آخرین اخبار

ازدواج ها در ايران چقدر طول ميکشد تا به طلاق ختم شود اجتماعي

ازدواج ها در ايران چقدر طول ميکشد تا به طلاق ختم شود

  بزرگنمايي:

چه خبر - ميانگين طول مدت ازدواج هاي منجر به طلاق سخنگوي وزارت کشور اعلام کرد که در سال گذشته ميانگين طول مدت ازدواج هاي منجر به طلاق 8.3 سال، ميانگين سن طلاق در کشور براي مردان 31.5 سال و براي زنان 27.5 سال بوده است.سيد سلمان ساماني، در رابطه با وظيفه خاص وزارت کشور و سازمان ثبت احوال در خصوص شناسايي و ثبت هويت ايرانيان، گفت: وقتي دولت مدرن در کشور ما شکل گرفت، يکي از ويژگي‌هاي اين دولت اين بود که اشراف کاملي بر تعداد نفرات و پراکندگي نفوس و اتباع خودش در سراسر کشور داشته باشد.
وي با بيان اينکه سازمان ثبت احوال يکي از قديمي‌ترين سازمان‌ها در ساختار اداري کشور ما است که در مجموعه وزارت کشور واقع شده است، افزود: ثبت وقايع حياتي، ايجاد رابطه قانوني بين دولت و شهروندان، امکان احراز هويت و توليد آمار جمعيت چهار کارکرد ويژه سازمان ثبت احوال است.

سخنگوي وزارت کشور تاکيد کرد: به جرأت مي توان گفت پايگاه اطلاعات جمعيت کشور که در سازمان ثبت احوال مستقر است مهمترين دارايي الکترونيکي جمهوري اسلامي ايران است.

وي تصريح کرد: در اين پايگاه اطلاعاتي 107 ميليون رکورد اطلاعات هويتي ايرانيان ثبت و تاکنون 64 ميليون کارت ملي و بيش از 11 ميليون کارت هوشمند ملي صادر شده است.

قائم مقام وزير کشور در امور مجلس و هماهنگي استانها با اشاره به اقدامات ثبت احوال در چند سال اخير گفت: يکي از اقدامات دولت تدبير واميد رشد شتابان در استقرار نظام جامع شناسايي ايرانيان بود. نقاطي از کشور که به صورت برخط با سازمان ثبت احوال مرتبط بودند و مي‌توانستند اطلاعات مربوط به اتباع ايراني را استعلام کنند، حدوداً به 200 هزار نقطه افزايش پيدا کرده است، اين عدد پيش از اين به 40 هزار نقطه محدود بود که حکايت از رشد ٥ برابري در شبکه دارد و اين بستر، زيرساخت بسيار مهمي براي تحقق دولت الکترونيک به شمار مي آيد.

ساماني با بيان اينکه کارت هوشمند ملي يکي ديگر از زيرساخت‌هاي ايجاد دولت الکترونيک است که در قوانين برنامه و ساير قوانين بارها برآن تأکيد شده بود، گفت: مشکلاتي که در بحث تحريم‌ها بوجود آمد باعث شد که عليرغم احکام صريح قانوني، قبل از اين دولت بتواند تنها 100 هزار کارت هوشمند صادر کند، اما با گشايش‌هايي که بعد از آن اتفاق افتاد، ما توانستيم جهش قابل توجهي در اين عرصه ايجاد کنيم به نحوي که در حال حاضر اين عدد را به 11 ميليون و 800 هزار نفر ارتقا داده‌ايم.

وي افزود: مهمترين سند حقوقي و راهنماي ما در بحث جمعيت سياست‌هاي کلي ابلاغي توسط رهبر معظم انقلاب در حوزه جمعيت است که در اين راستا در شوراي اجتماعي کشور کميته مشورتي خاصي ايجاد کرده ايم و با تشکيل شوراي راهبردي جمعيت در هر يک از استان‌ها سعي‌مان اين است که علاوه بر سياستگذاري‌ و تقسيم کار کلان و ملي، بررسي‌ها و اقدامات منطقه‌اي خود را نيز قوت ببخشيم و بتوانيم برنامه هاي متناظر با اين سياست‌هاي کلان را در سطح هر استان عملياتي کنيم.

قائم مقام وزير کشور در امور مجلس و هماهنگي استانها بااشاره به پيشتازي ايران در ثبت آمار حياتي در منطقه، گفت: در حال حاضر در ابتداي دهه اي هستيم که توسط سازمان ملل از سال 2015 تا سال 2024 به عنوان دهه ثبت احوال و آمار حياتي نامگذاري شده است و ما مي‌توانيم اين ادعا را بکنيم که در منطقه خودمان پيشتاز هستيم و توانسته‌ايم براساس شاخصهاي موجود در حوزه ثبت‌ احوال و ثبت آمار حياتي رتبه مناسبي کسب کنيم.

وي با اشاره به آخرين آمار ارائه شده توسط ثبت احوال در مورد ولادت گفت: به لحاظ نرخ ولادت، ميانگين کشوري حدود 20 است که اين عدد در استان سيستان و بلوچستان که بيشترين نرخ ولادت را در کشور داشته است، 35 است. درسال گذشته به تفکيک ماه، شهريور ماه بيشترين تعداد ولادت را داشتيم و در اسفند ماه کمترين تعداد ولادت رخ داده است و چندقلوزايي نيز در کشور ما شيوع ٣/١ درصدي داشته است.

سخنگوي وزارت کشور، با اشاره به ترکيب سني فوت شدگان در سال ٩٤، گفت: 57 درصد از فوت‌شدگان بالاي 75 سال سن داشتند، حدود 10 درصد بين 70 تا 74 سال، 9 درصد هم بين 65 تا 69 سال داشته اند و ٢٤ درصد کمتر از ٦٥ سال، بيشترين دلايل فوت نيز بيماري‌هاي قلبي و عروقي، انواع سرطان‌ها و بيماري‌هاي تنفسي بوده است. اينها داده‌هاي سازمان ثبت احوال است که اين داده ها مي تواند براي تصميم گيران عرصه سلامت موثر باشد و آنها مبتني بر اين داده ها تصميمات درستي را تخاذ کنند.

وي با اشاره به بحث طلاق به عنوان يکي از مهمترين محورهاي آسيب‌هاي اجتماعي، گفت: ميانگين طول مدت ازدواج در طلاق‌هايي که در سال گذشته اتفاق افتاده است، 8.3 سال بوده است. حدود 13 درصد کمتر از يک سال از ازدواجشان گذشته بوده است، ٤٧ درصد در پنج سال اول زندگي بوده است و حدود سه درصد بيشتر از 30 سال از زندگي مشترکشان گذشته بوده است که با توجه به اين آمار، توجيه زوج‌هاي جوان و ايجاد يک تفاهم مشترک در ابتداي زندگي به عنوان يک محور مهم شناسايي شده است و مي‌تواند کمک کند تا خانواده‌هاي پايدارتري داشته باشند.

ساماني افزود: بر اساس داده‌هاي پايگاه اطلاعات جمعيت، ميانه سن طلاق در کشور براي مردان 31.5 سال و براي زنان ٢٧/٥سال است که اين عدد نشانگر آن است که ما بايد براي باقي‌مانده زندگي اين افراد برنامه داشته باشيم.

سخنگوي وزارت کشور تاکيد کرد: برنامه ريزي صحيح نيازمند مشارکت انديشمندان است و در اين راستا از صاحبنظران مسائل اجتماعي دعوت مي‌کنم که با بررسي آمار و اطلاعاتي که به صورت ادواري توسط سازمان ثبت احوال منتشر مي شود در تدوين راهکارها مشارکت و اعلام نظر کنند.



منبع: مهر





ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

بارش‌ها تا سه روز آينده ادامه دارد

استان‌هايي که دماي آن‌ها به زير صفر مي‌رسد

سامانه بارشي فردا سراسر ايران را فرا مي‌گيرد

بازداشت زني که در مترو کشف حجاب کرد

کشف قرص‌هاي غيرمجاز جنسي

تعطيلي مدارس کشور در روز شنبه تکذيب شد

فرمانده ناجا: طرح «گشت ارشاد» ادامه مي‌يابد

اينستاگرام تعداد لايک‌ها را مخفي مي‌کند

برخورد بدون اغماض با رانندگان متخلف در نوروز

توزيع روزانه 126 تن گوشت قرمز در تهران

گوشت يخي در فست فود برج ميلاد!

شر چيني‌ها از سر خليج فارس کم شد

کلانتري: تحريم‌ها بيشتر از 10 ماه دوام ندارد

تکذيب وجود مخدر جديدي به نام توت‌فرنگي

شيطنت خبرنگاران در زمينه دريافت طرح ترافيک

هوا سردتر مي‌شود

وقوع سيل، برف و کولاک در 17 استان

اجاره ساعتي اتاق به معتادان در شوش و مولوي

فياض: ايراني‌ها براي فحشا به «پاتايا» مي‌روند

خواستگاري در ملأ عام جرم است؟

سازمان تبليغات: کم‌حجابي و بدحجابي جرم نيست

لزوم نامگذاري معابر با نام زنان

راه‌اندازي گشت ضدسرقت پليس و بسيج در نوروز

ميزان مرخصي زايمان 9 ماه مي‌شود

سامانه بارشي جديد پنجشنبه وارد کشور مي‌شود

خيلي نوبرانه؛ آجيل دزدي در کرج و مازندران!

جزئيات لايحه تعيين حداقل سن ازدواج

روز‌هاي کاري ميادين ميوه و تره‌بار در ايام نوروز

تمهيدات پليس براي پنج‌شنبه و جمعه آخر سال

کشف محموله گوشت الاغ در بندرعباس

بازنشستگي همسران شهدا با 25 سال سابقه

مصباح: خوردن گوشت هم مي‌تواند حرام باشد

پيشنهاد برگزاري امتحانات نهايي از ارديبهشت‌ماه

ادعاي من و تو؛ کمک کميته‌امداد به زنان عراقي

دفاتر خدمات الکترونيک در نوروز فعال هستند

مهلت يک هفته‌اي تا اتمام اعتبار کارت ملي قديمي

توقيف دو کشتي صيد ترال توسط سپاه

پاکسازي خيابان انقلاب از دستفروشان کتاب

گردش مالي 50 ميلياردي در چهارشنبه‌سوري

آغاز عرضه نوروزي سيب و پرتقال با نرخ دولتي

توزيع آب بسته‌بندي در شهر‌هاي بحراني

«سفر ارزان» در تهران کليد خورد

عاشقان شمال نشتابيد؛ مازندران را آب برد!

کارت تبريک نوروز 43؛ زماني که امام در زندان بود

چهارشنبه‌سوري تا ساعت 12 به موزه برويد

کشف 30 کاميون لباس قاچاق در کرج

برف و باران، کشور را غافلگير کرد

بارش برف و باران در جاده‌هاي 6 استان

تغيير ساعت رسمي کشور از فردا شب

نوروز در عراق تعطيل رسمي اعلام شد