بزرگنمايي:
چه خبر - زمان آغاز سيودومين جشنواره موسيقي فجر
سيودومين جشنواره موسيقي فجر ٢٢ ديماه امسال آغاز ميشود. اين دوره از جشنواره همانند دوره گذشته با مديريت حميدرضا نوربخش کار خود را پي خواهد گرفت.
آنها که حضور در جشنواره موسيقي در دورههاي قبلي را تجربه کردهاند، ميگويند حضور نوربخش و بخش قابل توجهي از هنرمندان شناختهشده موسيقي در حوزههاي مختلف، خطمشي، خروجي و شفافيت را در اين اتفاق موسيقايي دستخوش تغييرات بسياري کرده است. خيليها به تغييرات ايجادشده ميبالند و البته هستند کساني که معتقدند روش اتخاذشده در برگزاري دوره گذشته جشنواره موسيقي فجر به سبب ابقاي نوربخش در سمت مديريت اين جشنواره در دوره کنوني هم ادامه خواهد داشت و با تعاريف آنها از فستيوال موسيقي فاصله بسياري دارد.
در اين بين، اهميت تحليل تغييرات اتفاق افتاده احتمالا بيش از تعلق خاطر افراد به گروه برگزارکننده يا منتقدان آنهاست. در شرايطي که براساس اعلام برگزارکنندگان، جشنواره موسيقي امسال حدود يک ماه زودتر از سالهاي گذشته برگزار ميشود، به نظر ميرسد آنها سخت مشغول کار هستند. از رايزني براي تعيين سايت فروشنده بليت گرفته تا رايزني براي حضور گروههاي خارجي و البته اصلاح وضع و شيوه داوري در مقايسه با سالهاي گذشته تا ماندن بر مسيري که مدير جشنواره و همکارانش پاي فشردن در آن را راهي براي تبديل جشنواره موسيقي فجر به فستيوالي قابل اعتنا ميدانند، بخشي از کارهايي است که نوربخش و تيم برگزارکننده سيودومين جشنواره موسيقي فجر تا امروز انجام دادهاند.
با وجود اين، تغيير هميشه کار سختي بوده و در بسياري از موارد در مقابلش مخالفان بسياري صفآرايي کردهاند. در اين بين بسياري از نقدها از سر دلسوزي کارشناسانه است و برخي از آنها هم از سر نداشتن اطلاعات کافي. روز گذشته گزارشي در خبرگزاري فارس منتشر شد که به بخشي از اين انتقادها پرداخته بود.
نويسنده از برخي شنيدهها خبر داده بود که حکايت از حضور دوباره پورناظريها در تيم اجرايي جشنواره موسيقي فجر دارد. از سوي ديگر، اعلام شده بود محمدحسين توتونچيان، مدير سايت ايرانکنسرت براي در دست گرفتن انحصار بليتفروشي اين دوره پيشنهادي يکميلياردي (بهعنوان پيشپرداخت) ارايه داده است. اعطاي بخش قابل توجهي از ١٤ جايزه باربد به برگزارکنندگان يا هيأت داوران جشنواره، اختلاف مالي موجود در قرارداد هنرمندان و دلايل بازگشت حميدرضا نوربخش به مديريت جشنواره فجر آن هم در شرايطي که او ماهها بعد از اتمام دوره قبلي اعلام کرده بود ديگر اين مسئوليت را نميپذيرد، مواردي است که هم در گزارش خبرگزاري فارس و هم در رويکرد برخي از رسانهها مورد سوال قرار گرفته است.
«من تعجب ميکنم چرا برخي از امور بهعنوان يک کشف مطرح ميشود!» حميدرضا نوربخش، مدير سيودومين جشنواره موسيقي فجر اين جمله را درباره مسائل مطرح شده در حوزه بليتفروشي بيان کرد و به ما گفت: «امسال درست مثل سال گذشته به همه سايتهاي بليتفروشي فعال در کشور نامهاي ارسال کردم و از آنها خواستم پيشنهادهاي خودشان را بفرستند.»
آنطور که مدير جشنواره فجر ميگويد، پرداخت مبلغي تحت عنوان پيشپرداخت، يکي از شرايط حضور سايتهاي بليتفروشي در جشنواره سيودوم است: «اين شرط سال گذشته هم برقرار بود. سال گذشته از سايتهاي فروشنده بليت جشنواره موسيقي يکميليارد و ٢٠٠ميليون تومان پيشپرداخت گرفته شد. اين پيشپرداخت هم بخشي از مشکلات مالي جشنواره را تا رسيدن بودجه حل ميکند و از سوي ديگر، مبلغي است براي تضمين فروش تا سايتهاي بليتفروشي تلاش بيشتري براي فعاليت هرچه بهتر داشته باشند.»
از نظر مديرعامل خانه موسيقي، اين مسأله اصلا چيز عجيب و غريبي نيست: «هم سايت ايرانکنسرت پيشنهادش را به مديريت جشنواره ارايه داده و هم بقيه فعالان در اين حوزه. هنوز هم به جمعبندي نرسيدهايم اما اگر به اين نتيجه برسيم که انحصارا بليتفروشي را در اختيار يک سايت قرار دهيم بايد دليلي داشته باشيم و اگر تصميم بگيريم اين امکان به چند سايت مختلف داده شود باز هم بايد دليلي در بين باشد. البته هنوز به نتيجهاي نرسيدهايم و من هر نوع نتيجهگيري در اين زمينه را تکذيب ميکنم.»
مدير جشنواره سيودوم با بيان اينکه آنها که امروز دلسوزي ميکنند و حتما هم در اين مسير صادق هستند، چرا در سالهاي گذشته حساسيت نشان ندادند، افزود: «خوب است که همه به منافع جشنواره بينديشند. من هم از شفافيت اعراض ندارم، اما خواهش ميکنم پيزهاي معمول را بولد نکنند. از نظر من پيشنهاد فلان فرد براي بليتفروشي اصلا چيز عجيبي نيست.»
نوربخش در پاسخ به اين سوال که درباره حضور تعدادي از اعضاي هيأت برگزارکننده و هيأت داوران در ليست برندگان جايزه باربد چه نظري دارد، گفت: «اصلا هدف ما حضور همه فعالان عرصه موسيقي نسل جوان و پيشکسوت در امر داوري جايزه باربد بود. وقتي ٩٠ داور در اين هيأت حضور داشتند، طبيعي است که آنها فعالان عرصه هستند. امکان حذف اين فعالان از رقابت تنها به دليل حضورشان در هيأت داوران ممکن نبود. تنها کاري که ما انجام داديم، اين بود که هر داور در مورد کاري که خودش ارايه داده بود حق رأي نداشته باشد و همين کار را هم انجام داديم، اما حذف کلي اين افراد امر محالي است.»
او در ادامه با بيان اينکه نتايج ارايه شده بخش داوري براي قاطبه افراد قابل قبول بود و احتمالا کسي از شنيدن نام برندگان مبهوت نشده، گفت: «البته آييننامه داوري، آييننامه کاملي نبود و امسال سعي کردهايم با توجه به نقاط ضعف و قوت آن را کاملتر کنيم و اميدواريم امسال کمنقص برگزار شود. تعداد داوران هم طبيعتا به گستردگي سال گذشته نيست.»
از جمله موارد ديگري که براي برخي از فعالان رسانهاي سوال ايجاد کرده، بازگشت تهمورس و سهراب پورناظري به مديريت جشنواره فجر است، آن هم درحاليکه هر دوي اين هنرمندان بعد از پايان جشنواره سال گذشته اعلام کردند ديگر مسئوليت مديريتي در جشنواره فجر نميپذيرند، اما حالا اعلام شده ممکن است اين دو مديريت بخش بينالملل جشنواره موسيقي فجر را به عهده بگيرند. نوربخش در اينباره گفت: «من از همه کساني که انگيزه حضور و نقشآفريني در برگزاري هرچه بهتر جشنواره را دارند، دعوت ميکنم حضور داشته باشند. بايد بگويم بخش بينالملل جشنواره مستقيما با نظارت من مشغول فعاليت است و قطعا مسئوليت برگزارياش به کس ديگري داده نخواهد شد.»
تفاوت دستمزد اعطا شده به گروههاي مختلف شرکتکننده در جشنواره سيويکم موسيقي فجر هم ازجمله موارد مناقشهبرانگيزي بود که بحث در مورد آن همچنان ادامه دارد. منتقدان از دامنه پرداختهاي کاملا متفاوتي سخن ميگفتند که حکايت از پرداخت دستمزد ٣ميليون توماني به گروههاي موسيقي نواحي و دستمزد ٢٠٠ميليون توماني به برخي گروهها همچون گروه موسيقي کامکارها داشت. حميدرضا نوربخش در اينباره گفت: «ملاک جشنواره براي پرداخت دستمزد، بليتفروشي بوده و هست. اين مسأله اصلا به معناي ارزشگذاري نيست و همه از اهميتي که شخص من براي موسيقي نواحي قايل هستم، آگاهند. با وجود اين، چون جشنواره منابع مالي به شدت محدودي دارد و حتي ميتوان گفت در مقايسه با سالهاي گذشته با اضافه شدن آييننامه پرداخت بيمه اين توانايي کمتر هم شد، ما بناي پرداخت دستمزد را بر ميزان بليتفروشي گروهها گذاشتيم. بنابراين هر گروهي که بليتفروشي بيشتري داشته باشد، دستمزد بيشتري هم دريافت ميکند.»
نوربخش با حوصله به اين سوالات پاسخ داد و سعي کرد تا حد امکان نکته ناگفتهاي را باقي نگذارد. به نظر ميرسد حالا که چيزي تا آغاز جشنواره سيودوم موسيقي فجر نمانده، صبوري بيشترين کاري است که از دست دغدغهمندان حوزه موسيقي برميآيد. تغييرات اتفاق افتاده در جشنواره موسيقي غيرقابل انکار است. اين تغييرات اگر به همان کيفيتي که قصد انجامش وجود دارد به فرجام برسد، ميتواند جشنواره موسيقي را به فستيوالي پويا تبديل کند. سال گذشته بسياري از هنرمنداني که حاضر نبودند در جشنواره موسيقي فجر برنامه اجرا کنند پا به عرصه گذاشتند و احتمالا بسياري از آنها در اين دوره هم خنياگري خواهند کرد.
منبع : روزنامه شهروند