آخرین اخبار

دانشمندان به کشف اکسير جواني نزديک شدند چه خبر ... ؟

دانشمندان به کشف اکسير جواني نزديک شدند

بزرگنمايي:

چه خبر - جلوگيري از پير شدن انسان

محققان به تازگي دريافته اند که مي توان از طريق جدا سازي و حذف کردن سلول هاي پير در بدن يک موش پير تاثيرات مثبتي را بر روي بدن او گذاشت که باعث خواهند شد جانور بتواند طول عمر بيشتري داشته باشد،سلول هاي پير در بدن موش نمي توانند مانند سلول هاي جوان به تکثير خود بپردازند و روند پير شدن موش باعث انباشتگي توده اي اين سلول هاي پير مي شود و با توجه به شباهت زيادي که بدن انسان با فيزيولوژي بدن موش دارد محققان اميدوارند تا بتوان از طريق اين يافته جديد به جوان ماندن بدن انسان کمک کنند.

محققان يک قدم ديگر به يافتن اکسير جواني در انسان نزديک شده اند،پيش از اين دارويي ساخته شده بود که با به کار گيري آن در موش هاي پير اين جانوران سال خورده مي توانستند سريع تر بدوند،مدت بيشتري زندگي کنند و حتي مطالعات بر روي آن ها نشان داده بود که پس از مدتي مو هاي اين جانوران نيز که در اثر پيري ريخته بود دوباره دچار رويش شده بود.

براي دست يافتن به اين امر محققان معتقدند که بايد سلول هاي پيري که در بافت پوست جانور بر روي هم انباشته مي شوند را جدا کرده و از بدن آن بيرون آورد و اين مطلب از آنجايي جالب مي شود که اين سلول هاي پير انباشته شده بر روي هم در بدن انسان هم وجود دارند،انباشتگي اين سلول ها بر روي هم از تکثير سلولي بافت هاي مجاور نيز جلوگيري کرده و باعث ساز و کاري مي شود که از آن به عنوان پيري ياد مي کنيم.

هنوز تا توليد نهايي دارويي که بتوان از آن به عنوان اکسير جواني ياد کرد مدت زيادي زمان باقي مانده است و دليل اين امر نيز اين است که محققان هنوز نمي دانند که استفاده از دارو هاي توليد شده براي موش ها بر روي انسان هاي پير چه عوارض جانبي اي را مي تواند در پي داشته باشد.
در چند سال اخير مطالعات زيادي بر روي تاثير حذف سلول هاي پير بر روي روند جوان سازي بدن انجام گرفته است و اعتقاد دانشمندان تا اينجاي کار بر اين است که ترشح پروتئيني اين سلول هاي پير مي تواند بر روي سلول هاي موجود در بافت مجاور نيز تاثيرات سوئي داشته باشد که مهم ترين نمود اين تاثير سوء پير شدن بافت هاي مجاور سلول هاي پير و نيز جلوگيري از رشد و تکثير آن هاست.

محققان کلينيک مايو واقع در ايالت مينه سوتا کشور آمريکا به تازگي در يافته اند که با جدا سازي و حذف سلول هاي مذکور عمر جانور خزنده مي تواند افزايشي 25 درصدي را نشان دهد.

نکته قابل توجه در روند اين آزمايشات اين است که با وجود اينکه ثابت شده که با استفاده از داروي هايي خاص مي توان روند پير شدن جانور را کند کرد هنوز مشخص نيست که آيا مصرف اين دارو ها مي تواند به جلوگيري از بروز بيماري هاي مرتبط با پيري منجر شود و يا خير و به همين دليل دکتر پيتر دکيزر مي گويد که هنوز مطالعات بيشتري براي رسيدن به يک داروي قطعي مورد نياز است،وي در مقاله اخيري که در نشريه journal trends در باره داروي هاي سلولي منتشر کرده است مي گويد:اگر بدن پير انسان را به يک خودروي از رده خارج و قديمي تشابه کنيم بايد بگويم که براي اينکه بتوانيم چند سال ديگر از اين خودروي از کار افتاده استفاده کنيم لازم است تا به جاي حذف قطعات از کار افتاده آنها را با قطعات جديد تعويض نماييم و به همين ترتيب حذف سلول هاي پير در بدن به تنهايي نمي تواند ساز و کار مناسبي براي کند سازي روند پير شدن باشد.

جلوگيري از پير شدن در بدن انسان علاوه بر جدا سازي و حذف سلول هاي پير نيازمند اين است که ما بتوانيم سلول هاي ديگر بدن را به رشد و نمو تحريک کنيم،دانشمندان معتقدند که به اين منظور مي توان از فعال سازي سلول هاي بنيادين موجود در نواحي بافت هاي پير شده استفاده کرد.

در واقع استفاده از سلول هاي بنيادين به منظور جايگزين کردن اين سلول هاي پير و از کار افتاده مي تواند به عنوان درماني مکمل براي متد فعلي که از شناسايي و حذف سلول هاي پير استفاده مي کند باشد و تاثير گذاري و نتيجه گيري از درمان را به طور چشمگيري افزايش خواهد داد.

نکته قابل توجه ديگري که در اين بحث بايد به آن اشاره نمود اين است که با وجود همه پيشرفت هايي که در اين مطالعات حاصل شده است در توليد دارو هاي آزمايشي براي کند سازي پير شدن بدن انسان تا به اين لحظه محققان موفق نشده اند تا دارويي را بدون عوارض جانبي خطرناک توليد کنند.
يکي از مشکلات اساسي پيش روي اين تحقيقات اين است که به عقيده دکتر دکيزر سلول هاي پير موجود در بدن نقش غير قابل چشم پوشي اي را در درمان و بازسازي بافت هاي آسيب ديده مجاور خود بازي مي کنند و حذف آنها مي تواند به افزايش احتمال عفونت در بافت هاي آسيب ديده مجاور منجر گردد.

وي در اين باره مي گويد:هم اکنون تحقيقات متععد و گسترده اي در سرتاسر جهان به منظور يافتن دارو هايي براي کند کردن و حتي جلوگيري از روند پير شدن بدن در جريان است و يافته اخير ما تنها يکي از آن هاست،پس همه را به صبر دعوت مي کنم تا در طول زمان بتوانيم دارويي قطعي را به اين منظور توليد کنيم.
با توجه به نظرات دکتر دکيزر و نتيجه ديگر تحقيقات انجام شده در اين حوزه دانشمندان اميد زيادي در اين باره دارند و کارشناسان پيش بيني کرده اند که در آينده نزديک علم پزشکي بالاخره موفق شود تا به توليد ترکيب مناسب دارويي به منظور جلوگيري از پير شدن انسان دست پيدا کند.

منبع: click.ir