آخرین اخبار

گاهي به جلوي يخچال مي روم, اما نمي دانم چه مي خواستم!! سلامت روان

گاهي به جلوي يخچال مي روم, اما نمي دانم چه مي خواستم!!

  بزرگنمايي:

چه خبر - احساس مي کنم، مغزم مه آلود است

آيا قادر نيستيد تا کليدهاي خود را پيدا کنيد؟ نام همسايه جديد خود را فراموش کرده ايد؟ به ياد نمي آوريد چرا به طبقه بالاي خانه رفته ايد؟ آيا قرار خود براي يک شام خانوادگي را فراموش کرده ايد؟ اين قبيل موارد به واسطه شرايطي که به نام مغز مه آلود شناخته مي شود، شکل مي گيرند.

با افزايش سن نگراني درباره اين که مغز مه آلود سرآغازي براي ابتلا به بيماري آلزايمر باشد، افزايش مي يابد. اگرچه مغز مه آلود به عنوان يک بيماري و شرايط پزشکي شناخته نمي شود، معمولا اصطلاحي است که مردم براي توصيف نشانه هاي ابهام ذهني استفاده مي کنند. افزون بر فراموشي، نشانه هاي ديگري که مردم گزارش مي کنند از خستگي و سردرد تا کمبود انرژي و ناپايداري را شامل مي شوند.

مغز مه آلود حس مبهمي است که هنگام تلاش براي به خاطر آوردن چيزي در شما شکل مي گيرد، اما نمي توانيد روي آن متمرکز شويد. تلاش براي يادآوري و استفاده از توان مغز مي تواند به اندازه يک فعاليت جسماني انرژي شما را تخليه کند. تجربه اين شرايط، به ويژه در دوران نوجواني و جواني، در نتيجه هراس از ابتلا به آلزايمر مي تواند عذاب آور باشد. آلزايمر شايع‌ترين شکل زوال عقل است که در حال حاضر درماني ندارد و شناسايي آن در مراحل اوليه نيز دشوار است.

دلايل احتمالي مغز مه آلود

پس اگر ابهام شکل گرفته در شما نشانه اي از زوال عقل نيست، چه چيزي مي تواند دليل آن باشد؟ احتمالات فراواني در اين زمينه وجود دارند.

- يکي از مواردي که مي تواند زمينه ساز شکل گيري مغز مه آلود شود، خواب ناکافي است. هنگامي که بدن به اندازه کافي استراحت نمي کند، مغز نيز تحت تاثير قرار مي گيرد. خواب ناکافي اثري منفي بر تفکر دارد. هنگامي که به اندازه کافي نمي خوابيد، ميزان توجه و تفکر دقيق شما افت مي کند.

پس خواب شبانه به ميزان هفت تا هشت ساعت را فراموش نکنيد. اتاق خود را به مکاني راحت براي استراحت تبديل کنيد و تا حد امکان از دستگاه هاي الکترونيکي دور باشيد. با خوابيدن و بيدار شدن در يک ساعت مشخص، يک روال خواب براي خود ايجاد کنيد. اگر اين کار نتيجه مثبتي به همراه نداشت به پزشک مراجعه کنيد تا مشکلات خواب، اساسي مورد بررسي قرار بگيرند.

- يکي ديگر از دلايل ايجاد مغز مه آلود استرس است. زير فشار بودن و مواجهه مداوم با موقعيت هاي استرس‌زا، تاثير منفي بر احساسات شما دارد و بدن را تخريب مي کند. نشانه هاي استرس مي توانند از سردرد و تهوع تا درد در ناحيه سينه و دردهاي عضلاني را شامل شوند. جاي شگفتي نيست که استرس مي تواند مغز و ذهن شما را نيز تحت تاثير قرار دهد. در حقيقت، استرس هم در عملکرد جسماني و هم رواني اختلال ايجاد مي کند. بر همين اساس، براي جلوگيري از مغز مه آلود بايد استرس و اضطراب خود را کاهش دهيد. تکنيک هاي تنفس عميق و مديتيشن، يا انجام يوگا از جمله کارهايي است که مي توانيد براي مقابله با استرس، مد نظر قرار دهيد. همچنين، انجام تمرينات ورزشي و نقاشي مي توانند در کاهش استرس موثر باشند.

- عوارض جانبي دارو يکي ديگر از مواردي است که مي تواند زمينه ساز مغز مه آلود شود. با افزايش سن، احتمال ابتلا به بيماري هاي مختلف و مصرف داروها نيز افزايش مي يابد. پيش از مصرف داروها، چه آنتي بيوتيک ها و يا قرص هاي ضد حساسيت يا حتي داروهاي فشار خون، عوارض جانبي بالقوه آنها را مطالعه کنيد. گاهي اوقات ابهام ذهني در نتيجه داروي جديدي است که مصرف مي کنيد. اگر قرار است در کوتاه مدت دارو مصرف کنيد و مغز مه آلود چندان جدي نيست، احتمالا پس از قطع مصرف دارو به شرايط عادي باز مي گرديد. اما در صورت نياز به مصرف بلند مدت دارو با پزشک خود در اين زمينه صحبت کنيد. اين امکان وجود دارد که دارويي ديگر براي شما تجويز شود.

- مسائل هورموني نيز مي توانند به شکل گيري مغز مه آلود منجر شوند. بانوان باردار بايد خود را براي تجربه اين شرايط طي دوران بارداري آماده کنند. همچنين، در دوران يائسگي نيز احتمال تجربه مغز مه آلود زياد است. تغييرات هورموني به واقع مي توانند روي عملکرد مغز تاثيرگذار باشند.

- کار کشيدن بيش از اندازه از مغز يکي ديگر از دلايل شکل گيري مغز مه آلود است. اگر همواره تلاش مي کنيد تا چند کار را در يک زمان انجام دهيد، جاي شگفتي نيست که مغز اندکي دچار ابهام و گيجي شود. سرعت پردازش و مهارت هاي ديگر مغزي با افزايش سن افت مي کنند. اما مهم نيست چند سال داريد زيرا چند وظيفگي در هر سني مي تواند اثر منفي به همراه داشته باشد.

- مغز مه آلود مي تواند نشانه اي از برخي بيماري ها مانند سندرم خستگي مزمن، فيبروميالژيا، لوپوس و ام اس باشد. همچنين اين شرايط مي تواند در نتيجه ابتلا به افسردگي شکل بگيرد.

- اگر مسائل شناختي را تجربه مي کنيد که به خواب، استرس يا موضوعات ديگر مرتبط نيستند، به پزشک مراجعه کنيد تا ريشه يابي دقيق صورت بگيرد.




منبع:asriran.com





ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

لکنت زبان در کودکان

واکنش هاي کودکان نسبت به مرگ

روش هاي آشنا کردن کودکان با احساساتشان

افسردگي در نوجوانان را با اين علايم تشخيص دهيد

ترس هاي تخيلي کودکان را چگونه کنترل کنيم

تا چه سني بايد موبايل و تبلت را از کودکان دور نگه داريم

چطور به حرف زدن کودکمان کمک کنيم

9 علامت نشان دهنده بدرفتاري و سوء استفاده از کودکان

چرا خواب نمي بينم ؟ براي خوب خوابيدن چه کنم؟

گلي که دشمن استرس است

درمان ناخن جويدن با چند روش ساده و موثر

مزاج مغز شما سرد, گرم, خشک يا تر است؟

کاهش علايم شيزوفرني با مکمل هاي غذايي

کاهش ابتلا به افسردگي با زود بيدار شدن و تغيير عادت هاي صبح

راه هاي پيشگيري از فروپاشي عصبي و کنترل اعصاب در مشکلات

استرس و اضطراب شديد داريد اگر اکثرا اين علايم جسماني را تجربه مي کنيد!

9 علامت نشان دهنده بدرفتاري و سوء استفاده از کودکان

ناخن جويدن در مورد شخصيت شما چه مي گويد + روش درمان

راه هاي پيشگيري از فروپاشي عصبي و کنترل اعصاب در مشکلات

چطور به حرف زدن کودکمان کمک کنيم

تا چه سني بايد موبايل و تبلت را از کودکان دور نگه داريم

5 قدم براي روبرو شدن با خاطرات ترسناک و پشت سر گذاشتن آن ها

افسردگي چه تاثيري بر ميل جنسي مي گذارد؟

کاهش ابتلا به افسردگي با زود بيدار شدن و تغيير عادت هاي صبح

کاهش علايم شيزوفرني با مکمل هاي غذايي

ترس هاي تخيلي کودکان را چگونه کنترل کنيم

درمان ناخن جويدن با چند روش ساده و موثر

افسردگي در نوجوانان را با اين علايم تشخيص دهيد

گلي که دشمن استرس است

روش هاي آشنا کردن کودکان با احساساتشان

چرا خواب نمي بينم ؟ براي خوب خوابيدن چه کنم؟

چگونه از افسردگي پس از سقط جنين پيشگيري کنيم

آنچه درباره آزمايش اعتياد نمي‌دانستيد

با اين روش ترمز استرس را بکشيد

افسردگي در کمين کودکان چاق

واکنش هاي کودکان نسبت به مرگ

آموزش مهارت هاي مقابله با استرس

لکنت زبان در کودکان

الکسي تيميا alexithymia چيست و چه ارتباطي با مشکلات روحي دارد؟

چرا پزشک ها بيشتر از هر شغل ديگري خودکشي مي کنند؟

عکس پروفايل شما چه حقايقي را در مورد شخصيت تان بر ملا مي کند؟

چرا ستاره هاليوود تماشاي کارتون سيندرلا را براي دخترش ممنوع کرد؟

چرا بيماري هاي روحي و رواني در بين دانشجويان فزايش يافته؟

افسردگي چيست؟

آيا شما هم وسواس داريد؟

دليل و درمان حرف زدن در خواب

افسردگي در مردان چه تفاوتي با افسردگي در زنان دارد؟

کاهش استرس با ماساژ نقاطي خاص در بدن

آيا آلزايمر ارثي است؟

درمان موثر دردهاي مزمن با بخشيدن ديگران!!