آخرین اخبار

روساي جمهور دنيا چه شغل هايي را تجربه کرده اند؟ جهان

روساي جمهور دنيا چه شغل هايي را تجربه کرده اند؟

  بزرگنمايي:

چه خبر - شغل هاي قبلي روساي جمهور دنيا

محمدتقي حاجي موسي: پس از گذشت 22 سال از يک کودتاي نظامي که باعث شد يحيي جامع به رياست جمهوري کشور کوچک گامبيا در غرب آفريقا برسد. وقتي مثل خيلي کشورهاي ديگر اين قاره به نظر مي رسيد رياست جامع، مادام العمر باشد. يک آدم ناشناخته در انتخابات رياست جمهوري اين کشور پيروز شد.

برخلاف تصور بسياري، رييس جمهور قبلي هيچ مخالفت و اعتراضي ندارد و گفته اين نتيجه را قبول کرده و آماده انتقال دموکراتيک قدرت به آداما بارو است؛ مردي که وقتي سال ها پيش براي تحصيل به انگلستان رفته بود، نگهبان يک شرکت بوده و وقتي به کشورش برگشت، شروع به فعاليت در حوزه املاک و مستغلات کرد و همين امسال توانست رهبري گروه اپوزيسيون دولت را برعهده بگيرد و در انتخابات چند روز پيش با حدود 263 هزار راي برنده رقابت با يحيي جامعه شود.

همين مسئله يعني انتخاب کسي که تا چند سال پيش يک شغل بسيار متفاوت با دنياي سياست داشته، باعث شد بررسي کنيم و ببينيم کداميک از روسا و رهبران کشورهاي دنيا قبل از به قدرت رسيدن چنين وضعيتي داشته اند و شغل هاي متفاوتي را تجربه کرده اند. در اين فهرست افرادي هستند که شايد فکرش را هم نکنيد زماني براي پول درآوردن کارهاي سطح پايين انجام مي داده اند و حالا براي خودشان ميليونر و ميلياردر شده اند.

ايوو ژوزيپوويچ

رييس جمهور سابق کرواسي از 2010 تا 2015

شغل پيشين: آهنگساز موسيقي کلاسيک

1095554_922.jpg1095554_922.jpg

قبل از ورود بهدنياي سياست آقاي ژوزيپوويچ چندين و چند آهنگ کلاسيک ساخته بود و در فستيوال هاي موسيقي متعددي به نمايندگي از کرواسي شرکت مي کرد. زماني که ژوزيپوويچ درسال 2010 در انتخابات پيروز شد، اعلام کرد که بي خيال موسيقي نخواهد شد و اوقات فراغتش را به ساخت اپرا اختصاص خواهدداد. بعدا اما آقاي رييس اعلام کرد کارهايش اينقدر زياد است که ديگر وقتي برايش باقي نمي ماند تا اپرا بنويسد، هر چند که همان موقع او يک پيانو را به دفتر رياست جمهوري برد تا خيلي هم از موسيقي دور نماند. ايووژزيپوويچ در جريان رقابت هاي انتخاباتي در سال 2009 وقتي همراه با طرفدارانش در زاگرب در حال راهپيمايي بودند، براي آن ها کيبورد هم مي نواخت تا شور بيشتري به جمعيت بدهد.

آندري راجوئلينا

رييس جمهور سابق ماداگاسکار از 2009 تا 2014

شغل پيشين: دي جي

1095555_835.jpg1095555_835.jpg

راجوئلينا قبل از اين که بخواهد رييس جمهور شود در ماداگاسکار براي خودش يک شبکه راديويي موسيقي به نام ويوا راديو داشت که مدام موسيقي پاپ پخش مي کرد. سال 2009 اما با کمک نظامي ها او توانست رييس جمهور اين جزيره بزگر در جنوب شرق آفريقا شود. آقاي دي جي سابق سال 2014 بعد از يک کودتا با سران آن توافق کرد که در انتخابات بعدي کشورش شرکت نکند و اين طوري بدون دردسر از کار کنار رود. بسياري فکر مي کردند او بعد از خروج از دنياي سياست، باز به سمت موسيقي برود اما او به رويترز گفت که مي خواهد همچنان در سياست بماند و قرار نيست خودش را چندان درگير موسيقي کند.

قربان قلي بردي محمدف

رييس جمهور کنوني ترکمنستان از سال 2006

شغل پيشني: دندانپزشک شخصي رييس جمهور قبلي

1095556_134.jpg1095556_134.jpg

قربان قلي که حالا 56 سالش است، 10 سال پيش بعد از اين که صفر مرادنيازوف که مدتي طولاني رييس جمهور بود، فوت کرد به رياست جمهوري رسيد و دوره رياستش تاکنون هم ادامه يافته است. مرادنيازوف که يک جورهايي ديکتاتور به حساب مي آمد، اعتماد بسيار زيادي به قربان قلي داشت و از او به عنوان دندانپزشک شخصي خود استفاده مي کرد.

بردي محمدف قبل از رياست جمهوري در سال 97 وزير سلامت ترکمنستان بود اما در اين مدت وارد نشدن تجهيزات پزشکي و درماني به ترکمنستان باعث شد سيستم درماني اين کشور تا آستانه ويراني پيش برود و قربان قلي نتواند کارنامه درخشاني از خود به جاي بگذارد. هرچند ارتباط نزديک با مراد نيازوف باعث شد او به باليدن و رشد در سيستم سياسي ترکمنستان ادامه دهد.

بويکو بوريسوف

نخسته وزير سابق بلغارستان بين 2009 تا 2013

شغل پيشين: محافظ شخصي

1095557_303.jpg1095557_303.jpg

بوريسوف قبل از اين که شرکت امنيتي خصوصي اش را براي حفاظت از سران پيشين و کمونيست بلغارستان مثل تودور ژيکوف تاسيس کند يک مربي کاراته و آتش نشان بود. بعد از آن، بوريسوف محافظ شخصي پادشاه سابق بلغارستان يعني سيمون ساکس کوبورگ گوتا بود وقتي که خانواده سلطنتي از تبعيد برگشته بودند در قبال اين محافظت، بويکو توانست يک شغل دولتي بگيرد. ورود او به مشاغل دولتي باعث شد پله هاي ترقي را طي کند و سال 2009 به عنوان نخست وزير بلغارستان انتخاب شود و به خاطر تصاوير خشني که از او منتشر شده بود، لقب بتمن بگيرد. سال 2013 بويکو از سمتش استعفا داد و حالا در ليگ دسته دوم فوتبال کشورش به صورت حرفه اي فعال است و کلا بي خيال سياست شده.

مايکل ديگ هيگينز

رييس جمهور کنوني ايرلند از سال 2011

شغل پيشين: شاعر

1095558_751.jpg1095558_751.jpg

هيگينز قبل از اين که رييس جمهور شود، وزير هنر کشورش بود و قبل از همه اين ها شاعري بود که چهار دفتر شعر منتشر کرده بود. او کسي بود که ايرلند را جمهوري خلاقيت خوانده بود ودر کشورش همه او را با نام مايکل دي مي شناختند، البته در ايرلند مقام سياسي هيگينز باعث نشده منتقدان ادبي بي خيال نقد آثار او شوند و گاهي انتقادهاي سختي هم از او دارند و در يک مورد، منتقدي گفته: «مي توان او را به خاطر جنايت عليه ادبيات محاکمه کرد.»

ادي راما

نخست وزير کنوني آلباني از سال 2013

شغل پيشين: نقاش

1095559_394.jpg1095559_394.jpg

ادي راما در مدرسه هنرهاي زيباي پاريس درس خوانده و وقتي سال 98 به آلباني برگشت، وزارت فرهنگ را برعهده گرفت. راما که الان 49 سالش است، بعدا شهردار تيرانا، پايتخت آلباني شد. در تيرانا توانست ذوق و سليقه به خرج بدهد و دستور داد ساختمان هاي خاکستري و رنگ و رو رفته به جا مانده از دوران کمونيسم را با رنگ هاي شاد و خوشحال مثل صورتي، زرد، سبز و بنفش رنگ آميزي کنند.

راما که قبلا بسکتبال هم بازي مي کرده سال 2004 به خبرنگار بي بي سه گفته بود: «مطمئن نيستم که يک سياستمدار باشم. من بايد بگويم که هنوز خودم را يک هنرمند مي دانم و از سياست به عنواني ابزاري براي تغيير استفاده مي کنم.»

ادي راما در سخنراني ted خود در سال 2012 به رهبران دنيا پيشنهاد داد که با رنگ آميزي هواي شهرهايشان را داشته باشند.

توني آبوت

نخست وزير سابق استراليا بين 2013 تا 2015

شغل پيشين: کشيش

1095560_655.jpg1095560_655.jpg

وقتي توني آبوت بيست ساله بود مي خواست در کليساي جامع سنت پاتريک استراليا کشيش شود و به اين منظور شروع به فراگيري علوم ديني کرد اما سه سال بعد اين کليسا را ترک کرد. آبوت که حالا پنجاه و شش ساله است قبلا بوکسور حرفه اي هم بوده و همين باعث شده چهره خشني داشته باشد. همين خوشنت فيزيکي و البته گذشته مذهبي باعث شده مردم به او لقب راهب ديوانه بدهند. او که عضو حزي سوسيال محافظه کار بود، وقتي پيروز انتخابات شد و کابينه تشکيل داد، تنها يک زن را به کابينه اش راه داد و اين مسئله سبب شد يکي از روزنامه نگاران استراليايي درباره او بنويسد «26 سال از وقتي توني آبوت کليسا را ترک کرده مي گذرد اما هنوز عقايد او شباهت بسياري به فضاي صومعه ها دارد.»

جوهانا سيگوردادو تير

نخست وزير سابق ايسلند بين 2009 تا 20143

شغل پيشين: مهماندار هواپيما

1095561_343.jpg1095561_343.jpg

خانم سيگوردادو تير وقتي نخست وزير شد، خيلي رکوردها را زد و در کشور خودش طولاني ترين دوران نخست وزيري را داشت. اولين شغل سياسي خانم جوهانا در شرکت هوايي ملي ايسلند يعني ايسلنداير بود که قبلا 30 سال در آن به عنوان مهماندار کار کرده بود. سپس تبديل شد به يکي از رهبران اتحاديه کارمندان خطوط هوايي و رفته رفته خود را در ميان سياستمداران بالا کشيد و آخر سر توانست نخست وزير اين کشور تقريبا 300 هزار نفري شود.

سيلويو برلوسکوني

نخست وزير سابق ايتاليا در سه دوره جداگانه

شغل پيشين: خواننده کشتي هاي تفريحي

1095562_960.jpg1095562_960.jpg

حالا همه برلوسکوني را به عنوان يک سياستمدار و البته تاجر ثروتمند مي شناسند که کلي پول و باشگاه و رسانه در اختيار دارد اما گذشته آقاي پرحاشيه دنياي سياست نشان مي دهد که اوضاع سيلويو از اول اين قدر خوب نبوده است. در دهه 50 و 60 او در جزيره الباي ايتاليا در رستوراني به نام کونتيکي نوازنده باس و خواننده بود و در کشتي هاي تفريحي اي که در درياي مديترانه مي چرخيدند با آواز خواندن مردم را شاد مي کرد.

برلوسکوني که سال 2011 از سومين دوره رياستش کناره گيري کرد، ديگر شانسي براي روي صحنه رفتن ندارد، هر چند که اخيرا گفته تعدادي از آهنگ هاي خود را که با ماريانو آپيچلا خوانده، ضبط کرده و شايد روزي منتشر کند.

او سال 2003 در محل اقامت تابستانياش در ساردينيا در يک مهماني خصوصي به همراه آپيچلا روي صحنه رفته بود که تصاويري از آن در رسانه ها پخش شد.

منبع: هفته نامه همشهري جوان



ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

دستورالعمل جديد آمريکا به شرکت‌هاي هواپيمايي در ارتباط با تحريم ايران

ايران به پرداخت 104 ميليون دلار غرامت محکوم شد

دردسر تازه اي که نيويورک تايمز در دولت ترامپ آفريد

خط و نشان جديد ترامپ براي مداخله کنندگان در انتخابات

ديدارهاي متعدد جان کري با ظريف در روزهاي اخير

هواوي از دولت آمريکا شکايت کرد

مادورو: دولت ترامپ، باند تبهکاران افراطي است

فقيرترين کشور‌هاي جهان معرفي شدند

طرح جديد آمريکا براي هدف قرار دادن بشار اسد

دستگيري 2 مهاجر ايراني در انگليس

ترامپ: اوباما بايدن را از تلي از زباله بيرون کشيد

طرح عزل ترامپ به کنگره مي‌رود

ترامپ: محبوب‌ترينم، استيضاحم نمي‌کنند

يک ايراني در مسکو ربوده شد

خارج کردن چند چمدان مشکوک و کيسه‌ سياه از کنسولگري عربستان در استانبول

توليد نفت عربستان در نوامبر رکورد زد

ظاهر جديد جايزه گلدن گلوب رونمايي شد/ سنگين‌تر و بزرگ‌تر از قبل

تلاش آمريکا براي خفه کردن «هوآوي»

جانشين «آنگلا مرکل» معرفي مي‌شود

برج ايفل و مناطق گردشگري در پاريس بسته شد

ترامپ از استيضاح خود نگران است

حمله هکر‌هاي چيني به نيروي دريايي ارتش امريکا

شکست‌هاي پي در پي مثلث شرارت ترامپ، نتانياهو و بن سلمان

پيام يلدايي پمپئو: پايان شب سيه، سپيد است!

بن‌سلمان خواسته بود قتل ⁧«خاشقجي» وحشيانه و رعب‌آور باشد

تظاهرات عليه برگزيت در لندن/ همه پرسي دوم مي خواهيم

ادعاي يک رسانه آمريکايي درباره توقف هواپيماي باري تهران در سوريه، لبنان و قطر

چرا عراق بدترين گذرنامه دنيا را دارد!

آمريکا کنفرانس عربستان را بايکوت کرد

فجايع جنسي مخالفان مسلح سودان جنوبي

ترامپ کشته شدن جمال خاشقجي را تاييد کرد

مجلس نمايندگان آمريکا خواستار تحريم عربستان در چارچوب قانون ماگنيتسکي شدند

درپي شکست وليعهد سعودي؛ شاه سعودي مسئوليت بررسي پرونده خاشقجي را برعهده گرفت

مخالفان بن سلمان در حال جمع شدن گرد احمد بن عبدالعزيز هستند

برادر و همسر برادر جمال خاشقجي به قتل رسيدند

سايه اتهام قتل خاشقجي بر سر بن سلمان

يکي از مظنونان قتل خاشقجي در حادثه رانندگي در رياض کشته شد

گوگل نيز عربستان را تحريم کرد

روايت هولناک از قتل خاشقچي/مدير پزشک قانوني سعودي جسد را مثله کرده

نامزد خاشقجي مرگ وي را اعلام کرد+عکس

جاده هاي ترکيه بازهم قرباني گرفت/مرگ 22 مسافر +تصاوير

تنها راه مقابله با ايران، افزايش فشارهاي سياسي است

«شواهد شوکه‌کننده‌» درباره قتل خاشقجي

يک ربات در پارلمان انگليس حاضر مي‌شود!

اقدام قابل توجه آمريکا درمورد تحريم نفتي ايران

زني که پليس لندن را متعجب کرده است+تصوير

اولين «وزير پيشگيري از خودکشي» در جهان منصوب شد

ترامپ: در تک تک شهر‌هاي ايران شورش وجود دارد

دستور توقيف اموال بانک مرکزي ايران در ايتاليا لغو شد

آلمان، ديپلمات ايراني را به بلژيک تحويل داد