آخرین اخبار

10 رويداد مهم براي اقتصاد جهاني در 2017 اقتصادي

10 رويداد مهم براي اقتصاد جهاني در 2017

  بزرگنمايي:

چه خبر - لحظات پر استرس و التهاب در بازارهاي مالي و اقتصادهاي جهانبا آغاز سال 2017 تاثير بعضي از اين رويدادها بر بازارها و اقتصادهاي جهان همچنان ادامه خواهد داشت و از اين رو نبايستي از آنها غافل شد. پايگاه اينترنتي "اف ايکس ايمپاير" به بررسي 10 رويداد مهمي پرداخته که بايستي مورد توجه قرار گيرند. اين رويدادها عبارتند از:

1- آغاز اجراي توافق کاهش توليد اوپک

نفت خام بزرگترين رشد سالانه قيمت از سال 2009 را پشت سر گذاشته است و بازاري خواهد بود که در سال 2017 به دقت نظاره خواهد شد. قيمت نفت پس از اينکه در ابتداي سال 2016 با ريزش چشمگيري روبرو شد، در طول سال حرکت محتاطانه اي داشت، اما از اواسط نوامبر تا پايان سال روند صعودي در پيش گرفت و از اواسط نوامبر بهبالاترين رکورد سال صعود کرد.

در اواخر نوامبر، کشورهاي عضو و غيرعضو اوپک براي کاهش 1.8 ميليون بشکه در روز از توليدشان به توافق رسيدند و زمان اجراي اين توافق، اول ژانويه تعيين شد که اين کاهش را به رويداد مهم شماره يک سال 2017 تبديل کرد.

2- تحليف دونالد ترامپ

دومين رويداد مهم در سال 2017 مراسم تحليف دونالد ترامپ به عنوان رئيس جمهور ايالات متحده آمريکا در 20 ژانويه است. اگر وي شعارهاي انتخاباتي خود را رها نکند، سخنراني تحليف ترامپ ممکن است بازار سهام را دچار نوسان کند.

3- نشست اوپک در وين

اوپک در ژانويه براي نشست دو روزه خود در روزهاي 21 و 22 ژانويه سومين رويداد مهم را رقم مي زند. اين نشست، نخستين ديدار کميته نظارت بر رعايت توافق کاهش توليد نفت متشکل از کشورهاي عضو و غيرعضو اوپک در وين خواهد بود.

اين توافق به رعايت 100 درصدي سهميه توليد از سوي کشورهاي مشارکت کننده متکي است، از اين رو اين کميته براي رصد هر گونه تخلف و رفع مشکلاتي که ممکن است به سرعت ايجاد شوند، تشکيل شده است. با توجه به سابقه تاريخي اعضاي اوپک در نقض سهميه توليد، اين نشست از اهميت بالايي برخوردار است زيرا توافق کاهش توليد را ممکن است تحکيم بکند تا لحن قاطعانه اي در ادامه سال داشته باشد.

4- نخستين نشست بانک مرکزي آمريکا در سال 2017

نخستين نشست سياست پولي بانک مرکزي آمريکا در سال 2017 ماه ژانويه برگزار مي شود و در اين نشست، بانک مرکزي، پس از افزايش نرخهاي بهره در دسامبر فرصت افزايش نرخ بهره مبنا را خواهد داشت. به دليل اينکه بانک مرکزي آمريکا سه دور افزايش نرخ بهره در سال 2017 را پيش بيني کرده است، هر نشست اين بانک به دليل احتمال افزايش نرخ بهره مهم خواهد بود.

ترديدي وجود ندارد که سرمايه‌گذاران به خاطر مي آورند سال گذشته در چنين زماني بانک مرکزي آمريکا اعلام کرد نرخهاي بهره را چهار دور در سال 2016 افزايش مي دهد، اما تنها در دسامبر موفق به يک دور افزايش نرخها شد. با اين حال سرمايه‌گذاران به هر نشست بانک مرکزي آمريکا به خصوص نشستهاي سه ماهه در مارس، ژوئن، سپتامبر و دسامبر توجه دقيقي خواهند داشت.

هر گونه کاهش يا افزايش روند افزايش نرخها ممکن است در بازارها نوسان ايجاد کند.

5- اجراي ماده 50 از سوي دولت انگليس در پايان مارس

انگليس در ژوئن سال 2016 به ترک اتحاديه اروپا (بريگزيت) راي داد و اين تصميم نوسان زيادي را در بازارها ايجاد کرد و به ريزش شديد ارزش پوند منتهي شد. پوند انگليس در اکتبر سال 2016 پس از اينکه ترزا مي، نخست وزير انگليس اعلام کرد ماده 50 را زودتر از پايان مارس سال 2017 فعال نمي کند، دوباره ريزش چشمگيري پيدا کرد.

مذاکرات ضروري براي خروج انگليس از اتحاديه اروپا تنها با فعال شدن ماده 50 آغاز مي شود. انتظار مي رود اين مذاکرات پيچيده دو سال به طول بينجامد. اين زمان طولاني‌تر از آن است که سرمايه گذاران صبور بمانند، بنابراين تجديد نوسان و اُفت بيشتر پوند انگليس در واکنش به اين رويداد پيش بيني مي شود.

6- انتخابات اروپايي

همگام با موضوع سياسي که با بريگزيت و رويدادهاي متعاقب آن ايجاد شده است، انتخابات کليدي متعدد در اروپا ممکن است اتحاديه اروپا و منطقه يورو را دچار استرس کنند. سال گذشته همه پرسي بريگزيت، همه پرسي اصلاحات قانون اساسي در اروپا و دور اول انتخابات رياست جمهوري در اتريش برگزار شد. امسال فرانسه در 23 آوريل رئيس جمهور جديدي انتخاب خواهد کرد.

محبوبيت پايين فرانسوا اولاند، رئيس جمهور کنوني به مارين لوپن، رهبر جبهه ملي راست افراطي فرصت پيروزي در انتخابات مي‌دهد. وي گفته است اگر پيروز شود، يک همه پرسي مشابه همه پرسي انگليس براي خروج از اتحاديه اروپا و ترک يورو برگزار مي کند.

در 15 مارس اولاند يک انتخابات عمومي برگزار مي‌کند که ممکن است دورنماي اقتصاد اروپا را تغيير دهد و آلمان بايد پيش از 22 اکتبر يک انتخابات فدرال برگزار کند. آنگلا مرکل، صدراعظم کنوني آلمان پا به پاي حزب ناسيوناليست افراطي رقابت خواهد کرد. مهمترين مسائل پيرامون انتخابات در آلمان، عضويت اين کشور در اتحاديه اروپا و سياست مهاجرتي "درهاي باز" هستند.

7- انتخابات رياست جمهوري ايران در 19 مه

در حال حاضر نامزد پيشتاز اصلي در انتخابات ايران، دکتر حسن روحاني است. پس از مذاکرات و توافق هسته اي که در سال 2015 با قدرتهاي غربي متعددي حاصل شد و لغو تحريمهاي اقتصادي را بدنبال داشت، ممکن است در صورت اقدام دونالد ترامپ براي لغو توافق هسته‌اي، با وي تقابل پيدا کند. افزايش تنشها ممکن است در بازار نفت خام منعکس شود.

8- ترامپ، چين و مسائل تجاري

اقتصاد چين در سال 2016 ثبات يافت و فشار تورم منفي کاهش يافت. بانک مرکزي چين ممکن است نرخهاي بهره را کاهش بيشتري دهد و در عين حال تلاش کند از فشار ناشي از سطح بالاي بدهي بکاهد. با اينهمه اگر ترامپ با چين جنگ تجاري راه بياندازد، همه اين موارد متوقف خواهند شد.

دونالد ترامپ، رئيس جمهور منتخب آمريکا چين را به دستکاري ارز متهم کرده و وتهديد کرده است تعرفه‌هاي بيشتري براي همه واردات چين تحميل کند. وي همچنين درباره پايان دادن به توافقهاي تجاري نامناسب صحبت کرده است. ترامپ ممکن است وضعيت ضد تجاري با چين ايجاد کند که ممکن است به ساير بازارهاي نوظهور گسترش پيدا کند.

9- پايان دوره تسهيل سياست پولي جهاني

آيا سال 2017 شاهد پايان دوره کاهش نرخ بهره و تسهيل سياست پولي خواهد بود؟ 2016 در حالي پايان يافت که اقتصاد جهاني نشانه هاي بهبود را نشان داد. با اين همه آمريکا تنها کشوري بود که نرخ بهره مبنا را افزايش داد. پرسشهايي درباره ساير بانکهاي مرکزي بزرگ باقي مانده است. آيا بانک مرکزي انگليس براي تحرک بخشيدن به اقتصاد اين کشور يا پوند اقدام خواهد کرد؟ آيا بانک مرکزي اروپا تعديل برنامه خريد اوراق قرضه را آغاز مي کند يا به برنامه تسهيل پولي پايان مي دهد؟ آيا بانک مرکزي اروپا و بانک مرکزي ژاپن براي ترک سياست نرخهاي بهره منفي ناچار خواهند شد نرخهاي بهره را افزايش دهند؟ آيا اقتصادهاي استراليا و نيوزيلند آماده افزايش نرخها مي شوند؟

10- تضاد سياستهاي اقتصادي ترامپ با سياست بانک مرکزي

ترامپ در طول مبارزات انتخاباتي جانت يلن، رئيس بانک مرکزي را از تيغ انتقادش در امان نگذاشت، اما از زمان پيروزي وي در انتخابات، به نظر مي رسد هر دو طرف با يکديگر دوستانه بوده‌اند. اگرچه بانک مرکزي اعلام کرده تحرک بخشيدن به اقتصاد از طريق بسته هزينه مالي مورد نظر ترامپ مشکلي ندارد، با اين همه خاطرنشان کرده که اين اقدام مسئوليت زيادي به همراه دارد.

انتظار مي رود سياستهاي ترامپ تورم زا باشد. بانک مرکزي تا حدودي راه گريز دارد، زيرا تورم مصرف کننده در حال حاضر پايين دو درصد باقي مانده است اما بانک مرکزي تا چه ميزان اجازه خواهد داد تورم به بالاي سطح مذکور افزايش پيدا کند پيش از اينکه براي بازگرداندن تورم به اين هدف اقدام کند؟

ترامپ همچنين وعده اشتغالزايي داده است، اما يلن اعلام کرده که بازار کار آمريکا به اندازه کافي بهبود يافته و بنابراين به هزينه دولتي زياد براي رسيدن به نرخ اشتغال کامل نياز نيست. وي همچنين عنوان کرده است بن برنانکه، رئيس سابق بانک مرکزي زماني که اشتغال بسيار بالاتر از سطح کنوني بود، خواستار تدابير محرک مالي شده بود.

ترامپ و بانک مرکزي امسال بر سر اينکه چه ميزان تدابير محرک مالي مناسب است، با يکديگر اختلاف پيدا مي‌کنند و اين مسئله که آيا ترامپ يک تريليون دلار براي بازسازي زيرساخت آمريکا کسب خواهد کرد را زيرسوال مي برند.



منبع: ايسنا





ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/02/03

زمان اعمال افزايش حقوق مستمري‌بگيران

پيش‌بيني بازار اجاره مسکن در سال 98

ثبات بازار مرغ و گوشت در آستانه ماه رمضان

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/01/31

اختلاف دولت و مجلس بر سر افزايش حقوق 98

ابلاغ ضرايب حقوقي کارمندان در سال 98

افزايش 18درصدي حقوق بازنشستگان تائيد شد

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/02/02

جزئيات اختلاس 700ميلياردي در آبفاي تهران

ضامن براي دريافت وام مسکن لازم نيست

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/02/02

جزئيات اختلاس 700ميلياردي در آبفاي تهران

ابلاغ ضرايب حقوقي کارمندان در سال 98

افزايش 18درصدي حقوق بازنشستگان تائيد شد

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/01/31

اختلاف دولت و مجلس بر سر افزايش حقوق 98

پرداخت کمک بلاعوض 5ميليوني به سيل‌زدگان

توصيه به مردم؛ در بازار ارز و طلا ريسک نکنيد

پشت پرده گراني 10برابري پياز

حمايت از اقشار کم‌درآمد با يارانه نقدي يا کوپن؟

شرايط ويژه در بازار اجاره مسکن

کاهش تلفات برق از جيب پرمصرف‌ها

اطلاعيه‌اي مهم در خصوص قيمت‌هاي بازار خودرو

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/01/28

توضيح درباره واريز افزايش حقوق در فروردين‌ماه

بنزين تا يک ماه آينده دو نرخي مي‌شود

قيمت گوشت تا پايان هفته کاهش مي‌يابد

عرضه پرايد 37ميليوني در بازار

جزئيات پيشنهاد حذف چهار صفر از پول ملي

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/01/27

محبوبيت ميوه‌هاي گنديده در بازار ميوه و تره‌بار

کاهش تقاضا در بازار؛ مردم گوشي نمي‌خرند

جعفرزاده: افزايش حقوق‌ها بر اساس قانون باشد

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/01/26

سقف وام ساخت مسکن 170ميليون شد

شاخص کل بورس تهران رکورد زد

جزئيات حکم متهمان پرونده بانک سرمايه

اتحاديه قنادان: امسال شيريني گران مي‌شود

الزام بانک‌ها به ارائه رمز يک‌بار مصرف به مشتريان

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/01/25

افزايش قيمت پياز ادامه دارد

تازه‌ترين قيمت خودرو‌هاي داخلي

شاخص کل بورس تهران رشد کرد

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/01/24

قيمت خودروهاي داخلي

چرا کسي در بورس، نفت نمي‌خرد؟

جزئيات افزايش 400هزار توماني حقوق‌هاي 98

قيمت انواع خودرو داخلي در بازار

ميزان افزايش حقوق بازنشستگان تامين اجتماعي