آخرین اخبار

چرا مردان ايراني براي ازدواج مناسب نيستند؟!! روابط عاطفي

چرا مردان ايراني براي ازدواج مناسب نيستند؟!!

  بزرگنمايي:

چه خبر - گزارش لس‌ آنجلس‌ تايمز از ازدواج نکردن زنان ايران

افزايش آمار طلاق در ايران منجر شده است رسانه هاي خارجي هم به اين مسئله واکنش نشان بدهند، روزنامه آمريکايي لس‌آنجلس تايمز در اين رابطه به قلم دو خبرنگارش در ايران گزارشي از شرايط زنان مجرد در ايران و علت ازدواج نکردن آنها منتشر کرده است. در گزارش لس‌آنجلس تايمز چهره تاريک و نه‌چندان مثبتي از روابط مردان و زنان ايراني و نگاه مردان به زنان ترسيم شده است. اين گزارش را در ادامه مي‌خوانيد.

فهيمه آزادي وقتي نزديک به 30 سال سن داشت و پس از قطع شدن چندين رابطه، به تنهايي به آپارتماني در جنوب تهران نقل مکان کرد. او از جمله زنان ايران است که با شرايط فرهنگي کشور و خانواده خود مي جنگند تا مجرد بمانند. با اين وجود به نظر مي رسد او هنوز بايد با احتياط استقلال خود را متعادل کند؛ او در اوايل استقلالش فقط هنگامي که هيچ همسايه اي در راه پله حضور نداشت از آنجا عبور مي کرد و به دوستانش توصيه مي کرد که روي پنجه پاي خود راه بروند تا اصلا جلب توجه نکنند.
البته با وجود اين کارها هنوز هم مردهاي اين ساختمان در رابطه با زني که طبقه بالا زندگي مي کرد، کنجکاو بودند؛ "آيا او مجرد است؟" معناي واقعي اين حرف او اين بود: «آيا او براي رابطه جنسي در دسترس است؟»
فهيمه آزادي در اين رابطه مي‌گويد: من مراقب بودم، من به شکلي برخورد مي‌کردم که مردها جرات نمي‌کردند در زندگي من فضولي کنند. اين باعث شد من در آنجا به مدت 2 سال جوري زندگي کنم که کسي من را مورد آزار و اذيت قرار ندهد. اکنون آزادي 35 سال سن دارد، به مکاني اصيل‌تر نقل مکان کرده اما همچنان مجرد است.

بيش از 3 ميليون نفر از زنان تحصيل کرده بالاي 30 سال ايراني ها مجرد هستند و تعداد آنها هم روبه افزايش است، چون طلاق عادي تر شده است، زنان به دانشگاه مي روند و کار مي کنند. اين باعث شده است آنها از لحاظ مادي مستقل شوند و ديگر محتاج به مرداني که در فرهنگ ايران قرار بود نگهبان آنها باشند، نشوند.
اين يک تغيير نسل عميق در يک جامعه 80 ميليوني است که طبق فرهنگ و ساختار پيشينيانش،‌ هدف اصلي زنان در زندگي همسر و مادر شدن است. در ايران به شکل خستگي ناپذيري براي ازدواج تبليغ مي شود.

در واقع با ترويج آموزش عالي در ايران، زنان زيادي در بخش پيشرفت شغلي به نيازهاي خود پاسخ داده اند؛ بر اساس آمارهاي رسمي بيش از 60 درصد دانشجوهاي دانشگاه هاي ايران را زنان تشکيل مي دهند. هنگامي هم که يک زن مدرک دانشگاهي دارد، به سختي مي تواند مردي را پيدا کند که يک زن آزاد را بپذيرد.

فهيمه آزادي در کافه نادري تهران، کافه اي که زماني پاتوق هنرمندان ايران بود، در اين رابطه گفت: به علت توسعه آموزش عالي، انتظارات زنان بيشتر شده است. شما نمي توانيد با يک مرد معمولي ايراني ازدواج کنيد که شما را محدود مي کند و مي گويد "کار نکن، بيرون نرو." اين روزها پيدا کردن يک مرد روشنفکر ايراني واقعا سخت است، آنها عقبتر از ما هستند.

او توضيح داد که مدتي با مردي تقريبا ثروتمند که در ارمنستان تحصيل کرده بود زندگي مي کرده اما بعد از مدتي از او جدا شده است، پس از آن مادر و پدرش از تصميمش براي اينکه مجرد بماند حمايت کردند. خواهر بزرگتر فهيمه هم وکيلي است که يک فرزند 10 ساله دارد و از شوهر خود طلاق گرفته؛ شوهرش مخالف اين بوده که اين وکيل به سفرهاي کاري برود.

آزادي همچنين گفت که در طول اين سال ها با مردهاي زيادي آشنا شده است، اما هيچ کدام از آن ها به قدر کافي مسوليت پذير نبودند تا با آنها ازدواج کند يا بچه دار شوند: «مردهاي پيرتر زنان جوان تر از من را ترجيح مي دهند و جوان‌ترها هم فقط رابطه جنسي مي خواهند چون فکر مي کنند من قصد ازدواج ندارم و مي توانم سهم پول خودم را در کافي شاپ ها بدهم!»

ده ها زني که در ايران با آنها مصاحبه شد، با صراحت از رابطه جنسي صحبت مي‌کردند و اين به تنهايي نشان مي‌داد که زنان چگونه در حال حمايت کردن از يکديگر هستند، مخصوصا در قشر متوسط جامعه ايران که اينترنت دارد به آرامي مرزهاي خطوط قرمز را تغيير مي دهند.

براي مثال گزارش شده که ازدواج سفيد در ايران افزايش پيدا کرده است، همچنين در 9 ماه آخر سال 2015 تعداد کساني که ازدواج کردند 3.4 درصد کاهش پيدا کرد و از سويي طلاق هم در ايران نسبت به سال قبل آن 4.2 درصد رشد پيدا کرد.

البته همچنان ازدواج کردن هنجاري قوي در ايران است. هر چند که زنان ازدواج کرده براي سفر به اجازه همسر خود نياز دارند. چند سال پيش هم قرار بود در مجلس ايران قانوني تصويب شود تا زنان با هر سني اگر خواستند به جايي سفر کنند بايد اجازه پدر خود را داشته باشند اما گروه هاي حقوق زنان توانستند اين پيشنهاد را شکست دهند و اجازه تصويب آن را ندادند. سارا مهتابي، يک مربي اسکي 33 ساله در اين رابطه گفت: به کمک قدرت حمايتگري زنان، شرايط در حال تغيير است و جامعه دارد استقلال مالي زنان را مي پذيرد. او در 20 سالگي عاشق مردي شد اما بعد از مدتي از او جدا شد: «نحوه اي که او لباس مي پوشيد مانند اروپايي ها بود، اما از لحاظ فکري او يک فرد سنتي بود.»
به اين دليل که زندگي ايراني در مرکز خانواده ها وجود دارد بسياري از زنان مجرد ايراني احساس تنهايي مي کنند، سارا مهتابي هم از اين افراد است و الان شک دارد که آيا بايد معيارهاي خود را تغيير بدهد يا نه: «از سويي من حس مي کنم که پسرهاي ايراني ما توسط خانواده خود به اندازه کافي آموزش نديده اند تا با يک زن آزاد زندگي کنند، پس بگذاريد تنهايي لذت ببريم.»

ابيدر دادمان، يک زن 37 ساله ايراني است که در بانک کار مي کند و در حال تحصيل براي مدرک فوق ليسانس تجارت بين الملل است، اخيرا او با مردي آشنا شده که حقوقش ماهانه 300 دلار کمتر از حقوقش است و اين موضوع اين مرد را ناراحت مي کرده. او به همراهي با اين مرد ادامه نداد: «ما زنان تحصيل کرده ايراني بين سنت و مدرنيته گير کرده ايم. من مي خواهم دختري مستقل باشم که يک مادر سنتي است و از سويي بخشي از يک جامعه مدرن است.»

افزايش طلاق نتيجه ديگري هم در ايران داشته است؛ بسياري از زنان درباره ازدواج دوباره سختگير شده اند. براي مثال هاجر حسني يک زن 32 ساله ايراني است که دو سال پس از ازدواجش فهميد همسرش به او خيانت مي کند و از او طلاق گرفت. او درباره ازدواج دوباره مي گويد: «من دارم سعي مي کنم از شکستي که خورده ام درس بگيرم و همسرم را با دقت بيشتري انتخاب کنم.»
او باور دارد که حتي مردهاي تحصيل کرده ايراني هم همان نگاه سنتي را دارند: «من فکر مي کنم خانواده ها بايد پسرهاي خود را به شکلي آموزش بدهند که بتوانند مسئوليت يک خانواده را بر عهده بگيرند نه اينکه فقط کاري کنند آن ها در دانشگاه درس بخوانند، داشتن يک مدرک دکترا فرزندان ما را به اندازه کافي بالغ نمي کند.»

با وجود تغيير بسياري که در فرهنگ ايران اتفاق افتاده، اما هنوز در بسياري از مناطق روستايي اين کشور شرايط سنتي باقي مانده است. يک زن 33 ساله کرد ايراني گفت که در شهر او چشم اندازهاي ازدواج به راننده کاميون ها محدود مي شود و يک فردي که در آنجا ازدواج مي کند بايد تبديل به يک خانه دار شود و کار ديگري نکند.
اين هنرپيشه که ترجيح داد اسم واقعي خود را نگويد تا خانواده اش خشمگين نشوند چندي است که با وجود نگراني هاي خانواده خود براي تحصيلات به تهران آمده است، او درباره تفکراتش از ازدواج گفت: «همسر من بايد من را همانگونه که هستم قبول کند و خودش را با شرايط من به عنوان يک بازيگر وفق بدهد، من مي خواهم که يک خانواده داشته باشم اما حاضر نيستم براي آن هيچ بهايي بدهم.» با وجود اين شرايط اين بازيگر هنوز اميدوار است و مي گويد روزي کميت زنان تحصيل کرده کيفيت مردان را تغيير مي دهد.



منبع : khabaronline.ir



ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

همسران جوان بخوانند : همه چيز درباره رابطه جنسي

چگونه ميل جنسي مان را زياد کنيم؟

بعد از دعوا با همسرتان اين کارها را نکنيد!!

فرزند مسئوليت پذير مي خواهيد؟ اين 6 گام به شما کمک مي کند

رابطه با خانواده همسر، چگونه رابطه بهتري داشته باشيم؟

اولين قرار ملاقات عاشقانه تان اگر اين نشانه ها را دارد، ترکش کنيد!!

آنچه که زنان آرزو دارند مردان درباره آنها بدانند

وقتي شوهرتان با شما قهر مي‌کند چگونه رفتار کنيد؟

10 نکته مهم در زندگي زناشويي که هر زن و مردي بايد بداند

برقراري روابط عاشقانه با مردان متاهل!!

نقش‌ مادران در كاهش‌ عوارض بلوغ دختران

چطور بعد از يک دعوا دوباره آشتي کنيم؟

با چهار سياست زنانه مردان را حرف شنو کنيد

خيانت همسرتان را با اين نشانه ها متوجه شويد!!

8 مرد خطرناک براي ازدواج!!

احترام در رابطه زناشويي چگونه ايجاد مي شود؟ حتما زوج ها بخوانند

11 رازي که بايد از همسرتان پنهان کنيد!!

شکوفا کردن خلاقيت کودک با چند پيشنهاد ساده

4 ترفند زنانه براي عاشق کردن همسر!!

رفتارهاي مردانه اي که زنان از آنها بيزارند، آقايان بخوانند!!

رابطه جنسي لذت بخش با ترک 12 اشتباه ساده!!

متاهلم اما علاقه مند به دوستي با زنان ديگر هستم!!

10 نکته که به شما مي گويد براي ازدواج آماده ايد!!

زندگي زناشويي تان را با اين ترفندها نجات دهيد!

نحوه صحيح رفتار با شوهر، فقط خانم ها بخوانند!!

5 قانون تربيت کودک که بايد از ژاپني ها بياموزيم!

رموزي ناياب از ازدواج که همه بايد بدانند!!

11 کار غلطي که نبايد جلوي فرزندتان انجام دهيد!!

10 راه براي حرف شنو کردن کودکان

قوانيني که براي حفاظت از کودک بايد به او بگوييد، از قانون لباس زير تا ...

5 توصيه براي مشورت با فرزند قبل از سن بلوغ!!

بلوغ زودرس در دختران، چگونه جلوي آرايش کردن دختران خردسال را بگيريم؟

9 نشانه که مي گويد براي ازدواج آماده ايد!!

بعد از شکست عشقي اين کارها را هرگز نکنيد!!

براي داشتن يک رابطه طولاني مدت اين مقاله را بخوانيد!!

در اولين قرار ملاقات عاشقانه تان اين سوالات را نپرسيد!

منظور مرد علاقه تان از گفتن اين جملات چيست؟

پسر مورد علاقه تان را اينگونه عاشق کنيد!!

ازدواج با اين دلايل ممنوع!!

اگر جوابتان به اين سوالات مثبت است، با اين مرد ازدواج نکنيد!!

دعواي شما با همسرتان اين فوايد جالب را دارد!!

فکر مي کنم همسرم در اينستاگرام به من خيانت مي کند!!

اين 10 جمله را هرگز به مادرشوهرتان نگوييد!!

حل اختلافات زن و شوهري با 6 کليد اصلي

سوالات جنسي که پاسخ شان را بايد بدانيد!

6 راز دوام ازدواج والدين تان که بايد بدانيد!!

متاهلان و کارهاي ممنوعه اي در اينستاگرام!!

عشق واقعي بين زن و مرد 20 نشانه اصلي دارد!!

حرف هاي جالب همسر يک هنرمند مشهور از دلايلي که زندگي مشترکش را تباه کرد!!

چگونه پسري که عاشق اش بودم را بعد از ازدواج فراموش کنم؟