آخرین اخبار

سخنراني روحاني در مراسم روز دانشجو در دانشگاه تهران سياسي

سخنراني روحاني در مراسم روز دانشجو در دانشگاه تهران

  بزرگنمايي:

چه خبر - روحاني: مگر مي گذاريم كه ترامپ برجام را پاره كند

خبرگزاري مهر: حجت‌الاسلام حسن روحاني به مناسبت روز دانشجو که در دانشگاه تهران حضور يافته بود، گفت: درود و سلام بر آن پير روشن ضمير و هادي ما امام عزيز و بزرگوار، درود و سلام بر مرحوم آيت‌الله طالقاني و شهيد عزيزمان مطهري، شهيد بهشتي، مهندس بازرگان، دکتر علي شريعتي و همه بزرگاني چون شهيد باهنر، مفتح و آنهايي که از همين دانشگاه‌ها به جبهه مبارزه در برابر متجاوزين شتافتند؛ شهيد همت‌ها، شهيد باکري‌ها، شهيد زين‌الدين‌ها، شهيد بابايي‌ها و همه آنهايي که از دانشگاه و از دانشگاه تهران در جبهه‌هاي مبارزه ايستادگي و مقاومت کردند.

وي افزود: درود و سلام من بر همه دانشگاهيان و اساتيدي که در اين سه سال و نيم از دولت تدبير و اميد حمايت کردند. از همه ملت بزرگ ايران، از رهبر انقلاب، حوزه‌هاي علميه و همه مردم تشکر مي‌کنم، چرا که آنچه که دستاورد ما بوده، جايي بوده که همه با هم بوديم، اجماع همواره کارساز بود و گره‌ها را از روي پيش ما باز کرد.

رئيس‌جمهور تصريح کرد: همه سخناني که طيف‌هاي مختلف دانشجويي بيان کردند و من استفاده کردم، با لحن‌هاي مختلف، همه‌اش زيبا بود. زيبايي دانشگاه به زبان باز گويا و زبان نقاد است.روحاني افزود: آن روزي که سراسر دانشگاه تهران تبديل مي‌شد به شعار عليه استکبار و استعمار، چقدر زيبا بود. دانشگاه همواره پيشران و پيشتاز بوده است؛ همانند حوزه علميه، هم مردم و هم دانشگاه حق بزرگي به گردن دارند.

انقلابيِ پيشمان نمي‌شناسم

وي با تاکيد بر اينکه انقلاب ما به سادگي به دست نيامده است، گفت: هيچ انقلابي بزرگي که از سال 41 در کنار هم ايستادند، پشت سر امام (ره) مبارزه کردند، انقلاب را به پيروزي رساندند، انقلاب را استقرار بخشيدند، در برابر تجاوز بيگانگان ايستادگي کردند و در برابر تحريم مقاومت کردند، من انقلابيِ پيشمان را نمي‌شناسم.

رئيس‌جمهور با بيان اينکه انقلاب اسلامي، فخر و افتخار ماست، گفت: همان‌گونه که ما به ايران عزيز و سربلند خود افتخار مي‌کنيم.

روحاني ادامه داد: هيچ ضرورتي در عصر حاضر و مقطع فعلي براي ما مهمتر از اميد در ميان مردم و اعتماد نيست. شما بدانيد اگر اميد به آينده از بين رفت، ما ديگر سرمايه‌اي نخواهيم داشت. هر چه کشور ما خوب باشد و موفقيت به دست آورده باشيم، با نقطه مطلوب فاصله داريم. ما از يک فرهنگ استبدادي و استعماري گذر کرده‌ايم و مي‌خواهيم به يک فرهنگ محمدي (ص) و علوي برسيم.

وي با بيان اينکه بخش بزرگي از مسير را پيموده‌ايم و بخشي از راه نيز باقي مانده است، گفت: اينکه رهبر انقلاب تاکيد مي‌کنند بر انقلابي ماندن و انقلابي بودن، معني اش آن است که کار تمام نشده است. انقلاب يعني تحول بزرگ در جامعه براي آرمان‌هاي بزرگ و بلند يک ملت عزت‌خواه و عدالت‌جو.

رئيس‌جمهور با بيان اينکه ما هنوز به همه اهداف انقلاب نرسيده‌ايم، گفت: البته به خيلي از اهداف انقلاب نيز دست يافته‌ايم، کِي اين آزادي بود که يک دانشجو بيايد در برابر رئيس اجرايي کشور آنچه را که مي‌فهمد، لازم و مصلحت مي‌داند را با صراحت لهجه و بدون اينکه دغدغه‌ و لکنت زبان داشته باشد، صريح و آزاد بيان کند؛ پس ما به اهدافي دست يافته‌ايم.

مگر مي گذاريم که آمريکا برجام را پاره کند، مگر ملت ما مي گذارد

رئيس جمهور ادامه داد: در خصوص انتخابات آمريکا ايران تنها کشوري بود که همچنان مي گويد نه خوشحال شده است و نه غمزده، حالا يک نفر در آمريکا انتخاب شده است و برنامه هاي او هم در آينده اعلام خواهد شد و ما مسير خودمان ادامه مي دهيم. بله، او خيلي چيزها دلش مي خواهد، ممکن است دلش بخواهد برجام را تضعيف کند، دلش بخواهد برجام را پاره کند مگر ملت ما گذارد. آمريکا نمي تواند تاثيرگذار بر اراده ما باشد. نمي تواند در استقامت و ايستادگيمان تاثير گذار باشد.

وي افزود: نمونه آن را در جنگ تحميلي ديديم که همه آمدند پشت سر بعثي هاي عراق، شرق و غرب، اروپا و آمريکا، شوروي سابق، کشورهاي مرتجع منطقه، همه آمدند و مگر نبود اينکه در ميانه هاي جنگ شرق و غرب هواپيماهاي مختلفي را به صدام دادند و خيلي ديگر از تجهيزات جنگي و ابزار شيميايي را از همين اروپا به صدام تحويل دادند.

با اجماع و اتحاد در برابر توطئه هاي بزرگ به پيروزي رسيديم

وي با بيان اينکه با همه حمايت هايي که از عراق در دوران جنگ مي شد، ما توانستيم موفق شويم، افزود: ما چطور در اين جنگ پيروز شديم، ما با اجماع و اتحاد در برابر توطئه هاي بزرگ به پيروزي رسيديم.

روحاني اظهارکرد: همين دانشگاه هاي شريف و تهران و متخصصين کشورمان و امسال شهيد ستاري ها، بابائي ها، اينها به ما کمک کردند که در اين جنگ نابرابر بتوانيم به پيروزي برسيم. در عمليات والفجر 8 بيشترين هواپيماهاي عراقي را نابود کرديم تا جايي که آمريکا و شوروي اعلام کردند که يک کشور خارجي دارد به ايران کمک مي کند. در حالي که هيچ کشوري به ما کمک نمي کرد.

رئيس جمهور اظهارکرد: همين دانشجويان، اساتيد، صاحبنظران ما، تلاش ها و استقامت هاي ما و اميد به آينده اي که در ما بود، باعث موفقيت ها و پيروزي هاي ما شد.وي با بيان اينکه بسيج قهرمان، سپاه دلاور، ارتش قدرتمند، نيروي انتظامي عشاير و مردم همه در کنار هم بودند، گفت: دانش آموز، کارگر، دانشجو، همه مردم به ميدان آمدند و ما توانستيم آن پيروزي را به دست آوريم.

روحاني اظهارداشت: ما از مشکلات متعددي تا به حال عبور کرده ايم و به اميد خدا ملت ما با هدايت رهبري و اجماع نظر، ديگر مشکلات را هم پشت سر خواهد گذاشت.رئيس جمهور گفت: به اعتراف همه کشورها، حتي دشمنان سرسخت ما، هيچ کشوري نبوده که بتواند در برابر قدرتهاي بزرگ جهاني از حقوق ملت خودش دو سال، سه سال، دفاع کند و پرونده خود را از شوراي امنيت سازمان ملل خارج کند که البته همه اينها بحث جناح و حزب خاصي نيست.

هدف از مذاکرات اين بود که به دنيا بگوييم آمريکا و صهيونيست دروغ مي‌گويند

رئيس‌جمهور در بخش ديگري از سخنانش اظهار داشت: ما هيچ قدمي در مسئله برجام برنداشتيم، مگر آنکه با مقام معظم رهبري مشورت کرديم و جلسه گذاشتيم. نامه‌هاي مکتوبي که ايشان خطاب به بنده داده‌اند و دستوري که بنده روي اين نامه‌ها نوشته‌ام، موجود است. هيچ نامه‌اي نبوده که ايشان بنويسند، مگر اينکه بنده دستور اجراي کامل بدهم.وي تصريح کرد: مبناي ما اين بوده است که دستورات ايشان را کامل اجرا کنيم.

روحاني اظهار داشت: ايشان روزي دستوراتي دادند که بنده گفتم مشکل است. ايشان گفتند توکل کنيد به خدا. من تيم مذاکره‌کننده را به تهران فراخواندم و گفتم نظر مقام معظم رهبري اين است.رئيس‌جمهور ادامه داد: تيم مذاکره‌کننده اعلام کردند اگر اين‌طور است، ما مي‌رويم و مذاکرات تمام مي‌شود، مدتي صحبت کرديم و بنده به تيم مذاکره‌کننده گفتم به خدا توکل کنيد، ما از اين مشکل عبور خواهيم کرد؛ ترديد نکنيد. آن نکات به حول و قوه الهي اجرا شد.وي خاطرنشان کرد: آنچه باعث شد اين مشکل حل شود، اميد به آينده و اجماع در کنار هم بود.

روحاني افزود: آمريکايي‌ها و صهيونيست‌ها مي‌خواستند ايران‌هراسي را در جهان راه بيندازند. بدين معنا که ايران براي اروپا و جامعه جهاني خطرناک است؛ به همين دليل پرونده ايران را ذيل فصل 7 شوراي امنيت بردند. بدين معنا که ايران صلح و آرامش جهان را به خطر انداخته است.

رئيس‌جمهور ادامه داد: هدف از مذاکرات اين بود که ما به دنيا بگوييم آمريکا و صهيونيست دروغ مي‌گويند و اگر خطري وجود دارد، از سوي آمريکا و صهيونيست‌ها، جهان را تهديد مي‌کند.

وي تصريح کرد: آن روزي که شوروي تجزيه شد، فرصتي بود که اداره کشورهاي کوچکِ تجزيه‌ شده را در دست بگيريم، آن روزي که عراق به هم ريخت، فرصت حمله به عراق بود که ما سوءاستفاده کنيم؛ اما آيا ما سوءاستفاده کرديم؟ ملت و کشور ما، ملت متجاوز نيست.

در مقابل خطر همه ملت ما بسيجي هستند

روحاني اظهار داشت: اگر کسي چشم طمع داشته باشد، ملت ما با قاطعيت مي‌ايستد، اگر روزي خطر باشد، همه ملت ما بسيجي هستند. بسيج يک گروه خاص نيست. بر مبناي اصل 51 قانون اساسي، دولت موظف است همه افراد ملت را آموزش نظامي دهد تا در موقع تهديد، از کشور دفاع کنند.

وي با تأکيد بر اينکه همه ملت ما بسيجي هستند، گفت: اگر روزي خطري کشور را تهديد کند، آن وقت حزب و جناح نمي‌شناسيم و از کشور خود دفاع خواهيم کرد.

رئيس‌جمهور تأکيد کرد: تمام افتخار ما ناشي از يکپارچگي ماست، هر جا انشقاق پيدا کنيم، قدرت ما تضعيف مي‌شود.

همه بايد تحمل‌مان را بالا ببريم

روحاني با تأکيد بر اينکه همه بايد تحمل‌مان را بالا ببريم، گفت: از بنده که خادم شما هستم تا همه حضار جلسه، بايد تحمل‌مان را بالا ببريم، سليقه‌هاي ما يکي نيست اما اهداف و آرمان‌هاي ما در حفظ نظام، حفظ تماميت ارضي و تبعيت از مقام معظم رهبري يکي است. مگر مي‌شود فردي انقلابي باشد و از کشور دفاع نکند.

وي تصريح کرد: بايد انقلابي باشيم، به اين معنا که مسيري که از سال 41 آغاز کرديم، سال 57 به پيروزي رسيديم و سال 58 به نظام جمهوري اسلامي رأي داديم را ادامه بدهيم.

رئيس‌جمهور اظهار داشت: اخلاق، استقامت و ايستادگي جزو انقلاب ماست.

روحاني در بخش ديگري از سخنان خود افزود: در خود سازمان ملل، در همان شوراي امنيتي که گفته بود، ايران تهديد جهاني است، همان شوراي امنيت گفت بايد در زمينه فعاليت صلح‌آميز هسته‌اي، همه کشورها بايد به ايران کمک کنند و در قطعنامه 2231 اين موضوع به صراحت آمده است.

رئيس‌جمهور تأکيد کرد: اگر همه با هم نبوديم، نمي‌توانستيم به اين پيروزي برسيم. قدرت ما در مذاکره با ديگران از ملت نشأت مي‌گيرد، اگر دنيا بداند اين رئيس‌جمهوري که دارد با اينها صحبت مي‌کند، نماينده کل ملت است و همه ملت از او حمايت مي‌کنند، با قدرت مي‌تواند با طرف مقابل صحبت کند. اما اگر بداند که حامي ندارد، خودش هست با يک حزب و يک گروه، خب معلوم است نمي‌تواند حرفش را به کرسي بنشاند.

وي با بيان اينکه مسئله هسته‌اي، مسئله جناحي نيست، گفت: ما در اين حرکت ملي و بزرگ آمديم کاري کرديم که فعاليت هسته‌اي ما در ايران که آنان مي‌گفتند خلاف قانون و خلاف قطعنامه است، امروز به جايي رسانديم که به راحتي کيک زرد از خارج وارد کشور مي‌کنيم.

روحاني افزود: ما بعد از انقلاب يک گرم کيک زرد نتوانستيم وارد کشور کنيم. البته در داخل، معادني داريم و مي‌توانيم کيک زرد توليد کنيم، البته محدود است. در توافقي که يکي، دو هفته پيش صورت گرفت قرار است 900 تن کيک زرد وارد کشور کنيم و اين موفقيت بزرگ براي انرژي هسته‌اي ماست.

رئيس‌جمهور تصريح کرد: زماني به ما مي‌گفتند آب سنگين توليد مي‌کنيم و خلاف قانون است، امروز ما داريم آب سنگين به دنيا مي‌فروشيم؛ محموله اول را به آمريکا فروختيم و محموله دوم را به روسيه.

وي ادامه داد: در مسئله راکتور اراک، مديفاي خواهد شد. البته اينها را بايد آقاي دکتر صالحي توضيح داد. ما هنوز در مسير راه هستيم و چارچوب رآکتور آينده اراک مورد توافق قرار گرفته و دارد اجرايي و عملياتي مي‌شود.

روحاني گفت: اگر ايران خواسته‌هاي آنان را مي‌پذيرفت، خسارت بي‌شماري برايمان به بار مي‌آورد، اما ما به تحقيق و توسعه خود ادامه مي‌دهيم و ir8 ما هم‌اکنون دارد کار مي‌کند؛ بعد از برجام اولين کاري که کرديم تزريق به ir8 بود.

رئيس‌جمهور خاطرنشان کرد: فرض مي‌گيريم که تحريم تَرَک برنداشته است. من از شما مي‌پرسم الان در شرايطي که هستيم، آيا آزاد هستيم که نفت‌مان را بفروشيم؟ در اين مقطع وزير نفت ما کار بسيار مهمي در اجلاس اوپک کرد و درواقع حقمان را پس گرفتيم.

وي با بيان اينکه ما امروز مي‌توانيم دو ميليون و 300 هزار بشکه نفت توليد کنيم، گفت: امروز که کشور مي‌تواند طبق اراده خودش هر مقدار که نظام مصلحت مي‌داند، توليد کند و به هر کشوري که دوست دارد صادر کند.

به جز تحريم‌هاي بانکي، بقيه تحريم‌ها صد درصد برداشته شده است

روحاني ادامه داد: امروز تمام دوستان ما از کشورهاي آفريقايي، آسيايي گرفته تا آمريکاي لاتين از برجام رضايت دارند چرا که مي‌توانند با ما مراوده اقتصادي داشته باشند و من مي‌توانم بگويم در مسئله تحريم، جز در مسئله بانکي، بقيه تحريم‌ها به طور کامل و صد درصد برداشته شده است.

ترديدي نداريم که آمريکا خصم و دشمن ماست

رئيس‌جمهور با اشاره به تحريم‌هاي بانکي گفت: ما امروز با بانک‌هاي کوچک و متوسط در دنيا کار مي‌کنيم. يک تعداد بانک‌هايي هستند که مي‌ترسند، البته اين نکته، نکته درستي است. طرف ما 6 کشور هستند، بعضي‌ از آنها با ما دوست هستند، با بعضي از آنها رابطه نسبتاً خوب داريم و آمريکا که جزء اين 1+5 است، خصم و دشمن ماست و ما ترديدي نسبت به اين مسئله نداريم.

تصويب قانون داماتو نقض فاحش و صريح برجام است

وي تأکيد کرد: آمريکايي‌ها تا جايي که بتوانند مي‌خواهند به ما فشار بياورند، لذا ما بايد مقاومت و ايستادگي کنيم و بايد راه‌حلش را پيدا کنيم. آنها ممکن است تخلف کنند و تخلف هم مي‌کنند که مورد اخيرش همين قانون داماتو است که برخلاف برجام دارند انجام مي‌دهند.

روحاني ادامه داد: اگر اين قانون اجرايي شود، نقض فاحش و صريح برجام است و با عکس‌العمل بسيار تند ما مواجه خواهد شد.

منبع: مهر



ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

محکوميت حبس نسرين ستوده قطعي شد

توضيح درباره پرونده طاهري، سيف و سعيد قاسمي

نيرو‌هاي «سنتکام» تروريست اعلام مي‌شوند

ائتلاف دو شهردار غيرپاسخگو براي انتخابات 1400

سمت جديد فرمانده سابق سپاه

توافق ايران و پاکستان در مبارزه با تروريسم

محمد خاتمي: قطعا رفع حصر به نفع نظام است

آمريکا معافيت نفتي ايران را تمديد نمي‌کند

شکايت نمايندگان لرستان و خوزستان از وزير نيرو

کنايه به طراحان تحريم آيفون؛ از خودتان شروع کنيد

سردار سلامي به فرماندهي کل سپاه منصوب شد

روحاني: امسال مثل سال 57 سالي پر نعمت بود

حملات ارتش اسرائيل به نوار غزه

تماس تلفني ترامپ با فرمانده ارتش ملي ليبي

صديقي: به جهنم که تحريم‌ها تشديد مي‌شود

رئيسي: مردم نگران جبران خسارات سيل نباشند

روحاني: توهين به سپاه، توهين به مردم ايران است

رويترز: آمريکا، تحريم‌هاي ايران را کاهش مي‌دهد

پژمانفر: وزير ارتباطات استيضاح شود

رئيس‌جمهور پيشين پرو خودکشي کرد

تقدير رهبر انقلاب از اتحاد ارتش و سپاه

دادستاني: چاره‌اي نباشد، اينستاگرام را فيلتر مي‌کنيم

ضرغامي: روحاني من را فيلتر کرده است

اسامي فرماندهان تروريست سنتکام اعلام مي‌شود

اعتراض ايران و 7 کشور به اقدامات آمريکا

آمريکا، آسانژ را اعدام نمي‌کند

ظريف با بشار اسد ديدار کرد

ترامپ باز هم کنگره را دور زد

انهدام تيم تروريستي در سيستان و بلوچستان

ماجراهاي تقابل ازغدي و ضرغامي با روحاني

وکيل احمدي‌نژاد: از عباس اميري‌فر شکايت مي‌کنيم

آمريکا اقدام خصمانه عليه سپاه را رسمي کرد

وضعيت پرونده نرگس محمدي، ستوده و زاغري

صف‌ بنزين در سوريه به خاطر تحريم نفت ايران

داماد روحاني: نه پدرم ژن خوب بوده نه خودم!

ماجرايي که روحاني را عصباني کرد

تقاضاي وام 18ميليارد دلاري ايران صحت ندارد

درخواست اعدام مرسي به اتهام جاسوسي براي سپاه

ظريف: آماده همکاري با فرانسه هستيم

ترامپ: ما نباشيم، ايران دو هفته‌اي رياض را مي‌گيرد

عراقچي: پاريس فوراً شفاف‌سازي کند

محکوميت دختر خيابان انقلاب به يک سال حبس

فريدون به کريمي‌قدوسي: فايل صوتي را منتشر کن

تاکيد نامزد انتخابات آمريکا بر بازگشت به برجام

ادعاي حمله اسرائيل به پايگاه ايراني در سوريه

سردار سلامي: ترامپ هيچ غلطي نمي‌تواند بکند

تغيير رويکرد روس‌ها در قبال ايران در سوريه

وزير احمدي‌نژاد: مجلس آينده متحول مي‌شود

متهم پرونده پتروشيمي: مرجان معتقد و محجبه بود

«اون» به ترامپ اولتيماتوم داد