آخرین اخبار

همه چيز درباره هاچ‌بک‌هاي پژو که صندوقدار شدند! علمي

همه چيز درباره هاچ‌بک‌هاي پژو که صندوقدار شدند!

  بزرگنمايي:

چه خبر - همه چيز درباره هاچ‌بک‌هاي پژو

ملموس‌ترين مثال اين اتفاق براي ما ايرانيان، پژو 206 صندوقدار يا sd است که با همکاري ايران‌خودرو و پژو بر اساس نسخهٔ هاچ‌بک اين خودرو ساخته شد؛ اما در سوي ديگر پژو نسخهٔ سدان مدل 307 خود را نيز جهت عرضه در کشورهايي چون چين و آرژانتين توليد كرد؛ بنابراين قصد داريم در ادامه طراحي اين دو هاچ‌بک صندوقدار شده را با يکديگر مقايسه کنيم تا بفهميم کدام‌يک در اضافه کردن صندوق موفق‌تر عمل کرده‌اند.

پژو 206 يک هاچ‌بک کلاس b است که در سال 1998 به‌عنوان جايگزين پژو 205 معرفي شد و سپس نسخه‌هاي کابريولت يا cc و استيشن يا sw آن هم توليد شد. اين خودرو که در زمان خود از طراحي بسيار جذابي بهره مي‌برد، آغازگر زبان طراحي جديد پژو بود و بعداً محصولات ديگر اين خودروساز فرانسوي در طراحي راه 206 را ادامه دادند. پژو 206 به دليل طراحي جذاب، هندلينگ خوب و تيپ‌هاي فراوان در سراسر جهان به محبوبيت بسيار بالايي دست يافت تا جايي که حتي به مدت چهار سال پس از معرفي نسل جديدش بنام 207، همچنان توليد مي‌شد و حتي نسخهٔ فيس‌ليفت شدهٔ آن نيز که ظاهري شبيه به 207 پيدا کرده بود با نام 206 پلاس تا سال 2012 در اروپا توليد شد. اين هاچ‌بک محبوب در سال 1380 توسط ايران‌خودرو به بازار کشورمان هم عرضه شد و در ايران هم به موفقيت بسيار بالاي دست يافت.

در سوي ديگر پژو 307 نيز به‌عنوان نسل جديد 306 در سال 2001 معرفي شد. اين خودرو، هاچ‌بکي در کلاس c است و مانند 206 نمونه‌هاي استيشن و کابريولت آن‌هم ساخته شد. 307 در طراحي کاملاً از 206 الهام گرفته بود و شباهت بسيار زيادي به برادر کوچک‌ترش داشت. همچنين 307 هم خودروي بسيار موفقي بود و حتي توانست عنوان خودروي سال 2002 اروپا را هم کسب کند. هرچند توليد اين خودرو در سال 2008 در اروپا متوقف شده و مدل جديد 308 جايگزين آن شد اما توليد 307 همچنان در چين ادامه دارد آن‌هم درحالي‌که هم‌اکنون نسل دوم 308 در بازارهاي جهاني عرضه مي‌شود.

همان‌طور که اشاره شد، پژو 206 به‌عنوان يک هاچ‌بک جمع‌وجور و جوان‌پسند در بازار کشورمان بسيار موفق عمل کرد؛ اما ازآنجايي‌که خودروهاي صندوقدار هم در ايران بسيار پرطرفدار هستند، ايران‌خودرو تصميم گرفت با همکاري پژو، نسخهٔ سدان يا صندوقدار 206 را هم توليد کند تا اين خودرو بتواند توسط خانواده‌ها هم مورداستفاده قرار گيرد. بدين ترتيب پروژهٔ صندوقدار کردن 206 با سرمايهٔ ايران‌خودرو توسط مرکز طراحي پژو براي ايران‌خودرو آغاز شد. سرانجام در سال 2006 نسخهٔ صندوقدار پژو 206 معرفي شد درحالي‌که ايران‌خودرو قصد داشت آن‌را با نام پژو آريان به بازار عرضه کند اما اين امر با مخالفت پژو روبرو شد و نهايتاً اين خودرو با نام پژو 206 sd در ايران عرضه شد. البته 206 صندوقدار توسط ايران‌خودرو به کشورهايي چون ترکيه، روسيه و الجزاير صادر شد و سپس توليد آن در سال 2007 در آمريکاي جنوبي هم آغاز شد.

پژو 307 هم از اين لحاظ سرنوشتي تقريباً مشابه 206 دارد به‌گونه‌اي که پژو تصميم گرفت براي بازارهاي چين و آمريکاي جنوبي نسخهٔ صندوقدار 307 را توليد کند. بدين ترتيب در سال 2004 نسخهٔ سدان 307 توسط پژو معرفي گرديده و در چين و بازارهاي آمريکاي جنوبي عرضه شد. همان‌طور که در بالا اشاره شد، توليد اين خودرو همچنان با انجام چند فيس‌ليفت در چين ادامه دارد.

اضافه کردن صندوق به خودروهاي هاچ‌بک امر پيچيده‌اي است خصوصاً هاچ‌بک‌هايي مثل پژو 206 و 307 که طراحي خاصي داشته و اضافه کردن صندوق به آن‌ها چالش‌برانگيزتر است. بااين‌حال اين کار براي هردوي اين خودروها انجام شده است اما کدام‌يک در اين زمينه بهتر عمل کرده و طراحي هماهنگ‌تري دارند؟ براي پاسخ به اين سؤال مقايسه‌اي ميان طراحي آن‌ها خواهيم داشت.

ابتدا با 206 شروع مي‌کنيم. اين خودرو در نسخهٔ هاچ‌بک طراحي بسيار هماهنگ و زيبايي دارد اما اضافه شدن صندوق موجب شده کمي اين هماهنگي و زيبايي مخدوش شود. با توجه به اينکه در طراحي 206 صندوقدار پاي ايران‌خودرو به ميان بوده است، همواره به کاهش هزينه‌ها توجه شده است به‌گونه‌اي که در بخش جانبي خودرو تا ستون c، هيچ تفاوتي ميان نسخهٔ هاچ‌بک و صندوقدار وجود ندارد. به همين دليل با نگاه به قسمت جانبي 206 sd، صندوق مانند قطعه‌اي اضافه به نظر مي‌رسد که به بخش عقبي خودرو چسبانده شده است. براي طراحي صندوق نيز از نسخهٔ کابريولت 206 و همين‌طور پژو 607 الهام گرفته شده است اما بازهم به دليل کاهش هزينه‌ها، براي چراغ‌هاي عقب از همان چراغ‌هاي نسخهٔ هاچ‌بک استفاده شده است درحالي‌که عمدتاً هاچ‌بک‌هايي که صندوقدار مي‌شوند از چراغ‌هاي عقب متفاوتي بهره مي‌برند.

در سوي ديگر 307 اما رويهٔ متفاوتي در پيش‌گرفته است. در نسخهٔ سدان اين خودرو برخلاف 206 در قسمت ستون c تغييراتي ايجاد شده و يک لچکي به آن اضافه شده است؛ بنابراين همين تغيير کوچک تأثير زيادي در زيبايي نماي جانبي 307 سدان داشته و کاملاً هماهنگ‌تر از 206 sd به نظر مي‌رسد. همچنين در اين بخش حس اضافه بودن صندوق نيز به چشم نمي‌آيد چراکه صندوق فرم معقول‌تري داشته و کاملاً با بدنهٔ اصلي ماشين يکپارچه و هماهنگ به نظر مي‌رسد. در قسمت عقب 307 سدان نيز بازهم برخلاف 206 شاهد استفاده از چراغ‌هاي کاملاً متفاوتي با نسخهٔ هاچ‌بک هستيم که اين هم موجب برتري طراحي 307 نسبت به 206 مي‌شود. البته هرچند چراغ‌هاي عقب 307 سدان طراحي جذابي ندارند اما هماهنگي کاملي با اين بخش داشته و مناسب يک خودروي سدان هستند درحالي‌که چراغ‌هاي عقب 206 هاچ‌بک در نسخهٔ سدان چندان نماي جالبي ندارند.

بااين‌حال هرچند هردوي اين خودروها سال‌ها است که از سبد محصولات اصلي و جهاني پژو کنار گذاشته شده‌اند اما به دليل اينکه هر دو در کشورهاي ايران و چين همچنان در حال توليد هستند، بد نبود که مقايسه‌اي ميان طراحي آن‌ها داشته باشيم تا ببينيم کدام‌يک در امر تبديل يک هاچ‌بک به يک سدان موفق‌تر عمل کرده‌اند. در پاسخ به اين سؤال مي‌توان گفت که پژو 307 سدان تا حدودي در اين زمينه برتر است چراکه با لچکي ستون c، چراغ‌هاي عقب متفاوت و فرم زيباتر صندوق، طراحي هماهنگ‌تري نسبت به 206 sd دارد که در آن بيشتر به کاهش هزينه‌ها توجه شده است.

منبع: پدال









ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

پيشنهاد ايجاد شبکه امن و بومي به جاي اينستاگرام

اينستاگرام، صفحه سردار کمالي را مسدود کرد

اپل، دوباره اپليکيشن‌هاي ايراني را غيرفعال کرد

سامسونگ گلکسي اي 40معرفي شد

انجمن فيزيک آمريکا از دو محقق ايراني تقدير کرد

فيسبوک بيش از دو هزار حساب کاربري ايران و روسيه را مسدود کرد

اينستاگرام يتيم شد

جزئيات کلاهبرداري جديد از تماس‌هاي خارجي

هک داووس و انتشار اسامي قاتلان خاشقجي

انجمن فيزيک آمريکا از دو محقق ايراني تقدير کرد

پيشنهاد ايجاد شبکه امن و بومي به جاي اينستاگرام

اينستاگرام، صفحه سردار کمالي را مسدود کرد

سامسونگ گلکسي اي 40معرفي شد

اپل، دوباره اپليکيشن‌هاي ايراني را غيرفعال کرد

فيسبوک بيش از دو هزار حساب کاربري ايران و روسيه را مسدود کرد

خاطره وزير ارتباطات از قهرمان زندگي‌اش

خودروي برقي لوکس ارزان قيمت در راه است

پرتاب اولين ماهواره 5G براي دسترسي به اينترنت

جهرمي: 350 هزار «آيفون» خاموش شد

دست نگه داريد؛ گوشي‌هاي تاشو ارزان مي‌شوند!

فيسبوک و اينستاگرام از دسترس خارج شدند

شکوفايي شارژ سريع و بي‌سيم

اضافه شدن ايموجي به پلاک خودروهاي استراليا

اولين سيم‌کارت نسل پنجم جهان رسما عرضه شد

گوشي تاشوي سامسونگ، اپل را تهديد مي‌کند

آناليز آزمايش ادرار با گوشي هوشمند!

ايراني‌ها در موبايل؛ 30 برابر روزنامه، 9 برابر کتاب

همکاري هسته‌اي بيل گيتس با چيني‌ها به‌هم خورد

تندگويان: «موسسه فيلترينگ» باز کنيم

هوآوي بعد از اپل، محبوب‌ترين برند تلفن همراه

دوربين سه‌بعدي به آيفون‌هاي جديد مي‌آيد

گران‌ترين گوشي سامسونگ به 5G مجهز مي‌شود

فروش 100 هزار گوشي تنها در کمتر از 9 دقيقه

خودروي پليس 2020 فورد چشم‌ها را خيره کرد

قابليت جديد اينستاگرام در بخش دايرکت

تاثيرات آلودگي هوا بر دستگاه تنفسي

فيلترينگ تلگرام به دستور رييس جمهور تکذيب شد

خطرناک‌ترين نقطه تهران هنگام زلزله کجاست؟

واکنش وزير ارتباطات به قطع دائمي تلگرام و اينستاگرام

واکنش جهرمي به مشکلات ايجاد شده براي کسب و کارهاي اينترنتي

شرط ايران براي تلگرام جهت ادامه فعاليت

قطع ارتباط گوشي هاي رجيستر نشده از امروز

انتشار يک ويروس خطرناک به بهانه دور زدن فيلترينگ

شرط رفع فيلترينگ تلگرام

باکيفيت و بي‌کيفيت‌ترين خودروهاي توليد داخل

اخطار دادستاني بابت رفع‌ فيلتر غيرقانوني اينستاگرام

تلگرام رفع فيلتر شد

علت رفع فيلتر تلگرام انتقال سرور تلگرام به ايران است؟

آمارسازي براي توجيه رفع فيلتر غيرقانوني تلگرام و اينستاگرام

رفع مشکل باروري ابرها به کمک سپاه