آخرین اخبار

اين مکمل ها را بسيار با احتياط مصرف کنيد تازه هاي سلامت

اين مکمل ها را بسيار با احتياط مصرف کنيد

  بزرگنمايي:

چه خبر -

از محدوديت‌هاي مصرف مکمل‌هاي معروف پيش از مصرف آگاه شويد. تقريبا نيمي از آمريکايي‌ها به‌طور روزانه مکمل‌هاي گياهي يا مربوط به رژيم غذايي مصرف مي‌کنند و مصرف اين محصولات که بدون تجويز پزشک دريافت مي‌شوند، بسيار پررونق است. مکمل‌هاي مشخصي مي‌تواند سلامتتان را بهبود ببخشد، اما ساير مکمل‌ها و ويتامين ها مي‌تواند بي‌اثر و حتي مضر باشند.

دکتر جان مانسون، رييس بخش پزشکي پيشگيري در بريگهام و بيمارستان زنان در بوستون، هشدار مي‌دهد که خريدار آگاهي باشيد. بسياري از ويتامين و مکمل‌هاي موجود در بازار به دقت مورد آزمايش قرار نگرفته‌اند. بنابراين اندکي از مکمل ها مفيد هستند. او اضافه مي‌کند که بسياري از ادعاها مبني بر سالم بودن آن‌ها بي‌اساس است.

7 مکملي که بايد با احتياط مصرف شوندکلسيم

*مقادير اضافي کلسيم در رگ ها ته‌ نشين مي‌شود.

کلسيم براي تقويت استخوان‌ها و سلامت قلب از اهميت ويژه‌اي برخوردار است، اما مصرف زياد آن مضر است. دکتر دنيس ميلستين، مدير پزشکي در کلينيک مايو در اسکاتلند، آريزونا مي‌گويد: حتي‌الامکان کلسيم را از رژيم غذاييتان دريافت کنيد.

تحقيقات نشان مي‌دهد که بهتر است کلسيم همراه غذا جذب شود. انستيتوي ملي سلامت، روزانه 1000ميلي‌گرم کلسيم براي زنان 19 تا 50 سال و 1200ميلي‌گرم کلسيم براي زنان 51 ساله و مسن‌تر پيشنهاد مي‌کند. هر 120 گرم ماست شامل 207 ميلي گرم کلسيم يعني يک پنجم از مقدار پيشنهادي در روز مي‌باشد. ديگر منابع سرشار از کلسيم عبارتند از شير، پنير، غلات غني شده و آبميوه.

کمبود کلسيم يا نقص کلسيم در خون به‌وسيله آزمايش معمولي خون ممکن است قابل تشخيص باشد. اگر مقدار کلسيم خونتان کم است، ممکن است پزشکتان مکمل کلسيم تجويز کند. با اين حال، مصرف بيش از حد کلسيم يعني بيش از 2500 ميلي گرم در روز براي بزرگسالان بين 19 تا 50 سال و بيش از 2000ميلي گرم در روز براي افراد بالاي 51 سال، مي‌تواند منجر به مشکلاتي شود.

براساس اعلان کلينيک کلولند، محققان بر اين باورند که بدون مصرف ويتامين d کافي که به جذب کلسيم کمک مي‌کند، مقادير اضافي کلسيم به جاي استخوانها در شريان‌ها باقي مي‌ماند.

مولتي‌ويتامين‌ها

*هيچ جايگزيني براي يک رژيم غذايي سالم وجود ندارد.

بسياري از مردم بر اين باورند که به مقدار کافي ويتامين و مواد معدني را از رژيم غذايشان دريافت نمي‌کنند. با اين حال، هنوز سودمندي کامل مکمل‌ها در هاله‌اي از ابهام است.

مطالعات منتشر شده در اکتبر 2011 در مجله پزشکي داخلي بر اساس بررسي اطلاعات به دست آمده از 40000 زن بالاي 19 سال بود. با کمال تعجب محققان دريافتند که به طور متوسط خطر مرگ زناني که مکمل‌ دريافت کردند در مقايسه با زناني که مکمل مصرف نکردند، افزايش يافت. مولتي‌ويتامين‌ها در برابر سرطان‌هاي رايج، بيماري‌هاي قلبي و عروقي و مرگ کم تاثير يا بي‌تاثير بودند.

با اين‌حال، بيشتر مطالعات اخير حاکي از فوايد مصرف مولتي‌ويتامين‌هاست. نتايج مطالعه‌اي که در ژانويه‌ي 2015 در مجله‌ي تغذيه به چاپ رسيد بيش از 8000 مرد و زن بالاي 40 سال را بررسي نمود و دريافت زناني که به مدت 3 سال يا بيشتر مولتي‌ويتامين‌ مصرف کرده‌اند، کمتر در خطر ابتلا به بيماري‌هاي قلبي بودند.

مصرف ويتامين‌هاي دوران بارداري به همراه اسيد فوليک، که به جلوگيري از نقائص در هنگام تولد کمک مي‌کند، به زنان باردار اکيدا توصيه شده است. اگر به سندرم سوء جذب مبتلا باشيد، شرايطي که بدن نمي‌تواند ويتامين‌ها و مواد معدني را به طور کامل جذب کند، ممکن است پزشکتان مولتي‌ويتامين‌ تجويز کنند. اما مانسون معتقد است براي افراد سالم، يک مکمل هرگز نمي‌تواند جايگزين رژيم غذايي سالم باشد.

مکمل روغن ماهي

* ماهي يا بذر کتان را جايگزين کنيد.

روغن ماهي، غني از اسيد‌هاي چرب امگا 3 است که به‌ عنوان غذايي براي کاهش بيماري‌هاي قلبي معرفي شده است. هر چند که، بيشتر شواهد دال بر آن است که مکمل‌هاي روغن ماهي فوايد شبه‌برانگيزي براي قلب دارند. در مطالعه‌اي که در مي 2013 در نشريه‌ي پزشکي به چاپ رسيد، به طور روزانه و به مدت 5 سال به 6000 نفر با خطر بالاي بيماري‌هاي قلبي و عروقي، 1000 ميلي‌گرم مکمل امگا 3 دادند. با اين وجود، در پايان تحقيق شرايط گروهي که در خطر ابتلا به مرگ و مير ناشي از بيماري‌هاي قلبي و عروقي بودند، در مقايسه با شرکت‌کنندگاني که دارونما مصرف کردند، چندان بهتر نبود.

پزشکان معتقدند که بهترين راه دريافت امگا 3 از طريق غذا مي‌باشد. بر طبق نظرات کلينيک مايو، به نظر مي‌رسد مصرف ماهي‌ها، که غني از اسيدهاي چرب امگا 3 هستند، نسبت به خوردن مکمل‌ها، براي سلامت قلب مفيدتر است. راهنماي رژيم غذايي انجمن قلب امريکا خوردن دو وعده ماهي در هفته را توصيه مي‌کند.

اين انجمن خوردن يک گرم امگا 3 در روز را براي بيماران قلبي توصيه مي‌کند. چنانچه تري‌گليسيريد بالايي داريد، 2 تا 4 گرم در قالب مکمل‌هاي تجويز شده توسط پزشک توصيه مي‌شود. منابع ديگر امگا 3 در کنار روغن ماهي عبارتند از: بذر کتان، گردو و آواکادو.

ويتامين d

* مقدار زياد ويتامين d مي‌تواند به کليه‌ها ‌آسيب برساند.

ويتامين d جذب کلسيم در بدن را افزايش مي‌دهد و مصرف آن به انداره‌ي کافي موجب سلامتي و تندرستي مي‌شود. مکمل‌هاي ويتامينd بسيار محبوبند، موجب تقويت استخوان‌ها و جلوگيري از بيماري‌هاي استخوان مانند پوکي استخوان مي‌شود. اما در بسياري از موارد، زنان سالمي که پس از يائسگي نيز مقدار کمي مکمل ويتامين d (حدود 400 واحد بين‌المللي، iu) مصرف مي‌کنند در حقيقت ابدا به آنها نيازي ندارند.

مانسون اذعان مي‌دارد که شواهد دال بر آن است که اشتياق براي مصرف مکمل‌هاي ويتامين d در حجم بالا بسيار ديده مي‌شود. به گفته‌ي مانسون، مصرف زياد اين ويتامين به شکل مکمل‌هاي مغذي ضرورتي ندارد. پس از بررسي شواهد، مشخص شد که چنانچه زنان سالم مقادير کمي ويتامين d مصرف ‌کنند، لزوما مانع از شکستگي استخوان آنها نمي‌شود.

ديدگاه‌ها متفاوتي در ارتباط با ميزان مصرف اين ويتامين براي زنان بالاي 65 سال، زناني که از کمبود ويتامين d رنج مي‌برند يا سابقه افتادن يا پوکي استخوان دارند، وجود دارد. به گفته‌ي انستيتو پزشکي، براي آن‌ها تجويز مکمل‌هاي ويتامين d توسط پزشک مفيد است.

کلينيک کليولند اشاره مي‌کند، يکي از خطرات مصرف زياد ويتامين d در افراد سالم اين است که چنانچه سطح ويتامين d خون از 100 نانوگرم در هر ميلي‌ليتر (نانو گرم به ميلي‌ليتر) بيشتر شود، موجب جذب کلسيم اضافي از سوي بدن و در نتيجه سنگ کليه ‌شود. نتايج منتشر شده در سال 2013 در ايالت متحده نشان مي‌دهد که خطر ابتلا به سنگ کليه در زنان يائسه که روزانه مکمل‌هاي ويتامين d و کلسيم مصرف مي‌کنند در مقايسه با زناني که دارونما مي‌خورند، 17٪ بيشتر است. به گزارش انستيوي پزشکي، ويتامين d توصيه شده در روز براي افراد 1 تا 70 ساله 600 واحد و براي افراد 71 ساله و مسن‌تر 800 واحد مي‌باشد که از غذاهايي مانند سالمون، ماهي تن، شير، قارچ و غلات غني شده در رژيم غذايي روزانه تامين مي‌شود.

داروي گياهي st. john`s wort

* از تداخلات دارويي اجتناب کنيد.

اين داروي گياهي اغلب به شکل چاي و يا در کپسول براي درمان افسردگي‌هاي خفيف، اضطراب و اختلالات خواب استفاده مي‌شود. اگرچه برخي از مطالعات حاکي از آن است که اين دارو در درمان افسردگي خفيف موثر بوده، اما مطالعه‌اي گسترده در سال 2011 که از سوي انستيتوي ملي بهداشت روان صورت پذيرفت، به اين نتيجه رسيد که درمان گياهي نسبت به دارونماها در کاهش نشانه‌هاي افسردگي خفيف بهتر عمل نمي‌کنند.

محققان اذعان دارند که بهبود نشانه‌هاي افسردگي در نتيجه‌ي مصرف st. john wort ممکن است تاثيرات مشابهي با دارونماها داشته باشد. انجمن سلامت امريکا گزارش مي‌دهد که باورهاي بيماران، بيش از اينکه در حقيقت چه چيزي مصرف مي‌کنند، درمورد اينکه آنها دارونما مي‌خورند يا داروي گياهي بر افسردگي آن‌ها تاثير مي‌گذارد. اما، دکتر ميلستين مي‌گويد : بزرگترين مشکل در مورد st. john wort تداخل دارويي آن با داروهاي ديگر است.

طبق مطالعه‌اي که در جولاي 2014 در مجله‌ي پزشکي مکمل‌ها و جايگزين‌ها آورده شد، در 28٪ از مواردي که st. john wort تجويز شده بود بين سال‌هاي 1993 تا 2010 بوده، که به طرز خطرناکي با داروي ضد افسردگي و يا ضد اضطراب، داروهاي استاتين و يا قرص هاي ضد بارداري همراه شده بود.

خوردن اين داروي گياهي مي‌تواند تاثير داروهاي ديگر را کاهش دهد، از آن جمله قرص‌هاي کنترل بارداري. آنچه در ارتباط با اين دارو از اهميت ويژه‌اي برخوردار است توجه به اين نکته است که پيش از مصرف st. john wort درمورد اثرات اين دارو مطالعه نمائيد و با پزشک خود مشورت کنيد.

kava-kava

* عوارض جانبي آن مي‌تواند به کبد آسيب برساند.

اين گياه از ريشه‌ي گياه piper methysticum گرفته شده است و به صورت قرص براي درمان اضطراب و بي‌خوابي با نتايج مختلف عرضه مي‌شود. طبق بررسي‌هاي انجام شده از سوي متخصصان در سال 2010 مشخص شد آن دسته از داروها‌ي گياهي که حاوي kava-kava هستند، نقش مهمي در درمان بي‌خوابي ايفا مي‌کنند. نتايج به دست آمده از دهه‌‌هاي 1990 و اوايل 2000 نشان داد، اين گياه مي‌تواند اضطراب را کاهش دهد و کيفيت خواب را در بيماراني که از بي‌خوابي و بي‌قراري رنج مي‌برند، بهبود مي‌بخشد.

با اين حال، kava-kava مي‌تواند عوارض جانبي بسيار جدي داشته باشد. براساس يافته‌ها از‌ کتابخانه ملي پزشکي ايالت متحده، محصولاتي که عنوان kava دارند به شکل باليني با آسيب کبدي حاد که حتي مي‌تواند بسيار سخت و کشنده باشد، مرتبط است.

در ماه مارس سال 2002، سازمان غذا و داروي ايالات متحده‌ درباره‌ي خطرات عوارض جانبي kava-kava بر کبد هشدار داد، که موجب شد مرکز ملي سلامت، تمام مطالعات روي مکمل‌ها را به حالت تعليق درآورد. kava-kava با اسپاسم‌هاي غير طبيعي ماهيچه‌اي همراه است و با تعداد زيادي از داروها، از جمله داروهاي ضد تشنج، داروهاي ضد روان‌پريشي و داروهاي مبتلايان به بيماري پارکينسون واکنش منفي از خود نشان مي‌دهد.

مکمل سويا

* مراقب استروژن باشيد.

توفو، tempeh و شير سويا همگي منابع سرشاري از پروتئين، فيبر و برخي مواد معدني هستند. همچنين برخي از زنان سويا را به شکل مکمل براي تسکين نشانه‌هاي يائسگي مصرف مي‌کنند. با اين حال، نگراني‌ها درمورد مکمل‌هاي سويا افزايش يافته است، زيرا مطالعات نشان داده از آنجايي که حاوي استروژن هستند، خطر ابتلا به سرطان سينه را افزايش مي‌دهند. انجمن سرطان امريکا اشاره مي‌کند که تحقيق روي سويا و سرطان بسيار پيچيده، بحث بر انگيز و در حال پيشرفت است.

ميلستين مي‌گويد: چنانچه درمورد سرطان سينه نگران هستيد، از مکمل‌هاي سويا و پروتئين‌هاي حاوي سويا پرهيز نمائيد. اما جذب سويا از غذاها نگران کننده‌ به نظر نمي‌رسد.




منبع:shafaonline.ir





ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

فوايد علمي براي استفاده از ظروف مسي

شارژ و ترميم سلول هاي مغز با اين ورزش

6 تغيير ساده و مهم براي حفظ سلامت و عمر طولاني تر

علت خواب آلودگي بهاري چيست و چطور با خواب آلودگي مقابله کنيم؟

8 قسمت بدن که نبايد لمس کنيد

مسموميت با قارچ سمي را چطور درمان کنيم

غذاهاي مفيد و مضر براي شما که حساسيت فصلي داريد

چرا پشت سر هم عطسه مي کنم؟ آيا عطسه در خواب اتفاق مي افتد؟

خواب راحت شبانه با ترک اين عادت هاي اشتباه

10 بيماري عجيب و هولناک که از طريق نيش پشه منتقل مي شوند

روش هاي طبيعي براي افزايش هورمون شادي

علايم نشان دهنده بيماري در چشم ها

12 دليل براي نفخ ناگهاني

هنگام انجام فعاليت هاي خلاقانه موسيقي گوش ندهيد

علت عرق زياد زير بغل و روش هاي درمان

علت تيک هاي عصبي چيست؟ آيا تيک عصبي درمان مي شود؟

براي به تعويق انداختن پيري مغز بايد اين دو نکته را رعايت کنيد

داغ شدن بدن نشانه چيست؟ چرا هميشه بدنم گرم است؟

باکتري سالمونلا در ماهي قرمز و بيماري هاي ناشي از آن

ژله و پاستيل چه خواصي دارد و براي چه کساني ممنوع است؟

افزايش وزن در تعطيلات و باورهاي غلطي که بايد کنار بگذاريد

روش هايي براي درمان ميگرن بدون نياز به دارو

دوش گرفتن با آب سرد چه فوايدي براي سلامت دارد؟

عوامل تهديد کننده قلب از شب کاري گرفته تا ازدواج ناشاد

خطرناک ترين شوينده هاي خانه تکاني کدامند؟

آيا توقف قلب امکان پذير است؟ به بهانه پخش برنامه عصر جديد

چگونه طول عمرمان را مثل يک ورزشکار افزايش دهيم

علت سردي پاها چيست؟

گياهان آپارتماني که نگهداري آنها براي حفظ سلامت ضروري هستند

مهم ترين دلايل پزشکي کم اشتهايي چيست؟

شوينده هاي شيميايي که براي خانه تکاني نوروز نبايد استفاده کنيد

مشکلات بينايي نوزادان چه علايمي دارد

هر آنچه بايد در مورد مدفوع بدانيد + پيوند مدفوع چيست؟

کدام بيماري ها باعث بر هم خوردن تعادل شما مي شوند؟

چرا با افزايش سن حس بويايي کاهش پيدا مي کند

خطرات مصرف عطر و ادکلن که تاکنون نشنيده ايد!

پير شدن غير عادي مغز با اين علايم همراه است

نوار مغز EEG چيست و چه زماني بايد نوار مغز بگيريد؟

علايمي که نشان ميدهد متابوليسمتان کند است

اين سرفه ها يعني قلب شما بيمار است، مراقب باشيد

مراقب سم خطرناک سيب زميني سبز رنگ باشيد

چشم قهوه اي ها بيشتر به افسردگي فصلي دچار مي شوند يا چشم آبي ها؟

آيا قرص لاغري واقعا باعث کاهش وزن مي شود؟

علت داغ کردن بدن چيست؟

6 استفاده خانگي قرص آسپرين، از درمان شوره سر تا رفع جوش پوستي

چرا هميشه خسته ام؟ چطور از خستگي مزمن خلاص شويم؟

مور مور شدن وبي حسي دست و پا نشانه چيست؟

کاهش وزن با رژيم ماست + برنامه غذايي روزانه با ماست

مشکلات دست ها که نشان دهنده بيماري است

آلوده ترين اشيائي که هر روز به آنها دست مي زنيم