بزرگنمايي:
چه خبر - دلايل موفقيت برند رولکس
نوآوري، خلاقيت، کيفيت بالاي محصولات، همگام شدن با تکنولوژيهاي جديد جهاني، يافتن مخاطبان جديد و ... از جمله راهکارهايي هستند که برند با سابقهاي مانند رولکس آنها را در برنامههاي بازاريابي خود قرار داده است تا بتواند مانند قرن گذشته، در قرن حاضر نيز پادشاه بلامنازع صنعت ساعتسازي در سطح جهان به شمار رود.
شايد بتوان گفت برند رولکس از جمله مهمترين برندهايي باشد که با يادآوري ساعت مچي در ذهن بسياري از مردم جهان، خاطر نشان شود. بر اين اساس بايد گفت اين نام تجاري در ذهن بسياري از مردم جهان ريشه دوانده است و به عنوان يک برند لوکس شناخته ميشود، حتي افرادي که توانايي خريد اين ساعت را نيز نداشته باشند، با نام و هويت آن کمابيش آشنا هستند، بنابراين در اين گزارش تلاش ميکنيم تا رمز موفقيت برند صد و چند ساله رولکس را براي تبديل شدن به نامي جهاني بررسي کرده و ابزارهاي تبليغاتي اين برند را به عنوان يکي از مطرحترين برندهاي ساعت مچي تبيين کنيم.
اين کمپاني که در سال 1905 تأسيس شده، توانسته در اين دوره صد ساله به موفقيت چشمگيري در زمينه توليد ساعت دست پيدا کند؛ برندي که در کنار نام خود مفاهيمي مانند ثروت، موفقيت و نفوذ را به ذهن متبادر ميکند.
چگونه يک نام تجاري صد و اند ساله در عصر ديجيتال نيز رونق مييابد؟
هنگامي که يک برند هويت خود را در طي زماني طولاتي تثبيت کرده باشد، يافتن مخاطبان جوان براي برند مذکور از جمله دغدغههاي اصلي بازاريابان خواهد بود، چراکه اين برند هويت خود را ميان نسل گذشته به دست آورده است و احياي اين هويت در بين نسل جديد نياز به استراتژيهاي خاص دارد، به همين منظور گروهها و کمپينهاي بازاريابي رولکس نيز برقراري ارتباط با نسل جوان را سرلوحه برنامههاي تبليغاتي خود قرار دادند؛ به اين معنا که اگرچه در گذشته تبليغات چاپي و بعد نيز تلويزيوني بهترين ابزارهاي بازاريابي براي برند رولکس به شمار ميرفتند و اين برند از طريق آنها توانسته بود مخاطبان وفادار به خود را بيابد، اما در دنياي امروز که فضاي ديجيتال در زندگي مردم نفوذ زيادي يافته است، حضور در رسانههاي اجتماعي و فعاليت مستمر در فضاي ديجيتال از جمله راهکارهاي اصلي برند رولکس در جذب مخاطبان جوانتر بوده است. چراکه مخاطبان گذشته برند رولکس، در گروههاي سني بالا قرار گرفتند و بر اين اساس يافتن مخاطب جوان يکي از مهمترين دغدغههاي کنوني برنامههاي تبليغاتي اين شرکت محسوب ميشود.
تربيت نسلهاي مصرفکننده
تربيت يک نسل مصرفکننده و ايجاد حس وفاداري در آنها، از جمله اهداف اساسي برند رولکس محسوب ميشود که به خوبي توانسته است در صد ساله گذشته آن را به انجام برساند و هماکنون نيز در آغاز قرن بيست و يکم به دنبال ايجاد يک نسل مصرفکننده ديگر است که با توجه به عصر ديجيتال، راهکارهاي خاص خود را ميطلبد، بنابراين ميتوان اميدوار بود که برند رولکس بتواند هويت تجاري خود را بين مخاطبان ديجيتالي خود نيز به تثبيت برساند. در همين راستا، حضور فعال اين برند در صفحات مجازي مانند فيسبوک، يوتيوب، توئيتر و ... نشاندهنده اهميتي است که اين برند به تربيت نسلهاي مصرفکننده در برنامههاي بازاريابي خود ميدهد.
وفاداري مشتري در گرو ارائه کيفيت بالا
ساعتهاي مچي رولکس بيش از هر چيزي منحصربهفرد هستند و طراحي خاص خود را دارند، ضمن اينکه استفاده از فناوريهاي جديد نيز از ديگر خصايص عمده اين برند محسوب ميشود، ميتوان گفت برند رولکس مشتريان خاص خود را دارد و به همين دليل نيز در طراحي و ارائه محصولات خود به شدت سختگير بوده و کيفيت بالاي محصول را در دستورالعمل توليدات خود قرار داده است، به همين علت نيز اين برند توانسته است مشتريان خاص و در عين حال وفاداري را پيدا کند که تنها برند مورد نظر آنها براي ساعت مچي، نام لاکچري رولکس است. رسيدن به چنين مرحلهاي که وفاداري مشتري نام دارد، در گرو ارائه محصولات بيعيب و نقص و باکيفيت در دورهاي طولاني است که باعث جلب اعتماد مشتريان شده و يک نام تجاري را در ذهن آنها حک ميکند.
برندي با يک سده نوآوري
برند رولکس اولين نمونههاي ساعتهاي ضد آب را توليد کرده است و بر اين اساس ميتوان گفت که نوآوري مذکور، در انحصار اين برند قرار دارد. ارائه محصولات با کيفيت که مطابق با فناوريهاي روز دنيا انجام ميشوند، روندي است که نام تجاري رولکس براي نوآوريهاي بيشتر خود در پي گرفته است و در اين ميان، خصوصا در زمينه ساعتهاي ضد آب به طور خاص نوآوريهاي قابل توجهي را انجام داده است.
بنابراين بايد گفت که يکي از استراتژيهاي مهم برند رولکس که آن را در بين مرم جهان به يک نام تجاري قابل اعتماد تبديل کرده است، نوآوريهاي قابل توجهي است که در زمينه توليد محصولات خود ارائه ميدهد. جالب است بدانيد که اولين تبليغ ساعتهاي ضد آب رولکس در سال 1927 توسط نخستين زن شناگر انگليسي به نام مرسدس گليتز صورت گرفت که اين ساعت را در طول شنا دور گردن خود انداخته بود و بعد از شنا نيز با همين وضعيت عکسي از او گرفته شد و در صفحه اول روزنامههاي آن زمان به چاپ رسيد. اين نوآوري خاص که آغاز تبليغات آن در سال 1927 بود، کماکان در برنامه تبليغاتي برند رولکس قرار داشته و امروزه غواصان و شناگران ماهر دنياي ورزش، از جمله ابزارهاي تبليغاتي آن به شمار ميروند.
مشترياني که ابزار تبليغاتي نيز هستند
رولکس برندي است که در کنار نامهاي خاصي معنا پيدا ميکند، کمپينهاي تبليغاتي اين برند به خوبي از اين موضوع آگاه بوده و همين امر را به يکي از ابزارهاي مهم بازاريابي خود تبديل کردهاند. به عنوان مثال، در يکي از تبليغات اين برند، عکسهاي افراد مشهوري را ميبينيم که ساعتهاي مچي رولکس در دست آنها خودنمايي ميکند.
مرلين مونرو، مارلون براندو، رابرت دنيرو و ... چهرههاي مشهوري هستند که مطمئنا تأثير زيادي بر مخاطبان خواهند گذاشت و بر همين اساس نيز ميتوان گفت که بسياري از مشتريان برند رولکس، به عنوان ابزارهاي تبليغاتي اين برند نيز محسوب ميشوند. ضمن اينکه امروزه بسياري از چهرهاي سرشناس ورزش و سينما نيز، معرِّف ساعتهاي اين برند هستند و به طور خاص در کمپينهاي ويدئويي و ديجيتال اين برند حضور فعال دارند.
گروه سبک زندگي سيمرغ
منبع : shanbemag.ir