آخرین اخبار

کواکبيان به خانم اصلاح‌طلب‌، آقاي اصولگرا رسيد سياسي

کواکبيان به خانم اصلاح‌طلب‌، آقاي اصولگرا رسيد

  بزرگنمايي:

چه خبر - خانم اصلاح‌طلب‌، آقاي اصولگرانوشتن درباره مصطفي کواکبيان چندان ساده نيست. نمي‌شود مواضع‌ او را کنار هم قرار داد و عنوان يا برچسبي مشترک براي او يافت، سهل‌ترين القابي که مي‌شود با خيالي راحت‌تر پسوند يا پيشوند نام مصطفي کواکبيان قرار داد، نماينده مجلس يا همان دبيرکل حزب مردم‌سالاري است که خود داراي تعريف و توصيف مدون و پيش‌ساخته‌اي هستند
کواکبيان صريح است، تند حرف مي‌زند و اگر هم بخواهد موضع‌ خود را در فضاهاي مختلف به بيان‌هاي گوناگون تعبير کند، اينجاست که کار خبرنگار دشوار مي‌شود و به‌همين‌خاطر هم بهترين راه براي نوشتن مواضع او گرفتن تأييديه سخنانش در مرحله نهايي انتشار اخبار است. جداي از اين دشواري کواکبيان مرد سياست است و در فضاي سياسي کشور پرتکاپو و خوش‌مصاحبه است؛ به‌همين‌دليل هم تحليل و پيش‌بيني اينکه او چه مي‌گويد و چه مي‌خواهد، براي جمعي سهل و براي جمعي سخت است. در اين گزارش نگاهي انداخته‌ايم به فرازوفرودهاي کارنامه خبري مصطفي کواکبيان.

بهانه؛ لغو ديدار با رئيس گروه دوستي پارلمان انگليس بهانه براي نوشتن از مصطفي کواکبيان فراوان است؛ چون او همواره يا از تريبون بهارستان يا با حضور در جمع خبرنگاران پارلماني با صدايي بلند درباره آنچه ديده يا فکر مي‌کند، موضع مي‌گيرد؛ اما او ديروز به‌عنوان رئيس گروه دوستي پارلماني ايران و انگليس ملاقات خود با سفير انگليس در ايران را به دليل اظهارات اخير ترزا مي، ‌نخست‌وزير اين کشور، به تعويق انداخت. کواکبيان در مطلبي در صفحه توييتر خود نوشت: قرار بود به‌عنوان رئيس گروه دوستي پارلماني ايران و انگليس اين هفته سفير انگليس را ملاقات کنم که به دليل اظهارات خانم ترزا مي‌ ملاقات را به تعويق انداختم. دولت انگليس سعي دارد با ايجاد ايران‌هراسي تسليحات بيشتري را به کشورهاي عرب حاشيه خليج فارس بفروشد. انگليسي‌ها فکر نکنند با ايران‌هراسي و فروش تسليحات به کشورهاي عرب خليج فارس مي‌توانند منافع خود را تأمين کنند؛ چراکه قطعا در همکاري با ايران بهتر مي‌توانند به منافع خود به‌ويژه از لحاظ اقتصادي دست پيدا کنند.

شناسنامه؛ ورودي ٦١ امام صادق اسفند‌ماهي است و سال ٤١ در سمنان به دنيا آمد. ٢٠ساله بود که در دانشگاه امام صادق پذيرفته شد و به تهران آمد. همان سال هم با همسر برادر شهيدش ازدواج کرد. حاصل اين ازدواج دو فرزند به نام‌هاي فاطمه و مجيد است که فاطمه فارغ‌التحصيل ژنتيک و مجيد دانش‌آموز دبيرستاني است. او دانشجوي پيگيري بود و در آن سال‌ها علاوه بر تحصيل دروس حوزوي تا پايان دوره سطح، مدرک ليسانس و فوق‌ليسانس خود را در رشته علوم سياسي از اين دانشگاه گرفت و چند سال بعد هم دکتراي علوم سياسي‌اش را از دانشگاه تربيت مدرس گرفت. حالا هم قريب ‌به ١٠سالي مي‌شود که در دانشگاه علامه طباطبايي تدريس مي‌کند.

کارنامه؛ از الخمينيون تا مردم‌سالاري اولين تجربه کار سياسي او به سال‌هاي اوايل پيروزي انقلاب بر‌مي‌گردد که او به صورت خودجوش گروهي را براي تحقق ديدگاه‌هاي بنيان‌گذار جمهوري اسلامي به نام «الخمينيون» تشکيل داد و به‌واسطه اين تجربه هم بود که قائم‌مقام حزب جمهوري اسلامي در سمنان شد. او سال‌ها بعد - سال ٧٦- به همراه چند چهره اصلاح‌طلب مانند ابراهيم اصغرزاده، محمدرضا راه‌چمني، الياس حضرتي و... حزب همبستگي ايران اسلامي را براي حمايت از دستاوردهاي دوم خرداد تأسيس کردند و نايب‌رئيس شوراي حزب شد تا اينکه بعد از سه سال با ديگر اعضاي حزب به اختلاف خورد و از عضويت در همبستگي استعفا داد. پس از اين استعفا خود صاحب حزب جديدي به نام مردم‌سالاري شد. او حالا حدود ١٠سالي مي‌شود که دبيرکل حزب مردم‌سالاري است.

کواکبيان، تجربه نمايندگي مجالس هشتم و دهم شوراي اسلامي را دارد. او از نمايندگان پرحاشيه مجلس شوراي اسلامي است. اين حواشي نه به دليل تذکرات پي‌در‌پي او در جلسات علني بهارستان است و نه به دليل حجم و بلندي صدايش در صحن علني مجلس که بارها شنيده مي‌شود؛ بلکه به دليل جنس و سبک ويژه سخنوري اوست. تذکرات او هميشه يا با تکه‌پراني همراه است يا خود او با کنايه سخن مي‌گويد يا پاسخ سخنانش را با کنايه مي‌گيرد. «پروفسور کواکبيان» و «غش نکنيد» از‌جمله تکه‌هايي بوده که رئيس مجلس خطاب به کواکبيان به ‌کار برده است.

سواد مديريتي کواکبيان به کرسي‌هاي سبز‌رنگ بهارستان ختم نمي‌شود. او دو باري هم عزم کانديداتوري در انتخابات رياست‌جمهوري را کرده است؛ هر دو بار هم به صورت شخصي و به نام حزب يعني حزب مردم‌سالاري. اولين‌بار سال ٨٤ و با شعار «تعميق مردم‌سالاري با دولت خدمت» وارد کارزار رياست‌جمهوري شد. او در آن ايام به مديريت هشت‌ساله رئيس دولت اصلاحات خرده مي‌گرفت و مي‌گفت: «در دوره دولت اصلاحات، دولت‌سالاري به وجود آمد؛ نه مردم‌سالاري»؛ هرچند در نهايت انصراف داد و در آن انتخابات به صف حاميان شيخ مهدي کروبي پيوست.

بار ديگر هم در انتخابات يازدهمين دوره رياست‌جمهوري بود که باز به ميدان آمد، اين بار شعارش را «دولت اخلاق» اعلام کرد. کواکبيان در اين دوره از انتخابات احراز صلاحيت شوراي نگهبان نشد. نکته ديگر در کارنامه خبري کواکبيان اين است که او خود چهره‌اي رسانه‌اي است و مدير‌مسئولي روزنامه مردم‌سالاري، صاحب‌امتيازي و مديرمسئولي روزنامه محلي پيام استان سمنان و پيش‌تر در دهه ٧٠ هم سردبيري هفته‌نامه همبستگي (ارگان حزب همبستگي ايران) را برعهده داشت.

به نظر مي‌رسد کواکبيان شيفته تجربه‌هاي جديد است. همان‌طور که از تحصيلات حوزوي به سمت دروس آکادميک رفت، حالا هم مي‌خواهد در کنار کار حزبي - سياسي‌اش و نمايندگي‌اش در بهارستان به عرصه هنر هم ناخنکي بزند. کواکبيان در جديدترين اقدامش به‌عنوان تهيه‌کننده با ساخت فيلم «خانم اصلاح‌طلب‌، آقاي اصولگرا» وارد عرصه هنر و سينما شده است.

مواضع ‌برخي در فضاي مجازي نسبت به عملکرد اصلاح‌طلبان مجلس دهم و فراکسيون اميد حرف‌وحديث‌هايي مطرح مي‌کنند که بنده به‌عنوان کوچک‌ترين اين فراکسيون مي‌گويم که ما قطعا در زميني که ديگران بخواهند براي ما طراحي کنند، ‌بازي نخواهيم کرد. قطعا از حقوق نمايندگان و جايگاه مجلس دفاع مي‌کنيم؛ اما هيچ‌وقت نمي‌خواهيم مجلس ششم تکرار شود. / خبرگزاري ايسنا، آذر ٩٥. ‌ با رويکرد تخصصي و کار کارشناسي درست مي‌توان رابطه با آمريکا را در شش ماه برقرار کرد که اين امر براساس عزت، مصلحت، حکمت، اقتدار ملي و قدرت ملي خواهد بود. / باشگاه خبرنگاران، ارديبهشت٩٢. ‌ برخي‌ها با ما عکس يادگاري مي‌گيرند و زنبيل‌شان را در جاي ديگر مي‌گذارند. / خبرگزاري تسنيم، مهر٩٥. ‌ يک ساعت بدون رضايت مردم حکومت‌کردن، از نظر شرع جايز نيست. / سايت خبري آفتاب، ارديبهشت ٨٩. ‌ بداخلاقي‌هايي از مناظره‌هاي سال ٨٨ شروع شد که تا امروز نيز ادامه دارد که بايد گفت يکشنبه سياه در شأن جمهوري اسلامي ايران نبود. / فارس، ارديبهشت ٩٢ . ‌ ما کرسي‌هاي زيادي را نمي‌خواهيم، تنها ٢٩٠ کرسي مجلس را مي‌خواهيم و مجلسي مي‌خواهيم که مانع حرف‌زدن علي مطهري نشود. / سايت خبري انتخاب، دي ٩٣. ‌ دلواپسان بايد پاسخ دهند که چگونه مي‌توان بدون انعقاد قرارداد نفتي کشور را اداره کرد. / سايت خبر آنلاين، شهريور ٩٥. ‌ مديريت انحصار‌طلبانه در شوراي شهر تهران راه به جايي نخواهد برد/ خبرگزاري ايلنا، شهريور ٩٣. ‌ آقاي لاريجاني! شما با چه اختياري و براساس کدام ماده آيين‌نامه داخلي مجلس درباره لايحه برنامه ششم به رهبر معظم انقلاب نامه نوشته‌ايد؟! چرا شما از طرف مجلس به رهبر انقلاب نامه فرستاده‌ايد؟ / سايت تابناک، مهر٩٥. ‌ طرح ساماندهي دريافتي‌هاي مقامات و مديران کشور «ماست‌ماليزاسيون» است. /خبرگزاري تسنيم، آبان ٩٥.




منبع: روزنامه شرق




ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

محکوميت حبس نسرين ستوده قطعي شد

توضيح درباره پرونده طاهري، سيف و سعيد قاسمي

نيرو‌هاي «سنتکام» تروريست اعلام مي‌شوند

ائتلاف دو شهردار غيرپاسخگو براي انتخابات 1400

سمت جديد فرمانده سابق سپاه

توافق ايران و پاکستان در مبارزه با تروريسم

محمد خاتمي: قطعا رفع حصر به نفع نظام است

آمريکا معافيت نفتي ايران را تمديد نمي‌کند

شکايت نمايندگان لرستان و خوزستان از وزير نيرو

کنايه به طراحان تحريم آيفون؛ از خودتان شروع کنيد

سردار سلامي به فرماندهي کل سپاه منصوب شد

روحاني: امسال مثل سال 57 سالي پر نعمت بود

حملات ارتش اسرائيل به نوار غزه

تماس تلفني ترامپ با فرمانده ارتش ملي ليبي

صديقي: به جهنم که تحريم‌ها تشديد مي‌شود

رئيسي: مردم نگران جبران خسارات سيل نباشند

روحاني: توهين به سپاه، توهين به مردم ايران است

رويترز: آمريکا، تحريم‌هاي ايران را کاهش مي‌دهد

پژمانفر: وزير ارتباطات استيضاح شود

رئيس‌جمهور پيشين پرو خودکشي کرد

تقدير رهبر انقلاب از اتحاد ارتش و سپاه

دادستاني: چاره‌اي نباشد، اينستاگرام را فيلتر مي‌کنيم

ضرغامي: روحاني من را فيلتر کرده است

اسامي فرماندهان تروريست سنتکام اعلام مي‌شود

اعتراض ايران و 7 کشور به اقدامات آمريکا

آمريکا، آسانژ را اعدام نمي‌کند

ظريف با بشار اسد ديدار کرد

ترامپ باز هم کنگره را دور زد

انهدام تيم تروريستي در سيستان و بلوچستان

ماجراهاي تقابل ازغدي و ضرغامي با روحاني

وکيل احمدي‌نژاد: از عباس اميري‌فر شکايت مي‌کنيم

آمريکا اقدام خصمانه عليه سپاه را رسمي کرد

وضعيت پرونده نرگس محمدي، ستوده و زاغري

صف‌ بنزين در سوريه به خاطر تحريم نفت ايران

داماد روحاني: نه پدرم ژن خوب بوده نه خودم!

ماجرايي که روحاني را عصباني کرد

تقاضاي وام 18ميليارد دلاري ايران صحت ندارد

درخواست اعدام مرسي به اتهام جاسوسي براي سپاه

ظريف: آماده همکاري با فرانسه هستيم

ترامپ: ما نباشيم، ايران دو هفته‌اي رياض را مي‌گيرد

عراقچي: پاريس فوراً شفاف‌سازي کند

محکوميت دختر خيابان انقلاب به يک سال حبس

فريدون به کريمي‌قدوسي: فايل صوتي را منتشر کن

تاکيد نامزد انتخابات آمريکا بر بازگشت به برجام

ادعاي حمله اسرائيل به پايگاه ايراني در سوريه

سردار سلامي: ترامپ هيچ غلطي نمي‌تواند بکند

تغيير رويکرد روس‌ها در قبال ايران در سوريه

وزير احمدي‌نژاد: مجلس آينده متحول مي‌شود

متهم پرونده پتروشيمي: مرجان معتقد و محجبه بود

«اون» به ترامپ اولتيماتوم داد