آخرین اخبار

750 هزار بيمار «اسکيزوفرني» در کشور، شوخي نيست! اجتماعي

750 هزار بيمار «اسکيزوفرني» در کشور، شوخي نيست!

  بزرگنمايي:

چه خبر - وجود 750 هزار بيمار «اسکيزوفرني» در کشورخبرگزاري ايسنا: رييس انجمن حمايت از بيماران اسکيزوفرنيا ضمن تشريح سه مشکل اساسي بيماران مبتلا به اين بيماري، گفت: با توجه به جمعيت و بر اساس آمار شيوع اين بيماري، بايد 750 هزار بيمار اسکيزوفرني در کشور داشته باشيم.

طيبه دهباشي درباره آمار مبتلايان به اسکيزوفرني در کشور، گفت: آمار دقيقي از تعداد اين بيماران در دست نداريم؛ علت اين موضوع هم عدم آگاهي افراد جامعه و انگ زدن به اين بيماران است. بر همين اساس بيماران اعصاب و روان به مراکز درمان مراجعه نمي‌کنند.

وي با بيان اينکه به طور معمول، با توجه به جمعيت و بر اساس آمار شيوع اين بيماري، بايد 750 هزار بيمار اسکيزوفرني در کشور داشته باشيم، عواملي مانند ژنتيک، صدمات دوران زايمان و ... را از عوامل ابتلا به اسکيزوفرني دانست و افزود: گاهي ممکن است فردي اين بيماري را داشته باشد و تا زمان مرگ اين بيماري بروز نکند، اما بروز اين بيماري مي‌تواند تحت تاثير شرايط اجتماعي استرس‌زا، شرايط بحراني و فشارهاي مختلف باشد.

علائم اوليه اسکيزوفرني

وي با بيان اينکه سن ابتلا به اسکيزوفرني بين 15 تا 35 سالگي است، ادامه داد: علائم اوليه اسکيزوفرني که خانواده‌ها بايد به آن توجه داشته باشند، افت تحصيلي نوجوانان، انزوا و ترک جمع دوستان و کنار کشيدن از جمع است و در مرحله بعد بروز توهم، هذيان، دشمن پنداري ديگران و ... از علائم اين بيماري محسوب مي‌شود. بنابراين اگر بعد از مشاهده اين علائم و به موقع به مراکز درماني مراجعه شود، مي‌توان به ميزان زيادي از پيشرفت اين بيماري جلوگيري کرد.

دهباشي در مورد چگونگي درمان بيماران اسکيزوفرني، گفت: اولين روش درماني اين بيماري، ‌ درمان دارويي است که تاکيد زيادي روي اين روش داريم. البته مي‌توان گفت بيماري اسکيزوفرني داراي دو نوع علائم مثبت و منفي است؛ علائم مثبت آن مانند پرخاشگري، توهم و هذيان و علائم منفي مثل ناتواني، انزوا و عملکرد پايين است که علائم مثبت با دارو درماني کنترل مي‌شود.

وي ادامه داد: اما براي اينکه فرد از جامعه طرد نشود و توانايي‌هاي خود را از دست ندهد، به درمان و توانبخشي رواني و اجتماعي نيز نياز دارد. اين درحاليست که متاسفانه در اين زمينه در کشور با کمبود زيادي مواجهيم. البته ما در انجمن حمايت از بيماران اسکيزوفرنيا شرايطي را براي توانبخشي بيماران فراهم مي‌کنيم؛ به صورتيکه در طي پنج سال، بين 50 نفر فقط دو مورد از بيماران در دوره توانبخشي بستري شدند و بقيه در طول دوره درمان شدند.همچنين در حال حاضر مراکز توانبخشي روزانه را براي بيماران ايجاد کرده‌ايم و خدمات خوبي را ارائه مي‌دهيم.

انگ‌زني؛ عمده‌ترين مشکل مبتلايان به اسکيزوفرني

دهباشي در ادامه صحبت هايش به عمده‌ترين مشکلات بيماران اسکيزوفرني اشاره و اظهار کرد: عمده‌ترين مشکلي که هميشه بيماران و خانواده‌ها را رنج داده است بحث برچسب زدن و انگ زدن به اين بيماران است. به طوري که بيماران رواني علاوه بر اينکه از حقوق اجتماعي خود محروم مي‌شوند، نگرش منفي اطرافيان و جامعه نسبت به بيماري‌شان را هم بايد به دوش کشند و اين موضوع منجر به طرد شدن آنها و حتي خانواده‌هايشان از جامعه مي‌شود.

وي افزود: بنابراين عدم آگاهي مردم و نگرش منفي آنها به اين بيماران عمده‌ترين مشکل آنهاست و رسانه‌ها مي‌توانند نقش زيادي را در آگاه‌سازي جامعه ايفا ‌کنند .به عنوان مثال زماني که سريالي مي‌سازيم و در آن نشان مي‌دهيم فردي که مرتکب قتل مي‌شود، مبتلا به يک بيمار رواني است، در نتيجه بيمار رواني و اسکيزوفرني در جامعه به عنوان انگ شناخته شده و اين به باورهاي غلط مردم مبني بر خطرناک بودن بيمار رواني دامن مي‌زند.

دهباشي ادامه داد: اين در حاليست که درصد بيماران اسکيزوفرني در بين افرادي که مرتکب جرم و جنايت مي‌شوند، بسيار کم است. اگر هم جرمي از طرف اين بيماران صورت گيرد، ممکن است در زمان عود اين بيماري و توهم ناشي از آن باشد و بيمار احساس ناامني کند.

جاي خالي پوشش بيمه‌اي مناسب براي بيماران اسکيزوفرني

رييس انجمن اسکيزوفرني در توضيح مشکلات درماني اين بيماران و با اشاره به عدم پوشش داروهاي خارجي و خدمات توانبخشي آنها توسط بيمه‌ها، گفت: به لحاظ درماني و دارويي بايد گفت که برخي از بيماران با داروهاي ايراني سازگاري ندارند و داروهاي خارجي هم يا وراد نمي‌شود يا گران است. در عين حال بيمه‌ها هم داروهاي خارجي و خدمات توانبخشي را پوشش نمي‌دهد.

دهباشي همچنين اظهار کرد: بنابراين اگر يک بيمار اعصاب و روان نياز به بستري مداوم داشته باشد، فقط سالي دو بار و هر بار 56 روز، بيمه بستري آنها را تحت پوشش قرار مي‌دهد. اين درحاليست که بيماران جسماني مي‌توانند تمام سال را بدون هيچ منعي در بيمارستان بستري باشند. بنابراين محدوديت‌هاي بيمه‌اي در اين بيماران زياد است.

جايي براي اشتغال بهبوديافتگان اسکيزوفرني وجود ندارد

دهباشي با بيان اينکه اولين درخواست ما از مسئولان اين است که ابتدا اين بيماران را به عنوان شهروند در نظر بگيرند تا آنها بتوانند از حقوق شهروندي بهره‌مند شوند، گفت: دومين مساله اين افراد اشتغال است. در حال حاضر جايي براي اشتغال افراد توانبخشي شده و بهبود يافته وجود ندارد و بحث اشتغال اين افراد از دغدغه‌هاي مهم انجمن است.

وي با استناد به قانون جامع معلولين ادامه داد: ما قانون جامع معلولان را داريم که طبق آن سه درصد اشتغال همه واحدهاي صنعتي، توليدي و ... بايد به معلولين اختصاص يابد، اما اين قانون رعايت نمي‌شود و اگر هم بشود معمولا براي معلولان جسمي و حرکتي است و بيمار روان سهمي از اين سه درصد ندارد.

دهباشي همچنين افزود: درخواست ديگر انجمن براي بهبود خدمت رساني به بيماران رواني و اسکيزوفرني پوشش و توسعه‌ مراکز اورژانس روانپزشکي است. بايد توجه کرد که در اين زمينه کمبود زيادي داريم. به صورتي که اگر بيمار بدحال شود، خانواده براي رساندن او به بيمارستان بايد از آمبولانس خصوصي با هزينه حداقل 500 هزار تومان استفاده کند. چرا که اورژانس تهران انتقال اين بيماران را در حيطه وظايف خود نمي‌داند.

دهباشي تاکيد کرد: اين درحاليست که انتقال اين بيماران مراحل زيادي دارد و در شرايط خاص و حاد بسيار زمان‌بر است. به طوريکه به عنوان مثال جهت انتقال اين بيماران توسط اورژانس ابتدا بايد با 110 تماس گرفته و بعد از آن 110 با اورژانس تماس بگيرد تا اورژانس براي انتقال بيمار بيايد. بنابراين اميدواريم اورژانس روانپزشکي توسعه يابد.

وي پوشش بيمه‌اي اين بيماران را از ديگر الزام‌هاي خدمت رساني به آنها عنوان کرد و گفت: وجود بيمه‌هاي تکميلي براي اين بيماران نياز است.

دهباشي در پايان برگزاري کلاس‌هايي مانند موسيقي درماني، آموزش زبان و ... را با استفاده از تدريس خود بيماران و همچنين اردوها و سفرهاي يک روزه با خانواده‌ها را از جمله خدمات انجمن به اين بيماران عنوان کرد.



منبع: ايسنا





ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

بارش‌ها تا سه روز آينده ادامه دارد

استان‌هايي که دماي آن‌ها به زير صفر مي‌رسد

سامانه بارشي فردا سراسر ايران را فرا مي‌گيرد

بازداشت زني که در مترو کشف حجاب کرد

کشف قرص‌هاي غيرمجاز جنسي

تعطيلي مدارس کشور در روز شنبه تکذيب شد

فرمانده ناجا: طرح «گشت ارشاد» ادامه مي‌يابد

اينستاگرام تعداد لايک‌ها را مخفي مي‌کند

برخورد بدون اغماض با رانندگان متخلف در نوروز

توزيع روزانه 126 تن گوشت قرمز در تهران

گوشت يخي در فست فود برج ميلاد!

شر چيني‌ها از سر خليج فارس کم شد

کلانتري: تحريم‌ها بيشتر از 10 ماه دوام ندارد

تکذيب وجود مخدر جديدي به نام توت‌فرنگي

شيطنت خبرنگاران در زمينه دريافت طرح ترافيک

هوا سردتر مي‌شود

وقوع سيل، برف و کولاک در 17 استان

اجاره ساعتي اتاق به معتادان در شوش و مولوي

فياض: ايراني‌ها براي فحشا به «پاتايا» مي‌روند

خواستگاري در ملأ عام جرم است؟

سازمان تبليغات: کم‌حجابي و بدحجابي جرم نيست

لزوم نامگذاري معابر با نام زنان

راه‌اندازي گشت ضدسرقت پليس و بسيج در نوروز

ميزان مرخصي زايمان 9 ماه مي‌شود

سامانه بارشي جديد پنجشنبه وارد کشور مي‌شود

خيلي نوبرانه؛ آجيل دزدي در کرج و مازندران!

جزئيات لايحه تعيين حداقل سن ازدواج

روز‌هاي کاري ميادين ميوه و تره‌بار در ايام نوروز

تمهيدات پليس براي پنج‌شنبه و جمعه آخر سال

کشف محموله گوشت الاغ در بندرعباس

بازنشستگي همسران شهدا با 25 سال سابقه

مصباح: خوردن گوشت هم مي‌تواند حرام باشد

پيشنهاد برگزاري امتحانات نهايي از ارديبهشت‌ماه

ادعاي من و تو؛ کمک کميته‌امداد به زنان عراقي

دفاتر خدمات الکترونيک در نوروز فعال هستند

مهلت يک هفته‌اي تا اتمام اعتبار کارت ملي قديمي

توقيف دو کشتي صيد ترال توسط سپاه

پاکسازي خيابان انقلاب از دستفروشان کتاب

گردش مالي 50 ميلياردي در چهارشنبه‌سوري

آغاز عرضه نوروزي سيب و پرتقال با نرخ دولتي

توزيع آب بسته‌بندي در شهر‌هاي بحراني

«سفر ارزان» در تهران کليد خورد

عاشقان شمال نشتابيد؛ مازندران را آب برد!

کارت تبريک نوروز 43؛ زماني که امام در زندان بود

چهارشنبه‌سوري تا ساعت 12 به موزه برويد

کشف 30 کاميون لباس قاچاق در کرج

برف و باران، کشور را غافلگير کرد

بارش برف و باران در جاده‌هاي 6 استان

تغيير ساعت رسمي کشور از فردا شب

نوروز در عراق تعطيل رسمي اعلام شد