آخرین اخبار

افشاي 5 مورد از فساد رخ داده در فدراسيونِ کفاشيان حاشيه هاي ورزشي

افشاي 5 مورد از فساد رخ داده در فدراسيونِ کفاشيان

  بزرگنمايي:

چه خبر - مسائلي در خصوص فساد در فوتبال

عبدالرحمن شاه‌حسيني مسائلي را در خصوص فساد در فوتبال مطرح کرد تا بار ديگر وجود اين مسئله به اثبات برسد. اين اتفاق از آنجايي رخ داد که علي کفاشيان، نايب رئيس فعلي و رئيس پيشين فدراسيون فوتبال در تاريخ 16 آذرماه 95 منکر اين قضيه شد. جايي که «کفاشيان در واکنش به اين مطلب که بارها بحث فساد در فوتبال مطرح شد و پرونده قطوري هم در کميسيون اصل 90 وجود داشت که قرار بود براي بررسي به قوه قضاييه ارسال شود و وقتي اين اتفاق رخ نداده باعث شده مسعود شجاعي به فساد اشاره کند، اظهار داشت: در فوتبال فسادي به آن صورت نداريم و اگر کسي هم چيزي مي‌گويد بايد مدارک داشته باشد و آن را ثابت کند. در اين چند سال همه بودند و اين موضوع را بررسي کردند، اما خدا را شکر به فسادي پي نبردند. اکنون هم همه چيز خوب پيش مي‌رود و شايد فساد موارد کوچکي باشد که کميته اخلاق فدراسيون همه چيز را زير نظر دارد. کميته اخلاق همه چيز را به‌خوبي پيش مي‌برد و با کسي هم شوخي ندارد. نهادهاي ديگر هم در اين زمينه کمک مي‌کنند و فسادي وجود ندارد. قبلاً در اين خصوص مقامات مي‌گفتند که براي برخورد با آنها، ما زورمان نمي‌رسيد، اما اگر ورزشکار ما اين‌چنين مي‌گويد، بايد پاي حرفش بايستد و ثابت کند، اگر نتواند ثابت کند با او برخورد مي‌کنيم».

شاه‌حسيني پس از هشت ماه سکوت و با اشاره به اظهارات علي کفاشيان در خصوص موضوع فساد در فوتبال به خبرنگار تسنيم گفت: ابتدا به اکثريت قريب به اتفاق اهالي ورزش به ويژه پرسنل محترم فدراسيون و اهالي فوتبال که با رعايت اصول شرعي، قانوني و با سلامت و صحت در اين حوزه مشغول انجام وظيفه هستند، اداي احترام کرده و از آنها عذرخواهي مي‌کنم و اين افراد از توضيحات اينجانب مستثني هستند. همچنين بايد موفقيت‌هاي تيم ملي فوتبال، رده‌هاي جوانان و نوجوانان، فوتسال، فوتبال ساحلي و فوتبال بانوان را تبريک بگويم تا متوجه شويد که ما منفي‌گرا نيستيم و موفقيت‌هاي فدراسيون فوتبال را هم مي‌بينيم. توضيحات من فقط به منظور تنوير افکار عمومي و در پاسخ به سؤال خبرگزاري محترم تسنيم با موضوعيت ادعاي بلاوجه و تکراري آقاي علي کفاشيان از پرسنل فعلي فدراسيون فوتبال است که مدعي عدم وجود فساد در فوتبال و ساير مطالب و موضوعات در مصاحبه اخير خود شده است.

وي با اشاره به صحبت‌هاي کفاشيان و انکار وجود فساد در فوتبال ادامه داد: مجبورم به صورت خلاصه‌وار فقط چند قسم از معاني مختلف فساد را بيان کنم. در مباحث فلسفي و الهي يا اخلاقي، فساد به انحراف معنوي يا اخلاقي از يک ايده‌آل گفته مي‌شود که در مقابل صحت به کار مي‌رود و شامل اعمال متعددي است. از جمله اين اعمال مي‌توان به رشوه، اختلاس، آشوب، لهو و لعب، به ستم گرفتن مال کسي، بدکاري، شرارت، ظلم و ستم و... اشاره کرد. حالا قبل از ورود به مصاديق پرونده مفتوح در کميسيون اصل 90 که حدود سه سال در اين پرونده کار کارشناسي، تحقيقات از اشخاص و مکاتبه با نهادهاي ذي‌ربط مرتبط انجام شده است، بايد موضوعي را به عرض مردم عزيز برسانم. اينکه اين گزارش نهايتاً بنا به مصوبه هيئت رئيسه کميسيون اصل 90 و قبول هيئت رئيسه مجلس شوراي اسلامي که در جلسه علني بهمن‌ماه 1394 در صحن مجلس قرائت شد. مصاديق فساد در اين گزارش به لحاظ اصول حقوقي و مسئوليت‌هاي شرعي و قانوني، بدون ذکر نام اشخاص و به صورت عناوين کلي و موضوعي قرائت و جزئيات و مصاديق به صورت مشروع در پرونده ثبت است. اکنون انتظار مردم تصميمات نهايي از سوي دستگاه قضايي، وزارت ورزش و جوانان و ساير نهادهاي ذي‌ربط در مورد متهمان و متخلفان است.

مسئول سابق رسيدگي به پرونده فساد در فوتبال در کمسيون اصل 90 مجلس شوراي اسلامي خاطرنشان کرد: نگراني اشخاصي که در کميسيون حاضر و مطالبي را با ذکر مصاديق و آدرس اعلام و امضا کرده‌اند، همواره احساس ناامني شغلي بعد از افشاي اظهارات‌شان بوده است. بدين معنا که باندي که بعضاً از مسئولان حاکم بر فوتبال کشور هستند چنانچه متوجه اقرار و افشاي مفاسد توسط اين افراد شوند، آنها را از صفحه روزگار (فوتبال) محو خواهند کرد.

شاه‌حسيني افزود: اينجانب پس از ظهور و ورود حواشي به وجود آمده و فشارهاي بعضي از مسئولان مبني بر سفارش برخي از متخلفان و لابي‌هاي انجام شده، با وجود بقاي ابلاغ مسئوليتم در پرونده، به همکاري‌ام با مجلس جديد خاتمه دادم. ضمناً مسئولان جديد اين کميته هيچگاه پيگير عدم حضور اينجانب نشدند! استنباط بنده از اوضاع و احوال قضيه اين بود که عده‌اي در صدد دفن دائم پرونده هستند يا حداقل قصد دارند برخي از خواص را از پرونده خارج کنند. حال چنانچه پرونده‌اي که حدوداً بيش از شش جلد است، تاکنون به دستگاه قضايي ارسال نشده باشد تا آن مرجع به عناوين مجرمانه و شکايات اشخاص مکتوب در اين پرونده رسيدگي کند، مدعي العموم با استفاده از اختيارات قانوني مي‌تواند اين پرونده را از کميسيون اصل 90 اخذ و عنوان يک پروژه مهم و ملي به آن رسيدگي کند. مطالب بسيار محرمانه و مهمي در اين پرونده نهفته است. مدعي العموم سپس بايد با استفاده از روش‌هاي مدرن علمي، قضايي و پليسي نسبت به رسيدگي به موضوعات فساد اقدام کند. طبيعي است چنانچه به اين پرونده رسيدگي شود، افراد بي‌گناه تبرئه و مجرمان نيز مجازات خواهند شد که اين موضوع فصل الخطاب است.

رئيس پيشين کميته انضباطي فدراسيون فوتبال و قاضي بازنشسته قوه قضاييه با اشاره به بخشي از صحبت‌هاي کفاشيان که گفته بود «شايد فساد موارد کوچکي باشد که کميته اخلاق فدراسيون همه چيز را زير نظر دارد» تأکيد کرد: مردم بدانند رسيدگي به جرم در حوزه قضايي جمهوري اسلامي ايران با قوه قضاييه است و ارکان قضايي فدراسيون فوتبال فقط صلاحيت رسيدگي به تخلفات خاصي را که عنوان مجرمانه نداشته باشد و در صلاحيت آنها باشد، دارند. دادستاني هم بايستي ترتيبي اتخاذ کند تا کساني که اطلاعاتي در اين پرونده ارائه کردند، با خطر تهديد يا تطميع و برخورد مواجه نشوند.

«در پرونده مورد نظر بنا به نظر اکثريت کارشناسان، مردم، اهالي فوتبال و نهادهاي نظارتي و امنيتي وجود فساد در حوزه فوتبال تصديق شده است». وي با بيان اين جمله گفت: وجود فساد در فوتبال تصديق شده و بنابراين اظهارات اخير آقاي علي کفاشيان يا ناشي از بي‌اطلاعي به حساب مي‌آيد که اينچنين نيست يا بي‌احترامي به اين نظريات است. بنده شخصاً معتقدم در 8 سال مديريت ايشان در فدراسيون فوتبال، افزايش ناهنجاري و فساد در فوتبال در تاريخ فدراسيون بي‌سابقه بوده است. ايشان در مصاحبه‌هاي مختلف مکرراً برخلاف واقع مدعي عدم وجود فساد است. حال مجبورم فقط چند نمونه از ده‌ها نمونه مصاديق ناهنجاري‌ها و فساد در دوره مديريت کفاشيان را بدون ذکر نام اشخاص و فقط جهت تنوير افکار عمومي اعلام کنم. طبيعي است بعضي از مصاديق قابليت رسانه‌اي شدن را ندارد و فقط بايد دستگاه قضايي به صورت محرمانه به اين پرونده‌ها رسيدگي کند.

1-در سال 1393 شخصي به نام «م.الف» در تماس با مديرعامل يکي از باشگاه‌ها خود را نماينده وزارت ورزش در سازمان ليگ فوتبال و کميته فرهنگي سازمان معرفي و اعلام داشته با ارتباطاتي که با کميته داوران دارد مي‌تواند از طريق داوران يا تباني با تيم‌هاي مقابل نتيجه مورد دلخواه آن باشگاه را براي‌شان کسب کند. اين قضيه ثابت و حکم آن نيز صادر شده است.

2-يکي از بازيکنان فوتبال به نام «ع.ک» با حضور در يکي از دفاتر اسناد رسمي تهران و تنظيم اقرارنامه محضري اعلام کرده به استناد اسناد بانکي و شهادت شهود به فردي با هويت «م.ب» که سرمربي يکي از تيم‌هاي فوتبال بوده است، موفق شده اسناد پزشکي مجهول را اخذ و با اين اسناد معافيت از خدمت بگيرد. مبلغ پرداختي هم 13 ميليون تومان بوده است.

3-تباني و اخذ رشوه در ليگ دسته اول («رشا» و «ارتشاء») ثابت و ارکان قضايي فدراسيون شما (کفاشيان) رأي صادر کردند. اين هم يک نمونه از فسادهايي که اعلام کرديد در فوتبال وجود ندارد و در فدراسيون خود شما براي آن رأي صادر شد.

4-پرداخت 10 ميليون تومان رشوه يک مربي ليگ دسته اول در خصوص تباني که در فدراسيون شما ثابت و رأي صادر شد.

5-تباني در فوتسال که با حکم ارکان قضايي فدراسيون فوتبال بايد مقام و جايگاه تيم تباني کننده پس گرفته مي‌شد، اما شما به دلايل نامعلوم تيم متقلب و محکوم را به جام باشگاه‌هاي آسيا معرفي کرديد. اين يک تخلف واضح از سوي رئيس فدراسيون بود و چه کسي به تخلف شما رسيدگي کرد؟

شاه‌حسيني با بيان اين جمله که «در پرونده مذکور نمونه‌هاي مستدل و معتبر ديگر از فساد هم وجود دارد که از چارچوب اين مصاحبه خارج است.» خطاب به کفاشيان گفت: لازم است يک بار محتويات اين پرونده را دقيقاً مطالعه کنيد تا معلوم شود چه اشخاصي با چه تخلفاتي محکوم شده‌اند. باتوجه به اظهارات اخيرتان بايد شهامت و جرأت اين را داشته باشيد که اعلام کنيد يا اين آرا معتبر نيست که هرگز نمي‌توانيد چنين ادعايي داشته باشيد يا اظهارات خودتان را در ارتباط با عدم وجود فساد در فوتبال مسترد کرده يا آن را در رسانه‌ها تکذيب کنيد.

وي افزود: نکته مهمي که مردم بايد بدانند، آيا مشت‌هاي اعلامي فساد که نمونه خروار است از مصاديق فساد نيست؟ وقوع تمام اين مفاسد در دوره مديريت آقاي کفاشيان بوده است. اين فسادها بعضاً هم عنوان تخلف را دارد و هم جرم که مطابق قانون ايشان به عنوان شخص اول فدراسيون فوتبال وقت، مکلف بوده متهمان را در بعضي از جرايم به مدعي العموم معرفي کند. حالا از ايشان بپرسيد در اين همه پرونده که بعضاً اين تکليف قانوني براي ايشان ايجاد شده است، آيا چنين عمل کرده يا خير؟ اينکه کفاشيان گفته است همه چيز خوب پيش مي‌رود، درست گفته، چون همه چيز براي ايشان و بعضي از اطرافيان‌شان خوب پيش مي‌رود. اگر غير از اين بود با اين همه نارضايتي مردمي و کارشناسان و تخلفات کشف شده، با شهامت پنج سال قبل بايد از سمتش استعفا مي‌داد و مي‌رفت. من هشت سال پيش در سال اول رياست کفاشيان اعلام کردم او اشتباهي به فوتبال آمده است و هنوز هم روي حرف خود مي‌ايستم.

مسئول سابق رسيدگي به پرونده فساد در فوتبال در کميسيون اصل 90 در ادامه گفت‌وگو با تسنيم در واکنش به اين مسئله که اديبي، عضو پيشين کميته اخلاق در يک برنامه راديويي اعلام کرده «10 نوجوان از يک سرپرست فوتبال شکايت کردند، اما ابزار برخورد با فرد خاطي وجود نداشته است» که منظور اذيت و آزار جنسي بوده خاطرنشان کرد: اين از مواردي محسوب مي‌شود که بنده اعلام کردم محرمانه است و در کميسيون اصل 90 هم مکرراً گزارش‌هايي ارسال شده که مسلتزم رسيدگي‌هاي قضايي است. حتي به خاطر دارم پرونده يکي از اين اشخاص به دادگاه کيفري استان ارجاع شده است. حال اينکه عضو پيشين کميته اخلاق اعلام کرده‌اند ابزار قانوني وجود ندارد، چنانچه اين موضوع ثابت شود کميته اخلاق از حيث مقررات اخلاق حرفه‌اي فوتبال صلاحيت رسيدگي و صدور حکم در خصوص مرتکبان تخلف را دارد. همچنين از حيث عنوان مجرمانه بايد پرونده را نزد دادستان عمومي محل وقوع جرم ارسال کند.

شاه‌حسيني در پاسخ به اين سؤال که مسعود شجاعي اعلام کرده فساد در فوتبال گسترده و در تمام بدنه فوتبال وجود دارد و کفاشيان در واکنش به اين صحبت‌ها اعلام کرد اگر اين ورزشکار ادعاي خود را ثابت نکند با او برخورد خواهد شد، گفت: اول از هر چيزي با مصاديقي که بنده اعلام کردم و رسيدگي‌هاي صورت گرفته، وجود فساد در فوتبال ثابت شده و اين ماجرا خلاف صحبت‌هاي کفاشيان و کذب بودن ادعاي ايشان را نشان مي‌دهد. کفاشيان در مقامي نيست که بتواند بازيکنان را تهديد کند. اگر هم کسي ادعايي کرد و نتوانست آن ر ثابت کند، در خصوص آن فرد دستگاه قضايي تصميم گيرنده است نه کفاشيان! ضمن اينکه در بيشتر موارد فساد در فوتبال خود کفاشيان بايد نزد دستگاه قضايي پاسخگو باشد. به همين دليل بود که بنده گفتم با اين صحبت‌ها اشخاص را تهديد مي‌کنند تا حتي اگر کسي اطلاعاتي دارد، در اختيار مراجع قضايي قرار ندهد. در آخر منظور کفاشيان از اينکه فساد در فوتبال وجود ندارد، شايد «فساد نعشي» است.

وي در پايان به تسنيم گفت: در اين پرونده اتهاماتي عليه برخي مديران حاکم بر فدراسيون فوتبال مطرح شده که مستلزم رسيدگي قضايي است. باتوجه به اينکه در دو سال و نيم فعاليت در اين پرونده با مطالبي بسيار محرمانه و سِري در خصوص مفاسد ورزش و بعضي از مديران مواجه شده‌ام که به هيچ عنوان قابل طرح در رسانه‌ها نيست، در صدد برگزاري جلسه حضوري با برادر ارجمندم جناب آقاي جعفري دولت‌آبادي، دادستان محترم عمومي و انقلاب تهران هستم. مي‌خواهم در اين جلسه در جهت کمک به رسيدگي به اين پرونده و حواشي اطراف آن تجربيات و اطلاعات خود را در اختيار دادستان محترم قرار دهم؛ ولاغير.

شاه‌حسيني در پايان گفت که درباره عملکرد مهدي تاج در فدراسيون فوتبال در آينده نزديک صحبت خواهد کرد.

منبع: تسنيم



ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

محروميت داوري که به بازيکن پس گردني زد!

عصبانيت طرفداران منچستريونايتد: پوگبا را به رئال بفروشيد

عملکردن کريم بنزما به قولي که به دخترش داده بود

پرونده جنجالي همجنسگرايي در فوتبال ايران

محروميت اشکان دژاگه از بازي با پرسپوليس بخاطر کتک زدن تماشاگر؟!

واکنش همسر ايکاردي به عملکرد رونالدو در يوونتوس: کار خاصي نکرده!

سکوت محسن فروزان در اينستاگرامش شکست! عکس

اقدام غيرمنتظره مهاجم الاهلي عربستان قبل از بازي با پرسپوليس

چيزهايي که هواداران تراکتورسازي هنوز ياد نگرفته اند

ادعاي جنجالي دختر 18 ساله درباره فوتباليست سرشناس

منتظر نقل و انتقالات جنجالي باشيد؛ رحمتي در تراکتور, دژاگه در استقلال

رفتار زشت رونالدو با هم تيمي هايش بعداز حذف مقابل آژاکس

اين چند بازيکن خريد 400 ميليون رئال مادريد! عکس

واکنش مهدي طارمي به کتک خوردن شجاعي در تبريز! عکس

واکنش احساسي فرهاد مجيدي به درگذشت هوادار جوان استقلال

سبک زندگي لاکچري الکساندر دل پيرو در آمريکا با خانه اي رويايي! عکس

اگر جاي عادل فردوسي پور بوديم کدام کار را انجام ميداديم؟

خواستگاري فوتباليست سرشناس از خانم دکتر دندانپزشک! عکس

ستاره سپاهان بازي با پرسپوليس را از دست داد

جزئيات باورنکردني از شرط بندي دروازه بان سرشناس!!

جنجال تماشاگران تراکتورسازي؛ کتک خوردن مسعود شجاعي از تماشاگر!

عصبانيت علي دايي؛ وقتي جيک بازيکنان سايپا در نمي آمد!

جدايي راحت و بي دردسر رشيد مظاهري از ذوب آهن!

سکوت محسن فروزان شکست!

استقبال شديد مردم از جشن امضاي کتاب عادل فردوسي پور! عکس

توفان جديد در فوتبال ايران با افشاگري علي دايي!

رونالدو در فکر ترک يوونتوس؛ مشکل کريس با چه کسي است؟

گزارشگر جديد به جاي عادل فردوسي پور در شبکه 3 مشخص شد

شوخي ديويد بکام با همسرش ويکتوريا و انتشار عکس بدون آرايش وي! عکس

عادل فردوسي پور سوار بر تراکتور در مناطق سيل زده! عکس

رئال مادريد امباپه را نمي خواهد!

رونالدو مانع تمديد قرارداد ستاره رئال مادريد؛ بيا يوونتوس!

جمع آوري کمک توسط امير قلعه نويي براي سيل زدگان! عکس

تيپ مسي و پسرانش در حال رفتن به عيد ديدني! عکس

پست تلخ علي کريمي براي سيل زدگان! عکس

پيام زيبا و جالب باشگاه آ اس رم بخاطر سيل در ايران! عکس

کنايه احمدرضا عابدزاده به مسئولين بخاطر سيل هاي پي در پي! عکس

گزارشگر دربي؛ منتظر فردوسي پور نباشيد

پست عاشقانه حسين ماهيني براي همسرش به مناسبت سالگرد ازدواج! عکس

روش عجيب فروش بليط دربي همراه با سوءاستفاده!!

ريختن آب جوش برروي کمک داور زن!! عکس

نقش مهم منصوريان و ذوب آهن در تعيين قهرمان ليگ برتر

سوژه شدن شباهت راموس به بازيگر کانادايي! عکس

3 ستاره اي که تابستان بارسلونا را ترک مي کنند

حقوق پل پوگبا در رئال مادريد چقدر است؟

کفش هاي ورزشي جديد مسي با طرح سريال بازي تاج و تخت! عکس

ترفند پاري سن ژرمن براي نگه داشتن نيمار و امباپه

عابدزاده از شرايط رستوران داري در شب عيد گفت

نام دروازه بان بايرن مونيخ برروي کره اسب رفيقش!

ماجراي متني که همسر وحيد طالب لو براي بهداد سليمي نوشت