آخرین اخبار

دلايل تعطيلي شبکه هاي ماهواره اي فارسي زبان: از فارسي وان تا... اخبار فرهنگي و هنري

دلايل تعطيلي شبکه هاي ماهواره اي فارسي زبان: از فارسي وان تا...

  بزرگنمايي:

چه خبر - فارسي وان تعطيل شد

شبکه هاي ماهواره اي يکي پس از ديگري به دليل مشکلات مالي تعطيل مي شوند اما دليل واقعي اين تعطيلي ها چيست؟کافي است کمي به عقب برگرديم و دوران سرمايه‌گذاري‌هاي کلان اين شبکه و تبليغات گسترده‌اش را به ياد بياوريم. شبکه‌اي که با پخش و دوبله سريال‌هاي کره اي سعي در جذب مخاطب داشت، حالا از مخاطبان آن به‌شدت کاسته شده و مسئولين شبکه ترجيح داده‌اند آن را براي هميشه تعطيل کنند. موضوع وقتي جالب مي‌شود که شبکه‌ يورونيوز و کلمه هم پشت سر آن تعطيل مي‌شوند و دليل تعطيلي همه آن‌ها مشکلات مالي عنوان مي‌شود.

اما واقعاً دليل اين تعطيلي‌ها چيست؟

چرا تاريخ انقضاي آن‌ها به پايان رسيده است؟

بين سال‌هاي 89 تا 91 حدود 10 شبکه ماهواره اي سرگرمي و تفريحي و موسيقي آغاز به کار کردند که حتي بعضي از اين شبکه‌ها براي پر کردن جدول پخش خود سريال‌هاي ايراني را پخش مي‌کردند. در اين سالها فضاي حبابي شکل گرفته بود به اين صورت که بعضي کشورها اميدوار شده بودند که در اين فضا با يک سرمايه‌گذاري رسانه‌اي به نتيجه موردنظر خود برسند؛ اما پس از يکي دو سال اين فضاي حبابي شکست و خيلي از مجريان و مديران اين شبکه‌ها يا از کار بيکار مي‌شوند يا دچار فسادهاي اخلاقي و اقتصادي مي‌شوند؛ تا اينکه از سال 92 باقدرت پيدا کردن شبکه‌هاي مجازي اين تريبون کاملاً شکسته شد. ابتدا توضيح کوتاهي درباره اين رسانه‌ها مي‌دهيم و از «محمد لساني» کارشناس رسانه از چرايي اين شکستها مي‌پرسيم.

فارسي وان

اين شبکه فارسي‌زبان از مرداد سال 88 شروع به کار کرد. اين شبکه ماهواره‌اي که دفتر آن در دبي قرار دارد، با دوبله ناشيانه سريال‌هاي خارجي سعي در جذب مخاطبان فارسي‌زبان داشت. ابتدا به خاطر همين دوبله غيرحرفه‌اي مخاطب را نتوانست به‌خوبي جذب کند؛ اما کم‌کم مخاطب به آن عادت کرد و در سال اول ورودش موفق شد مخاطباني را با خود همراه کند. رفته‌رفته با هشدارهايي که در جامعه نسبت به اين شبکه داده شد و با افزايش آگاهي مردم و همچنين آغاز به کار شبکه هاي رقيبي مثل جم که کارهايشان از جذابيت و کيفيت بالاتري برخوردار بود، از تعداد مخاطبان آن کاسته شد. فارسي وان به گفته صاحبانش با نشانه گرفتن ارزش‌هاي اجتماعي به‌خصوص نهاد خانواده شروع به فعاليت کرد و حتي «رابرت مرداک» سرمايه‌گذار اين شبکه ماهواره‌اي هدفش را از ساخت و پرداخت چنين شبکه‌اي نفوذ در خانواده‌هاي ايراني بيان مي‌کند. حالا بعد از حدود هفت سال، اين شبکه ماهواره‌اي در آستانه تعطيلي قرار دارد. «سينا ولي‌الله» مجري و تهيه کننده برنامه «چندشنبه با سينا» اعلام کرد که هفته آينده اين شبکه تعطيل خواهد شد.

يورونيوز

يورونيوز نام يک شبکه خبري 24 ساعته اروپايي است که زير نظر کميسيون ارتباطات اتحاديه اروپا وابسته به «اتحاديه اروپا» فعاليت مي‌کند و با زبان‌هاي انگليسي، فرانسوي، آلماني، ايتاليايي، اسپانيولي، پرتغالي، روسي، ترکي و عربي اقدام به پخش برنامه و انعکاس عقايد سردمداران اروپايي مي‌کند. ويژگي منحصربه‌فرد برنامه‌هاي يورونيوز اين است که تماماً به صورت اخبار تصويري هستند و بينندگان چهرهٔ هيچ‌يک از مجريان را نمي‌بينند. حالا شبکه يورونيوز تصميم گرفته است آن طور که بخش فارسي بي‌بي‌سي نوشته «بخش اوکرايني اين شبکه را تعطيل و بخش فارسي و عربي را تنها محدود به پخش اينترنتي» کند، که اين تصميم اعتصاب محدود کارکنان اين بخش‌ها را نيز در پي داشته است. به نوشته تلويزيون «روسيا اليوم» فعاليت اين دو بخش نيز قرار است به علت کمبود بودجه متوقف شود.

شبکه کلمه

اين شبکه هم جزو شبکه هايي بود که در ابتدا به عنوان شبکه اهل سنت ايرانيان شروع به کار کرد اما رفته رفته به سمت فرقه وهابيت گرايش پيدا کرد و با هدف اختلاف انداختن بين شيعه وسني ادامه پيدا کرد. اين شبکه هم مثل شبکه هاي ماهواره‌اي ديگر بعد از مدتي با رسوايي برخي از مجريان و کارشناسانش مواجه شد. اين شبکه در حال حاضر به خاطر مشکلات مالي به گفته مسئولان اين شبکه تعطيل شده است. ناگفته نماند که احتمالا شما اين شبکه را با کليپ هايي مي شناسيد که در آن ايراني ها به کارشناسان اين شبکه تماس مي گرفتند و نظريات عجيب و غريب آن ها را در قالبي جدي دستمايه شوخي ها و طنزشان قرار مي دادند تا جايي که تا مدت اين کليپ ها جزو موارد پر طرفداري بود که بين مردم دست به دست مي شد.

وقتي فارسي وان شکست مي‌خورد

«محمد لساني» کارشناس رسانه و مطبوعات، درباره تاريخچه فارسي وان مي‌گويد: «شبکه فارسي وان يکي از مجموعه‌هاي قدرتمند رسانه‌اي است که ذيل شرکت «موبي گروپ» فعاليت مي‌کند و موبي گروپ هم تحت قرارداد شرکت «استارت هند» است که صاحب اين ساختار هم «رابرت مورداک» است. مسئولان اين شبکه حتي چندين سفر به ايران و با مقامات ايران ديدارهايي داشتند و به دنبال اين بودند که بتوانند دفاتري را در داخل ايجاد کنند؛ اما هم با آگاهي‌هايي که به مردم داده شد هم هشدارهايي که به مسئولان افغانستان و مسئولين اين شبکه‌ها داده شد، عملاً اين شبکه با ريزش مخاطب زيادي مواجه شد. همه اين شبکه‌ها در برآورد مخاطب خود رقم بالايي ذکر مي‌کنند؛ اما در واقع اين رقم بالا بيشتر به اوايل فعاليت اين شبکه‌ها و ناشناختگي آن‌ها برمي‌گردد. فارسي وان هم در همان اوايل و در دوران ناشناختگي موفق شد، موجي را ايجاد کند و خودش را داراي تريبون و مخاطب بالا نشان دهد که درواقع اين‌گونه نبود و آن جذابيت ابتدايي که به خاطر پخش سريال بود، در همان سال اول شکسته شد.»

ساخت زيرسازهاي اجتماعي به‌جاي فعاليت رسانه‌اي

آقاي لساني معتقد است سرمايه‌گذاران شبکه‌هايي مثل فارسي وان ديگر شبکه هاي ماهواره اي در سال‌هاي اخير به‌جاي سرمايه‌گذاري در رسانه به ساخت زيرساز اجتماعي مي‌پردازند. «به نظر مي‌رسد موبي گروپ حالا به‌جاي کار رسانه‌اي دارد زيرسازي اجتماعي مي‌کند. براي مثال الآن در افغانستان ليگ فوتبال برگزار مي‌کند. من به سخنراني «سعد محسني» و «جاهد حسيني» در يکي از انديشکده‌هاي آمريکا اشاره مي‌کنم. در اين سخنراني مشخصاً گفته‌اند ما براي تغيير ارزش‌هاي اجتماعي سرمايه‌گذاري مي‌کنيم. براي کارشان مثال‌هايي هم زده‌اند مثلاً مي‌گويند شبکه‌ راديويي و تلويزيوني در افغانستان به زبان پشتو راه انداخته‌ايم که براي اولين بار مرد و زن در آن بگوبخند مي‌کنند! و اين را به‌عنوان يک انقلاب ارزشي عنوان کردند. به نظر مي‌رسد حالا که رسانه‌شان سقوط کرده است، بخواهند از شبکه‌هاي شناخته‌شده داخلي حمايت کنند و سرمايه‌شان را به آن سمت سوق دهند. يعني کم‌کم به دنبال تأثيرگذاري غيرمستقيم در ايران بروند و عملاً دور تأثيرگذاري مستقيم و رسانه‌اي در ايران خط بکشد.»

چرا اين شبکه‌ها دچار مشکلات مالي شده‌اند؟

اين کارشناس رسانه درباره مشکلات مالي اين شبکه‌هاي ماهواره‌اي هم مي‌گويد: «دو تا مسئله در مشکلات مالي اين شبکه‌ها دخيل است:

دليل اول_

قدرت گرفتن دولت‌هاي ملي‌گرا در جهان است. از ترامپ در آمريکا گرفته تا انگلستان تا فرانسه ،عملاً دولت‌هاي ملي‌گرا در حال روي کار آمدن هستند و بيشتر به مشکلات داخلي خود مي‌پردازند. براي همين مثل گذشته نمي‌توانند روي رسانه‌هاي بين‌الملل سرمايه‌گذاري کنند. مثلاً روسيه امسال دو سه تا از خبرگزاري‌هايش را تعطيل و برخي را تعديل کرد.

دليل دوم_

مساله ي بعدي هم به غول‌هاي رسانه‌اي برمي‌گردد. رسوايي اخلاقي و امنيتي اين غول‌هاي رسانه‌هاي باعث شده که فشار اجتماعي بر آن‌ها بيشتر شود. مثلاً قضيه شنود مقامات انگليسي توسط مجله مورداک او را به خبر بزرگ رسانه‌هاي جهان تبديل کرد. اين رسوايي‌ها باعث شد که سهام خيلي از رسانه‌ها افت پيدا کند و واگذار شوند و نتواند مثل قبل فعاليت کنند.»

گروه فرهنگ و هنر

منبع:afkarnews.com



ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

فرزاد حسني، نيما شاهرخ شاهي، متين ستوده در اکران رالي ايراني 2

انتقاد صريح رضا کيانيان از زيرآب زني ها در جشنواره جهاني فجر 98

فيلمي که داريوش فرهنگ به همسر اولش، سوسن تسليمي تقديم کرد

پوريا پورسرخ، مهراوه شريفي نيا، شبنم قليخاني در جشنواره فجر

چهره خاص هديه تهراني روي پوستر بين المللي فيلم + عکس

فروش آلبوم شجريان به نفع سيل زدگان + عکس و آدرس مراسم امضا

روز چهارم جشنواره و استقبال پرشور مردم از نيکي کريمي! + عکس

شوخي پيمان قاسم خاني با ليگ 2 در جشنواره فيلم فجر

ژست خودماني مهران مديري و پيمان قاسم خاني + عکس

تصوير پارسا پيروزفر و باران کوثري در پوستر بي حسي موضعي + عکس

زيبا کرمعلي، الميرا دهقاني، فرشته حسيني و... در جشنواره فجر

منير فرمانفرماييان درگذشت

چهره جديد و متفاوت پارسا پيروزفر در جشنواره جهاني فجر

علي مصفا روي پوستر انگليسي فيلم سروش صحت + عکس

اميليا کلارک، دواين جانسون/ هنرمندان در بين 100 چهره تاثيرگذار 2019 + عکس

ريحانه پارسا، نويد محمدزاده، رضا داودنژاد و همسرش در جشنواره فجر

ماجراي شهاب حسيني و فيلم اولي هاي مهجور در جشنواره جهاني فجر

ديدگاه عباس کيارستمي درباره فيلمسازي درباره زندانيان

مهتاب کرامتي، فاطمه معتمد آريا و مريم معصومي در روز سوم جشنواره

رونمايي از پوستر «مصائب شيرين 2» فيلم خانوادگي داوودنژاد

عکس ترسناک شهاب حسيني روي پوستر يک فيلم

سوء استفاده دوباره ترامپ از سريال «بازي تاج و تخت»! + عکس

فيلم هاي جشنواره کن 2019 اعلام شد

مهناز افشار بر روي پوستر فيلم کارگردان ژاپني + عکس

ترلان پروانه، نگار جواهريان و بازيگران ديگر در جشنواره جهاني فجر

نويد محمدزاده پاي چوبه دار روي پوستر خارجي فيلم + عکس

اکران 2.5 ميليارد توماني «غلامرضا تختي» ويژه سيل زدگان + عکس

افتتاحيه سي و هفتمين جشنواره جهاني فيلم فجر با کنايه به حاتمي کيا + عکس

تگزاس 2 با چه شرطي جايگزين فيلم توقيفي رحمان 1400 شد؟

نامگذاري خياباني به نام محمدرضا شجريان در تهران + عکس

نويد محمدزاده پس از يک سال نظرش را عوض کرد!

مريم اميرجلالي: عطاران تلفنم را جواب نمي دهد! + عکس

تصوير جالب از ستاره درگذشته بر روي پوستر جشنواره کن 2019 + عکس

هزينه جشنواره فجر 6.3 ميليارد تومان! +عکس

معرفي 6 نفر از مهمانان ويژه جشنواره جهاني فجر

داوران جشنواره جهاني فيلم فجر معرفي شدند + عکس

نارضايتي خالق بازي تاج و تخت Game of Thrones از پايان سريال

احمد اقتداري درگذشت + عکس وصيت نامه

براي سينماي ايران که فقط 15 بازيگر آقا و خانم دارد، متاسفم!

تاثير قيمت دلار بر زندگي سوپراستارهاي سينماي ايران!!

ستاره فيلم‌هاي «اينگمار برگمن» در 83 سالگي درگذشت

سازندگان GOT همزمان با پخش قسمت آخر به مکان نامعلوم مي روند!!

توقف اکران فيلم «رحمان 1400» به دليل تخلف در نمايش

امين حيايي، مهتاب کرامتي و ... در حال جمع آوري کمک هاي مردمي به سيل زدگان + عکس

جزئيات کنسرت خيريه شهرام ناظري براي سيل زدگان

معرفي چهار فيلم بخش جام جهان نما جشنواره‌ جهاني فجر

اين نقش انگ الناز شاکردوست بود!! + عکس

نقاشي اي که 30 سال پيش جمشيد مشايخي با عشق از چهره همسرش کشيد + عکس

جديدترين عکس ها از «ترميناتور» منتشر شد + عکس

مرگ بازيگر بريتانيايي حين اجرا روي صحنه!