آخرین اخبار

مشخصات فني هواپيماي روسيه که با 91 سرنشين سقوط کرد علمي

مشخصات فني هواپيماي روسيه که با 91 سرنشين سقوط کرد

  بزرگنمايي:

چه خبر - مشخصات پرنده پرحادثه

وزارت دفاع روسيه گفته است تکه‎هاي هواپيماي توپولوف 154 وزارت دفاع روسيه در عمق 50 تا 70 متري در درياي سياه در فاصله يک و نيم کيلومتري ساحل سوچي پيدا شده است. ايگور کاناشنکوف، سخنگوي وزارت دفاع روسيه گفته است که اعضاي گروه مشهور موسيقي الکساندروف و 9 خبرنگار در ميان سرنشينان اين هواپيما بوده‌اند. اين توپولف 154 اين هواپيما 20 دقيقه پس از برخاستن از فرودگاه آدلر در سوچي در ساعت 5:20 صبح به وقت محلي (2:20 به وقت گرينويچ) از صفحه رادار محو شد.

توپولف-154 هواپيمايي ميان‌برد و ساخت شرکت توپولف در کشور روسيه است که نخستين بار در 4 اکتبر 1968 به پرواز در آمد. اين هواپيما قابل مقايسه با بويينگ 727 است اما مصرف سوخت بيشتر و اندازه کابين کمتري دارد.

توپولف 154 هواپيماي مسافربري مناسب براي مسيرهاي متوسط هوايي که در پروازهاي داخلي روسيه و ساير کشورهاي شوروي سابق، همچنين تا اندازه‌اي در اروپاي شرقي به کار خود ادامه مي‌دهد. استفاده از اين نوع هواپيما از سال 2011 در ايران متوقف شده‌است.توپولف 154 مدل توسعه يافته‌اي از هواپيماهاي توپولف 104 (tu - 104)، آنتونف 10 (an - 10) و ايلوشين 18 (ll-18) است. معيار طراحي در توسعه اين سه هواپيما تا اندازه‌اي متفاوت بود که شامل، قابليت پرواز در فرودگاه‌هاي کوچک و پرواز در ارتفاع بالا مي‌باشد. براي دستيابي به اين اهداف در طراحي توپولف 154 از سه موتور kuznetsov nk-8 که قابليت پرواز بهتر را مي‌دادند استفاده شد، همچنين اين موتورها نسبت مناسبي را از نيروي جلوبرنده به وزن ايجاد مي‌کردند. اولين پرواز توپولف 154 در چهارم اکتبر 1968 انجام شد و اولين محصول آزمايشي آن در سال 1971 براي شرکت ايرفلوت (aeroflot) ساخته شد و در سال 1972 (feb 1972) سرويس دهي آن به صورت رسمي به شرکت‌هاي هواپيمائي آغاز شد.

محصول کنوني tu-154m مي‌باشد که اولين پرواز خود را در سال 1982 انجام داد. توليد اين هواپيما تحولي بزرگ‌تر در عرصه ساخت هواپيماهاي توپولف به حساب مي‌آمد که با موتورهاي قابل اطمينان soloviev نسبت به نمونه‌هاي قبلي بسيار اقتصادي تر و سريعتر بود.هواپيماي توپولف با سه موتور kuznetsov nk-8 براي مدل‌هاي tu-154، tu-154a و tu-154b و همچنين سه موتور soloviev d-30ku در مدل tu-154m با وزن هواپيماي خالي عملياتي شده 43500 کيلوگرم در مدل tu-154 عادي و 55300 کيلوگرم در مدل tu-154m قابليت پرواز تا حداکثر سرعت 975 کيلومتر بر ساعت (حالت اقتصادي تر آن 900 کيلومتر بر ساعت تعيين شده‌است) و طي مسافت (برد پروازي) 3900 کيلومتر را داراست.

نزديک به 900 هواپيماي توپولف در مدل‌هاي گوناگون ساخته شده که از اين تعداد 325 فروند آن مدل tu-154m است.

در تاريخ 5 بهمن 1388 (25 ژانويه 2010) يک هواپيما توپولوف 154 با 157 مسافر و 13 خدمه متعلق به هواپيمايي تابان در فرودگاه شهيد هاشمي نژاد مشهد فرود آمد ولي دچار آتش سوزي شد. داخل هواپيما و موتورها به کل سوخته و بال سمت راست و دم و چرخ هواپيما به علت اين آتش سوزي جدا شده‌اند. اين حادثه 42 مصدوم داشته و کسي در آن کشته نشد.

در ظهر روز چهارشنبه 24 تير 1388 نيز يک فروند هواپيماي مسافربري از نوع توپولف تي يو-154 متعلق به شرکت هواپيمايي کاسپين که عازم ارمنستان بود دقايقي پس از بلند شدن از فرودگاه امام خميني تهران در در 12 کيلومتري جنوب قزوين بين منطقه فارسيان و جنت آباد در بخش مرکزي قزوين سقوط کرد که منجر به کشته شدن تمامي 169 سرنشين (مسافر و خدمه) اين هواپيما شد.
10 شهريور 1385 (1 سپتامبر 2006): سقوط هواپيماي توپولف تي يو-154 شرکت ايران ايرتور در فرودگاه مشهد. اين هواپيما در مسير بندرعباس-مشهد در حال حرکت بود. اين هواپيما حامل 148 مسافر بود. در اين حادثه 28 نفر کشته و 50 نفر زخمي شدند.
23 بهمن 1380 (12 فوريه 2002): هواپيماي توپولف تي يو-154 شرکت ايران ايرتور در نزديکي خرم‌آباد بدليل شرايط نامساعد جوي با کوه برخورد کرد و 119 نفر کشته شدند.
19 بهمن 1371 (8 فوريه 1993): هواپيماي توپولف تي يو-154 شرکت ايران ايرتور با يک هواپيماي سوخو-24 متعلق به نيروي هوايي ارتش در نزديکي تهران تصادف کرد. در اين حادثه 134 نفر کشته شدند.
تابستان سال 1388 هم يک هواپيماي توپولف متعلق به خطوط هوايي کاسپين در مسير حرکت به سمت ارمنستان در شمال ايران سقوط کرد و تمام 168 مسافر و خدمه آن کشته شدند.
در سال 1385، چرخ هواپيماي توپولف 154 متعلق به خطوط هوايي ايران ايرتور پس از فرود در فرودگاه مشهد ترکيد که به انحراف و آتش گرفتن هواپيما منجر شد. در اين حادثه دست کم 28 نفر کشته و 69 نفر هم مصدوم يا دچار سوختگي شدند.

در روز 21 فروردين 1389( 10 آوريل 2011) هواپيماي توپولف 154 دولت لهستان که حامل رييس جمهور اين کشور بود در نزديکي فرودگاه شهر سمولينسک در غرب روسيه سقوط کرد. در اين حادثه کليه 132 سرنشين هواپيما از جمله لخ کاچنيسکي، رئيس‌جمهور لهستان، همسر رييس جمهور، معاون پارلمان، معاون وزارت خارجه، رئيس ستاد ارتش و گروهي از نمايندگان پارلمان لهستان جان خود را از دست داده‌اند.
در سال 2006 يک هواپيماي مسافربري توپولف با 170 مسافر در شرق اوکراين سقوط کرد.
در حادثه‌اي ديگر در تابستان سال 2002 ، 71 مسافر که بيشتر آنها کودک بودند، کشته شدند. توپولف حامل اين کودکان در مسير حرکت از روسيه به سمت اسپانيا در آسمان جنوب آلمان، با يک هواپيماي باري بوئينگ 757 برخورد کرد.
در سال 2001 هم دست کم دو حادثه براي هواپيماهاي توپولف رخ داد؛ روز چهارم اکتبر سال 2001 (ميلادي)، هواپيماي متعلق به خطوط هوايي سيبر روسيه که از تل آويو به سمت نووسبرسک سيبري مي‌رفت، در ميانه راه منفجر شد و تمام 78 مسافر و خدمه آن کشته شدند.
روز سوم ژوئيه هم يک "توپولف 154" در مسير حرکت از اکاترينبورگ در کوه‌هاي اورال به سمت بندر ولاديوستوک روسيه، در نزديکي شهر ارکوتسک سقوط کرد که باعث مرگ 133 مسافر و 10 نفر خدمه آن شد.

حداکثر تحمل وزن توپولف 154 عادي: 90000 کيلوگرم

حداکثر تحمل وزن توپولف 154 ام: 100000 کيلوگرم

فاصله دوسر بالها: 37/55 متر

مساحت سطح بال‌ها: 201/5 مترمربع

طول هواپيما: 47/9 متر

ارتفاع: 11/4 متر

قابليت حمل مسافر: 158 تا 164 مسافر در مدل‌هاي tu-154، tu-154a، tu-154b و 180 مسافر در مدل tu-154m

منبع: خبرآنلاين









ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

پيشنهاد ايجاد شبکه امن و بومي به جاي اينستاگرام

اينستاگرام، صفحه سردار کمالي را مسدود کرد

اپل، دوباره اپليکيشن‌هاي ايراني را غيرفعال کرد

سامسونگ گلکسي اي 40معرفي شد

انجمن فيزيک آمريکا از دو محقق ايراني تقدير کرد

فيسبوک بيش از دو هزار حساب کاربري ايران و روسيه را مسدود کرد

اينستاگرام يتيم شد

جزئيات کلاهبرداري جديد از تماس‌هاي خارجي

هک داووس و انتشار اسامي قاتلان خاشقجي

انجمن فيزيک آمريکا از دو محقق ايراني تقدير کرد

پيشنهاد ايجاد شبکه امن و بومي به جاي اينستاگرام

اينستاگرام، صفحه سردار کمالي را مسدود کرد

سامسونگ گلکسي اي 40معرفي شد

اپل، دوباره اپليکيشن‌هاي ايراني را غيرفعال کرد

فيسبوک بيش از دو هزار حساب کاربري ايران و روسيه را مسدود کرد

خاطره وزير ارتباطات از قهرمان زندگي‌اش

خودروي برقي لوکس ارزان قيمت در راه است

پرتاب اولين ماهواره 5G براي دسترسي به اينترنت

جهرمي: 350 هزار «آيفون» خاموش شد

دست نگه داريد؛ گوشي‌هاي تاشو ارزان مي‌شوند!

فيسبوک و اينستاگرام از دسترس خارج شدند

شکوفايي شارژ سريع و بي‌سيم

اضافه شدن ايموجي به پلاک خودروهاي استراليا

اولين سيم‌کارت نسل پنجم جهان رسما عرضه شد

گوشي تاشوي سامسونگ، اپل را تهديد مي‌کند

آناليز آزمايش ادرار با گوشي هوشمند!

ايراني‌ها در موبايل؛ 30 برابر روزنامه، 9 برابر کتاب

همکاري هسته‌اي بيل گيتس با چيني‌ها به‌هم خورد

تندگويان: «موسسه فيلترينگ» باز کنيم

هوآوي بعد از اپل، محبوب‌ترين برند تلفن همراه

دوربين سه‌بعدي به آيفون‌هاي جديد مي‌آيد

گران‌ترين گوشي سامسونگ به 5G مجهز مي‌شود

فروش 100 هزار گوشي تنها در کمتر از 9 دقيقه

خودروي پليس 2020 فورد چشم‌ها را خيره کرد

قابليت جديد اينستاگرام در بخش دايرکت

تاثيرات آلودگي هوا بر دستگاه تنفسي

فيلترينگ تلگرام به دستور رييس جمهور تکذيب شد

خطرناک‌ترين نقطه تهران هنگام زلزله کجاست؟

واکنش وزير ارتباطات به قطع دائمي تلگرام و اينستاگرام

واکنش جهرمي به مشکلات ايجاد شده براي کسب و کارهاي اينترنتي

شرط ايران براي تلگرام جهت ادامه فعاليت

قطع ارتباط گوشي هاي رجيستر نشده از امروز

انتشار يک ويروس خطرناک به بهانه دور زدن فيلترينگ

شرط رفع فيلترينگ تلگرام

باکيفيت و بي‌کيفيت‌ترين خودروهاي توليد داخل

اخطار دادستاني بابت رفع‌ فيلتر غيرقانوني اينستاگرام

تلگرام رفع فيلتر شد

علت رفع فيلتر تلگرام انتقال سرور تلگرام به ايران است؟

آمارسازي براي توجيه رفع فيلتر غيرقانوني تلگرام و اينستاگرام

رفع مشکل باروري ابرها به کمک سپاه