آخرین اخبار

با زبان بدن دوست داشتني شويد سلامت روان

با زبان بدن دوست داشتني شويد

  بزرگنمايي:

چه خبر -

گفته مي‌شود که ارتباطات خوب پايه و اساس رابطه‌هاي موفق است، بنابراين توانايي شناخت و استفاده درست از رابطه‌ي غيرکلامي يا همان زبان بدن ابزار قدرتمندي است که به شما اين امکان را مي‌دهد که منظور واقعي‌تان را به فرد مقابل برسانيد و تعامل با ديگران را به يک تجربه‌ي آسان و لذت‌بخش تبديل کنيد. در اين مقاله با ترفند هايي از زبان بدن آشنا مي‌شويد، که شما را دوست‌داشتني مي‌کند.

ترفندهاي زبان بدن که شما را فورا دوست‌داشتني مي‌کند

شما در طول روز سيگنال‌هايي را به مردم ارسال مي‌کنيد، بدون اينکه توجهي به آنها داشته باشيد. نحوه‌‌اي که چشمان‌تان را حرکت مي‌دهيد و نحوه‌اي که با کسي دست مي‌دهيد، نمونه‌هاي اين سيگنال‌ها هستند. ممکن است با استفاده از زبان بدن، سيگنال‌هاي ناخودآگاهي را ارسال کنيد که يا سبب شوند ديگران شما را بيشتر دوست داشته باشند يا حداقل حرف شما را اجمالا درست فرض کنند.

ضرورت آموختن زبان بدن

ذهن آدمي همواره به دنبال قضاوت کردن است. اين ويژگي ما در فرايند تکامل باعث بقاي ما شده است، و مهمتر اينکه ما در يک چشم به هم زدن قضاوت مي‌کنيم:

آيا اين فرد تهديدي براي جان من است؟

آيا اين فرد جذّاب است؟

آيا اين فرد براي بقاي (اجتماعي) من فايده‌اي دارد؟

به اين سوالات غريزي توجه کنيد، اما بدون شناخت بهتر فرد، هرگز تحت تاثير قضاوت اوليه تان، عمل نکنيد.

آموختن زبان بدن به شما کمک خواهند کرد تا به شيوه‌هايي رفتار کنيد که ديگران برداشت خوبي از رفتار شما داشته باشند.

بخش 1: نگرش و تاثير آن بر زبان بدن

اين بخش منحصرا درباره‌ي زبان بدن نيست بلکه در مورد تاثير نگرش ها بر زبان بدن است زيرا نگرش‌ها به طور ناخودآگاه بر زبان بدن شما تأثير خواهند گذاشت.

احساس امنيت کنيد و از خود اطمينان نشان دهيد

اين نگرش آنقدر مهم است که بايد يک مقاله‌ي کامل را به آن اختصاص داد. اگرچه شما نمي‌توانيد 100٪ اوقات ( و گاها نبايد ) از اين نگرش برخوردار باشيد، اما احساس امنيت و اطمينان با ايجاد شرايط و قرار دادن خود در موقعيت هاي درست و مطمئني که باعث تقويت اين احساس در شما شود، کار درستي است. البته اين به معني خطر کردن، به بهانه احساس امنيت و اطمينان، در شرايط تهديد و خطرناک جامعه نيست.

دو نکته را بايد در اين خصوص در نظر بگيريد:

– سعي کنيد شرايط و موقعيت هاي عدم امنيت و اطمينان را برطرف کنيد:

خود را از محيط ها و موقعيت هاي غير امن و نا مطمئن دور نگاه داريد.

حلقه اي از دوستان و همراهاني که به آنها اعتماد و احساس امنيت داريد، ايجاد کنيد.

– به خودتان احساس امنيت را ياد بدهيد:

با مطالعه و افزايش آگاهي خود به امنيت خود بيافزاييد

با ياد گرفتن نحوه حفاظت از خودتان و عمل کردن به آموخته هاي خود، امنيت را با وجودتان حس کنيد

همه دوست هستند، مگر غير از اين ثابت شود

چرا پيش از آنکه اصلا پلي ساخته باشيد، دست به تخريب آنها بزنيد؟ اصلا منطقي به نظر نمي‌رسد:

شما مي‌توانيد همه چيز را به دست آوريد

شما با رعايت اصول اوليه دوستي، هيچ چيزي براي از دست دادن نداريد

به زودي خواهيد فهميد که آيا فرد جديدي که وارد زندگي‌تان شده، مي‌خواهد يا مي‌تواند يک دوست خوب باشد يا نه.

همه لايق احترام هستند، مگر غير از اين ثابت شود

در اينجا نيز، با احترام گذاشتن به ديگران يا چيزي به دست مي‌آوريد يا اصلا چيزي را از دست نمي‌دهيد. اين به آن معنا نيست که تمام روز بايد تملّق کسي را بگوييد، بلکه به اين معنا است که نبايد کسي را از سر باز کنيد يا کاري کنيد که احساس کم‌اهميت بودن داشته باشند.

همه را دوست بدار، مگر ثابت شود لياقتش را ندارند

سعي کنيد ذاتا همه را دوست داشته باشيد، حتي غريبه‌ها هم استحقاق اين را دارند که به آنها فرصت اثبات حقانيت‌شان را بدهيد. البته بياد داشته باشيد که، در دنياي ما هر کس مي‌تواند چيزي باشد که به ظاهر نيست. من انسان‌هاي نفرت‌انگيزي را ديده‌ام که مهربان به نظر مي‌رسيدند و ميلياردرهايي که مثل کودکان هيجان‌زده رفتار مي‌کردند. به قول يک ضرب‌المثل قديمي: «به جلد يک کتاب دقت کنيد، اما پيش از قضاوت کردن حتما چند ورق از آن را بخوانيد.»

هميشه به اين فکر کنيد که چه کاري مي‌توانيد براي ديگران انجام دهيد

وقتي با کسي برخورد مي‌کنيد، فکر نکنيد که «او چه کاري مي‌تواند براي من انجام دهد؟»، بلکه به اين بينديشيد که «من چه کاري مي‌توانم براي او انجام دهم؟» کمک کردن به ديگران بهترين راهي است که آنها را به کمک کردن به خود شما ترغيب مي‌کند و اين وضعيتي است که همه در آن برنده خواهند بود.

توجه کنيد که من نمي‌گويم شما بايد نصيحت بيجا کنيد تا خودتان را باهوش جلوه دهيد. تنها زماني به مردم کمک کنيد که واقعا باور داريد زندگي آنها با آگاهي، کمک يا تماسي که شما به آنها پيشنهاد مي‌کنيد، بهتر خواهد شد.

پيشنهاد کمک بدهيد، اما اصرار نکنيد. مختصر و مفيد سخن بگوييد و اجازه دهيد آنها تصميم بگيرند که پيشنهاد کمک شما را بپذيرند يا نه.

بخش 2: حالت بدن

بدن شما دائما در حال فرستادن سيگنال به افرادي است که با آنها برخورد مي‌کنيد. حالت بدن بر قضاوت‌هاي عجولانه‌ افراد درباره‌ي شما، همينطور بر تصور شما از خودتان اثر مي‌گذارد. افزون بر اين، حالت درست بدن براي کمر شما هم خوب است، پس چه چيز بهتر از اين؟

صاف اما راحت بايستيد

براي يافتن يک حالت بدني مثبت، موارد زير را دنبال کنيد:

1. پاهايتان را هنگام ايستادن به عرض لگن‌تان باز کنيد.

2. قد خود را تا جاي ممکن بالا بکشيد، تصور کنيد از سر در حال کشيده شدن به بالا هستيد.

3. حالا اين حس بلند بودن را حفظ کنيد، اما شانه‌هايتان را شل کنيد.

4. گردن‌تان را سفت نگه نداريد و به سرتان طوري زاويه بدهيد که براي نگاه‌ کردن در چشمان فردي با قد متوسط مجبور نباشيد به بالا يا پايين نگاه کنيد.

چند توصيه:

هنگام حفظ حالت بدن، تا جاي ممکن راحت باشيد.

باد به سينه‌تان نياندازيد. قفسه سينه بايد صاف باشد، درست مانند وقتي که روي زمين دراز کشيده‌ايد.

شانه‌هايتان را کمي به عقب بکشيد.

صاف بنشينيد، اما خشک نباشيد

وقتي شروع به صاف نشستن مي‌کنيد خواهيد ديد که جثه‌‌ي اغلب افراد با صاف ننشستن کوچک مي‌شود. وقتي با اين حالت صاف پشت ميز مي‌نشينيد، فورا احساس بلند بودن خواهيد کرد. پشت‌تان را صاف، اما تا جاي ممکن راحت نگه داريد.

هميشه در بخش مياني بدن‌تان کمي کشش داشته باشيد

ماهيچه‌هاي شکم، کمر و ناحيه‌ي مرکزي بدن‌تان هرگز نبايد هنگام ايستادن يا نشستن شل باشند. به طور کلي ماهيچه‌هاي شکم و مرکز بدن‌تان را تحت کمي فشار قرار دهيد. اين امر نه تنها بر حالت بدن شما اثر خوبي مي‌گذارد، بلکه با وقار راه رفتن را براي شما آسان مي‌کند.

پاهايتان را به عرض لگن از هم جدا کنيد

طرز قرار گرفتن پاها چيزهاي زيادي را درباره‌ي شما فاش مي‌کند. اين يک علم دقيق نيست، اما معمولا نزديک هم بودن پاها حاکي از ناامني است، در حاليکه فاصله داشتن آنها از هم نشاندهنده‌ي اعتماد به نفس است.

نزديک بودن و دور بودن بيش از اندازه‌ي پاها از هم مي‌‌تواند تاثير نامطلوبي بدي بر بدن شما داشته باشد. سعي کنيد پاهايتان در موقعيتي قرار گرفته باشند که به اندازه‌ي عرض لگن يا کمي بيشتر از هم فاصله داشته باشند، نه خيلي بيشتر.

بخش 3: وارد شدن به يک اتاق

لحظه‌اي که وارد يک اتاق مي‌شويد لحظه‌اي است که خودتان را در معرض قضاوت افرادي که در اتاق هستند قرار مي‌دهيد. حتما از اين فرصت استفاده کنيد.

شايد بعضي افراد تکنيک‌هاي مفرطي مثل خراميدن را توصيه کنند، اما اين توصيه شامل همه‌ي موقعيت‌ها نمي‌شود.

طوري لبخند بزنيد که خوشحالي‌تان را از بودن در آن جمع نشان دهد

صرف نظر از اينکه واقعا خوشحال هستيد يا نه، هنگام ورود به يک اتاق لبخند بزنيد. طوري لبخند بزنيد که انگار واقعا از آنچه مي‌بينيد لذت مي‌بريد. در اين کار افراط نکنيد. با صداي بلند نخنديد. لبخندتان به گونه‌اي باشد که انگار پس از چند روز باراني به بيرون قدم گذاشته‌ايد و متوجه درخشش زيباي آفتاب شده‌ايد.

با حاضران سلام و احوالپرسي کنيد

نه منحصرا با يک شخص خاص. با صداي بلند يا به تک‌تک افراد سلام نکنيد، مگر اينکه اين نوع رفتار مورد پسند آنها باشد. در غير اين صورت، هنگامي که به افراد حاضر در اتاق نگاه مي‌کنيد، لحظه‌اي بي‌حرکت بمانيد يا به آهستگي قدم برداريد.

ارتباط چشمي برقرار کنيد

به جماعت حاضر در اتاق چنان سريع نگاه نکنيد که انگار به اشياء نگاه کرده‌ايد. در چشم افراد نگاه کنيد و اگر کسي چشم در چشم شما دوخت، به او لبخند بزنيد. کاري کنيد که ديگران احساس کنند يک فرد مثبت وارد اتاق شده است.

حوصله به خرج دهيد

اين کار نه تنها نشان‌دهنده‌ي اعتماد به نفس شماست، بلکه حاکي از يک نگرش باز و پذيرا نيز مي‌باشد.

براي دوستان (فرضي) دست تکان دهيد

انسان‌ها به طور ذاتي افرادي را که دوستان زياد دارند دوست داشته يا به آنها احترام مي‌گذارند. وقتي پا به اتاقي مي‌گذاريد و روال عادي «سلام و احوالپرسي» را انجام مي‌دهيد، به دنبال آن براي دوستانتان دست تکان دهيد و مثلا بگوييد: «الان ميام پيشت!»

مسئله اين است که نبايد براي دست تکان دادن براي دوستان فرضي، استرس داشته باشيد. من در مناسبت‌هاي بزرگ هميشه اين کار را مي‌کنم. يادتان باشد که آدم پشت سرش را نمي‌بيند. اگر براي فردي که وجود خارجي ندارد و فرضا پشت سر فرد روبه‌روي شما است دست تکان دهيد، فرد روبه‌رو نمي‌داند که شما در اصل براي هوا دست تکان داده‌ايد.

اين کار نتايج جالبي دارد:

مردم تصور مي‌کنند شما افراد حاضر را مي‌شناسيد

شما زمان بيشتري داريد تا با آرامش به اطراف نگاه کنيد

شما احساس اعتماد به نفس بيشتري مي‌کنيد

نکته اينجاست که با ترس دست تکان ندهيد. اين کار را با اطمينان کامل انجام دهيد. جوري دست تکان دهيد که انگار بهترين دوستتان آن طرف اتاق است و شما تلاش مي‌کنيد به او بگوييد فورا خود را به او مي‌رسانيد.

بخش 4: دست دادنمحکم و در عين حال آرام دست دهيد

مردها به ويژه به نحوه‌ي دست دادن حساس هستند. دست دادن ضعيف يا مثل «ماهي مرده» فورا درجه‌ي دوست‌داشتني بودن شما را پايين مي‌آورد.

فقط شما دست‌تان را جلو نياوريد. دست دادن يک کار گروهي است.

فشار دست‌تان طوري باشد که انگار دسته‌ي يک ماهيتابه‌ي سنگين را گرفته‌ايد.

اگر کسي مثل «ماهي مرده» دستش را به سمت شما آورد، دستش را سخت فشار ندهيد.

هنگام دست دادن ارتباط چشمي برقرار کنيد

نگاه کردن به اطراف، ناخودآگاه بار منفي به همراه مي‌آورد:

شما براي فردي که با او دست مي دهيد احترام قائل نيستيد يا حواستان به او نيست.

شما چيزي براي مخفي کردن داريد.

به اندازه‌اي به چشمان فرد مقابل نگاه کنيد که رنگ چشمان او را بخاطر بسپاريد. زل نزنيد و فقط لحظه‌اي به چشمان او بنگريد.

طوري لبخند بزنيد گويي ديدن آنها روز خوبي را براي شما رقم زده است

هنگام نگاه کردن به چشمان فردي که با او دست مي‌دهيد طوري لبخند بزنيد که گويي چيزي در چشمان او مي‌بينيد که شما را خوشحال مي‌کند.

با صداي بلند نخنديد و فقط لبخند بزنيد.

بخش 5: موضع‌گيري بدني

اينکه موقعيت و موضع بدن خود را چگونه و کجا تعيين کنيد در چگونگي برداشت ديگران از شما اثر مي‌گذارد. موضع‌گيري بدني به همراه حالت بدن ابزارهاي قدرتمندي هستند.

موضع گيري باز داشته باشيد

وقتي با فردي صحبت مي‌کنيد، حالت بدن‌تان را طوري نشان دهيد که به روي آن فرد باز و پذيرا باشد. به عبارت ديگر، موقعيت بدن‌تان ترجيحا «در معرض» باشد، براي نمونه قفسه سينه‌تان را با دست‌هايتان نپوشانيد و قوز نکنيد. با رعايت اين نکات اعتماد و راحتي خود را به فرد مقابل نشان مي‌دهيد.

زاويه بدن‌ خود را به سمت فردي که با او صحبت مي‌کنيد تنظيم کنيد

اين يک تغيير نامحسوس است، اما اطمينان از اينکه بدن شما به هم‌صحبت شما «اشاره مي‌کند»، مهم است. اگر زاويه بدن‌تان دور از فرد مقابل باشد اين حاکي از ترس، عدم‌امنيت و بدگماني است.

به اشياء تکيه ندهيد

تکيه دادن به يک شئ (براي نمونه ديوار) حاکي از بي‌اعتنايي و احتمالا احساس ناامني است. هر زمان که امکانش را داريد با يک حالت بدن خوب بايستيد. با استفاده از نکات بخش حالت بدن سعي کنيد يک «حالت بدن خنثي» و البته راحت را به خود بگيريد.

وقتي به چيزي تکيه مي‌دهيد، حالت بدن را فراموش نکنيد

اگر بنا به هر دليلي مجبور به تکيه دادن به چيزي مي‌شويد، حالت بدن خوب‌تان را حفظ کنيد. قوز نکنيد.

بخش 6: صورت

صورت شما ناحيه‌اي با سيگنال‌هاي بسيار است. در حقيقت، در زمينه‌ي حرکات ريز صورت که افراد به طور ناخودآگاه از خود بروز مي‌دهند، تحقيقات بسياري انجام شده است. انسان‌ها بدون اينکه بدانند اطلاعات زيادي را از اين طريق منتقل مي‌کنند. شما مي‌توانيد با استفاده از صورت‌تان، اطلاعات زيادي درباره‌ي خودتان به مردم بدهيد.

از صورت خُنثاي خود چهره‌ا‌ي شاد را به نمايش بگذاريد

تا به حال از «سندروم صورت خونسرد» چيزي شنيده‌ايد؟ برخي افراد ادعا مي‌کنند که صورت خونسردشان ناراحت يا عصباني به نظر مي‌رسد و اين حالت سبب مي‌شود ديگران آنها را به عنوان يک خطر اجتماعي تلقي کنند. شما ترجيحا تمايل نخواهيد داشت با فردي که اين نوع حالت صورت را دارد صحبت کنيد. گرچه اين حالت اصلا تهديدي ندارد، مگر براي روابط اجتماعي خود فرد.

حتما سعي کنيد صورت عادي شما (براي نمونه وقتي با لپ‌تاپ کار مي‌کنيد) اگر هم شاد نيست، لااقل راحت به نظر رسد. يک ترفند آسان اين است که حالتي به خودتان بگيريد که انگار چيز سرگرم‌کننده‌اي را يافته‌ايد.

تماس چشمي را ناگهان قطع نکنيد

مردم عادت دارند اگر با کسي چشم در چشم شدند، چشم از آن فرد برداشته و به جاي ديگري نگاه کنند. سعي کنيد اين کار را نکنيد. تماس چشمي را حفظ کنيد و لبخند بزنيد. مردم اغلب خودشان نگاه‌شان را بر مي‌گردانند، گرچه برخي هم چشم از شما بر نخواهند داشت.

تماس چشمي فوائد متعددي دارد:

مردم شما را فردي بي‌آلايش در نظر مي‌گيرند.

شما اعتماد به نفس بيشتري احساس خواهيد کرد.

لطفا توجه کنيد که وقتي به تماس چشمي فردي با تماس چشمي خودتان پاسخ مي‌گوييد، حتما لبخند بزنيد. نگاه بي‌تفاوت مي‌تواند بسيار ناخوشايند باشد.

چگونه لبخند بزنيم

يک ترفند آسان براي لبخند زدن وجود دارد: تصور کنيد در حال تماشاي چيزي هستيد که واقعا دوست داريد.

لبخند زدن به معني حرکت دادن اجزاي صورت به يک شيوه‌ي خاص نيست، بلکه به معني حس کردن شادي و اجازه‌ي ابراز آن توسط صورت است.

بخش 7: تکنيک‌ها و عادات

در اينجا به برخي نکات خواهيم پرداخت که انجام دادن آنها مستلزم به کارگيري اطلاعات محاوره‌اي و ارتباطي شما است.

کارهاي طرف مقابل را قرينه کنيد

يک تکنيک قدرتمند که بسيار درباره آن تحقيق شده قرينه کردن است، گويي شما آينه هستيد و فرد ديگر روبه‌روي شما است. مردم هنگامي در کنار شما احساس راحتي بيشتري مي‌کنند و شما را بيشتر دوست خواهند داشت که شبيه آنها رفتار کنيد. براي نمونه:

آنها دست به سينه هستند؟ شما هم دست به سينه باشيد.

آنها به پاي راست‌شان تکيه دادند؟ شما هم به پاي راست‌تان تکيه دهيد.

آنها يک ليوان آب در دست دارند؟ شما هم يک ليوان آب در دست بگيريد.

نکته اينجا است که نبايد لو برويد. لحظه‌اي که فرد مورد نظر متوجه رفتار تقليدآميز شما شود، اين تکنيک قدرت خود را از دست مي‌دهد.

حرکات قرينه‌اي

همانند مورد بالا، در اينجا هم نبايد لو برويد. اما نکات ظريفي گاهي اثرات بزرگي دارند:

با او در حال نوشيدن قهوه هستيد. او فنجان را برمي‌دارد که از قهوه بنوشد؟ شما هم اين کار را انجام دهيد.

او لبخند مي‌زند؟ شما هم لبخند بزنيد (اين يکي خيلي آسان).

او اندکي به شما نزديک‌تر مي‌شود. شما هم اين کار را انجام دهيد.

بار ديگر تکرار مي‌کنم که لو نرويد و ناخوشايند هم نباشيد. از اين تکنيک بايد مرتبا و بدون جلب توجه استفاده کنيد.

گروه سلامتي سيمرغ

منبع chetor.com




ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

لکنت زبان در کودکان

واکنش هاي کودکان نسبت به مرگ

روش هاي آشنا کردن کودکان با احساساتشان

افسردگي در نوجوانان را با اين علايم تشخيص دهيد

ترس هاي تخيلي کودکان را چگونه کنترل کنيم

تا چه سني بايد موبايل و تبلت را از کودکان دور نگه داريم

چطور به حرف زدن کودکمان کمک کنيم

9 علامت نشان دهنده بدرفتاري و سوء استفاده از کودکان

چرا خواب نمي بينم ؟ براي خوب خوابيدن چه کنم؟

گلي که دشمن استرس است

درمان ناخن جويدن با چند روش ساده و موثر

مزاج مغز شما سرد, گرم, خشک يا تر است؟

کاهش علايم شيزوفرني با مکمل هاي غذايي

کاهش ابتلا به افسردگي با زود بيدار شدن و تغيير عادت هاي صبح

راه هاي پيشگيري از فروپاشي عصبي و کنترل اعصاب در مشکلات

استرس و اضطراب شديد داريد اگر اکثرا اين علايم جسماني را تجربه مي کنيد!

9 علامت نشان دهنده بدرفتاري و سوء استفاده از کودکان

ناخن جويدن در مورد شخصيت شما چه مي گويد + روش درمان

راه هاي پيشگيري از فروپاشي عصبي و کنترل اعصاب در مشکلات

چطور به حرف زدن کودکمان کمک کنيم

تا چه سني بايد موبايل و تبلت را از کودکان دور نگه داريم

5 قدم براي روبرو شدن با خاطرات ترسناک و پشت سر گذاشتن آن ها

افسردگي چه تاثيري بر ميل جنسي مي گذارد؟

کاهش ابتلا به افسردگي با زود بيدار شدن و تغيير عادت هاي صبح

کاهش علايم شيزوفرني با مکمل هاي غذايي

ترس هاي تخيلي کودکان را چگونه کنترل کنيم

درمان ناخن جويدن با چند روش ساده و موثر

افسردگي در نوجوانان را با اين علايم تشخيص دهيد

گلي که دشمن استرس است

روش هاي آشنا کردن کودکان با احساساتشان

چرا خواب نمي بينم ؟ براي خوب خوابيدن چه کنم؟

چگونه از افسردگي پس از سقط جنين پيشگيري کنيم

آنچه درباره آزمايش اعتياد نمي‌دانستيد

با اين روش ترمز استرس را بکشيد

افسردگي در کمين کودکان چاق

واکنش هاي کودکان نسبت به مرگ

آموزش مهارت هاي مقابله با استرس

لکنت زبان در کودکان

الکسي تيميا alexithymia چيست و چه ارتباطي با مشکلات روحي دارد؟

چرا پزشک ها بيشتر از هر شغل ديگري خودکشي مي کنند؟

عکس پروفايل شما چه حقايقي را در مورد شخصيت تان بر ملا مي کند؟

چرا ستاره هاليوود تماشاي کارتون سيندرلا را براي دخترش ممنوع کرد؟

چرا بيماري هاي روحي و رواني در بين دانشجويان فزايش يافته؟

افسردگي چيست؟

آيا شما هم وسواس داريد؟

دليل و درمان حرف زدن در خواب

افسردگي در مردان چه تفاوتي با افسردگي در زنان دارد؟

کاهش استرس با ماساژ نقاطي خاص در بدن

آيا آلزايمر ارثي است؟

درمان موثر دردهاي مزمن با بخشيدن ديگران!!