آخرین اخبار

کلينيک‌‌ سلامت‌ جنسي هم داريم؟ سلامت زناشويي

کلينيک‌‌ سلامت‌ جنسي هم داريم؟

  بزرگنمايي:

شايع‌ترين مشکل جنسي در مردان مراجعه‌کننده بالاي 40 سال به کلينيک سلامت جنسي، نداشتن توانايي در نعوظ و اشکالات انزالي در سنين زير 40 سال است.

کلينيک‌‌ سلامت‌ جنسي و درمان مشکلات جنسي

گاهي نمي‌دانيد مشکلات‌تان را با چه کسي مطرح کنيد. همسرتان ترجيح مي‌دهد زمين دهان باز کند و او را ببلعد، اما حرفي از مشکل جنسي‌اش نزند. مدتي است ازدواج کرده‌ايد، اما احساس مي‌کنيد همسرتان از اختلالي رنج مي‌برد و نمي‌تواند در روابط جنسي رضايت شما را جلب کند. امروز تصميم گرفته‌ايد به توصيه پزشک زنان به يک کلينيک جنسي مراجعه کنيد.

دکتر بهزاد قرباني، روانپزشک مي‌گويد: بيشتر مردم بدون آموزش ازدواج مي‌کنند و در زمينه مسائل جنسي در دوران تحصيل آموزشي صورت نمي‌گيرد. عموما اطلاعات درباره اين مسائل سينه به سينه انتقال پيدا مي‌کند. در مواردي فرد با بروز اختلال حتي نمي‌داند به چه متخصصي مراجعه کند حتي در دوسوم موارد، مشکل رواني نيز همراه با مشکلات جنسي ديده مي‌شود.‌

مدير مرکز درمان ابن‌سينا در اين باره مي‌افزايد: آموزش‌هاي اوليه باعث پيشگيري شده و نياز به خدمات را کاهش مي‌دهد. يک بخش از ناباروري‌ها به دليل نداشتن آگاهي از مسائل جنسي است. برخي مراجعان حتي نمي‌دانند بهترين زمان براي بارداري اواسط سيکل قاعدگي است. به بيان ديگر اغلب افراد بدون برنامه‌ريزي و تصادفي بچه‌دار مي‌شوند.‌ بسياري از مشکلات افراد در سنين بالاتر ناشي از باورهاي آنها در کودکي است. يکي از نيازهاي امروز، تدوين کتب درسي در اين خصوص است؛ چراکه والدين نمي‌دانند به سوالات متعدد کودکان چگونه پاسخ دهند. به اعتقاد دکتر قرباني بهتر است اين آموزش‌ها از سنين پايين‌تر شروع شود، چراکه در دوران دانشگاه زمان زيادي را از دست داده‌ايم.

رفع اختلالات جنسي با درمان روانپزشکي

اضطراب، افسردگي و وسواس سه اختلال شايعي هستند که باعث اختلال عملکرد جنسي مي‌شود. به بيان ديگر، در دوسوم موارد مشکل رواني زمينه بروز اختلال جنسي را فراهم مي‌کند.‌ اين روانپزشک با اشاره به مطالب فوق مي‌گويد: بخشي از فعاليت اين کلينيک‌ها، درمان مردان مضطرب است؛ يعني در افرادي که روابط جنسي‌شان به دليل اضطراب بخصوص اوايل ازدواج مختل شده است. اين امر مانع برقراري رابطه جنسي شده و يکي از دلايل ازدواج‌هاي وصال نيافته است. اين ازدواج‌ها معمولا در زوج‌هايي ديده مي‌شود که بعد از ازدواج نزديکي نداشته‌اند. دکتر قرباني تاکيد مي‌کند: بروز اشکال در عملکرد جنسي بواسطه مسائل رواني ميان جوانان شايع‌تر است. اين اختلال باعث افسردگي مي‌شود و مشکلات جسمي را تشديد مي‌کند؛ بنابراين تشخيص علت اوليه در درمان بسيار موثر است. حتي مرداني که اختلالات نعوظ دارند هم نمي‌توانند با همسرشان نزديکي کنند. اين افراد معمولا به دليل ناباروري به کلينيک‌ها مراجعه مي‌کنند و در اغلب موارد با درمان روانپزشکي، مشکل‌شان رفع مي‌شود.

پيشگويي‌کننده بيماري‌هاي قلبي و مغزي

اشکال عملکرد جنسي به دوشکل ارگانيک (جسمي) و رواني است که در اشکالات جسمي، اختلال در سيستم عصبي، عروقي و هورموني است. به گفته دکتر سعيد آراسته، متخصص اورولوژي، بيماري‌هاي شرياني در اعضاي مختلف بدن باعث ايجاد عوارضي مي‌شوند. چهار عضوي که بيش از بقيه اعضا به بيماري‌هاي شرياني حساس هستند شامل قلب، مغز، اندام‌هاي محيطي (بخصوص پاها) و آلت تناسلي مي‌شود.

مسئول کلينيک سلامت جنسي ابن سينا مي‌افزايد: معمولا در سابقه افراد مبتلا به مشکلات قلبي، اختلال عملکرد جنسي وجود داشته است. در مبتلايان به اين اختلال، احتمال سکته قلبي دو برابر ساير افراد است. به نوعي بروز اين اشکال، پيشگويي‌کننده بيماري‌هاي عروق قلبي و مغزي است. بي‌شک مراجعه به کلينيک سلامت جنسي با بررسي و چکاپ فرد از حيث مشکلات قلبي ـ عروقي نيز همراه است.

دليل مراجعه به کلينيک ناباروري؟

اين عضو هيأت علمي مرکز فوق‌تخصصي ناباروري ابن سينا در پاسخ به اين پرسش که معمولا افراد با چه مشکلاتي به کلينيک سلامت جنسي مراجعه مي‌کنند، مي‌گويد: مراجعان با مشکلاتي از قبيل اختلال در عملکرد جنسي و گاهي اوقات به علت ناباروري مراجعه مي‌کنند. شايع‌ترين مشکل در مردان مراجعه‌کننده بالاي 40 سال، نداشتن توانايي در نعوظ و اشکالات انزالي در سنين زير 40 سال است. اغلب افراد صحبت درباره اين موضوع برايشان سخت و خجالت‌آور است.

دکتر آراسته نيز درباره اين‌که اين کلينيک‌ها چه کمکي به فرد مي‌کند، مي‌گويد: اولين گام درمان اين است که فرد مشکل خود را قبول کند. اين امر کمک مي‌کند در مراحل درمان، انگيزه کافي وجود داشته باشد. اگر درمان بموقع صورت نگيرد، مشکلات تشديد مي‌شود. بعد از فاصله عاطفي بين زن و شوهر که افراد هيچ گونه وابستگي ندارند، مشکل عميق‌تر مي‌شود. اين فاصله اجازه نمي‌دهد رابطه جنسي مطلوبي صورت گيرد. در بسياري از موارد زوجين نمي‌توانند درباره اين مسائل حتي با يکديگر صحبت کنند اما با مراجعه به کلينيک‌هاي چند تخصصي سلامت جنسي، عمده مشکلاتشان حل مي‌شود. وي تاکيد مي‌کند: در حال حاضر نداشتن آگاهي از مسائل جنسي در جوامع بزرگ شهري ديده مي‌شود و در شهرهاي کوچک قطعا بيشتر است. يکي از مزاياي اين کلينيک‌ها ارائه درمان جامع با حضور يک تيم درمان است. در واقع، بيمار با مراجعه به اين کلينيک‌ها بلاتکليف نمي‌شود.

گردآوري : گروه سلامت سيمرغ

منبع : jamejamonline.ir



ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

با اين نکات در هر رابطه جنسي، ارگاسم را تجربه کنيد

دانستنيهاي کليتوريس و نقش کليتوريس در ارگاسم خانم ها

واکسن زگيل تناسلي براي چه کساني مناسب است؟

زمان طبيعي براي انزال چند دقيقه است؟

9 نكته درباره آمپول ضد بارداري

9 جراحت شايع در رابط جنسي و روش پيشگيري از آن ها

علت افزايش ميل جنسي در دوره قاعدگي چيست

آيا رابطه جنسي باعث گشاد شدن واژن مي شود؟

2 تمرين براي درمان انزال زودرس

همه آنچه بايد درباره وياگرا بدانيد

3 جمله اي که زندگي جنسي شما را گرم تر مي کند

9 اتفاقي که با ترک رابطه جنسي در بدنتان مي افتد

مهم ترين دلايل کاهش ميل جنسي مردان

آيا خونريزي بعد از رابطه مقعدي طبيعي است؟

رابطه جنسي در بارداري براي چه افرادي مجاز است

چرا مردان علاقه اي به استفاده از کاندوم ندارند

به تاخير انداختن انزال مردان با 8 روش موثر

پرسش و پاسخ هاي محرمانه درباره ايدز

اشتباهات رژيم غذايي که ميل جنسيتان را نابود مي کند

چرا خانم ها هنگام رابطه جنسي دوست دارند چراغ خاموش باشد

اگر همسرتان در زمان رابطه جنسي درد دارد بايد چکار کنيد

زنان بايد به ارگاسم رسيدن را ياد بگيرند

آيا ميل به رابطه جنسي بعد از 65 سالگي همچنان ادامه دارد؟

افسردگي بعد از رابطه جنسي چرا ايجاد مي شود؟

اقدامات لازم در صورت مواجه با ويروس ايدز

کلاميديا

نکاتي براي تجربه ارگاسم پشت سر هم براي مردان

10 عامل خاموش کننده نابهنگام ميل جنسي زوجين

6 اتفاقي که بعد از رابطه جنسي در بدن رخ مي دهد

درمان دارويي بلوغ زودرس

رابطه جنسي بعد از بچه دار شدن چگونه خواهد بود؟

6 دليل اصلي ترک رابطه جنسي توسط زوجين و درمان آن

رابطه جنسي بدون ارگاسم يا کارزا karezza چيست؟

با وجود عفونت مخمري واژن مي توان رابطه جنسي داشت؟

چگونگي آموزش مسائل جنسي به فرزندان

هر چيزي درباره زنان و رابطه جنسي مي دانيد اشتباه است

علايم تبخال تناسلي در زنان که نبايد ناديده بگيريد

رابطه جنسي زوجين در چه شرايطي براي سلامتيشان مضر است

خطرات جدي رابطه مقعدي که نبايد ناديده بگيريد

عمر اسپرم در هواي آزاد + باورهاي نادرست در مورد اسپرم ها

درد و گرفتگي واژن زنان چه دلايلي دارد؟

رابطه جنسي به چه شرطي باعث سلامت مي شود؟

بلوغ زودرس در دختران چه دليلي دارد؟

کاندوم چيست؟ + علت حساسيت به کاندوم را بدانيد

نعوظ طولاني در مردان با 7 روش موثر

بهترين موقعيت هاي جنسي براي شرايط گوناگون (لذت، بارداري و ...)

بهبود رابطه جنسي با تحريک حسي

سرد مزاجي همسرتان را با اين کارهاي روزانه از بين ببريد

سردرد جنسي چيست؟ + علت سردرد بعد از ارگاسم و درمان آن

رابطه جنسي بعد از سقط جنين در چه صورت مجاز است