آخرین اخبار

چرا براي سفر ارزان‌تر به خارج از کشور مي رويم؟ اقتصادي

چرا براي سفر ارزان‌تر به خارج از کشور مي رويم؟

  بزرگنمايي:

چه خبر - سفر ارزان‌تر در خارج از کشور «زهرا احمدي پور» که صبح روز سه‌شنبه (16 آذر) در بيست‌وچهارمين جلسه کميسيون گردشگري اتاق بازرگاني تهران شرکت کرده بود، در پاسخ به درخواست‌ها و انتقادهاي تشکل‌هاي بخش خصوصي از وضعيت صنعت گردشگري به يک مورد از آن‌ها که پورتال گردشگري باشد اشاره کرد. راه‌اندازي اين پورتال از دولت قبل آغاز شده بود و در چندين نوبت با حضور مقامات سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري رونمايي شد.

معاون رئيس جمهور در اين‌باره توضيح داد: ما حتي در انتخاب واژگانِ استفاده‌شده دقت لازم را نداشتيم، اکنون دو هفته است که وقت گذاشته‌ايم که اين ايرادها برطرف شود و چند زبان‌شدن آن را در دستور داريم. راه‌اندازي بانک گردشگري نيز از اولويت‌هاي جدي ما است.

رئيس سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري همچنين از راه‌اندازي اتاق فکر براي اين سه حوزه خبر داد و از حضور کارشناسان بخش خصوصي و اعضاي اتاق بازرگاني در اين اتاق فکر استقبال کرد و افزود: معتقدم اين سازمان امکان حل مسائل سه حوزه را در صورت نبود اين کمک‌ها نخواهد داشت.

احمدي پور که در پايان اين جلسه پس از شنيدن سخن‌هاي تشکل‌هاي خصوصي و اعضاي کميسيون گردشگري اتاق بازرگاني تهران صحبت کرد گفت: دچار پارادوکس شده‌ام تا شهريورماه در جايگاه شما بودم و در کلاس‌ها و کنگره‌ها دولت را نشانه مي‌رفتم که چرا از فرصت‌هاي بعد از برجام استفاده نمي‌کند و خوشه‌هاي گردشگري را شکل نمي‌دهد؟ اما اکنون اين طرف ميز نشسته‌ام و بايد از جانب دولت پاسخگو باشم. قبول کنيد که شرايط سختي است.

وي ادامه داد: زمستان سال 93 وقتي قرار بود ضوابط طرح آمايش سرزميني را تهيه کنيم، تلاش شد گردشگري نيز به عنوان يک ظرفيت در اين طرح لحاظ شود که خوشخبتانه اين اتفاق رخ داد. بعد از تنظيم آن ضوابط، بايد سراغ سند ملي گردشگري مي‌رفتيم که به همين خاطر با آقاي سلطاني‌فر جلسه‌اي داشتم و براي تدوين آن سند اعلام همکاري کردم؛ اکنون که گزارش سند در حال تنظيم را از معاون گردشگري دريافت کردم، شاهد مشارکت گروهي از کارشناسان آن دوره (سال 93) بودم که اين نشانه‌ خوبي است.

احمدي پور اظهار کرد: آنچه به عنوان اولويت هميشه مد نظر ما بوده، اين است که ظرفيت مناسبي در کشور وجود دارد و بايد به برنامه و سياست تبديل شود. البته بخشي از اين ظرفيت‌ها طبيعي است و برخي ديگر را بايد ساخت. در هر صورت نياز اين موارد در سند ملي توسعه گردشگري مورد توجه قرار گيرد و من حتما به عنوان اصل جدي آن را مورد توجه قرار خواهم داد، چون معتقدم براي کاهش وابستگي نفت و درآمد تک محصولي امکان سرمايه‌گذاري در صنايع سنگين وجود ندارد؛ چرا که همه ما از موانع بين‌المللي و منابع دولت مطلع‌ايم.

رئيس سازمان ميراث فرهنگي صنايع دستي و گردشگري در پاسخ به انتقاد برخي از تشکل‌ها براي برگزار نکردن جلسه‌هاي مشترک گفت: از روزي که وارد اين سازمان شده‌ام، به جد با اصناف و سمن‌هاي مختلف جلسه داشتم و در سفرهايي که مي‌روم، اين اتفاق نيز رخ مي‌دهد؛ چون معتقدم که اگر قرار است مشکلات حل شوند، نخست بايد اين مسائل منتقل و سپس در رفع آن کمک شود.

احمدي پور سپس با بيان اين انتظار و پرسش از بخش خصوصي و اعضاي اتاق بازرگاني تهران مبني بر اينکه قرار است براي حل کدام مسئله در گردشگري کمک باشيد گفت: من هم مي‌توانم در جايگاه خودم از شما سوال کنم اين کميسيون گردشگري که دو و نيم سال است که از تشکيل آن مي‌گذرد تاکنون چه برنامه‌ عملياتي براي توسعه گردشگري ارائه کرده است؟ اگر هم چنين برنامه‌اي هم وجود دارد ارائه دهيد تا روي آن کار کنيم.

وي اضافه کرد: من به وجود خوشه‌هاي گردشگري معتقدم. نمونه‌ آن را در سفري به آنکارا ديده‌ام و حتي درباره ضرورت تشکيل آن با آقاي سلطاني‌فر در زمان رياست سازمان ميراث فرهنگي صنايع دستي و گردشگري صحبت کرده‌ام، ما مي‌توانيم از تجارت‌ آنها (ترکيه) استفاد کنيم.

معاون رئيس جمهور در ادامه بيان کرد: آن مسائلي که قابل طرح در هيئت دولت باشد حتما پيگيري خواهم کرد، اما بايد به اين سمت برويم که تا زمان آماده شدن سند ملي توسعه گردشگري قرار نيست فقط مبداء باشيم، بلکه بايد به عنوان کشور مقصد مطرح شويم. لازم است در تنوع‌بخشي اولويت داشته باشيم.

وي افزود: اگر مسيرهاي جديد به عنوان بسته در اختيار مردم قرار گيرند، ديگر آنها فقط مسير تهران شمال را با آن همه تصادف جاده‌اي و حواشي هدف قرار نمي‌دهند.

احمدي پور همچنين رقابت گردشگري خروجي با گردشگري داخلي را آفت دانست و افزود: اصلا زيبنده کشور ما نيست که امکان استفاده از جاذبه گردشگري داخل کشور را داشته باشيم، اما شرايط به گونه‌هاي تنظيم شده باشد که با قيمت ارزان‌تر راحت به خارج از کشور برويم، البته که گردشگران حق انتخاب دارند، اما مسئله اين است که ما در داخل چه ظرفيتي ايجاد کرده‌ايم؟

رئيس سازمان ميراث فرهنگي صنايع دستي و گردشگري اضافه کرد: طبيعتا اگر ظرفيت هتل، ناوگان حمل و نقل و رستوران‌ها کامل مورد استفاده قرار بگيرد، به سمت ارتقاء کيفيت مي‌رويم، اما وقتي ظرفيت کامل نباشد انگيزه‌ها از بين مي‌رود و به گردشگر اجازه مي‌دهيم از مبدا خارج شود و اگر هم آورده‌ي اقتصادي داشته باشد، براي ما نباشد. مي‌توانيم در سند ملي توسعه گردشگري به اين موضوع نيز بپردازيم.

وي همچنين برندها را مورد توجه قرار داد و گفت: بايد درباره طراحي‌ برند گردشگري فکر کنيم، اگر اين اتفاق رخ دهد ميراث فرهنگي نيز به کمک خواهد آمد و اين زنجيره کامل مي‌شود.

معاون رئيس جمهور تاکيد کرد: اگر ظرفيت بخش دولتي و خصوصي در کنار هم قرار گيرد امکان تعامل بيشتر فراهم خواهد شد.




منبع: ايسنا




ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/02/03

زمان اعمال افزايش حقوق مستمري‌بگيران

پيش‌بيني بازار اجاره مسکن در سال 98

ثبات بازار مرغ و گوشت در آستانه ماه رمضان

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/01/31

اختلاف دولت و مجلس بر سر افزايش حقوق 98

ابلاغ ضرايب حقوقي کارمندان در سال 98

افزايش 18درصدي حقوق بازنشستگان تائيد شد

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/02/02

جزئيات اختلاس 700ميلياردي در آبفاي تهران

ضامن براي دريافت وام مسکن لازم نيست

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/02/02

جزئيات اختلاس 700ميلياردي در آبفاي تهران

ابلاغ ضرايب حقوقي کارمندان در سال 98

افزايش 18درصدي حقوق بازنشستگان تائيد شد

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/01/31

اختلاف دولت و مجلس بر سر افزايش حقوق 98

پرداخت کمک بلاعوض 5ميليوني به سيل‌زدگان

توصيه به مردم؛ در بازار ارز و طلا ريسک نکنيد

پشت پرده گراني 10برابري پياز

حمايت از اقشار کم‌درآمد با يارانه نقدي يا کوپن؟

شرايط ويژه در بازار اجاره مسکن

کاهش تلفات برق از جيب پرمصرف‌ها

اطلاعيه‌اي مهم در خصوص قيمت‌هاي بازار خودرو

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/01/28

توضيح درباره واريز افزايش حقوق در فروردين‌ماه

بنزين تا يک ماه آينده دو نرخي مي‌شود

قيمت گوشت تا پايان هفته کاهش مي‌يابد

عرضه پرايد 37ميليوني در بازار

جزئيات پيشنهاد حذف چهار صفر از پول ملي

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/01/27

محبوبيت ميوه‌هاي گنديده در بازار ميوه و تره‌بار

کاهش تقاضا در بازار؛ مردم گوشي نمي‌خرند

جعفرزاده: افزايش حقوق‌ها بر اساس قانون باشد

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/01/26

سقف وام ساخت مسکن 170ميليون شد

شاخص کل بورس تهران رکورد زد

جزئيات حکم متهمان پرونده بانک سرمايه

اتحاديه قنادان: امسال شيريني گران مي‌شود

الزام بانک‌ها به ارائه رمز يک‌بار مصرف به مشتريان

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/01/25

افزايش قيمت پياز ادامه دارد

تازه‌ترين قيمت خودرو‌هاي داخلي

شاخص کل بورس تهران رشد کرد

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/01/24

قيمت خودروهاي داخلي

چرا کسي در بورس، نفت نمي‌خرد؟

جزئيات افزايش 400هزار توماني حقوق‌هاي 98

قيمت انواع خودرو داخلي در بازار

ميزان افزايش حقوق بازنشستگان تامين اجتماعي