بزرگنمايي:
چه خبر - نوسازي 8800 تاکسي فرسوده در تهران مهدي ابراهيمي با بيان اينکه از ابتداي امسال، حدود 14 هزار متقاضي نوسازي تاکسيهاي فرسوده ثبتنام کرده بودند، گفت: برابر آخرين آمار 8830 دستگاه تاکسي نوسازي شدهاند و به عبارت ديگر بيش از 5000 تاکسي ديگر از فهرست ابتدايي امسال باقي ماندهاند که بنا به دلايل متفاوت هنوز خودرو جديد تحويل نگرفتهاند.
وي در مورد وضعيت نوسازي تاکسي پيکانهاي فرسوده با بيان اينکه حدود 3550 خودرو نوسازي شده است، گفت: صرفنظر از اين موضوع تعدادي از تاکسيهاي پيکان فرسوده نيز وجود دارند که در سايت ثبتنام نکرده و از وضعيت فعاليت آنها اطلاعات دقيقي وجود ندارد.
ابراهيمي با بيان اينکه سازمان مديريت و نظارت بر تاکسيراني شهر تهران در اين راستا ستادي را براي رصد اين موضوع تشکيل داد و از معاونان سازمان و همچنين روابط عمومي خواسته است که به روشهاي مختلف مالکان اين تاکسيهاي پيکان فرسوده را به نوسازي ترغيب کنند، گفت: حدسمان اين است که تعدادي پيکان تاکسي وجود دارد که فعاليت مشخصي ندارند. همچنين از طريق دوربينهاي سطح شهر و تطابق اطلاعات با نهادهايي چون پليس راهور متوجه شديم برخي تاکسيهاي پيکان هيچ ترددي در سطح شهر ندارند و غيرفعال هستند.
معاون فني و بهرهبرداري سازمان مديريت و نظارت بر تاکسيراني شهر تهران در مورد عدم نوسازي تاکسي پيکان گفت: با توجه به وضعيت مبهم برخي تاکسيهاي پيکان سازما ن در مرحله بعدي سعي کرد به جاي حذف اين گروه از پروژه نوسازي از راه فراخوان مجدد و شناسايي آخرين وضعيت آنها تا حد ممکن راه نوسازي را فراهم کند و بر همين مبنا جلسات متعددي با مديران مناطق و شرکتهاي خصوصي برگزار شد و اطلاعات لازم در اين زمينه ارائه شد و آخرين وضعيت اين خودروها بررسي و صورت جلسهاي در اين زمينه تنظيم شد. سپس به دارندگان اين تاکسيهاي پيکان فرسوده مهلت دو هفتهاي داده شد تا شرايط خود را نسبت به نوسازي روشنتر کنند. اين فراخوان به روشهاي مختلف به دارندگان تاکسيهاي پيکان ابلاغ شد و سازمان در همه موارد به صاحبان اين خودروها گوشزد کرد که بلاتکليف بودن اين خودروها ممکن است با مخاطراتي مثل لغو پروانه فعاليت همراه شود.
معاون فني و بهرهبرداري سازمان مديريت و نظارت بر تاکسيراني شهر تهران، تصريح کرد: سازمان تاکسيراني با همراهي مديران مناطق و شرکتها حتي با صاحبان اين خودروهاي فرسوده نيز به صورت رودررو مذاکره کرد و در عين حال بروشورهايي نيز منتشر شد که تمام مسير نوسازي و خودروهايي که قابليت جايگزيني دارند در آن به تفصيل شرح داده شد و حتي مشخصات فني خودروهاي جديد و شرايط خريد آنها توضيح داده شد.
معاون فني و بهرهبرداري سازمان مديريت و نظارت بر تاکسيراني شهر تهران با بيان اينکه در پنج ماه فعاليت ستاد نوسازي، حدود 8830 دستگاه خودرو جديد به تاکسيرانان داراي خودرو فرسوده تحويل داده شده است، گفت: پيشبيني سازمان اين بود که امسال رکورد 10 هزار تاکسي نوسازي شده را ثبت کند و حالا هم به اين رکورد نزديک شده و به زعم مديران سازمان بايد تلاش بيشتري براي رسيدن به اين مرز صورت گيرد.
ابراهيمي ادامه داد: با وجود برخي موانع و مشکلات بايد روند نوسازي سرعت مناسب و کافي در اجرا داشته باشد چون اين امکان وجود دارد که سال آينده اين طرح متوقف شود. بنابراين همه تاکسيراناني که خودرو فرسوده دارند و تاکنون اقدام جدي براي نوسازي نداشتهاند بايد در اين جهت قدم بردارند. برخي تاکسيرانان در حوزه دريافت وام بانکي دچار مشکل ضامن بودند که خوشبختانه با امکان ضامن شدن ديگر تاکسيرانان، اين مشکل تا حد بسياري حل شده است.
معاون فني و بهرهبرداري سازمان مديريت و نظارت بر تاکسيراني شهر تهران افزود: پيگيريهاي سازمان نشان ميدهد که برخي تاکسيرانان حتي در فراهم کردن پنج ميليون تومان وجه اوليه نيز دچار مضيقه و تنگنا هستند و براي اين افراد نيز تمهيداتي انديشيده شد که از طريق وزارت کشور وام سه ميليون توماني با کارمزد اندک فراهم شود و اقساط اين وام به صورت دو ساله مسترد ميشوند و ميتواند گام موثري براي رفع مشکل مالي تاکسيرانها باشد.
ابراهيمي افزود: موضوع نوسازي ناوگان از نظر سازمان بسيار مهم و حياتي است و به هيچ عنوان قابل چشمپوشي نيست. علاوه بر اين ديگر نهادها نيز در مورد خودروهاي فرسوده پيگير هستند و در واقع خودروهايي که فاقد معاينه فني هستند به محض ورود به سطح شهر و قرار گرفتن در برابر دوربينها اعمال قانون خواهند شد و جريمه براي آنها صادر ميشود.
منبع: ايسنا