آخرین اخبار

آمار دردناک مرگ و ميرهاي ناشي از حوادث در کشور اجتماعي

آمار دردناک مرگ و ميرهاي ناشي از حوادث در کشور

  بزرگنمايي:

چه خبر - آمار بالاي مرگ و مير حوادثي در کشوردکتر ايرج حريرچي در نشست خبري در خصوص اخرين امارها از حوادث ترافيکي اظهار کرد: 9 درصد کل مرگ و ميرها و 12درصد بار بيماري‌ها به علت حوادث و به ويژه حوادث ترافيکي است. در گروه سني 15 تا 44سال، بيش از 50 درصد مرگ‌ها ناشي از حوادث است. مرگ ناشي از حوادث بيش از دو برابر مرگ‌هاي ناشي از حوادث بيش از دوبرابر مجموع مرگهاي ناشي از سه بيماري ايدز، سل و مالاريا است.

وي افزود: عليرغم اينکه کشورهاي توسعه يافته اين را کاهش داده اند، ولي پيش بيني مي شود که حوادث ترافيکي به عامل هفتم مرگ و مير تبديل مي شود. تقريبا بيشتر مرگ‌ها در کشورهاي جهان سوم به دليل همين حوادث است. همچنين مردان نيز به طور معني داري بيش از دوبرابر از بين مي روند به عنوان مثال در مورد خودکشي نيز با اينکه تعداد اقدام به آن توسط زنان بيشتر است، ولي مرگ ناشي از ان در مردان بيشتر است.

وي همچنين تصريح کرد: شايعترين علت مرگ ناشي از حوادث، مربوط به حوادث ترافيکي، ضربه، سقوط، خشونت و ساير موارد است. 50درصد علت مرگ هاي غيرطبيعي ناشي از حوادث حمل و نقل است.

سخنگوي وزارت بهداشت با بيان اينکه حوادث ترافيکي با توجه به شدت ان يکي از بيماريهاي مهم محسوب مي شود. ادامه داد: علت اصلي از دست رفتن سال‌هاي عمر در کشور، در درجه اول حوادث ترافيکي و سومين علت مرگ پس از سکته هاي مغزي و قلبي اعلام شده است.

به گفته حريرچي، ايران از نظر مرگ ناشي از حوادث ترافيکي، به نسبت جمعيت، در رتبه هشتم دنيا قرار دارد ليبي، تايلند و ساير کشور هاي افريقايي نيز در رتبه هاي اول هستند.

وي در عين حال از کاهش آمار مرگ و مير ناشي از حوادث ترافيکي طي يک دهه اخير خبر داد و گفت: در سال 84 اين آمار برابر 27هزار و 755 نفر بودکه در سال 93 به 16 هزار و 872 و در سال 94 به 16هزار و 584 مورد رسيد. به طور متوسط هر 31 دقيقه، يک ايراني به دليل حوادث ترافيکي از بين مي رود و هر چهار دقيقه، يک خانواده از تصادفات جان سالم به در مي برد.

وي يکي از اهداف توسعه پايدار را کاهش 50 درصدي مرگ ناشي از اين حوادث و دسترسي به سيستم حمل و نقل ايمن و پايدار تا سال 2030 عنوان کرد و افزود: اگر در مجموع، يک کيلومتر سرعت ماشين‌ها در کشور کاهش يابد، چهار تا پنج درصد تصادفات کم مي شود. استفاده از کمربند ايمني 40تا 50 درصد صدمات و 40تا 60 درصد صدمات کشنده را کاهش مي‌دهد. همچنين استفاده از صندلي مخصوص کودک در ماشين تا 71 درصد و کلاه ايمني تا 70 درصد خطر صدمات را کاهش مي دهد.

به گفته سخنگوي وزارت بهداشت، شيوع نزاع‌هاي خياباني در کشور بالاست و درصد زيادي از آنها نيز بدون قصدقبلي صورت مي‌گيرد.

کاهش قابل توجه مشکلات تنفسي در اهواز به نسبت سال گذشته

حريرچي در ادامه، در خصوص چرايي مشکلات تنفسي هموطنان اهوازي نيز اظهارکرد: امسال مراجعات به علت مشکلات تنفسي در شهر اهواز بيش از 70 تا 80 درصد کاهش يافته است. در عين حال يکي از عوامل، گرده‌افشاني نوعي درخت است که بعد از بارش باران، ذراتش در محيط پخش مي شود و مشکلات تنفسي را به وجود مي اورد.

پاسخي به مخالفان و منتقدان طرح تحول

وي همچنين در ادامه به برخي واکنش‌ها و اظهارات مخالفان طرح تحول سلامت اشاره کرد و گفت: تلاش هاي زيادي شده است که طرح تحول را به يک دوره از وزارت بهداشت تقليل دهند. درحالي که اين طرح آرمان وزراي سابق و کميسيون هاي بهداشت و درمان نيز بوده است. کساني که مخالف طرح تحول هستند، بگويند کدام قسمت آن را مي‌خواهند حذف کنند؟ آيا مي‌خواهند کاهش پرداختي مردم و خدمت رساني به حاشيه شهر متوقف شود يا بيمه شدگان جديد حذف شوند؟

وي در پاسخ به برخي انتقادها درباره طرح تحول نيز گفت: برخي از افرادي که انتقاد مي کنند، در دوره مسئوليت خودشان شرايط به نحوي بود که بيمه شدگان سازمان خدمات درماني و تامين اجتماعي براي خريد تجهيزات پزشکي به خارج از بيمارستان مي‌رفتند و تعدادي نيز به خاطر نداشتن پول نمي توانستند بستري شوند. ايا مي خواهند به وضعيت قبل بازگردند؟

سخنگوي وزارت بهداشت همچنين به تلاش وزارت بهداشت براي کاهش زيرميزي و پرداخت‌هاي غيرقانوني نيز اشاره کرد و افزود: زمان وزارت برخي از دوستان، ميزان پرداخت‌هاي غيرقانوني هفت تا 10 هزار ميليارد تومان بود که در اين دوره از وزارت بهداشت با اصلاح تعرفه ها و هزينه 10 تا 15 درصدي يک روال غيرقانوني را کاهش داد. چرا اين اقدامات در دوره خودشان انجام نشده است؟

حريرچي تاکيد کرد: آقايان منتقد اگر خودشان بر سر کار بيايند نمي‌توانند تغيير جدي در طرح بدهند چون جزء آرمان‌هاي کشور است و مردم اجازه نمي‌دهند زمانيکه ما آمديم در سال 92 حقوق پزشکان روستايي حدود يک ميليون و 400 هزار تومان بود. با اين هزينه نمي‌توان پزشک را در روستا تامين کرد. امروز رقم اين دستمزد از حدود 3.5 ميليون تومان شروع مي‌شود و در موارد استثنايي پزشکان شاغل در نقطه صفر مرزي که هفت روز هفته را کار مي‌کنند 12 ميليون تومان دريافتي دارند.

کاهش ارزبري دارو در کشور

سخنگوي وزارت بهداشت در ادامه اين نشست با تاکيد بر اينکه مصرف دارو در کشور کنترل شده و ارزيابي آن نيز کاهش يافته است ادامه داد: علي رغم اينکه دسترسي به دارو مناسب شده است در عين حال افزايش قيمت داروي خارجي نيز در بيشتر موارد اتفاق نيفتاده است همچنين تلاش کرديم که تعداد قلم داروهاي تجويز شده در هر نسخه را نيز کاهش دهيم.

وي تصريح کرد: يکي از دلايلي که براي بيمه‌ها مشکل ايجاد کرد تامين نشدن برخي هزينه‌ها مثل بيمه شدن افراد جديد بود. ما معتقديم در سه سال اول طرح تحول بيش از 9 هزار ميليارد تومان به خاطر بيمه شدگان جديد هزينه شده است. ما معتقديم 9 بيست و هفتم حق بيمه بايد به درمان اختصاص داده شود. همچنين 9 بيست و هفتم سرمايه گذاري‌هاي ديگر تامين اجتماعي نيز بايد به اين بخش اختصاص داده شود. در 4 سال اخير بيش از 11 هزار ميليارد ريال از منابع اين 9 بيست و هفتم براي سلامت کارگران هزينه نشده است.

تامين 2000 ميليارد تومان از بدهي‌هاي بيمه سلامت

سخنگوي وزارت بهداشت همچنين از تخصيص 2000 ميليارد تومان به بيمه سلامت خبر داد و گفت: علاوه بر اين رقم 2000 ميليارد تومان ديگر نيز در بورس عرضه مي‌شود. همچنين با پيگيري‌هاي رئيس جمهور، معاون اول و دکتر نوبخت در هفته‌هاي آتي قسمتي از مشکلات بيمه‌ها حل مي‌شود.

سخنگوي وزارت بهداشت همچنين در پاسخ به پرسش يکي از خبرنگاران مبني بر نظر وزارت بهداشت مبني بر جابجايي پايتخت اظهار کرد: ما تنها مي‌توانيم در زمينه‌هاي بهداشتي و درماني آن پاسخ دهيم و تصميم گيري‌ آن در حوزه‌هاي سياسي، اقتصادي و اجتماعي متفاوت است اما در عين حال اگر توزيع جمعيت در کشور انجام شود با وجود کمبود 100 هزار موردي تخت بيمارستاني و فرسودگي آن، امکان باز توزيع اين امکانات وجود دارد.

وي ادامه داد: يکي از مشکلات اصلي شهر تهران فرسودگي بيمارستان‌ها و سختي دسترسي به آن است، به همين دليل نقشه جامعي تهيه کرديم که بيمارستان‌هاي جديد استان تهران را در اطراف آن بسازيم تا از ميزان مراجعه مردم شهرهاي اطراف به تهران کاهش يابد.

سخنگوي وزارت بهداشت در ادامه در خصوص پيوند کليه يک مرد 78 ساله ايراني که از آمريکا به کشور سفر کرده بود و اعلام شده بدون نوبت اين عمل را انجام داده است گفت: پيوند کليه بيش از سه دهه است که در کشور انجام مي‌شود. اين روش که در ايران از آن استفاده مي‌کنيم به عنوان روش پيوند ايراني معروف شده است. در عين حال وزارت بهداشت در دوره اخير تلاش کرد تعداد موارد پيوند از مرگ مغزي را به 58 درصد برساند.

وي تاکيد کرد: از نظر ما خريد و فروش هر عضوي کاملا ممنوع است و ملاحظات اخلاقي نيز بايد رعايت شود.

حريرچي در خصوص وضعيت حوزه بهداشت و درمان بعد از برجام در خصوص سرمايه گذاري‌هاي خارجي نيز گفت: اين سرمايه گذاري‌ها در برخي حوزه‌ها مانند دارو جواب داده است اما براي بيمارستان سازي به دليل پيچيدگي ذاتي کار و برخي موانع هنوز در اين حوزه اقدامي انجام نشده است البته بايد گفت نسبت به قبل از برجام مراجعه براي سرمايه گذاري چندين برابر شده است.

سخنگوي وزارت بهداشت همچنين ضمن تاکيد بر تغيير راه‌ انتقال ايدز از تزريقي به جنسي در کشور بيان کرد: ما در زمينه کاهش آسيب موفق بوده‌ايم اما در حال حاضر انتقال جنسي از 37 درصد به 40 درصد رسيده است. در شش ماهه اول سال 40 درصد موارد ابتلا به ايدز از طريق مقاربت جنسي و 37 درصد از راه تزريق مواد مخدر و استفاده از سرنگ مشترک بوده است.

به گفته وي نسبت ابتلاي زنان و مردان به ايدز نيز تغيير کرده است و اين رقم در ميان زنان که تا انتهاي سال 94، 16 درصد برآورد شده، امروز به 31 درصد رسيده است.

سخنگوي وزارت بهداشت همچنين در پايان سخنان خود اعلام کرد که بعضي از قراردادهايي که با عنوان خدمات دندانپزشکي و بيمه مطرح مي‌شود از سوي وزارت بهداشت مجوز ندارند.





منبع: ايسنا



ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

بارش‌ها تا سه روز آينده ادامه دارد

استان‌هايي که دماي آن‌ها به زير صفر مي‌رسد

سامانه بارشي فردا سراسر ايران را فرا مي‌گيرد

بازداشت زني که در مترو کشف حجاب کرد

کشف قرص‌هاي غيرمجاز جنسي

تعطيلي مدارس کشور در روز شنبه تکذيب شد

فرمانده ناجا: طرح «گشت ارشاد» ادامه مي‌يابد

اينستاگرام تعداد لايک‌ها را مخفي مي‌کند

برخورد بدون اغماض با رانندگان متخلف در نوروز

توزيع روزانه 126 تن گوشت قرمز در تهران

گوشت يخي در فست فود برج ميلاد!

شر چيني‌ها از سر خليج فارس کم شد

کلانتري: تحريم‌ها بيشتر از 10 ماه دوام ندارد

تکذيب وجود مخدر جديدي به نام توت‌فرنگي

شيطنت خبرنگاران در زمينه دريافت طرح ترافيک

هوا سردتر مي‌شود

وقوع سيل، برف و کولاک در 17 استان

اجاره ساعتي اتاق به معتادان در شوش و مولوي

فياض: ايراني‌ها براي فحشا به «پاتايا» مي‌روند

خواستگاري در ملأ عام جرم است؟

سازمان تبليغات: کم‌حجابي و بدحجابي جرم نيست

لزوم نامگذاري معابر با نام زنان

راه‌اندازي گشت ضدسرقت پليس و بسيج در نوروز

ميزان مرخصي زايمان 9 ماه مي‌شود

سامانه بارشي جديد پنجشنبه وارد کشور مي‌شود

خيلي نوبرانه؛ آجيل دزدي در کرج و مازندران!

جزئيات لايحه تعيين حداقل سن ازدواج

روز‌هاي کاري ميادين ميوه و تره‌بار در ايام نوروز

تمهيدات پليس براي پنج‌شنبه و جمعه آخر سال

کشف محموله گوشت الاغ در بندرعباس

بازنشستگي همسران شهدا با 25 سال سابقه

مصباح: خوردن گوشت هم مي‌تواند حرام باشد

پيشنهاد برگزاري امتحانات نهايي از ارديبهشت‌ماه

ادعاي من و تو؛ کمک کميته‌امداد به زنان عراقي

دفاتر خدمات الکترونيک در نوروز فعال هستند

مهلت يک هفته‌اي تا اتمام اعتبار کارت ملي قديمي

توقيف دو کشتي صيد ترال توسط سپاه

پاکسازي خيابان انقلاب از دستفروشان کتاب

گردش مالي 50 ميلياردي در چهارشنبه‌سوري

آغاز عرضه نوروزي سيب و پرتقال با نرخ دولتي

توزيع آب بسته‌بندي در شهر‌هاي بحراني

«سفر ارزان» در تهران کليد خورد

عاشقان شمال نشتابيد؛ مازندران را آب برد!

کارت تبريک نوروز 43؛ زماني که امام در زندان بود

چهارشنبه‌سوري تا ساعت 12 به موزه برويد

کشف 30 کاميون لباس قاچاق در کرج

برف و باران، کشور را غافلگير کرد

بارش برف و باران در جاده‌هاي 6 استان

تغيير ساعت رسمي کشور از فردا شب

نوروز در عراق تعطيل رسمي اعلام شد