آخرین اخبار

استقلال ناتوان در حفظ برتري/ به بانک منصوريان دستبرد مي‌زنند! استقلال

استقلال ناتوان در حفظ برتري/ به بانک منصوريان دستبرد مي‌زنند!

  بزرگنمايي:

چه خبر -

به بانک منصوريان دستبرد مي‌زنند!

با گذشت 13 هفته از بازي‌هاي ليگ‌برتر بزرگترين مشکل عدم توفيق در حفظ نتيجه برتري است.استقلال در ليگ امسال در بازي با نفت‌تهران، صنعت نفت آبادان، ماشين‌سازي تبريز، فولادخوزستان، گسترش فولاد تبريز و تراکتورسازي از حريف پيش بوده اما موفق به حفظ برتري نشده است . آنها در بازي با صنعت نفت و تراکتورسازي در نهايت از حريفشان شکست خوردند و در ساير بازي‌ها نتيجه پيروزي را با تساوي عوض کردند. جالب اينکه امروز برخي هواداران در صفحات خود نوشته اند چه خوب که در دربي استقلال با برتري به رختکن نرفت والا ممکن بود آن بازي را نيز از دست بدهد!

اما سوال اصلي اينجاست که چرا استقلال نمي‌تواند نتايج پيروزي خود را حفظ کند و چرا تلاش اين تيم در موقعيت سازي و گلزني منجر به کسب سه امتياز بازي نمي شود ؟ اين مطلب تلاشي براي پاسخگويي به اين سئوال است، فرض هايي که درباره اين مشکل استقلال مطرح مي شود:

1- استقلال روحيه برد ندارد اولين چيزي که در مورد استقلال عليرضا منصوريان مي‌توان گفت اين است که اين تيم روحيه برتري‌جويي ندارد. براي اثبات اين موضوع شايد بهتر باشد روند اين فصل استقلال را با روند سال‌هاي گذشته پرسپوليس مقايسه کنيم. تيم پرسپوليس تحت تاثير سال‌ها نتيجه نگرفتن در ليگ‌برتر براي چند سالي روحيه برتري جويي را از دست داده بود اما از زماني که برانکو ايوانکوويچ سرمربي پرسپوليس شد، او خون تازه اي در رگ‌هاي بازيکنان تيمش جاري کرد، نيرويي که باعث مي‌شود قرمزهاي تهراني تا دقيقه 90 براي پيروزي بجنگند و البته در طول 90 دقيقه به افزايش گل زده خود فکر کنند. برگرديم به استقلال، تيمي که غالبا از حريفان خود جلو مي افتد اما به دنبال زدن گل‌هاي بيشتر نمي‌رود. البته آنها دوبار در دو بازي مقابل صبا و سايپا موفق به افزايش برتري و پيروزي قاطع مقابل حريف شده اند اما دو مثال در طول 13 هفته براي استقلال کافي نيست.

2-ضعف بدني کارشناسان فوتبال مي‌گويند تيمي که مي‌خواهد در طول يک فصل نمايش مناسبي داشته باشد بايد فصل بدنسازي مناسبي را پشت سر بگذارد که اين اتفاق هرگز براي استقلال نيفتاد. حتما يادتان هست که استيون جونز به عنوان مربي بدنساز استقلال در اواخر اردوي ارمنستان و تنها چند روز پيش از آغاز ليگ به جمع آبي‌ها اضافه شد و پيش از آن بازيکنان استقلال بدنسازي غيرحرفه‌اي زيرنظر کادرفني فعلي که تخصصي در اين امر نداشتند را پشت سر گذاشتند. به طور عمومي در اين فصل آبي‌ها نيمه اول را پرانرژي شروع مي‌کنند اما به مرور کم مي آورند. در بازي مقابل نفت آبادان، تراکتور ،گسترش ،ماشين سازي، استقلال خوزستان، فولاد و ... آبي ها در نيمه دوم گل خورده اند.

3- ساختار دفاعي استقلال خيلي از مربي‌ها ترجيح مي‌دهند بعد از جلو افتادن از حريفانشان به دفاع کردن بپردازند اما لازمه اجراي چنين تاکتيکي يک ساختار دفاعي قدرتمند است که اجازه خلق موقعيت را به حريف ندهد. اما در استقلال با گذشت 13 هفته از شروع ليگ‌برتر هرگز اين اتفاق نيفتاده است. با وجود اينکه منصوريان در فصل نقل و انتقالات 5 دفاع وسط استخدام کرده است اما اين دفاع آن استحکام لازم را از خود نشان نداده است که اين مسئله به ساختار دفاعي و البته عملکرد فردي مدافعان مربوط مي شود . مدافعاني که هيچ کدام در طول اين فصل ستاره تيم شان نبوده اند.

4- حفظ نتيجه با يک هافبک دفاعي عليرضا منصوريان در بيشتر بازي‌هاي اين فصل ترجيح داده است از اميد ابراهيمي به عنوان تک هافبک دفاعي استفاده کند. در اينکه اين سيستم مقابل تيم‌هاي ضعيف ليگ باعث افزايش قدرت تهاجمي استقلال مي‌شود کوچکترين شکي وجود ندارد اما اينکه اين سيستم در بازي برابر تراکتورسازي که مهره‌هاي تهاجمي قدرتمندي مثل محمد نوري، محمد ابراهيمي، سروش رفيعي، فرزاد حاتمي، ادينيهو و کرار دارد، جواب نداد. آبي‌ها در اين بازي نه تنها در کارهاي دفاعي هيچ توفيق خاصي نداشته‌اند آنقدر تحت تاثير بازي تراکتورسازي قرار گرفتند که حتي در خلق کوچکترين موقعيت روي دروازه اين تيم هم ناکام بودند. فرشيد باقري هافبک دفاعي پارسال صبا که در اين بازي روي نيمکت بود در چند بازي به عنوان بازيکن ثابت به ميدان آمده که البته در حد انتظار نمايش نداده است.

سئوال: آيا آبي‌ها خوب تمرين نمي‌کنند؟

از ابتداي فصل بحث هاي مختلفي درباره اين مساله مطرح شده است. نکته مهم در استقلال فعلي نبود يک استايل يا سبک بازي است، چيزي که حتي تيم پرانتقاد پرويز مظلومي از آن بهره مي برد اما تيم امسال فاقد آن است. استقلال بايد آثار تمرين و کار مداوم را در بازي خود نمايان کند اما تيم سازي مدنظر منصوريان هنوز به سرانجام نرسيده است.

البته شروع متزلزل استقلال در ليگ بعد از انتظارات بالاي اوليه نيز از دلايلي است که مي شود درباره نتايج ضعيف اين تيم عنوان کرد چراکه آن نتايج باعث افزايش فشار روي بازيکناني شده که شايد ظرفيت روحي بازي در تيم بزرگي مثل استقلال را ندارند.

عليرضا منصوريان در دو هفته پيش رو 2ديدار سخت مقابل پديده و سپاهان را پيش رو دارد و البته يک بازي حساس حذفي را نيز بايد پشت سر بگذارد. او البته همچنان به تيمش اميدوار است و شايد موفقيت در اين 3 بازي به صورت کلي همه چيز را به سود او عوض کند.

منبع: ورزش سه



ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

قليان کشي مربي و بازيکنان در آکادمي باشگاه استقلال!

عصبانيت شفر از قليان کشيدن بازيکنان جوان استقلال

چرا استقلال مجبور شد فرشيد باقري را ببخشد؟!

سوتي عجيب مسئولان استقلال!

توضيح درباره جداي مهدي رحمتي و شفر از استقلال

اخراج بازيکن جنجال ساز استقلال از تيم تا پايان فصل

نقطه ضعف بزرگ الهلال مقابل استقلال

شوک به استقلال: فرشيد اسماعيلي بازي هاي استقلال را از دست داد

دردسر مجدد شفر؛ تمديد قرارداد با رحمتي يا حسيني

اعلام دلايل محروميت فرشيد باقري از درگيري تا کنايه به مديرعامل

بهترين خبر ممکن براي استقلال و هوادارانش

شايعه دوپينگ بازيکن استقلال

جنگ پنهان فرهاد مجيدي و قلعه نويي براي جانشيني شفر

عکس: شادي استقلالي ها پس از بردن سپاهان

علت سفر استقلال به اصفهان با اتوبوس

تنها راه بازگشت ستاره اخراجي استقلال؛ عذرخواهي رسمي

سفر سخت استقلال به اصفهان

پاداش 500 ميليون توماني به استقلالي ها

غول کشي استقلال در ليگ قهرمانان آسيا؛ الهلال شکست خورد

آخرين خبر درباره بازيکنان اخراجي استقلال

راهکار استقلال براي بردن الهلال

بازيکن استقلال بازي با الهلال را از دست داد

اولتيماتوم مهم مديران استقلال به شفر

چراغ سبز مهدي رحمتي براي جدايي از استقلال

توضيح وريا غفوري درباره شايعه محروميتش در اينستاگرام! عکس

استقلال با يک لشکر غايب برابر الهلال!

تصميم مهدي رحمتي: آخر فصل از استقلال مي رود!

علت غيبت مهدي رحمتي در تمرين استقلال

مهدي رحمتي قهر کرد و رفت؛ مبهم شدن وضعيت رحمتي!

اخراج مهدي قائدي از استقلال بخاطر رفتار غيرحرفه اي

2 سورپرايز شفر در ديدار برابر سايپا

حمله تند پرويز مظلومي به فرشيد اسماعيلي!

لو رفتن علت کنار گذاشتن فرشيد باقري از استقلال

اختلاف پنهان در استقلال؛ منظور شفرچه کسي است؟

شفر پس از دربي چه گفت: قرار بود پاتوسي پنالتي را بزند

واکنش منشا به اجازه ندادن رحمتي و اسماعيلي!

شعار هواداران استقلال عليه مهدي رحمتي

نقش پررنگ مهدي رحمتي در شکست استقلال و خراب شدن پنالتي!!

فوري: شوک به استقلال؛ وريا غفوري دربي را از دست داد

مرد اول استقلال و مهره ويژه شفر در روز دربي

دردسر شيرين شفر براي دربي

تاکتيک شفر براي کم کردن فشار دربي از روي بازيکنانش

منشا روز چهارشنبه در کميته اخلاق؛ فردي که موهايم را کشيد هم احضار کنيد

رفتار معنادار شفر براي حمايت از منشا

پيش بازي الدحيل - استقلال؛ جنگ در قطر + ساعت بازي

شروع نااميدکننده استقلال در آسيا با يک شکست سنگين

ادعاي عجيب درباره پيشنهاد 9 ميلياردي به اللهيار صيادمنش

راي پرونده گادوين منشا صادر شد

سايه محروميت AFC بالاي سر استقلال

ارزان شدن قيمت بليت بازي استقلال و العين + قيمت جديد