آخرین اخبار

علم الهدي: ساز و کمانچه, سنت ها و بازي هاي بومي را محور مشهد نکنيد!! اخبار فرهنگي و هنري

علم الهدي: ساز و کمانچه, سنت ها و بازي هاي بومي را محور مشهد نکنيد!!

  بزرگنمايي:

چه خبر - مشهد, پايتخت فرهنگي جهان اسلام در سال 2017

سيد رضا صالحي اميري, وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي بعدازظهر دوشنبه با حجت الاسلام و المسلمين سيد احمد علم الهدي, نماينده ولي فقيه به همراه اعضاي شوراي سياستگذاري مشهد, پايتخت فرهنگي جهان اسلام در سال 2017 ديدار داشتند.

- سيد رضا صالحي اميري, وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي:

سختگيري بيش از حد در حوزه فرهنگ و هنر به حل مسئله منجر نمي شود بلکه باعث تشديد فعاليت هاي زير زميني خواهد شد. بايد راحل هايي پيدا کنيم تا فعاليت ها بجاي زير زمين روي زمين انجام شود.دولت و شخص حجت الاسلام والمسلمين روحاني هنگام تصويب مصوبات اين رويداد( مشهد, پايتخت فرهنگي جهان اسلام در سال 2017)برهرچه باشکوهتر برگزار شدن آن و استفاده از همه ظرفيت هاي فرهنگي هنري تاکيد داشت.

براي برنامه مشهد2017 دو سال کار فشرده انجام شده است و امروز آغاز اين برنامه به صورت رسمي کليد خورده است. آغاز رسمي اين رويداد در 5 بهمن سال جاري با حضور مسئولان و مهمانان کشورهاي خارجي است. بايد در فرصت بوجود آمده گفتمان فرهنگ رضوي را به دنيا معرفي کنيم.

امروز در سخنراني ها تاکيد کردم که اگر دنيا در سال 2017 به دنبال امنيت است, مشهد امن ترين جاي دنياست و همه مسلمانان مي توانند به ايران و مشهد عزيمت کنند و در کنار آن از رهبران اديان و فرق نيز دعوت کرديم که براي گفت وگو و تعامل و ايجاد وحدت يکپارچه به مشهد سفر کنند.

تاکيد ما اين است که برنامه مشهد 2017 در سراسر کشور با محوريت مشهد متمرکز شود.به گفته وي، بخش زيادي از برنامه جشنواره هاي پيش رو و همايش ها و مراسم هاي مختلف با اين محوريت برگزار شوند ضمن اينکه لوگويي مخصوص با عنوان مشهد2017 تهيه و در برنامه ها به نمايش گذاشته شود و تابلوهايي نيز در وروديهاي شهرها و مراکز و اماکن نصب شود تا همه مردم با اين رويداد آشنا شده و در جريان آن قرار گيرند.

هميشه تلاش مي کنيم تصويري از مشهد به جهان ارائه کنيم ولي امسال بايد تبليغ کنيم که توريست هاي دنيا را به مشهد بياوريم.همچنين تلاش ما اين است که اين رويداد بزرگ معنوي و فرهنگي براي مردم مشهد خوش يمن باشد.احياي مکتب خراسان و تمدن نوين اسلامي از ديگر اهداف مشهد2017 است. بعد از صفويه تمدن سازي نداشتيم از اين رو بايد تمدن سازي را از اين نقطه و جغرافيا آغاز کنيم.

- سيد رضا صالحي اميري, وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي خطاب به آيت الله علم الهدي گفت: کمک شما، آستان قدس رضوي و حوزه هاي علميه در مشروعيت بخشي اين رويداد نقش بي بديلي خواهد داشت.جهاني شدن مشهد مقدس همه مسلمانان را خوشحال خواهد کرد.مطمئن باشيد دولت و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي معتقد به صيانت از آرمانها و ارزش هاي امام رضا (ع) است و در راه تبيين و معرفي معارف، آموزه ها و فرهنگ رضوي از هيچ تلاش و کوششي دريغ نخواهند کرد.

تلاش ما اين است که کارها و فعاليت بدون هيچگونه مشکل و يا ايرادي برگزار شود که در اين راستا به همه مديران زير مجموعه هم تاکيد کرده و خواهم کرد.همواره تلاشمان ايجاد ثبات و آرامش و امنيت و فضاي نشاط در جامعه است.سيد رضا صالحي اميري, وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي به دغدغه هاي مقام معظم رهبري توجه ويژه داشته و برنامه هاي خود را برمبناي رهنمودها و منويات معظم له ادامه مي دهد.دنبال چالش نبوده و هيچ شاني جز خدمت به مردم قائل نيستيم.

- سخنان وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي درباره تبليغ برخي آثار سينمايي در شبکه هاي ماهواره اي معاند:

برخي توليدات سينمايي توسط اين شبکه ها تبليغ مي شود بي آنکه صاحب اثر اطلاعي داشته باشد اين درحالي است که فيلم هايي که آنها تبليغ مي کنند جزو کم فروش ترين آثار سينمايي ما هستند و در مقابل آثار سينمايي داريم که بدون تبليغ ماهواره فروش آنها به مرز 8 ميليارد تومان رسيده است.اين نشان مي دهد که مردم خود ارزياب و انتخاب گر خوبي هستند از اين رو دشمنان آگاهانه وارد مي شوند.بايد مواظبت کرد تا آسيبي به ما از ناحيه فرهنگ و هنر و رسانه نرسد.

- سخنان وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي درباره شايعه پراکني ها و جو سازي ها ي برخي رسانه ها و دروغ پردازي آنها درباره برخي مطالب حوزه فرهنگ و هنر:

براين باوريم که گفت وگو بجاي کشيدن مسائل به فضاي رسانه راحت تر و بهتر مسائل را حل و فصل مي کند.خواهش ما اين است پس از شنيدن مطلبي از حوزه وزارت ارشاد قبل از اعلام از تريبون به ما منتقل شود تا چنانچه پاسخي براي آن ابهام نداشتيم بعد عمومي و از تريبون ها اعلام شود.بخش عمده اي از مشکلات و ذهنيت هاي موجود ناشي از عدم درک نظرات افراد مقابل است.

- سيد احمد علم الهدي, نماينده ولي فقيه:

اين مسئله(مشهد 2017) يک فرصت است که اميدواريم بتوان براي توسعه معارف و معرفي شخصيت امام رضا(ع) از آن استفاده شود. بايد در اين راستا مراقبت و نظارت انجام شود تا آفتي متوجه اين قضيه نشود.

- سيد احمد علم الهدي, نماينده ولي فقيه خطاب به سيد رضا صالحي اميري, وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي گفت:

حال که قرار است اين رويداد در مشهد انجام شود کار شما سنگين‌تر است. مشهد نسبت به طرح‌هاي ديگر امتيازي دارد و آن امتياز اين است که شهر صاحب‌داري است بنابراين تمام جريانات بايد با محوريت و بارگاه و پايگاه امام رضا(ع) انجام شود و بايد مراقب بود حرمت امام رضا (ع) هتک نشود.ولايتمداري ابوي بزرگوار شما به شما نيز رسيده است بنابراين شما به‌عنوان فردي که در رأس برنامه‌هاي اين رويداد قرار داريد از اين ولايتمداري خاص در اين فرصت استفاده کنيد تا معارف امام رضا(ع) را توسعه دهيد.

بنابراين ممکن است تلفيق آن با شئونات امام رضا(ع) به طور کامل انجام نشود و حرمت امام رضا(ع) ترک شود بنابراين در اين زمينه قسمت مهم برنامه‌ريزي‌ها توجه به اين مسئله است.اخباري رسيده مبني بر اينکه ضد‌انقلاب و خارج از کشور قصد دارند برخي برنامه‌ها را در حاشيه مشهد 2017 تحت تأثير قرار دهند, در اين جريان تمامي قشرها به ميدان مي‌آيند و از تمامي ظرفيت‌هاي فرهنگي، ادبي و علمي استفاده مي‌شود، بنابراين مي‌ترسيم با توجه به وجود انديشه‌هاي مختلف در اطراف و نواحي اين قضيه، اجراي برنامه‌ها تحت تاثير قرار گيرد.

آستان قدس رضوي يک پايگاه قوي و نيرومند از لحاظ امکانات اقتصادي و ظرفيت‌هاي فرهنگي است. علاوه بر آن در استخدام ظرفيت هم آستان قدس رضوي تواني دارد که ديگر دستگاه‌ها ندارند. محوريت اجرا در برنامه‌هاي مشهد 2017 آستان قدس رضوي و محور سياست‌گذاري وزارت ارشاد قرار مي‌گيرد.

اين رويداد بهانه‌اي براي معرفي معارف امام رضا(ع) است, برخي مراسم در شهرستانها و روستاها وجود دارد که نه تنها تأکيد بر آنها سبب توسعه فرهنگ امام رضا(ع) نمي‌شود بلکه با فرهنگ امام رضا(ع) سازگار نيست.

- سيد احمد علم الهدي, نماينده ولي فقيه: در اين رويداد فرهنگي نبايد سنت‌ها و بازي‌هاي بومي شهرها و روستاهاي اطراف برجسته شود

اين اتفاق بهانه‌اي است که مي‌خواهيد به‌وسيله آن، امام رضا(ع) را به دنيا معرفي کنيد؛ اگر به‌طور مثال، يک بازي محلي از روستاهاي شهرهاي اطراف و يا ساز و کمانچه را از شهر ديگري را برجسته کنيم، اصل موضوع که معارف امام هشتم (ع) است را تحت تأثير قرار داده و علاوه بر بهره‌برداري نشدن مناسب، مي‌تواند آفت‌هايي را هم به‌دنبال داشته باشد.اميدوارم اخلاص و ولايت‌مداري موروثي شما سبب شود که بهره‌برداري درستي از اين فرصت شود و در کنار آن آفت‌هايي به وجود نيايد که اصل جريان را مسئله‌دار کند.

- باز هم سيد احمد علم الهدي, نماينده ولي فقيه خطاب به سيد رضا صالحي اميري, وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي گفت:

کل نظام بايد از فرصتي که پيش‌آمده حداکثر استفاده را ببرد تا رسالت خود در توسعه ارزش‌هاي دين و مباني ديني را اجرا کند؛ مزدوران استکبار يک اما در قضيه گذاشتند که اجلاس وزرا را در جاي ديگري برگزار مي‌کنند اما اميدواريم شما نيز اين قضيه را به نفع امام هشتم (ع) اجرا کنيد و از طرف ديگر با نظارت قوي، از آفات آن جلوگيري شود.حوزه و عرصه فرهنگ، يک عرصه پرماجرا است، از خيلي از حوزه‌ها و قلمروها پرماجراتر است علي‌رغم اين‌که بگوييم خيلي به حوزه اقتصادي، سياست خارجي و سياست داخلي کاري ندارد، اما تجربه نشان داده که اين حوزه، حوزه و قلمرو پرماجرا است.

در بينش‌هاي فرهنگي هزاران پارادوکس و تعارض وجود دارد, چه آناني که در عرصه دين‌مداري هستند و چه آنان که در بيرون اين عرصه حضور دارند، تعارضات فکري آنان در حوزه فرهنگ بسيار بيشتر است.

حوزه و قلمرو وزارت فرهنگ و ارشاد پرماجراترين حوزه است, وزارت ارشاد در هيچ دوره‌اي نبوده که به‌عنوان يک وزارت مصون از برخورد باشد، چه در دولت اصلاحات، چه سازندگي، چه دوره آقاي احمدي‌نژاد و چه در اين دوره، حتي در دوره دولت موقت هم همين‌طور بود؛ علت آن‌هم اين بوده که در پيش آمد مشکلات و تعارضات فرهنگي، وزارت ارشاد به يک‌طرف ميل کرده و طبيعي است که در اين شرايط، برخوردهايي ايجاد مي‌شود.گاه افراد ارزشي به تمام معنا نيز وزارت ارشاد را برعهده گرفته‌اند, منشأ ايجاد مشکل اين است که در برخورد با تعارضات فرهنگي و فکري و جرياناتي که در کشور وجود دارد، وزارت ارشاد يک طرف را گرفته است در حالي که بايد دعوا را حل کند يا بين اين دو‌، داوري کند.

- پاسخ سيد احمد علم الهدي, نماينده ولي فقيه به وزير ارشاد مبني بر مذاکره و گفت‌وگو خارج از فضاي رسانه‌اي:

امروز دشمن فرهنگ را ابزار براندازي نظام قرار داده است، تاکنون نيز اينگونه بوده و در زمان آقاي جنتي و آقاي حسيني نيز گفت‌وگوهايي انجام شده است؛ در واقع ما مطلقاً هيچ طلبي از وزارت ارشاد يا هر وزارتخانه ديگري نداريم بلکه بحث ما اين است, هر عملي که مي‌خواهيد انجام دهيد با فتواهاي مقام معظم رهبري تطبيق دهيد.

نمي‌گويم که هر چه نظر بنده است عمل کنيد بلکه حرفم اين است که برخي رسانه‌ها صحبت‌ها را از وسط مي‌زنند و کامل منتشر نمي‌کنند بنابراين جريان اطلاعاتي شما اين رسانه‌ها نباشد.

گاهي فضاسازي مي‌شود, تمام خطبه‌ها و سخنراني‌هاي بنده به‌طور کامل روي سايت موجود است و به اين پايگاه بايد مراجعه شود. در چند روز گذشته آقاي کواکبيان در مناظره با آقاي شريعتمداري گفت فلاني گفته همه مجلس فتنه است، در حالي که بنده گفتم در مجلس فتنه است و آيا اين دو يکي است.

- پاسخ سيد احمد علم الهدي به وزير ارشاد مبني بر اينکه سخت‌گيري بيش از حد سبب حل مسئله نمي‌شود:

اينها سخت‌گيري نيست چرا که بيش از 20 آموزشگاه موسيقي در مشهد مجوز دارند و هيچکس مخالف نيست بلکه مسئله مربوط به فحشا است. در مسئله کنسرت حواشي آن مطرح است و من از شما مي‌پرسم آيا مي‌پسنديد اين موارد نظير برخي عکس‌هاي گرفته شده در حريم امام رضا(ع) انجام شود؟




منبع:irna.ir



ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

فرزاد حسني، نيما شاهرخ شاهي، متين ستوده در اکران رالي ايراني 2

انتقاد صريح رضا کيانيان از زيرآب زني ها در جشنواره جهاني فجر 98

فيلمي که داريوش فرهنگ به همسر اولش، سوسن تسليمي تقديم کرد

پوريا پورسرخ، مهراوه شريفي نيا، شبنم قليخاني در جشنواره فجر

چهره خاص هديه تهراني روي پوستر بين المللي فيلم + عکس

فروش آلبوم شجريان به نفع سيل زدگان + عکس و آدرس مراسم امضا

روز چهارم جشنواره و استقبال پرشور مردم از نيکي کريمي! + عکس

شوخي پيمان قاسم خاني با ليگ 2 در جشنواره فيلم فجر

ژست خودماني مهران مديري و پيمان قاسم خاني + عکس

تصوير پارسا پيروزفر و باران کوثري در پوستر بي حسي موضعي + عکس

زيبا کرمعلي، الميرا دهقاني، فرشته حسيني و... در جشنواره فجر

منير فرمانفرماييان درگذشت

چهره جديد و متفاوت پارسا پيروزفر در جشنواره جهاني فجر

علي مصفا روي پوستر انگليسي فيلم سروش صحت + عکس

اميليا کلارک، دواين جانسون/ هنرمندان در بين 100 چهره تاثيرگذار 2019 + عکس

ريحانه پارسا، نويد محمدزاده، رضا داودنژاد و همسرش در جشنواره فجر

ماجراي شهاب حسيني و فيلم اولي هاي مهجور در جشنواره جهاني فجر

ديدگاه عباس کيارستمي درباره فيلمسازي درباره زندانيان

مهتاب کرامتي، فاطمه معتمد آريا و مريم معصومي در روز سوم جشنواره

رونمايي از پوستر «مصائب شيرين 2» فيلم خانوادگي داوودنژاد

عکس ترسناک شهاب حسيني روي پوستر يک فيلم

سوء استفاده دوباره ترامپ از سريال «بازي تاج و تخت»! + عکس

فيلم هاي جشنواره کن 2019 اعلام شد

مهناز افشار بر روي پوستر فيلم کارگردان ژاپني + عکس

ترلان پروانه، نگار جواهريان و بازيگران ديگر در جشنواره جهاني فجر

نويد محمدزاده پاي چوبه دار روي پوستر خارجي فيلم + عکس

اکران 2.5 ميليارد توماني «غلامرضا تختي» ويژه سيل زدگان + عکس

افتتاحيه سي و هفتمين جشنواره جهاني فيلم فجر با کنايه به حاتمي کيا + عکس

تگزاس 2 با چه شرطي جايگزين فيلم توقيفي رحمان 1400 شد؟

نامگذاري خياباني به نام محمدرضا شجريان در تهران + عکس

نويد محمدزاده پس از يک سال نظرش را عوض کرد!

مريم اميرجلالي: عطاران تلفنم را جواب نمي دهد! + عکس

تصوير جالب از ستاره درگذشته بر روي پوستر جشنواره کن 2019 + عکس

هزينه جشنواره فجر 6.3 ميليارد تومان! +عکس

معرفي 6 نفر از مهمانان ويژه جشنواره جهاني فجر

داوران جشنواره جهاني فيلم فجر معرفي شدند + عکس

نارضايتي خالق بازي تاج و تخت Game of Thrones از پايان سريال

احمد اقتداري درگذشت + عکس وصيت نامه

براي سينماي ايران که فقط 15 بازيگر آقا و خانم دارد، متاسفم!

تاثير قيمت دلار بر زندگي سوپراستارهاي سينماي ايران!!

ستاره فيلم‌هاي «اينگمار برگمن» در 83 سالگي درگذشت

سازندگان GOT همزمان با پخش قسمت آخر به مکان نامعلوم مي روند!!

توقف اکران فيلم «رحمان 1400» به دليل تخلف در نمايش

امين حيايي، مهتاب کرامتي و ... در حال جمع آوري کمک هاي مردمي به سيل زدگان + عکس

جزئيات کنسرت خيريه شهرام ناظري براي سيل زدگان

معرفي چهار فيلم بخش جام جهان نما جشنواره‌ جهاني فجر

اين نقش انگ الناز شاکردوست بود!! + عکس

نقاشي اي که 30 سال پيش جمشيد مشايخي با عشق از چهره همسرش کشيد + عکس

جديدترين عکس ها از «ترميناتور» منتشر شد + عکس

مرگ بازيگر بريتانيايي حين اجرا روي صحنه!