آخرین اخبار

نگران سلامت مفاصل خود هستيد؟ حتما بخوانيد بيماري ها و پيشگيري

نگران سلامت مفاصل خود هستيد؟ حتما بخوانيد

  بزرگنمايي:

چه خبر - مراقبت از مفاصل با تغذيه

بيماري آرتروز انواع مختلفي دارد، اما برخي از نشانه ها و علائم در همه انواع اين بيماري مشترک هستند، از جمله علائم مشترک انواع آرتروز مي توان التهاب، سفتي، خشکي و درد در مفاصل نام برد. براي کاهش درد و نرم شدن مفاصل بايد از برخي مواد غذايي و مکمل هاي خاص بيشتر استفاده کنيد و از مصرف برخي مواد غذايي نيز بپرهيزيد. اين غذاها عبارتند از:

ميگو

ميگو حاوي مقدار زيادي گلوکزآمين است و گلوکزآمين ماده اي مناسب براي کاهش التهاب مفاصل مي باشد. در ضمن ميگو مقدار زيادي سلنيوم داشته و چربي اندکي دارد.

سالمون

اگر از خوردن ميگو امتناع مي کنيد و طعم آن را دوست نداريد، مي توانيد غذاي دريايي ديگري را انتخاب کنيد. سالمون بهترين منبع تأمين اسيدهاي چرب امگا3 است و اين اسيدهاي چرب در تعديل وزن بدن، سلامت قلب و البته بهبود سلامتي مفاصل تأثير بسزايي دارد. چربي موجود در سالمون نه تنها به علت سرشار بودن از اسيد چرب امگا 3 فوق العاده است، بلکه به خاطر نسبت بالاي اسيد چرب امگا 3 به امگا 6 در آن و محتوي پايين چربي هاي اشباع شده، حائز اهميت است.

بادام

اگر واقعاً درصدد يافتن راهي براي افزايش سلامت مفاصل تان هستيد، بهتر است حتماً بادام مصرف کنيد. بادام نيز حاوي اسيدهاي چرب امگا 3 است، (همانند سالمون) و از سوي ديگر منبع غني ويتامين e و منگنز نيز مي باشد. دريافت بيشتر منگنز در رژيم غذايي به افزايش توليد گلوکزآمين در بدن منجر مي شود. شما حتي مي توانيد براي بهره بردن از خواص بادام زميني و بادام، کره بادام زميني و کره بادام را نيز در رژيم غذايي خود بگنجانيد.

آناناس

اين ميوه گرمسيري از گذشته دور تا به حال براي بهبود سريع تر زخم ها و جراحات مورد استفاده قرار گرفته است، زيرا آناناس حاوي ماده اي به نام «بروملين» است و بروملين تأثير زيادي در بهبود زخم ها دارد. بروملين خاصيت ضدالتهابي نيز داشته و به طور کلي خاصيت دارويي دارد، دارويي که التهاب مفاصل را کاهش مي دهد و روند بهبود جراحات را تسريع مي کند.

روغن زيتون کاملا طبيعي

از آنجايي که روغن زيتون بکر در مرحله نخست فشردن زيتون به دست مي آيد، خواص آنتي اکسيداني فراواني دارد و اين آنتي اکسيدان ها با راديکال هاي آزاد مقابله مي کنند. راديکال هاي آزاد باعث افزايش التهابات و درد مفاصل مي شوند. روغن زيتون يک چاشني مناسب است و مي توان از آن براي مزه دار کردن سالاد و انواع سبزيجات پخته نيز استفاده کرد.

فلفل

تمام فلفل ها حاوي ويتامين a، c و k هستند؛ اما فلفل قرمز بهترين آنهاست؛ چرا که به طور طبيعي با درد مفاصل مقابله مي کند. آنتي اکسيدان هاي موجود در فلفل، از آسيب ديدگي سلول ها در اثر پيري و افزايش سن، و نيز بيماري و سرطان جلوگيري مي کنند. در ضمن فلفل قرمز باعث کاهش التهاب مفاصل مي شود. فلفل ها حاوي فيبر بالا هستند و به کنترل وزن بدن نيز کمک مي کنند.

موز

اگر مي خواهيد با کاهش وزن، سلامت بيشتري به مفاصل خود ببخشيد، از موز کمک بگيريد. موز يکي از بهترين منابع طبيعي براي تأمين پتاسيم مورد نياز بدن است و بخوبي به شما احساس سيري مي دهد.

آووکادو

آووکادو براي سلامت مفاصل بسيار مفيد است. در واقع آووکادو مغذي ترين ميوه دنيا محسوب مي شود؛ زيرا سرشار از آنتي اکسيدان هاست و با سرطان، بيماري هاي قلبي، آرتروز و حتي آب مرواريد مبارزه مي کند.

زردچوبه

چاشني فوق العاده از طبيعت، رنگ آن نارنجي است و معمولاً در تمام غذاهاي ايراني و هندي يافت مي شود. زردچوبه خاصيت ضدالتهابي دارد و مي تواند با آرتروز مقابله کند. اين چاشني حاوي موادي است که از سرطان جلوگيري مي کنند و مصرف آنها باعث بهبود روحيه و خلق و خو نيز مي شود.

زنجفيل

شايد تا به حال نمي دانستيد، ولي چاي زنجبيلي و غذاهاي حاوي زنجبيل، به سلامت مفاصل کمک مي کند. چرا که زنجبيـل مي توانـد مانـع از توليـد پروستاگلاندين ها شود. پروستاگلاندين ها موادي هستند که باعث التهاب رگ هاي خوني و مفاصل مي شوند. تنها يک قاشق چايخوري زنجبيل در چاي مي تواند درد مفاصل را کاهش دهد.

بدترين غذاها براي سلامت مفاصل

گوشت قرمز

همه ما کباب کوبيده و کباب برگ را دوست داريم، اما اغلب نمي دانيم که اين غذاها مي توانند به مفاصل آسيب برسانند و باعث بروز درد شوند. مصرف گوشت قرمز به مقدار زياد مي تواند به التهاب مفاصل منجر شود. ساير گوشت ها و مصرف بيش از حد منابع پروتئين حيواني نيز همين تأثير را دارد.

محصولات لبني

پروتئين موجود در محصولات لبني در برخي افراد مي تواند باعث درد مفاصل شود. اگر شما نيز مشاهده کر ديد که با مصرف محصولات لبني درد مفاصل تان افزايش مي يابد، سعي کنيد براي مدتي آنها را از برنامه غذاييتان حذف کرده و از شير سويا و يا ساير جايگزين ها استفاده کنيد.

چربي هاي اشباع شده

چربي هاي اشباع شده عامل اصلي افزايش وزن هستند و باعث ايجاد التهاب مي شوند. مصرف چربي هاي اشباع شده براي کساني که از درد مفاصل رنج مي برند، انتخاب نادرستي است. کره، پنير، گوشت هاي چرب و تمام موادي که حاوي چربي هاي اشباع شده فراوان هستند، باعث افزايش کلسترول خون و خطر بروز بيماري هاي قلبي عروقي مي شوند. آشنايي با انواع چربي ها و مضرات آنها به شما کمک مي کند تا بدانيد در شرايطي که داريد، چه موادغذايي را بهتر است مصرف کنيد.

کافئين

شايد نوشيدن يک فنجان قهوه هر روز صبح شما را سرحال کند؛ اما زياده روي در مصرف آن اثرات منفي به همراه دارد و يکي از آسيب هاي ناشي از آن درد مفاصل است. در ضمن کافئين موجود در قهوه باعث از بين رفتن اثر داروهاي ديگر مي شود. کافئين علاوه بر قهوه در نوشابه، نوشيدني هاي انرژي زا، شکلات و کاکائو نيز وجود دارد.



منبع: hidoctor.ir




ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

علايم سوء هاضمه و روش هاي پيشگيري از سوء هاضمه

دچار تنگي دريچه قلب هستم براي درمان چه کاري انجام دهم؟

روش خانگي براي تشخيص کبد چرب

درد پهلو نشانه چيست

فشار خون پايين چيست؟ + دلايل فشار خون پايين

تکنيک هاي طلايي براي درمان سريع سردرد ساده

فيبروز کبدي چيست؟ آيا فيبروز درمان مي شود؟

تدابير طب سنتي براي درمان آلرژي بهاره

مراقب مصرف مکمل ويتامين D باشيد

فشار خون در هر سني چند است و براي درمان فشار خون چه کنيم؟

چه عواملي خطر بروز سرطان روده بزرگ را افزايش مي دهند؟

درمان آمبولي ريه با چه روش هايي امکان پذير است؟

سکته مغزي و آنوريسم مغزي چه تفاوتي با هم دارند؟

کلسترول چيست و براي درمان کلسترول خون چه بايد کرد؟

درمان گلودرد با غرغره هاي طبيعي

عواملي که خطر ابتلا به سندرم روده تحريک پذير را افزايش مي دهند

بيماري قلبي که باعث سکته مغزي مي شود

روشهاي پيشگيري از ماشين گرفتگي

علت وجود خون در ادرار

تضمين سلامت قلب با رعايت اين نکات

روش هاي پيشيگيري و درمان عرق سوز شدن

تاثير سير و پياز بر پيشگيري از سرطان روده بزرگ

نکات بهداشتي براي پيشگيري از ابتلا هاري

علت و درمان رماتيسم مفصلي از ديدگاه طب سنتي

آشنايي با دلايل اصلي سکته قلبي

هشدارهاي بدن براي مراحل اوليه ابتلا به سرطان

کاهش علايم آلرژي با اين خوراکي ها

با مصرف اين خوراکي ها کبد چرب را از خود دور کنيد

کاهش علايم آلرژي در بهار با توصيه هاي طب سنتي

کلسترول را با اين ورزش ها مغلوب کنيد

دلايل سرفه و سرفه هاي خطرناک را تشخيص دهيد

فتق ديسک چرا ايجاد مي شود و چطور از فتق ديسک پيشگيري کنيم

آترواسکلروز atherosclerosis يا تصلب شرايين چيست؟

ورم معده يا گاستريت Gastritis چيست و چطور درمان مي شود؟

تشخيص سرطان مقعد و روش هاي درمان سرطان مقعد

9 راه حل طبيعي براي کنترل فشار خون

هر آنچه بايد درباره انحراف شصت پا بدانيد

چرا ديدتان تار شده ؟

چرا سرم درد مي کند؟

علت تکان هاي شديد پا در خواب يا سندروم پاي بيقرار چيست؟

با زير بغلي که زياد عرق مي کند و هميشه خيس است چکار کنم؟

چند روش خانگي براي درمان درد سياتيک

پيشگيري از شايع ترين سرطان دنيا با مصرف سير و پيار

عواملي که خطر لخته شدن خون را افزايش مي دهند

کمر درد : حقايق و باورهاي غلطي که بايد بدانيد

نشانه هاي عجيب بيماري قلبي

اين بيماري ها باعث چاقي تان مي شوند

علائم کم کاري تيروئيد و هرآنچه بايد در مورد ان بدانيد

درمان سر درد با ماساژ نقاط فشاري در سر

درمان عفونت سينوس با روش هاي خانگي