آخرین اخبار

9 ماه باردار باش ، 40 ميليون تومان بگير/ قانوني که تصويب شده! اجتماعي

9 ماه باردار باش ، 40 ميليون تومان بگير/ قانوني که تصويب شده!

  بزرگنمايي:

چه خبر - درآمد نان و آبدار از يک قانون تصويب‌شده

اگرچه پاي اين معامله حدود 10 سال است به ايران باز شده اما هنوز هم معامله خاص و به شدت سختي محسوب مي‌شود. مشکل اصلي هم اعتماد بين دو طرف است و دو مادر خيلي سخت يکديگر را باور مي کنند. مادر اصلي نگران است مادر رضاعي در اين 9 ماه مراقب جنين نباشد و مادر رضاعي نگران بيماري‌هاي احتمالي موجود در اسپرم و تخمک ترکيبي اين زوج. با اين حال، سالانه فقط در پايتخت 2 هزار نوزاد با اين روش به دنيا مي‌آيند.

سال 83 بود که قانون رحم‌هاي اجاره‌اي تصويب شد و ايران هم در ليست کشورهايي قرار گرفت که مي‌تواند از اين طريق افرادي را که دچار مشکلات مختلف ناباروي هستند صاحب فرزند کند. اين قانون مانند قوانين ديگر مزايا و معايبي هم داشت، مثلا يکي از مزيت‌هاي آن، پايين آمدن آمار طلاق‌هاي ناشي از ناباروري بود و يکي از معايب آن مخالفت‌هاي هميشگي اطرافيان فرد اجاره‌دهنده. اين اتفاق در سال‌هاي اولي که اين قانون به تصويب رسيد زياد مورد توجه قرار نگرفت ولي چند سالي است که پاي برخي دلالان به اين موضوع باز شده است که اين موضوع را هم به حاشيه برده و به عنوان يک شغل نان و آبدار براي کساني که واسطه‌گر بين زوج و گيرنده رحم هستند محسوب مي‌شود؛ حاشيه‌هايي که در عجيب‌ترين آن مي توان به استفاده از رحم زنان خياباني اشاره کرد، بدون اينکه آن زوج بدانند گانت (ترکيب اسپرم و تخمک) را درون رحم يک زن با اين شرايط قرار مي‌دهند.

آگهي اجاره رحم زنان همسردار در کانال‌هاي تلگرامي

زماني که اين قانون به تصويب رسيد قرار بود زناني که مطلقه هستند يا همسر خود را از دست داده‌اند اين کار را انجام بدهند و به عنوان حامل، 9 ماه فرزند را حمل کنند اما امروزه در بسياري از کانال‌هاي تلگرامي با آگهي‌هايي از سوي زنان همسردار مواجه هستيم که براي گذران زندگي حاضر به اجاره رحم خود هستند.

اجاره‌دادن رحم براي زندگي بهتر

براي نوشتن اين گزارش با يکي از کساني که تمايل به اجاره‌دادن رحم خود داشت و شماره‌اش در فضاي مجازي بود تماس گرفتيم و براي ديدن او به دفترش در الهيه رفتيم. براي اين کار گفته مي‌شد داشتن قد، وزن و چهره خوب از آيتم‌هايي است که هزينه اجاره رحم به نسبت آن بالا مي‌رود. براي ديدن او به يک دفتر مهندسي در الهيه دعوت شديم. «نازنين» 28 ساله است و يک دختر 9 ساله دارد؛ زني با قد حدود 173 سانتي‌متر و وزن 60 کيلوگرم. چهره‌اش کمتر از 28 سال نشان مي‌دهد و خودش علت اين موضوع را ورزشکار بودن خود عنوان مي‌کند زيرا نازنين، دان دو تکواندو دارد. مهندس ناظر بودن شرکتي که شواهد نشان مي‌داد، نبايد آنقدر مشکلات مادي‌اش جدي باشد که با وجود داشتن همسر حاضر به اين کار باشد ولي خودش علت اين کار را بازپرداخت يک وام 200 ميليون توماني عنوان مي‌کند.

او در توضيح اين ماجرا مي‌گويد: همسرم ورشکسته شد و مشکلات مادي زيادي برايمان پيش آمد و بدهکاري‌هاي زيادي داريم. همسرم ابتدا با اين کار مخالف بود ولي با اين شرط که هيچ‌کس متوجه نشود قبول کرد.

او ادامه مي‌دهد: همه خانواده‌ام خارج از کشور هستند و با خانواده همسرم هم ارتباط زيادي ندارم و اگر تا عيد زايمان کنم مشکلي نيست.

نازنين درباره دوران بارداري‌اش نيز مي‌گويد: در تمام دوران بارداري قبلي خود يک بار بيشتر به پزشک مراجعه نکردم. خداراشکر بارداري سختي ندارم و دخترم هم دختر باهوش و سالمي است.

همه هزينه‌هاي مادر حامل با من و همسرم بود

در روند اجاره رحم تا زايمان گفته مي‌شود حدود 40 تا 60 ميليون هزينه اصلي و جانبي وجود دارد. تمام هزينه‌هاي درماني حامل، با زوج است و هزينه‌هاي خورد و خوراک هم يا به صورت نقدي يا مواد غذايي بايد به حامل داده شود.

«عاطفه» که تخمک‌هاي ضعيفي داشته و از اين طريق حالا داراي يک پسر 8 ساله است، مي‌گويد: من و همسرم تمام انستيتوهاي معروف نازايي را رفتيم ولي همه پزشکان معتقد بودند بايد از رحم اجاره‌اي بهره ببريم. در نهايت هشت سال پيش 10 ميليون تومان به يک زن 41 ساله بيوه داديم و گانت را در رحم او گذاشتيم.

او ادامه مي‌دهد: تمام هزينه‌هاي درماني اين زن با ما بود و ماهي 300 هزار تومان هم به او مي‌داديم. در تمام اين مدت يک بار او را ديدم و بيشتر همسرم با او در ارتباط بود.عاطفه همچنين مي‌گويد: روز زايمان براي گرفتن فرزندم به آنجا رفتم و فرزندم را گرفتم. از آن روز به بعد نيز هرگز همديگر را نديده‌ايم.

دکتر آزيتا ايزدي - متخصص ناباروري - در اين‌باره مي‌گويد: بارها به افراد توصيه کرده‌ايم حتما بايد مادر حامل را از طريق پزشک پيدا کنند و به کسي اعتماد نکنند؛ با اين حال بسياري از زوج‌هاي نيازمند به رحم اجاره‌اي براي اين کار سراغ دلال‌ها مي‌روند.

اين متخصص همچنين مي‌گويد: زنان معتاد يا خياباني با انجام برخي روش‌ها ممکن است برخي از مشکلات خود را در آزمايش پنهان کنند و بعد از اينکه حامل شدند، تاثيرات منفي روي فرزند بگذارند. بنابراين زوج‌ها در هر شرايطي بايد از پزشک خود بخواهند زني را که تجربه به دنياآوردن فرزند سالم را داشته است به آنها معرفي کند.

نماينده مجلس: اين قانون هيچ مشکلي ندارد

بشير خالقي - نماينده مردم اردبيل - و عضو کميسيون بهداشت و درمان مجلس شوراي اسلامي درباره حواشي اين قانون اظهار مي‌کند: اين قانون هم مانند تمام قوانين ديگر اگر در چارچوب آن عمل نشود باعث مشکلاتي خواهد شد.

او ادامه مي‌دهد: اين قانون نياز به تصحيح ندارد و کاملا بررسي شده و براي زناني که رحم ندارند، داراي بيماري‌هاي غيرقابل درمان رحم هستند، رحم کوچک دارند يا دچار سقط‌هاي مکرر مي‌شوند، تصويب شده و در روند آن بايد از رحم زناني که مطلقه يا بيوه هستند و قبلا يک فرزند به دنيا آورده‌اند استفاده شود.

اين نماينده مجلس درباره بيماري‌هايي که بر اثر حامل‌شدن زنان خياباني براي بچه ايجاد مي‌شود، تصريح مي‌کند: اگر کساني بدون داشتن چنين شرايطي مي‌آيند و اين کار را انجام مي‌دهند، مثل کسان ديگري که تخلف مي‌کنند و قانون را رعايت نمي‌کنند دچار مشکل خواهند شد.

به هر حال امروز اين قانون راهي براي درآمدزايي برخي دلالان شده و بدون آنکه توجهي به نرخ‌هاي مربوط به اين کار کنند براي خود قيمت مي‌دهند. هر چقدر قد و وزن و قيافه مادر حامل بهتر، قيمت بالاتر و در غير اين صورت قيمت‌ها به ده ميليون تومان هم مي‌رسد. به گفته يکي از دلال‌هاي رحم اجاره‌اي، معمولا رحم سالم را با پيش‌قسط 20 ميليون و پرداخت ماهي 500 هزار تومان اجاره مي‌کنند.

منبع: مرداد



ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

بارش‌ها تا سه روز آينده ادامه دارد

استان‌هايي که دماي آن‌ها به زير صفر مي‌رسد

سامانه بارشي فردا سراسر ايران را فرا مي‌گيرد

بازداشت زني که در مترو کشف حجاب کرد

کشف قرص‌هاي غيرمجاز جنسي

تعطيلي مدارس کشور در روز شنبه تکذيب شد

فرمانده ناجا: طرح «گشت ارشاد» ادامه مي‌يابد

اينستاگرام تعداد لايک‌ها را مخفي مي‌کند

برخورد بدون اغماض با رانندگان متخلف در نوروز

توزيع روزانه 126 تن گوشت قرمز در تهران

گوشت يخي در فست فود برج ميلاد!

شر چيني‌ها از سر خليج فارس کم شد

کلانتري: تحريم‌ها بيشتر از 10 ماه دوام ندارد

تکذيب وجود مخدر جديدي به نام توت‌فرنگي

شيطنت خبرنگاران در زمينه دريافت طرح ترافيک

هوا سردتر مي‌شود

وقوع سيل، برف و کولاک در 17 استان

اجاره ساعتي اتاق به معتادان در شوش و مولوي

فياض: ايراني‌ها براي فحشا به «پاتايا» مي‌روند

خواستگاري در ملأ عام جرم است؟

سازمان تبليغات: کم‌حجابي و بدحجابي جرم نيست

لزوم نامگذاري معابر با نام زنان

راه‌اندازي گشت ضدسرقت پليس و بسيج در نوروز

ميزان مرخصي زايمان 9 ماه مي‌شود

سامانه بارشي جديد پنجشنبه وارد کشور مي‌شود

خيلي نوبرانه؛ آجيل دزدي در کرج و مازندران!

جزئيات لايحه تعيين حداقل سن ازدواج

روز‌هاي کاري ميادين ميوه و تره‌بار در ايام نوروز

تمهيدات پليس براي پنج‌شنبه و جمعه آخر سال

کشف محموله گوشت الاغ در بندرعباس

بازنشستگي همسران شهدا با 25 سال سابقه

مصباح: خوردن گوشت هم مي‌تواند حرام باشد

پيشنهاد برگزاري امتحانات نهايي از ارديبهشت‌ماه

ادعاي من و تو؛ کمک کميته‌امداد به زنان عراقي

دفاتر خدمات الکترونيک در نوروز فعال هستند

مهلت يک هفته‌اي تا اتمام اعتبار کارت ملي قديمي

توقيف دو کشتي صيد ترال توسط سپاه

پاکسازي خيابان انقلاب از دستفروشان کتاب

گردش مالي 50 ميلياردي در چهارشنبه‌سوري

آغاز عرضه نوروزي سيب و پرتقال با نرخ دولتي

توزيع آب بسته‌بندي در شهر‌هاي بحراني

«سفر ارزان» در تهران کليد خورد

عاشقان شمال نشتابيد؛ مازندران را آب برد!

کارت تبريک نوروز 43؛ زماني که امام در زندان بود

چهارشنبه‌سوري تا ساعت 12 به موزه برويد

کشف 30 کاميون لباس قاچاق در کرج

برف و باران، کشور را غافلگير کرد

بارش برف و باران در جاده‌هاي 6 استان

تغيير ساعت رسمي کشور از فردا شب

نوروز در عراق تعطيل رسمي اعلام شد