چپ شدن ماشين رامبد جوان سوژه فضاي مجازي شد! عکس
اخبار فرهنگي و هنري
بزرگنمايي:
چه خبر - ماجراي چپ شدن ماشين رامبد جوان
انتشار ويدئويي کوتاه از رامبد جوان در شبکههاي اجتماعي، خوراکي جديد را به دست منتشرکنندگان اخبار نادرست در فضاي مجازي داد.
شامگاه گذشته شبکههاي اجتماعي پر شد از خبري مبني بر چپ شدن ماشين رامبد جوان که ويدئويي را هم به همراه داشت.
هر چند تماشاي با دقت اين ويدئوي کوتاه از همان ابتدا نمايشي بودن آن را ثابت ميکند، اما براي مخاطبي که در بدو امر با خبري مبني بر چپ شدن مجري شناختهشده يک برنامه تلويزيوني مواجه ميشود و از سواد رسانهاي کافي هم برخوردار نيست، اين اعلام آنهم بدون هيچ توضيحي، ميتواند به اندازهي کافي شوکهکننده باشد.
اما واقعيت اين ويدئو اين است که رامبد جوان مدتي است برنامهي اينترنتي «جوانزي» را در فضاي مجازي راهاندازي کرده است و در حال ساخت آيتمهاي اين برنامه است. اين برنامه هنوز پخش نشده است؛ بنابراين آنچه به عنوان خبر چپ شدن ماشين اين مجري بازيگر منتشر شده، در حقيقت بخشهايي از اين برنامه است که وي را همراه ارشا اقدسي، بدلکار نشان ميدهد.
لحظه چپ شدن ماشين رامبد جوان و ارشا اقدسي
پخش عکسها و خبرهاي نادرست دربارهي چهرهها به امري روتين در فضاي مجازي کشورمان بدل شده است. انتشار خبر «ماشين رامبد جوان چپ شد» هم جزو همين دست از اخبار است که ذهن مخاطب را به آساني تحت تاثير اشتباهات عامدانه يا سهوي توليدکنندگان خبر قرار ميدهد. اما چه کسي ميتواند به مخاطب اخبار شبکههاي اجتماعي تضمين بدهد که اطلاعات اين شبکهها صحيح، موثق و قابل اعتماد هستند؟
اگرچه حضور شبکههاي اجتماعي باعث تسريع در امر اطلاعرساني شده است اما از آنجا که در آنها دروازهباني خبر صورت نميگيرد، با حجم زيادي از اخباري مواجهيم که متأسفانه دروغ و شايعه هستند. به همين خاطر مخاطبان اين رسانههاي اجتماعي يا دچار فريبخوردگي ميشوند و يا ناخواسته خودشان هم از طريق بازنشر اخبار به جريان شايعهپراکني کمک ميکنند.
بسياري از اساتيد ارتباطات بالا بردن سواد رسانهاي مخاطب را راهکاري براي حل اين مشکل ميدانند و معتقدند: هر چقدر بتوانيم توانايي مخاطب را در تشخيص اخبار درست افزايش بدهيم، بهتر به وظيفهمان عمل کردهايم.
گروه فرهنگ و هنر
منبع: isna.ir
-
سه شنبه ۱۴ دي ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۰:۵۹ AM
-
۴۰۴ بازدید
-
-
چه خبر