آخرین اخبار

ظريف درآسيا به دنبال چيست؟ سياسي

ظريف درآسيا به دنبال چيست؟

  بزرگنمايي:

چه خبر - سفرهاي ظريف در آسيا

ايران به عنوان يکي از قدرت‌هاي منطقه، هدف صادرات و واردات بسياري از کشورهاي جهان به شمار مي‌رود ضمن آنکه جايگاه ويژه ايران در امر ترانزيت هم شرايط ويژه‌اي را براي ايران به وجود آورده که گذرگاه مهمي براي اتصال درياهاي آزاد جنوب به کشورهاي آسياي ميانه و راهي مناسب براي اتصال آسياي جنوب شرقي به اروپا است.

براين اساس، همکاري‌هاي اقتصادي و سياسي با ايران مورد توجه کشورهاي پيشرفته آسيايي و اروپايي بوده است و از سويي ديگر، بازار ايران يک فرصت طلايي براي اين کشورها محسوب مي‌شود. در اين راستا تيم ديپلماسي کشور در سال جاري تصميم گرفت که در راستاي گسترش همکاري‌ها با کشورها مختلف، هيات‌هاي اقتصادي را هم با خود همراه کند تا در اين راستا همکاري‌هاي مختلف سياسي و اقتصادي ميان ايران و اين کشورها شکل بگيرد.

در يکي از اين سفرها که در خردادماه امسال انجام شد، هياتي 60 نفره از فعالان سياسي و اقتصادي به چهار کشور اروپايي لهستان، فنلاند، سوئد و لتوني سفر کردند که توسعه مناسبات و روابط سياسي، اقتصادي و پارلماني، محور مذاکرات و ديدار با مقام هاي سياسي و اقتصادي اين کشورها در شمال و شرق اين قاره بود.

در سفر 6 روزه ديگري که در مردادماه امسال انجام شد، هياتي متشکل از 120 نفر از تجار، بازرگانان و فعالان اقتصادي بخش هاي خصوصي و دولتي به همراه وزير امور خارجه کشورمان از کشورهاي کوبا، نيکاراگوئه، اکوادور، شيلي، بوليوي و ونزوئلا بازديد و راه هاي توسعه همکاري‌ها در زمينه‌هاي مختلف را بررسي کردند.

در سفر ديگري که از امروز شنبه آغاز شده، وزير خارجه کشورمان به کشورهاي هند، چين و ژاپن سفر کرده و هياتي اقتصادي وي را در جريان اين سفر همراهي مي‌کنند. در واقع گسترش همکارهاي ميان ايران و اين سه کشور در بخش‌هاي مختلف سياسي و اقتصادي از جمله اهداف اين تيم خواهد بود. در يکسال گذشته گسترش روابط تجاري ايران با کشورهاي اروپايي منجر به کاهش حجم صادرات و واردات ايران به اين سه کشور شده است.

منافع مشترک ايران و هند در ترانزيت و انرژي

سفر هيات سياسي و اقتصادي کشورمان از هند آغاز شده است. ظريف در اين سفر با بيان اينکه اقتصاد ايران و هند به عنوان بزرگترين توليد کننده و مصرف کننده انرژي، مکمل يکديگراست، گفت:ايران هرگز همکاري هند را در دوران دشوار تحريم‌ها فراموش نمي‌کند.

وي با اشاره به تعهد ايران براي توسعه همکاري و تجارت با هند خاطرنشان کرد: هند بايد زمينه تسريع تجارت ميان دوکشور را فراهم کند. به گفته وزير امورخارجه ايران، چابهار زمينه مناسبي براي همکاري دو کشور است و سرمايه گذاري در چابهار نه تنها براي ايران و هند بلکه براي تمامي منطقه اهميت زيادي دارد.

ظريف، چابهار و کريدور شمال و جنوب را باعث رونق اقتصادي منطقه دانست و افزود: چابهار مي‌تواند هند را به افغانستان، آسياي ميانه، روسيه و اروپا متصل کند. وي با اشاره به روابط تاريخي و فرهنگي عظيم بين ايران و هند تصريح کرد: روابط دو کشور بايد هرچه سريعتر توسعه يابد.

براين اساس، کشور هند به عنوان يکي از بزرگترين کشورهاي طرف معامله با ايران، در رتبه 6 واردات ايران قرار دارد. در واقع در 7 ماهه ابتداي امسال واردات ايران از هند به رقم بيش از يک ميليارد و 188 ميليون دلار رسيد اما اين رقم نسبت به سال گذشته از نظر وزني و ارزش با کاهش روبرو بوده است بطوري که از نظر ارزشي با کاهش 15.19 درصدي و از نظر وزني با کاهش 32.91 درصدي نسبت به 7 ماهه ابتداي سال 94 مواجه بوده است.

همچنين سهم صادرات ايران به اين کشور هم از نظر ارزشي کاهش نشان مي‌دهد. البته کالاهاي صادراتي ايران به اين کشور از نظر وزني رشد پيدا کرده است. آمارها بيانگر اين است که هند در بخش صادرات کالاهاي ايراني هم رتبه 6 را داراست و ايران در 7 ماهه ابتداي امسال صادراتي به ارزش بيش از يک ميليارد و 595 ميليون دلار به اين کشور داشته است. اين رقم نسبت به مدت مشابه سال گذشته از نظر ارزشي با کاهش 0.53 درصدي روبرو بوده اما از نظر ارزشي رشد 32.30 درصدي را تجربه کرده است.

چين در جايگاه نخست تجارت با ايران

چين به عنوان مقصد بعدي سفر ظريف، يکي از مهمترين کشورهاي طرف همکاري‌هاي تجاري و سياسي ايران است. کشور چين رتبه اول صادرات و واردات با ايران را در سال‌هاي اخير به خود اختصاص داده است. با اين وجود پس از افزايش روابط تجاري ايران با اروپا، سهم تجارت ايران با اين کشور کاسته شده هرچند که هنوز هم رتبه اول را در سبد تجاري ايران حفظ کرده است.

براين اساس در 7 ماهه ابتداي امسال بيش از 5 ميليارد و 710 ميليون دلار کالا از اين کشور وارد شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته از نظر وزني 8.77 درصد کاهش و از نظر ارزشي 5.54 درصد کاهش داشته است. همچنين در بخش صادرات، ايران بيش از 4 ميليارد و 438 ميليون دلار به اين کشور صادرات داشته که از نظر وزني 23.23 درصد رشد داشته اما از نظر ارزشي کاهش 2.48 درصدي را تجربه کرده است.

نياز به احياي روابط تجاري با ژاپن

ژاپن مقصد نهايي سفر وزير امور خارجه و هيات اقتصادي ايران است. اين کشور هرچند که سهم زيادي در واردات ايران ندارد اما در بخش صادرات رتبه 8 را به خود اختصاص داده است. البته سهم صادرات ايران به اين کشور هم نسبت به سال گذشته با رشد منفي روبرو بوده است. آمارحاکي از آن است که در 7 ماهه امسال ايران بيش از 669 ميليون دلار به اين کشور صادرات داشته است که از نظر وزني کاهش 8.47 درصدي و از نظر ارزشي کاهش 25.27 درصدي را نشان مي‌دهد.

بنابراين به نظر مي‌رسد توسعه همکاري‌ و افزايش مبادلات تجاري با اين کشور يک ضرورت است، بخصوص آنکه ژاپن يکي از کشورهاي صاحب تکنولوژي در دنيا به شمار مي‌رود؛ مبادلاتي که در زمان تحريم‌ها با کاهش زيادي روبرو شده بود و امروز ايران به دنبال آن است تا دوباره اين روابط را احيا کند.

منبع: مهر



ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

محکوميت حبس نسرين ستوده قطعي شد

توضيح درباره پرونده طاهري، سيف و سعيد قاسمي

نيرو‌هاي «سنتکام» تروريست اعلام مي‌شوند

ائتلاف دو شهردار غيرپاسخگو براي انتخابات 1400

سمت جديد فرمانده سابق سپاه

توافق ايران و پاکستان در مبارزه با تروريسم

محمد خاتمي: قطعا رفع حصر به نفع نظام است

آمريکا معافيت نفتي ايران را تمديد نمي‌کند

شکايت نمايندگان لرستان و خوزستان از وزير نيرو

کنايه به طراحان تحريم آيفون؛ از خودتان شروع کنيد

سردار سلامي به فرماندهي کل سپاه منصوب شد

روحاني: امسال مثل سال 57 سالي پر نعمت بود

حملات ارتش اسرائيل به نوار غزه

تماس تلفني ترامپ با فرمانده ارتش ملي ليبي

صديقي: به جهنم که تحريم‌ها تشديد مي‌شود

رئيسي: مردم نگران جبران خسارات سيل نباشند

روحاني: توهين به سپاه، توهين به مردم ايران است

رويترز: آمريکا، تحريم‌هاي ايران را کاهش مي‌دهد

پژمانفر: وزير ارتباطات استيضاح شود

رئيس‌جمهور پيشين پرو خودکشي کرد

تقدير رهبر انقلاب از اتحاد ارتش و سپاه

دادستاني: چاره‌اي نباشد، اينستاگرام را فيلتر مي‌کنيم

ضرغامي: روحاني من را فيلتر کرده است

اسامي فرماندهان تروريست سنتکام اعلام مي‌شود

اعتراض ايران و 7 کشور به اقدامات آمريکا

آمريکا، آسانژ را اعدام نمي‌کند

ظريف با بشار اسد ديدار کرد

ترامپ باز هم کنگره را دور زد

انهدام تيم تروريستي در سيستان و بلوچستان

ماجراهاي تقابل ازغدي و ضرغامي با روحاني

وکيل احمدي‌نژاد: از عباس اميري‌فر شکايت مي‌کنيم

آمريکا اقدام خصمانه عليه سپاه را رسمي کرد

وضعيت پرونده نرگس محمدي، ستوده و زاغري

صف‌ بنزين در سوريه به خاطر تحريم نفت ايران

داماد روحاني: نه پدرم ژن خوب بوده نه خودم!

ماجرايي که روحاني را عصباني کرد

تقاضاي وام 18ميليارد دلاري ايران صحت ندارد

درخواست اعدام مرسي به اتهام جاسوسي براي سپاه

ظريف: آماده همکاري با فرانسه هستيم

ترامپ: ما نباشيم، ايران دو هفته‌اي رياض را مي‌گيرد

عراقچي: پاريس فوراً شفاف‌سازي کند

محکوميت دختر خيابان انقلاب به يک سال حبس

فريدون به کريمي‌قدوسي: فايل صوتي را منتشر کن

تاکيد نامزد انتخابات آمريکا بر بازگشت به برجام

ادعاي حمله اسرائيل به پايگاه ايراني در سوريه

سردار سلامي: ترامپ هيچ غلطي نمي‌تواند بکند

تغيير رويکرد روس‌ها در قبال ايران در سوريه

وزير احمدي‌نژاد: مجلس آينده متحول مي‌شود

متهم پرونده پتروشيمي: مرجان معتقد و محجبه بود

«اون» به ترامپ اولتيماتوم داد