بزرگنمايي:
چه خبر - خبرگزاري مهر: گمرک ايران از الکترونيکيشدن رسيدگي به شکايات در سامانه جامع امور گمرکي خبر داد. دفتر بازرسي و رسيدگي به شکايات گمرک اعلام کرده است که فرآيند رسيدگي به شکايات و اعتراضات ذينفعان در سامانه جامع امور گمرکي با طراحي سامانه پيشخوان خدمات الکترونيک گمرک، از اين پس به صورت الکترونيکي انجام ميشود.
گمرک ايران با راهاندازي و استقرار سامانه جامع امور گمرکي و پنجره واحد تجارت فرامرزي و تغيير شيوه عمليات گمرکي از روش دستي به ديجيتالي در رويههاي مختلف از جمله واردات، صادرات و ترانزيت و تبادل الکترونيکي دادهها با سازمانهاي صادرکننده مجوزهاي قانوني موجبات افزايش شفافيت در مراحل ترخيص کالا، کاهش ايستگاههاي کاري، زمان و هزينه ترخيص کالا و تسهيل و تسريع در تجارت خارجي را فراهم کرده است.
اجراي طرح کارشناسي متمرکز با هدف استفاده کامل از ظرفيت نيروي کارشناسي تمامي گمرکات کشور نيز از ديگر اقدامات اين سازمان است. به منظور کنترل و رصد تمامي فرآيندهاي الکترونيکي تشريفات گمرکي صاحبان کالا يا نمايندگان قانوني آنها، سامانه پيشخوان خدمات الکترونيک گمرک طراحي و راهاندازي شده که صاحبان کالا ميتوانند در هر مرحله از عمليات گمرکي، از طريق آدرس اينترنتي club.irica.co نسبت به ثبت اعتراضات و شکايات خود در ارتباط با نحوه ارائه خدمات اقدام کنند تا مورد رسيدگي لازم قرار گيرد.
جهت ثبت اعتراض يا شکايت، کاربر ابتدا بايد نسبت به ثبتنام در سايت اينترنتي مذکور اقدام کرده و به بخش کاربري خود وارد شود. پس از تکميل اطلاعات هويتي، ثبتنام کاربر انجام شده و با ورود به بخش کاربري، افراد ميتوانند در بخش اظهارنامه، عمليات ثبت شکايت را انجام دهند که امکان ثبت شکايت از طريق شماره سريال اظهارنامه يا با انتخاب نام گمرک وجود دارد.
بر اساس قوانين موجود، اختلاف زمان ثبت شکايت با زمان ثبت کوتاژ نبايد کمتر از 72 ساعت باشد و مرحله فعال اظهارنامه در سالن ارزيابي بايد مرحله "کارشناس سالن" باشد، همچنين اظهارنامه نبايد ابطال شده باشد و لازم به ذکر است که امکان ثبت دوباره يک سريال وجود ندارد.
شکاياتي که از زمان اعلام آنها بيش از 24 ساعت ميگذرد و به نتيجه نرسيده است، در کارتابل بازرس ويژه قرار ميگيرند که توسط ستاد پيگيري شوند.
منبع: مهر