بزرگنمايي:
چه خبر - اعتبارات 60000000000000 توماني عمراني
مهدي يميني؛ لايحه بودجه 320 هزار ميليارد توماني سال 96 روز يکشنبه تحويل مجلس شد. بودجهاي که با توجه به اظهارات اخير روحاني در مشهد يک رقم 60 هزار ميليارد توماني را به عنوان بودجه عمراني درنظر گرفته است. رقمي که نسبت به سال گذشته يک رشد حدود 3000 ميليارد توماني دارد. روحاني حالا فخرها ميفروشد که رکورد بودجه عمراني را در لايحه پيشنهادي براي سال آينده شکسته. او همچنين مدعي است جوري بودجه عمراني را بسته که در آن دولت، بخش خصوصي، بانک و صندوق توسعه در اقدامي چهارجانبه براي اجراي طرحهاي ملي سودآور با هم مشارکت خواهند داشت؛ مطلبي که روحاني ميگويد تحول بزرگي براي مملکت است. ماجرا چيست؟ دولت تدبير تا چه اندازه در تخصيص منابع مالي براي پروژههاي عمراني موفق بوده است؟
سهم واقعي عمران، 45 درصد
عملکرد منابع اختصاص داده شده در اين سالها عمدتا براي اعتبارات عمراني بسيار پايينتر از حد تعيين شده در بودجه بوده است. براي مثال حساب بخش عمراني در سال جاري 57 هزار ميليارد تومان پيش بيني شده كه قرار بود 30 هزار ميليارد تومان از آن در شش ماهه اول سال اختصاص يابد اما عملكرد نيمه نخست سال نشان ميدهد تنها 13 هزار ميليارد تومان از اين مبلغ تخصيص پيدا كرده. آسمان تخصيص بودجههاي عمراني در سال 94 هم همين رنگي بود، چون از 47 هزار ميليارد تومان رقم پيش بيني شده فقط 27 هزار ميليارد تومان اختصاص پيدا كرد.
عبدالمجيد شيخي اقتصاددان دراين باره در گفتوگو با خبرگزاري دانشجو، حجم پيشنهادي بودجه توسط دولت را بالا ارزيابي کرد و گفت: دولتي که در سالهاي گذشته نتوانسته بودجه عمراني مصوب را به طور کامل تخصيص دهد، چطور چنين عددي را براي سال آينده پيشنهاد داده است؟
وي افزود: باتوجه به شرايط کنوني و راهبردهاي عملياتي دولت عملاً تحقق اين بودجه نشدني است؛ اگرچه ما اميدوار و آرزومند تأمين و تحقق آن هستيم.
شيخي با اشاره به افزايش رقم هزينههاي جاري در بودجه پيشنهادي امسال هم گفت: دولت براي تأمين منابع بايد در فکر تحکيم ابعاد پايههاي نظام مالياتي بوده تا بخش عمدهي منابع از اين راه کسب شود؛ اما متأسفانه دولت تلاشي براي جلوگيري از فرار مالياتي سامان نداده است.
شيخي در ادامه بيان داشت: باتوجه به تراز بودجه و خوردن از سرمايه، يعني خرج منابع حاصله از فروش نفت و سهام شرکتها براي هزينههاي جاري کشور، معلوم است بخش عمراني خيلي در اولويت قرار نداشته و دغدغه اصلي دولت تأمين هزينههاي جاري است. البته نگفته پيدا است که بخش زيادي از آن هزينههاي تشريفاتي ميباشد.
نايب رئيس کميسيون اقتصادي مجلس هم در گفتوگو با خبرنگار ما رقم پيشنهادي دولت براي بودجه عمراني سال 96 را غيرواقعبينانه ارزيابي کرد و گفت: «در طول سه سال گذشته هيچ کدام از بودجههاي عمراني پيش بيني شده بهطور کامل محقق نشده و مبالغ تخصيص يافته حتي کمتر از 50 درصد و در برخي شهرستانها اين مبلغ صفر بوده است.»
نياز 400 هزار ميلياردي براي اتمام پروژههاي نيمه تمام
بر اساس آخرين آمارهاي برآورد شده، تعداد 1422 طرح عمراني ملي و 2495 طرح عمراني استاني نيمه تمام و در مجموع 3917 طرح عمراني ملي و استاني نيمه تمام روي دست دولت مانده كه براي اتمام آنها بودجه قابل توجهي نياز است كه دست كم اعتبارات تخصيص نيافته در بودجه 400 هزار ميليارد تومان برآورد مي شود. بررسي عملكرد بودجه عمراني در 13 سال گذشته نشان مي دهد در هيچ يك از سال ها اعتبارات اين بخش حتي در سال هايي كه قيمت نفت به بالاي 110 دلار رسيد 100 درصد پرداخت نشده و عملكرد تاريخي دولت ها نشان داده هر زمان دولت با كسري درآمد مواجه شده نخستين بخش محروم شده از منابع، بخش عمراني بوده است.
ايجاد توقع با حباب افزايش بودجه عمراني
موسوي لارگاني نايب رييس کميسيون اقتصادي مجلس در گفتوگو با خبرگزاري دانشجو درباره لايحه بودجه 95 گفت: به دليل ناتواني دولت در پرداخت بدهي زياد عمراني به پيمانکاران بسياري از آنها کارشان را تعطيل ميکنند، چون مطالباتشان وصول نميگردد. با اين حال افزايش بودجه عمراني براي سال آينده با توجه به گذشته بجا نبوده و اين حرکت براي مکردم و نمايندگان ايجاد توقع کرده، که در صورت عملي نشدن موجب بي رضايتي مردم و بدبيني ايشان حتي نسبت به نظام ميشود.
وي در ادامه دليل محقق نشدن بودجه عمراني را بالا بودن هزينه جاري دولت دانست و افزود: بودجهاي که صرف حقوق و مزاياي کارکنان دولت ميشود در برابر ساير کشورها قابل مقايسه نيست. علي رغم اينکه در ساليان اخير سياستهايي براي کوچک شدن دولت صورت گرفته اما شاهد افزايش هزينههاي دولت بوده و اولويت را با حقوق و مزاياي کارکنان دانسته و دست آخر اگر چيزي باقي ماند براي ساير حوزهها اعم از عمراني و غيره پرداخت ميکنند.
منبع: دانشجو