آخرین اخبار

قرباني کردن زنان به روش جديد اجتماعي

قرباني کردن زنان به روش جديد

  بزرگنمايي:

چه خبر - زنان قربانيان اصلي سايت هاي همسريابي خبرگزاري فارس: با وجودي که پليس فضاي مجازي و سايبر چندين بار در مورد آسيب‌هاي ناشي از شبکه‌هاي اجتماعي و سايت‌هاي همسريابي هشدار داده و دامنه اين هشدارها همچنان ادامه دارد، اما متأسفانه بازهم مشاهده مي‌شود که زنان و دختران در دام شيادان فضاي سايبر و سايت‌هاي غيرقانوني همسريابي گرفتار مي‌شوند.

تغيير سبک زندگي در سال‌هاي اخير در جامعه ايراني قابل انکار نيست؛ هرچه از جامعه سنتي به سمت جامعه صنعتي و مدرن حرکت مي‌کنيم رفتارها، نگرش‌ها و آداب و رسوم نيز دستخوش تغييرات مي‌شود و مطمئناً در اين شيوه زندگي راه‌هاي همسرگزيني و ازدواج نيز تابعي از شرايط سبک زندگي دستخوش تغيير مي‌شود.

امروز ديگر مثل سال‌هاي قبل نيست که خانواده‌ها گزينه‌اي را براي فرزندان خود انتخاب کنند و از آن جا که در جامعه ايراني حق انتخاب با خانواده پسر است و آنها به خواستگاري مي‌روند، بنابراين خانواده پسر گزينه‌اي را انتخاب کرده و پس از مراسم خواستگاري و شنيدن جواب منفي يا مثبت از خانواده دختر به ساير مراسم ازدواج مي‌پرداختند.

امروزه به مرور زمان و با گسترش ارتباطات و انواع و اقسام شبکه‌هاي مجازي ديگر اين نوع از انتخاب رفته رفته به بوته فراموشي سپرده مي‌شود و اکثريت دختران و پسران در فضاي مجازي با همديگر آشنا شده و به عنوان دوست اجتماعي با همديگر در ارتباط هستند که بايد در مورد آثار و پيامدهاي مثبت و منفي اين گونه ارتباط‌ها آسيب‌شناسي و تحليل مناسبي صورت گيرد.

علاوه بر دوستي‌هاي اجتماعي کاذب در فضاي مجازي، ايجاد سايت‌هاي همسريابي که بدون مجوز در فضاي مجازي فعاليت مي‌کنند باعث مي‌شود جوانان بدون فهميدن و پي بردن به هويت فرد مقابل دست به انتخاب ناشايست و نامناسب بزنند و زماني از اين اقدام خود پشيمان مي‌شوند که ديگر سودي براي آنان نخواهد داشت و آنان بايد خانه‌اي که قرار بود به محل آرامش و آسايش آنان تبديل شود بايد در تنهايي سر کنند و کاسه چه کنم چه کنم دستشان مي‌گيرند.

سميرا زن 21 ساله‌اي است که يک سال پيش طلاق گرفته است؛ او در سن 19 سالگي ازدواج کرده و اين ازدواج نامبارک به دو سال نرسيده، از هم پاشيده است.

به گفته خودش، سميرا و شوهرش ازدواجي از نوع پيشرفته و به قول معروف ازدواجي بر مبناي فضاي مجازي داشته‌اند که بعد از 2 سال توانسته‌اند اخلاق و هويت يکديگر را به دست آورند و در اين صورت است که نتوانستند همديگر را تحمل کرده و جدا شده‌اند.

سميرا مي‌گويد: بعد از اينکه در سن 18 سالگي ديپلم گرفتم، اوقات فراغت بيشتري داشتم، بنابراين در اينترنت سير مي‌کردم و در اين فضا با پسري آشنا شدم که بعد از چند ماه حرف زدن علاقه زيادي از خود براي ديدار حضوري نشان مي‌داد و در يکي از اين ديدارها پيشنهاد خواستگاري را مطرح کرد و بعد با هم ازدواج کرديم و چون هيچ شناختي از خانواده‌هاي همديگر نداشتيم، کارمان به اختلاف و طلاق منجر شد.

سکينه ساعدي مددکار اجتماعي با اشاره به افزايش سن ازدواج جوانان گفت: در جامعه کنوني بنا به دلايل مختلف و از جمله مهم‌ترين آنها شرايط نامناسب اقتصادي و هزينه‌هاي سنگين ازدواج جوانان رغبتي براي ازدواج ندارند، بنابراين وقتي يک گزينه‌اي براي ازدواج اعلام آمادگي مي‌کند معمولاً دختران جوان بدون در نظر گرفتن جوانب کار و تحقيق مناسب درخواست ازدواج را مي‌پذيرند.

وي افزود: طي چند سال اخير نمونه‌هاي زيادي از جوانان دختر و پسر به مراکز مشاوره مراجعه کردند که چگونه مي‌توان روش‌هاي مناسبي را براي رفتار با همسر انتخاب کرد، چراکه اين افراد بدون شناخت و تنها با توجه به معيارهاي ظاهري همديگر را انتخاب کرده‌اند.

ساعدي تصريح کرد: در حال حاضر اين سايت‌هاي همسريابي نيز مشکل‌ساز شده‌اند؛ برخي از افراد به جهت سرگرمي در اين سايت‌ها ثبت‌نام کرده‌اند، بدون اينکه توجه کنند آيا واقعاً در اين سايت‌ها مي‌توانند کسي را که آن سوي سيستم نشسته و با او صحبت مي‌کند مي‌توان شناخت يا نه؟

اين مددکار اجتماعي توضيح داد: واقعاً امروز شناخت افراد و پي بردن به نيات و اهداف آنها خيلي سخت شده است، اما جوانان و خانواده‌ها مي‌توانند با کمي جستجو و تحقيق از دوستان يا چند جلسه با هم ديدار و گفتگو کردن مي‌توانند نسبت به همديگر شناخت بهتري داشته باشند.

دختران جوان قربانيان اصلي سايت‌هاي همسريابي
وي با ذکر مثالي در مورد يکي از مددجويان خود که به همراه مادرش به مرکز مشاوره آمده بود، گفت: معمولاً در همسريابي از طريق سايت‌هاي همسريابي در فضاي مجازي، دختران قربانيان اصلي هستند، چراکه به ندرت اتفاق مي‌افتد پسري در دام پهن شده دختران قرار گيرد؛ البته چنين مواردي نيز وجود دارد، اما تعداد آنها بسيار اندک است.

ساعدي بيان کرد: اين دختر جوان در صحبت‌هاي خود اظهار کرده است که از طريق سايت‌هاي همسريابي که ظاهراً غيرقانوني بود و بعدها توسط پليس فتا بسته شده است با پسري آشنا شده که خود را آقاي مهندس معرفي کرده بود و خانواده‌اش نيز به مهندس بودن او تأکيد داشتند.

وي گفت: در حالي که اين فرد نه تنها مهندس نبوده است، بلکه تحصيلات راهنمايي داشته و حتي به مواد مخدر شيشه نيز اعتياد داشت و آنها بعد از ازدواج متوجه شده بودند که چه کلاهي بر سرشان رفته است.

ساعدي مطرح کرد: بنابراين بايد دولت براي تسهيل ازدواج جوانان برنامه‌ها و راهکارهاي اصولي اتخاذ کند تا جوانان از راه‌هاي غيرمشروع براي انتخاب همسر اقدام نکنند و درخواست چنين پيشنهادهايي از سوي افراد فرصت‌طلب را قبول نکرده و آن را رد کنند.

اين مددکار اجتماعي تشريح کرد: با افزايش روزافزون استفاده از اينترنت در برقراري ارتباطات دوستانه، سايت‌ها و کانال‌هاي دوست‌يابي و همسريابي جايگاه ويژه‌اي در بين جوانان در اقصي نقاط دنيا، به ويژه کشور ايران پيدا کرده است.

افراد جوان در اين سايت‌ها به دنبال دوستاني هستند که ويژگي‌هاي مشابه با خودشان را داشته باشد و حتي در برخي موارد به دنبال شريک زندگي آينده خود هستند، اما غافل از اينکه تمام دوستي‌هاي اينترنتي جايگزين مناسبي براي آغاز يک زندگي و همراهي خوب و مشترک نيست.

برقراري ارتباط احساسي ترفند کلاهبرداران
وي اظهار اشت: کلاهبرداران براي رسيدن به مقاصد خود اين سايت‌ها را نيز مورد هدف‌گذاري قرار داده و با ترفندهاي زيرکانه، ارتباط احساسي با افراد برقرار کرده و از طريق اين ارتباط پول و اطلاعات هويتي افراد را مورد سرقت قرار مي‌دهند.

با وجودي که پليس فضاي مجازي و سايبر همه روزه از طريق رسانه‌ها و برگزاري نشست‌هاي مختلف در مورد آسيب‌هاي ناشي از طريق شبکه‌هاي اجتماعي و سايت‌هاي همسريابي هشدار مي‌دهند و افراد را از قراردادن عکس‌هاي خانوادگي و اطلاعات شخصي و انتشار هر گونه عکس و اطلاعات برحذر مي‌دارند، اما متأسفانه باز هم مشاهده مي‌شود که زنان و دختران در دام شيادان فضاي سايبر و سايت‌هاي همسريابي گرفتار مي‌شوند.

هيچ کدام از سايت‌هاي همسريابي مجوز فعاليت ندارند
آن چنان که سيد کمال هاديانفر رئيس پليس فتا گفته است: هيچ کدام از سايت‌هاي همسريابي مجوز فعاليت ندارند و ادعاي آن‌ها براي داشتن مجوز کذب است و پليس فتا در طول ساليان گذشته بارها از سوي رسانه‌هاي مختلف ديداري، شنيداري و مکتوب در خصوص فعاليت سايت‌هاي همسريابي هشدار داده است.

مسدود کردن 700 سايت همسريابي
رئيس پليس فتا ناجا با اشاره به اينکه برخي از سايت‌هاي همسريابي مدعي اخذ مجوز از پليس و تأييديه برخي مراجع تقليد هستند، از کذب بودن اين ادعاها و مسدودسازي بيش از 700 سايت در اين حوزه خبر داد.

هاديانفر ضمن بيان اينکه چند سالي است شاهد فعاليت سايت‌هاي همسريابي در فضاي سايبر هستيم و برخي از اين سايت‌ها ادعا دارند که داراي مجوز از نهادها و دستگاه‌هاي مختلفي هستند، عنوان کرد: تا‌کنون هيچ مجوزي براي فعاليت از سوي نيروي انتظامي يا پليس‌ فتا براي فعاليت سايت‌هاي همسريابي داده نشده است.

اين مقام ارشد انتظامي تصريح‌ کرد: با توجه به جرائم مختلفي که از سوي اين سايت‌ها عليه کاربران صورت مي‌گيرد، يکي از دغدغه‌هاي پليس فتا برخورد با اين‌گونه جرائم و سايت‌ها است.

وي با اشاره به تشکيل پرونده‌هاي متعدد کلاهبرداري و هتک حيثيت مرتبط با ثبت‌نام در سايت‌هاي همسر‌يابي در پليس فتا افزود: اين امر خود گواه غيرقانوني بودن فعاليت سايت‌هاي همسر‌يابي بوده و گوياي اين است که اين سايت‌ها با چه انگيزه‌اي فعال شده‌اند.

رئيس پليس فتا کشور در ادامه يادآور شد: حتي برخي از اين سايت‌ها پا را فراتر گذاشته و ادعا داشتند که آنها براي مشروعيت فعاليت خود در خصوص همسر‌گزيني از مراجع معظم و معزز تقليد استفتا کرده و اين عزيزان بر فعاليت آنها در فضاي سايبر مهر تأييد زده‌اند، در حالي که هيچ کدام از ادعاهاي آنان صحيح نيست.

کسب درآمد مهم‌ترين هدف گردانندگان سايت همسريابي
اين مقام ارشد انتظامي افزود: در حالي‌ که بنا‌بر استعلام پليس فتا از دفاتر مراجع عظام تقليد ادعاي کذب اين سايت‌ها ثابت و مشخص شده، هدف گردانندگان سايت‌هاي همسريابي بيش از آنکه حل مشکلات ازدواج جوانان باشد، کسب درآمد است و براي آن‌ها اصلا مهم نيست که در اين راه آبروي افراد ثبت‌نام کننده در سايت آن‌ها برود و يا براي اين عزيزان از سوي مجرماني که در اين سايت‌ها ثبت‌نام کرده‌اند مشکلاتي به وجود آيد.

وي با بيان اينکه برخورد با جرائم فضاي سايبر بر عهده پليس فضاي توليد و تبادل اطلاعات است، گفت: پليس فتا با هماهنگي مراجع قضايي در خصوص جرائم مشهود برخورد مي‌کنند و آن دسته از جرائمي هم که به‌صورت پنهان صورت مي‌گيرد، نيز در صورت شکايت به مراجع قضايي و ار‌جاع پرونده به پليس فتا به‌ سرعت مورد رسيدگي قرار مي‌گيرد تا حقي از هيچ شهروندي ضايع نشود.




منبع: فارس




ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

بارش‌ها تا سه روز آينده ادامه دارد

استان‌هايي که دماي آن‌ها به زير صفر مي‌رسد

سامانه بارشي فردا سراسر ايران را فرا مي‌گيرد

بازداشت زني که در مترو کشف حجاب کرد

کشف قرص‌هاي غيرمجاز جنسي

تعطيلي مدارس کشور در روز شنبه تکذيب شد

فرمانده ناجا: طرح «گشت ارشاد» ادامه مي‌يابد

اينستاگرام تعداد لايک‌ها را مخفي مي‌کند

برخورد بدون اغماض با رانندگان متخلف در نوروز

توزيع روزانه 126 تن گوشت قرمز در تهران

گوشت يخي در فست فود برج ميلاد!

شر چيني‌ها از سر خليج فارس کم شد

کلانتري: تحريم‌ها بيشتر از 10 ماه دوام ندارد

تکذيب وجود مخدر جديدي به نام توت‌فرنگي

شيطنت خبرنگاران در زمينه دريافت طرح ترافيک

هوا سردتر مي‌شود

وقوع سيل، برف و کولاک در 17 استان

اجاره ساعتي اتاق به معتادان در شوش و مولوي

فياض: ايراني‌ها براي فحشا به «پاتايا» مي‌روند

خواستگاري در ملأ عام جرم است؟

سازمان تبليغات: کم‌حجابي و بدحجابي جرم نيست

لزوم نامگذاري معابر با نام زنان

راه‌اندازي گشت ضدسرقت پليس و بسيج در نوروز

ميزان مرخصي زايمان 9 ماه مي‌شود

سامانه بارشي جديد پنجشنبه وارد کشور مي‌شود

خيلي نوبرانه؛ آجيل دزدي در کرج و مازندران!

جزئيات لايحه تعيين حداقل سن ازدواج

روز‌هاي کاري ميادين ميوه و تره‌بار در ايام نوروز

تمهيدات پليس براي پنج‌شنبه و جمعه آخر سال

کشف محموله گوشت الاغ در بندرعباس

بازنشستگي همسران شهدا با 25 سال سابقه

مصباح: خوردن گوشت هم مي‌تواند حرام باشد

پيشنهاد برگزاري امتحانات نهايي از ارديبهشت‌ماه

ادعاي من و تو؛ کمک کميته‌امداد به زنان عراقي

دفاتر خدمات الکترونيک در نوروز فعال هستند

مهلت يک هفته‌اي تا اتمام اعتبار کارت ملي قديمي

توقيف دو کشتي صيد ترال توسط سپاه

پاکسازي خيابان انقلاب از دستفروشان کتاب

گردش مالي 50 ميلياردي در چهارشنبه‌سوري

آغاز عرضه نوروزي سيب و پرتقال با نرخ دولتي

توزيع آب بسته‌بندي در شهر‌هاي بحراني

«سفر ارزان» در تهران کليد خورد

عاشقان شمال نشتابيد؛ مازندران را آب برد!

کارت تبريک نوروز 43؛ زماني که امام در زندان بود

چهارشنبه‌سوري تا ساعت 12 به موزه برويد

کشف 30 کاميون لباس قاچاق در کرج

برف و باران، کشور را غافلگير کرد

بارش برف و باران در جاده‌هاي 6 استان

تغيير ساعت رسمي کشور از فردا شب

نوروز در عراق تعطيل رسمي اعلام شد