشنهاد کم‌کالري

کاهش کالري دريافتي، يکي از راه‌هاي موثر براي کاهش وزن است. با اين‌حال، وقتي از ارزش تغذيه‌اي صحبت مي‌کنيم بايد يادمان باشد که همه موادغذايي با هم برابر نيستند. بعضي از موادغذايي واقعا کالري کمي دارند‌، اما ميزان موادمغذي‌شان نيز بسيارکم است، بنابراين وقتي کالري دريافتي را با هدف کاهش وزن محدود مي‌کنيد، انتخاب موادغذايي بسيار مغذي اهميت خاصي پيدا مي‌کند، يعني موادغذايي که مملو از موادمغذي هستند اما کالري زيادي ندارند.

نکته مهم ديگر اين است که رژيم غذايي سرشار از موادغذايي کامل و بسيار مغذي، مي‌تواند احساس سيري مطلوبي را با کالري‌هاي کم به‌وجود بياورد. در ادامه با مهم‌ترين موادغذايي کم‌کالري آشنا مي‌شويم که بيشترشان بسيار مغذي هستند و مي‌توانند نقش برجسته‌اي در کنترل و کاهش وزن داشته باشند.

گوشت و مرغ

اگر قصد داريد کالري‌ دريافتي‌تان را کاهش بدهيد، نبايد از اهميت گوشت و مرغ غافل شويد، چون اين موادغذايي حاوي پروتئين زيادي هستند. پروتئين به شما کمک مي‌کند احساس سيري طولاني‌تري را تجربه و درنتيجه کالري‌هاي کمتري را در طول روز دريافت کنيد. اگر مي‌خواهيد از گوشت‌هاي داراي کمترين ميزان کالري استفاده کنيد، بايد سراغ انواع کاملا بدون چربي برويد. چربي، تراکم کالري زيادي دارد، پس گوشت‌هاي همراه با چربي، داراي کالري بيشتري هستند.

1. گوشت گوساله بدون چربي

افرادي که مي‌خواهند کالري‌هاي دريافتي را محدود کنند، لازم نيست گوشت گوساله بدون چربي را کنار بگذارند. گوشت گوساله واقعا مغذي است و به‌عنوان يکي از منابع مهم براي دريافت ويتامين‌b12 و آهن شناخته مي‌شود. آهن، يکي از موادمغذي ضروري براي بدن است که اکسيژن را به سرتاسر بدن منتقل مي‌کند و ويتامين‌b12 هم براي شکل‌گيري سلول‌هاي قرمز خون لازم است.

مقدار کالري: 168 کيلوکالري در هر 100 گرم.

2. سينه ‌مرغ بدون پوست و بدون استخوان

مرغ، يکي از بهترين گوشت‌هاست که در گروه منابع عالي براي دريافت پروتئين هم قرار مي‌گيرد. شما مي‌توانيد با جدا کردن تمام پوست مرغ و چربي‌هايش، کالري اين گوشت را به حداقل برسانيد.

مقدار کالري: 110 کيلوکالري در هر 100 گرم.

3. سينه بوقلمون

سينه بوقلمون هم پروتئين زيادي دارد و هم ويتامين‌b6 و b3. ويتامين‌هاي b به بدن کمک مي‌کنند تا موادغذايي را تجزيه و آنها را به انرژي تبديل کند.

مقدار کالري: 111 کيلوکالري در هر 100 گرم.

سبزي‌ها

بيشتر سبزي‌ها واقعا کم‌کالري هستند، درحالي که ميزان زيادي از ويتامين‌ها، املاح، فيبر و آنتي‌اکسيدان‌ها دارند. با توجه به همين ويژگي‌هاي بي‌نظير، سبزي‌ها به بهترين منابع غذايي براي کاهش وزن تبديل مي‌شوند. بسياري از سبزي‌ها حاوي فيبر و آب زيادي هستند که کنار هم، احساس سيري پايدار و مطلوبي ايجاد مي‌کنند، ‌درحالي که کالري زيادي به بدن نمي‌رسانند. البته سبزي‌هاي نشاسته‌اي مانند سيب‌زميني و کدوتنبل کالري بيشتري دارند، اما واقعا مغذي‌اند.

1. خيار

خيار بسيارکم‌کالري است، چون بيشتر آن از آب تشکيل مي‌شود. نکته جالب توجه ديگر، اين است که خيار حاوي مقدار مناسبي از ويتامين‌k و چند مورد از ترکيبات گياهي مفيد است.

مقدار کالري: 45 کالري در هر خيار، يا 15 کيلوکالري در هر 100 گرم.

2. تربچه

تربچه، يکي از سبزي‌هاي تُند و بسيارکم‌کالري است که عطر و طعم ويژه‌اي دارد. اين سبزي تُرد، مقدار مناسبي از ويتامين‌c و مقدار کمي از فولات را براي بدن فراهم مي‌کند.

مقدار کالري: 1 کيلوکالري در هر تربچه، يا 16 کيلوکالري در هر 100 گرم.

3. کرفس

افراد رژيمي معمولا کرفس را به‌عنوان يکي از بهترين سبزي‌هاي کم‌کالري مي‌شناسند، اما نمي‌دانند که اين سبزي بسيار مغذي است. کرفس سرشار از ويتامين‌k و ترکيبات گياهي خاصي است که همگي خواص ضدالتهابي دارند.

مقدارکالري: 6 کيلوکالري در هر ساقه، يا 16 کيلوکالري در هر 100 گرم.

4. اسفناج

اسفناج سرشار از فولات، منگنز و ويتامين‌هاي a، c و k است. علاوه بر اين، ميزان زيادي آنتي‌اکسيدان‌هاي ضدسرطان مانند فلاونوييدها و کاروتنوييدها دارد. شروع وعده‌هاي غذايي با سالاد اسفناج يا انواع سبزي‌هاي برگ سبز تيره مي‌تواند به شما کمک کند تا احساس سيري طولاني‌تري را تجربه کنيد و ميزان کالري مصرفي را در وعده غذايي اصلي راحت‌تر کاهش بدهيد.

مقدار کالري: 7 کيلوکالري در هر ليوان، يا 23 کيلوکالري در هر 100 گرم.

5. فلفل دلمه‌اي

فلفل دلمه‌اي ذاتا شيرين است و ميزان زيادي از فيبر، ويتامين‌c و کاروتنوييدها دارد. کاروتنوييدها، ترکيبات گياهي ضدسرطاني هستند که مي‌توانند به بهبود سلامت چشم نيز کمک کنند.

مقدار کالري: 37 کيلوکالري در هر فلفل دلمه‌اي، 31 کيلوکالري در هر 100 گرم.

6. قارچ

قارچ‌ها معمولا در گروه سبزي‌ها قرار مي‌گيرند. اين موادغذايي ويژه حاوي چند نوع از ويتامين‌هاي گروه b هستند و مقدار خوبي از پتاسيم و سلنيوم را براي بدن فراهم مي‌کنند. قارچ‌ها، فوايد مختلفي براي سلامت انسان‌ها دارند، از جمله تقويت سيستم ايمني بدن، کاهش التهاب و آثار ضدسرطاني.

مقدار کالري: 15 کيلوکالري در هر ليوان، يا 22 کيلوکالري در هر 100 گرم.

نوشيدني‌ها

نوشيدني‌هاي شيرين با کالري زيادشان، ‌دشمنان کاهش وزن هستند. برخلاف آنها، نوشيدني‌هاي بدون قند بسيار کم‌کالري‌اند، بنابراين، هميشه برچسب تغذيه‌اي محصولات را بررسي کنيد تا مطمئن شويد قندهاي افزودني نداشته باشند. علاوه بر اين، بهتر است از آبميوه‌هاي مصنوعي هم استفاده نکنيد، چون قند زيادي دارند.

1. آب

آب، بهترين نوشيدني براي همه گروه‌ها‌ي سني است و هيچ کالري‌اي ندارد. اگر مي‌خواهيد وزنتان را کاهش بدهيد، آب بايد نوشيدني اصلي شما باشد.

مقدار کالري: ‌صفر.

2. چاي تلخ

چاي تلخ اصلا کالري ندارد، در حالي که ترکيبات گياهي مفيدي را براي بدن فراهم مي‌کند. در ميان انواع چاي، چاي سبز داراي خواص و فوايد بيشتري است.

مقدار کالري: ‌صفر.

3. قهوه تلخ

انواع نوشيدني‌هاي شيريني که با قهوه تهيه مي‌شوند، کالري زيادي دارند. با اين‌حال، قهوه تلخ اصلا کالري ندارد و فوق‌العاده مفيد است. بعضي از مطالعات نشان مي‌دهند نوشيدن قهوه، خطر ابتلا به برخي از بيماري‌هاي مزمن را کمتر مي‌کند.

مقدار کالري: ‌صفر.

حبوبات

حبوبات، يکي از بهترين منابع گياهي براي دريافت پروتئين هستند. اين موادغذايي با اينکه کالري کمي دارند، در گروه موادغذايي بسيار مغذي قرار مي‌گيرند.

1. لوبيا سياه

لوبيا سياه، يکي از بهترين منابع پروتئين گياهي است که قيمت زيادي هم ندارد. اين ماده غذايي حاوي مقدار زيادي از فيبر و فولات است و مقدار مناسبي از ويتامين‌هاي گروه b، آهن، منيزيم و منگنز هم براي بدن فراهم مي‌کند.

مقدار کالري: 114 کيلوکالري در هر نصف ليوان، يا 132 کيلوکالري در هر 100 گرم.

2. عدس

عدس، ‌در مقايسه با حبوبات ديگر، سريع و راحت آماده مي‌شود. عدس سرشار از پروتئين، فيبر، فولات، ويتامين‌b1، آهن، پتاسيم و منگنز است. اين حبوبات، با توجه به فيبر و پروتئين زيادشان، احساس سيري خوبي ايجاد مي‌کنند.

مقدار کالري:‌ 165 کيلوکالري در هر نصف ليوان، 116 کيلوکالري در هر 100 گرم.

ماهي‌ها و غذاهاي دريايي

بيشتر ماهي‌ها و غذاهاي دريايي فوق‌العاده مغذي هستند، بنابراين، اگر قصد داريد کالري‌ دريافتي‌تان را محدود کنيد، حتما از آنها کمک بگيريد. ماهي‌ها و غذاهاي دريايي هم مانند گوشت‌هاي ديگر پروتئين زيادي دارند. علاوه بر اين، موادمغذي مهمي مانند ويتامين‌b12، يُد و اسيدهاي چرب امگا3 را هم براي بدن فراهم مي‌کنند. فراموش نکنيد امگا3، فوايد متعددي براي سلامت انسان‌ها دارد، از جمله کاهش التهاب و بهبود در سلامت قلب.

1. ماهي سالمون

ماهي سالمون، يکي از ماهي‌هاي چرب سرشار از امگا3 است که ميزان زيادي از ويتامين‌b12 را هم براي بدن فراهم مي‌کند. اين ماهي، يکي از معدود موادغذايي است که ويتامين‌d هم دارد. همين ويژگي، اهميت ماهي سالمون را فوق‌العاده افزايش مي‌دهد، چون در حال حاضر کمبود ويتامين‌d به يکي از مشکلات شايع در سرتاسر جهان تبديل شده است. کمبود ويتامين‌d با انواع مشکلات و بيماري‌ها مانند پوکي استخوان، افزايش خطر ابتلا به سرطان، بيماري‌هاي خودايمني و بيماري فشارخون بالا مرتبط است.

مقدار کالري: 116 کيلوکالري در هر 100 گرم.




منبع:salamat.ir





ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

خواص شير کاکائو و برخي عوارض شير کاکائو

خواص دارويي زرشک + ميزان مصرف زرشک چقدر است؟

مقدار شير و لبنيات مورد نياز بدن کودکان چقدر است؟

معرفي 22 ميان وعده جديد و کم کالري

کاهش سريع فشار خون با نوشيدني معجزه آساي زنجبيل و سير

پيشگيري از پوکي استخوان با مصرف پروتئين کافي

درمان پوکي استخوان و خستگي زودرس با معجون شير و پودر سنجد

اين 2 عادت غذايي عمرتان را کوتاه مي کند

خواص آب گيلاس از عضله سازي تا بهبود خواب

مزاياي سلامت روغن فلفل سياه از درمان عفونت تا کاهش کلسترول

خواص تخمه کدو تنبل، از افزايش ميل جنسي تا درمان يبوست

مواد غذايي مناسب براي مصرف در فصل بهار

ميزان کالري بيسکويتها چقدر است؟ از بيسکويت مادر تا ساقه طلايي

دم کرده آويشن شيرازي و پونه چه خواصي دارد؟

اگر روزي 2 عدد خرما بخوريد چه اتفاقاتي در بدن شما مي افتد؟

غذاهايي که فکرش را نمي کنيد شما را بي خواب کنند

گردو بر هر درد بي‌درمان دواست!!

بخور نخور هاي وعده شام

خواص نبات در طب سنتي و درمان بيماري ها

بهترين ساعت روز براي جذب ويتامين هاي مختلف چه ساعتي است؟

درمان کمر درد و سياتيک در طب سنتي با شربت گل گندم

زنجبيل تقويت کننده نيروي جنسي يا دشمن آن؟

پاکسازي کبد و دفع سنگ کيسه صفرا با سرکه انگبين

هشدار ناخن ها در مورد کمبود هاي رژيم غذاييتان

کاهش وزن با ليمو و زنجبيل

ارتباط نمک يددار با افزايش فشار خون

سم زدايي بدن در هواي آلوده با اين خوراکي ها

اين خوراکي ها بيشتر از تخم مرغ پروتئين دارند

چرا هر چه مي خورم چاق نمي شوم

آلرژي بهاره با اين 7 خوراکي بدتر مي شود

فوايد سير براي کودکان

بهترين سبزي ها براي کاهش وزن

مکمل ها را بهتر است چه زماني مصرف کنيم

کنترل فشار خون با لبو

کاهش التهاب و پيشگيري از ديابت و آرتروز با اين خوراکي ها

خام گياهخواري را به اين 7 دليل ترک کنيد

چطور هوس شديد شيريني خوردن را ترک کنيم؟

تاثير شگفت انگيز آجيل در رژيم غذايي کودکان

کدام سبزيجات از ابتلا به کبد چرب پيشگيري مي کنند

بهترين صبحانه رژيمي براي کاهش وزن

درمان سردرد شديد با پوست موز

مصرف کره بادام زميني مفيد است يا مضر

روش صحيح مصرف دانه چيا براي کاهش وزن و کاهش فشار خون

عوارض رژيم هاي سم زدايي براي سلامت

خواص پوست ليموترش از ميوه اش بيشتر است

نکاتي که هنگام مصرف ميوه ها بايد رعايت کنيد

اصول رژيم غذايي براي کنترل وزن در نوروز

تاثير مصرف گوشت بر ابتلا به کبد چرب

صاف کردن شکم با خوراکي هاي ضد نفخ

پاکسازي ريه ها بعد از خانه تکاني با اين خوراکي ها